ΤΑΙΠΕΔ: «Ποδαρικό» το 2022 με Αττική Οδό, Λιμάνια, Λάρκο – Ποιες συναλλαγές «κλείνουν» άμεσα

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΤΑΙΠΕΔ: «Ποδαρικό» το 2022 με Αττική Οδό, Λιμάνια, Λάρκο – Ποιες συναλλαγές «κλείνουν» άμεσα
Ακόμα και μέσα στον Ιανουάριο μπορεί να ξεκινήσει ο διαγωνισμός για τον οδικό άξονα. Πότε «κληρώνει» για Καβάλα, Αλεξανδρούπολη, Ηγουμενίτσα. Μέσα στην εβδομάδα ολοκληρώνεται το Αφάντου. Ποια ακίνητα και μαρίνες παίρνουν σειρά.

Ακόμα και μέσα στον Ιανουάριο του 2022, όπως έχει αναδείξει το insider.gr, είναι έτοιμο το ΤΑΙΠΕΔ για να κηρύξει την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για τη νέα σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου της Αττικής Οδού, αν και η… τελική «ντιρεκτίβα» για το ακριβές timing αλλά και τους όρους θα έχει κυβερνητική «σφραγίδα». Σε κάθε περίπτωση βέβαια, η «αρχιτεκτονική» και οι όροι του διαγωνισμού, το ύψος των επενδύσεων ή του όπου τεχνικού αντικειμένου, το αν στο «πακέτο θα μπούνε» κάποιες από τις κυοφορούμενες επεκτάσεις του οδικού άξονα ή αν θα έχουμε ξεχωριστές διαδικασίες (ΣΔΙΤ, παραχωρήσεις, άλλο μοντέλο) κ.α. θα κρίνουν τόσο το τίμημα που μπορεί να προσδοκά το ΤΑΙΠΕΔ, κατ’ επέκταση και το δημόσιο, όσο και τη διάρκεια της σύμβασης.

Παράλληλα, μέσα στο Φεβρουάριο του επόμενου έτους αναμένεται η υποβολή δεσμευτικών προσφορών από τους «μνηστήρες» που διεκδικούν την αξιοποίηση των λιμένων της Καβάλας (για 09/02) και της Αλεξανδρούπολης (λίγες ημέρες αργότερα), με την αντίστοιχη διαδικασία για την Ηγουμενίτσα να ορίζεται εντός πρώτου τριμήνου-τετράμηνου. Για τον διαγωνισμό για τον λιμένα Ηρακλείου θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος έτσι κι αλλιώς καθώς η διαδικασία δεν είναι το ίδιο ώριμη. Σε κάθε περίπτωση πάντως, το timing κάθε περίπτωσης καθορίζεται και από τις ιδιαιτερότητες του κάθε διαγωνισμού, αν πρόκειται για πώληση ή παραχώρηση, πόσο «βαριά» θεωρείται κάθε περίπτωση κ.α.

Αυτά προκύπτουν, μεταξύ πολλών άλλων, από όσα ανέφερε χτες η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ σε συνάντηση με εκπροσώπους των media, με τον κ. Δημήτρη Πολίτη (Διευθύνων Σύμβουλος, Εκτελεστικό Μέλος) και τον κ. Παναγιώτη Σταμπουλίδη (Εντεταλμένος Σύμβουλος, Εκτελεστικό Μέλος, επικεφαλής της ομάδας PPF) να εμφανίζονται ικανοποιημένοι για όσα έχουν ήδη γίνει τους τελευταίες 5-6 μήνες αλλά και αισιόδοξοι για τη συνέχεια.

Όπως σημείωσε ο κ. Πολίτης, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022 το ΤΑΙΠΕΔ θέλει να ολοκληρώσει και τη διαδικασία με τη Λάρκο, όπου εκκρεμεί όμως η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών από 3 μνηστήρες στους δύο διαγωνισμούς που «τρέχουν» παράλληλα για τα περιουσιακά στοιχεία της, από το ΤΑΙΠΕΔ και τον Ειδικό Διαχειριστή καθώς και άλλα ζητήματα.

Μέχρι τότε όμως, αναμένονται άμεσα διάφορες κινήσεις. Κατ’ αρχάς, την προσεχή Πέμπτη «κλείνει» επιτέλους μετά από πολλά χρόνια η συναλλαγή για το εναπομείναν βόρειο τμήμα στην περιοχή του Γκολφ Αφάντου στη Ρόδο, για το οποίο είχε αναδειχθεί προτιμητέος επενδυτής ο Ελληνοαμερικανός Μερκούριος Αγγελιάδης με 26,9 εκατ. ευρώ (υπάρχουν πληροφορίες μάλιστα για deal του επενδυτή με τον ξενοδοχειακό όμιλο Μήτση, αν και αυτό δεν σχετίζεται με τη μεταβίβαση του ΤΑΙΠΕΔ). Την επόμενη ημέρα ολοκληρώνεται και η μεταβίβαση της ΔΕΠΑ Υποδομών στην Italgas, ενώ στις 21/12 θα πραγματοποιηθεί e-auction, στο πρότυπο του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού που έγινε με τις Γούρνες, για το «κτήμα Νέας Ηρακλείτσας», στην Καβάλα, συνολικού εμβαδού περίπου 150 στρεμμάτων (600 μ. παραθαλάσσιο μέτωπο) για το οποίο υπάρχουν 9 ενδιαφερόμενοι και υψηλές προσδοκίες.

Πάντως, αναφορικά με την Αττική Οδό, για το ΤΑΙΠΕΔ βασικό ζητούμενο είναι το οικονομικό τίμημα που θα επιτευχθεί, κατά συνέπεια η διοίκηση του Ταμείου επιθυμεί όρους που βοηθούν προς αυτή την κατεύθυνση (π.χ. το σενάριο να συμπεριληφθούν και οδικές επεκτάσεις στη σύμβαση), ωστόσο, η απόφαση θα ληφθεί σε υψηλό κυβερνητικό επίπεδο ενώ σημειώνεται ότι ήδη το υπ. Υποδομών και Μεταφορών είναι σε φάση δημοπράτησης της Λ. Κύμης, ενώ ακόμα δεν έχει «κλειδώσει» τι μέλλει γενέσθαι με επέκταση προς Ελληνικό, προς Λαύριο, Ραφήνα κ.α.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι το ΤΑΙΠΕΔ το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει επιταχύνει σημαντικές διαδικασίες, ολοκλήρωσε ή προώθησε μεγάλους και πετυχημένους διαγωνισμούς (Εγνατία Οδός, ΔΕΠΑ Υποδομών, ακίνητο Γούρνες, λιμάνια, μαρίνες, ακίνητα κ.α.) και αναμφίβολα η νέα διοίκηση πιστώνεται το γεγονός αυτό.

Επιπρόσθετα, πέραν της επιτάχυνσης των διαδικασιών το Ταμείο πέτυχε και υψηλότατα τιμήματα, ενώ είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι έχει βάλει «πλώρη» για αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων με τοπικό ενδιαφέρον, δηλαδή με οφέλη για την οικονομία και την κοινωνία κάθε περιοχής. Χαρακτηριστικά τέτοια παραδείγματα είναι η αξιοποίηση της μαρίνας Πύλου, της αντίστοιχης στην Κέρκυρα (mega yachts) που εξετάζεται η αξιοποίησή της, το ακίνητο στον Ταύρο (πρώην ΕΟΜΕΧΧ), οι Γούρνες, οι ιαματικές πηγές και τα κάμπινγκ (αναμένονται προσεχώς εξελίξεις για τα assets σε Θερμοπύλες, Καμένα Βούρλα, Αιδηψό κ.α.), ενώ ακόμα και τα λιμάνια έχουν πολλαπλασιαστική ισχύ για την οικονομία και την αναπτυξιακή διάσταση ολόκληρων περιοχών. Αλλωστε, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ συνηθίζει να επισκέπτεται αυτά τα περιουσιακά στοιχεία αλλά και τις τοπικές κοινωνίες ώστε να «παίρνει κλίμα» και να υπολογίζει την άποψη τοπικών φορέων σε σχέση με την αξιοποίηση υποδομών.

Όσον αφορά στην περίπτωση της πώλησης επιπλέον 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, η διαδικασία εξαρτάται από τη βελτίωση του κλίματος και των αποτιμήσεων, όπως ισχύει και με τα ΕΛΠΕ, ενώ όπως είναι γνωστό οι αποκρατικοποιήσεις ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ έχουν «μείνει στο συρτάρι».

Σημαντικό όμως είναι και ένα άλλο «κομμάτι» του ΤΑΙΠΕΔ, η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (Project Preparation Facility – PPF), που έχει συσταθεί για να παίξει ρόλο στην απορρόφηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ως διακριτός λειτουργικός κλάδος δραστηριότητάς του. κ.α.). Με το PPF επιταχύνονται διαδικασίες των έργων σε όλα τα στάδια, μειώνεται η γραφειοκρατία, ενώ είναι σε θέση να συνδράμει κάθε φορέα του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα στην προετοιμασία και υλοποίηση έργων του (δημόσια έργα υποδομών, υπηρεσιών παραχωρήσεις, ΣΔΙΤ,) που μπορεί να χρηματοδοτούνται από εθνικά, ενωσιακά ή διεθνή χρηματοδοτικά προγράμματα (RRF, ΕΣΠΑ κ.λπ.) εφόσον ενταχθούν στο Πρόγραμμα λειτουργώντας ως διαχειριστής των έργων και μοχλός επιτάχυνσης.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν, κατά τη διοίκηση του Ταμείου, η ανάπλαση στην Αθηναϊκή Ριβιέρα, οι μονάδες υγείας, η κατασκευή κτιρίου Πρωτοδικείου και Εισαγγελίας Αθηνών που θα απελευθερώσει χώρους, ενώ έγινε αναφορά και στην έκταση του υφιστάμενου αεροδρομίου Κρήτης, «Ν. Καζαντζάκης», για το οποίο όταν ελευθερωθεί ο χώρος με τη μεταφορά του στο Καστέλι θα υλοποιηθούν και σχετικές μελέτες για το μοντέλο αξιοποίησή του. Επίσης, το ΤΑΙΠΕΔ, σε συνεργασία με την ΓΑΙΑΟΣΕ, εξετάζει το ενδιαφέρον που καταγράφεται από ιδιώτες και επενδυτές (π.χ. ΟΛΘ) για το κατά πόσο υπάρχουν περιθώρια για την αξιοποίηση της έκτασης του στρατοπέδου Γκόνου στη Βόρεια Ελλάδα (π.χ. για logistics).

Ειδικότερα, ανάμεσα στα έργα που έχουν ενταχθεί στη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ για ωρίμανση ξεχωρίζουν μεταρρυθμίσεις στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, ανακαινίσεις και εκσυγχρονισμός νοσοκομείων σε ολόκληρη την Ελλάδα, η αναβάθμιση υποδομών απονομής της δικαιοσύνης / Κατασκευή κτιρίου Πρωτοδικείου και Εισαγγελίας Αθηνών (ΣΔΙΤ), η καταπολέμηση παραεμπορίου και προστασία πνευματικών δικαιωμάτων, ν αναβάθμιση του τομέα των δημόσιων συμβάσεων, νέα Βιομηχανικά Πάρκα, δράσεις για την απλοποίηση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, η τροποποίηση του νομικού πλαισίου για την προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων, η ενίσχυση Βασικής Και Εφαρμοσμένης Έρευνας, η εξωστρέφεια Έρευνας Και Καινοτομίας, το ΤΗORAX - Εξελίξιμο Ολιστικό Υβριδικό Επιχειρησιακό Αυτόνομο Σύστημα (Άμυνα, Ασφάλεια, Πολιτική Προστασία, το HORIZON 2020 -Σφραγίδα Αριστείας, το πρόγραμμα Ερευνώ – Δημιουργώ – Καινοτομώ, η Δημιουργία – Επέκταση- Αναβάθμιση των Υποδομών των Ερευνητικών Κέντρων εποπτείας, η Αθηναϊκή Ριβιέρα (Στρατηγικές Αστικές Αναπλάσεις), η ανακαίνιση του ΟΑΚΑ, το Σχέδιο Δασικής Προστασίας (35 εθνικοί δρυμοί, πρόγραμμα 50 εκατ. ευρώ), η μετεγκατάσταση καταστήματος κράτησης Κορυδαλλού (ΣΔΙΤ), η μετεγκατάσταση καταστημάτων κράτησης Ιωαννίνων και Χαλκίδας. Αναφορικά δε με το ΟΑΚΑ, το project της συντήρησης (στέγαστρο Καλατράβα, περιβάλλον χώρος κ.α.) θα είναι ύψους 40 εκατ. ευρώ, ενώ μετά το «συμμάζεμα» του asset θα ακολουθήσει το master plan αξιοποίησης του project.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

«Παίρνει τα πάνω της» η Αττική Οδός – «Κλειδώνει» ο νέος διαγωνισμός

gazzetta
gazzetta reader insider insider