Υπ. Υποδομών και Μεταφορών: «Χτίζει» την… «BIM team» για τη νέα γενιά έργων

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Υπ. Υποδομών και Μεταφορών: «Χτίζει» την… «BIM team» για τη νέα γενιά έργων
Προχωρά η σύσταση και συγκρότηση της Project Management Team για την ανάπτυξη Στρατηγικού Σχεδίου και Οδικού Χάρτη για την εφαρμογή της ψηφιακής τεχνολογίας τύπου BIM στις υποδομές στην Ελλάδα.

Η αξιοποίηση της τεχνολογίας, των ψηφιακών μέσων και της… επιστήμης στα έργα της νέας εποχής είναι μια ειλημμένη απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της «νέας γενιάς υποδομών» που απαιτούν εξοικονόμηση πόρων, χρηστή διαχείριση και παρακολούθηση έργων, ρεαλιστικούς προϋπολογισμούς. Και όπως έχει αναδείξει το insider, ένας τρόπος για να το καταφέρει αυτό είναι η χρήση του μοντέλου BIM (Building Information Modeling), δηλαδή της νέας ψηφιακής μεθόδου κατασκευής και λειτουργίας των δημοσίων έργων, η οποία αναμένεται προσεχώς να βρει εφαρμογή σε αρκετά projects.

Μάλιστα, προς την κατεύθυνση αυτή το υπουργείο «χτίζει» και μια ομάδα. Ειδικότερα, προχωρά στη σύσταση και συγκρότηση Ομάδας Διαχείρισης Έργου (Project Management Team) για την εκπόνηση του έργου «Ανάπτυξη Στρατηγικού Σχεδίου και Οδικού Χάρτη για την εφαρμογή του BIM στην Ελλάδα». Η ομάδα απαρτίζεται από 4 μέλη, μεταξύ των οποίων επικεφαλής Συντονιστή του team (Project Manager).

Σύμφωνα με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλή, έργο της Ομάδας Διαχείρισης είναι, μεταξύ άλλων, να συνεργάζεται με τον Ανάδοχο και να επιβλέπει σε καθημερινή βάση το έργο του, να διαχειρίζεται τα δεδομένα και τα στοιχεία που σχετίζονται με αυτό, να συντονίζει τη ροή πληροφοριών και μεριμνά για τη διενέργεια συσκέψεων επί θεμάτων που αφορούν στην υλοποίησή του, να υποβάλει τα σχέδια στη Συντονιστική Επιτροπή Εργασίας (WLSC), να μεριμνά για την απρόσκοπτη υλοποίηση του Έργου με το βέλτιστο τρόπο, στο πλαίσιο των αρχών και των κανόνων της Δημόσιας Διοίκησης, να εισηγείται, στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, την αποδοχή των σχεδίων παραδοτέων του Αναδόχου, ύστερα και από την τεκμηριωμένη γνώμη της Συντονιστικής Επιτροπής Εργασίας (WLSC), προκειμένου αυτά να υποβληθούν προς έγκριση στην Αναθέτουσα Αρχή (DG REFORM).

Παλιότερα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Καραμανλής είχε αναφερθεί και σε διαγωνισμό για την πρόσληψη χρηματοοικονομικού συμβούλου που θα τρέξει το BIM, αλλά και σε πρόταση χρηματοδότησης μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης για την εκπαίδευση στελεχών για τη ψηφιακή μετάβαση στον τομέα των κατασκευών.

Μέσα στα επόμενα χρόνια, εκτιμάται ότι σχεδόν το σύνολο των μεγάλων (ή και μικρότερων) δημόσιων έργων θα πρέπει υποχρεωτικά να έχουν τη «σφραγίδα» της της τεχνολογίας BIM, όπως ήδη γίνεται σε ευρωπαϊκά, και όχι μόνο, κράτη, αλλάζοντας το τοπίο των υποδομών και φέροντας επανάσταση στα δημόσια έργα, εξοικονόμηση πόρων, χρηστή διαχείριση και παρακολούθηση έργων, ρεαλιστικούς προϋπολογισμούς. Η ψηφιοποίηση των κατασκευών με τη χρήση της ΒΙΜ σηματοδοτεί την αρχή μιας της εποχής με έξυπνες και βιώσιμες υποδομές, καθώς η κλιματική αλλαγή, η βιώσιμη χρήση των πόρων, οι εξελίξεις στην τεχνολογία αποτελούν κάποιες από της προκλήσεις του μέλλοντος. Η μεθοδολογία ΒΙΜ αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα για τον κύκλο ζωής των κτιρίων, από το σχεδιασμό έως την κατασκευή, που εκτείνεται μέχρι την ανακαίνιση των παλαιών κτιρίων. Είναι, μάλιστα, η μόνη ψηφιακή τεχνολογία που αναφέρεται στην οδηγία περί Δημοσίων Συμβάσεων της ΕΕ και που είναι υποχρεωτική για δημόσια έργα σε κράτη μέλη της ΕΕ (Αυστρία, Δανία, Φινλανδία, Γερμανία, Ιταλία, Λουξεμβούργο, Ισπανία) και το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η ΒΙΜ. Και η κατεύθυνση από την ΕΕ δείχνει ότι πιθανότατα σύντομα η χρήση του ΒΙΜ θα γίνει υποχρεωτική σε κάθε υποβολή πρότασης για έργο δημοσίου αλλά και ΣΔΙΤ.

Μόλις πρόσφατα, ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, επανέλαβε «ότι πρέπει να αξιοποιήσουμε τη τεχνολογία, τη τεχνητή νοημοσύνη και ό,τι άλλο μας δίνει απλόχερα η επιστημονική έρευνα για να δημιουργήσουμε τα έργα της νέας εποχής. Προωθούμε το BIM, που ήδη είναι απαιτητή η χρήση του στις μελέτες και τη κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας και ουσιαστικά θα λειτουργήσει πιλοτικά για την εφαρμογή του σε δεύτερο χρόνο σε όλα τα μεγάλα έργα κατ’ αρχάς, όπως και την ενόργανη παρακολούθηση διαφόρων γεφυρών σε όλη τη χώρα, προκειμένου να εξάγουμε συμπεράσματα για τον καλύτερο προγραμματισμό των μελλοντικών επεμβάσεών μας. Δημιουργούμε ένα περιβάλλον με καλύτερες συνθήκες, περισσότερες δουλειές και καλύτερες προοπτικές».

Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αλλά και στους εποπτευόμενους φορείς, ευελπιστούν ότι το μοντέλο αυτό θα γίνει ο κανόνας για τα έργα της επόμενης 20ετίας (Μετρό, σιδηρόδρομο, οδικοί άξονες, γέφυρες, κτίρια κ.α.).

Πρόκειται επί της ουσίας για καινοτόμες υπηρεσίες, μοντέρνα ψηφιακά εργαλεία της τεχνολογίας, που βελτιώνουν τη λειτουργικότητα στις υποδομές με οφέλη σε χρόνο, κόστος και ποιότητα των κατασκευών/υποδομών σε όλα τα στάδια ζωής του έργου. Επί της ουσίας έχει να κάνει με μια σύγχρονη ψηφιακή προσομοίωση για την κατασκευή έργων υποδομής σημείωσε ότι η εν λόγω πλατφόρμα είναι επίκαιρη και σύγχρονη, ενθαρρύνεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, καλύπτει κενό σε μελέτες, επιφέρει εξοικονόμηση πόρων, χρηστή διαχείριση και παρακολούθηση έργων, ρεαλιστικούς προϋπολογισμούς.

Σύμφωνα με τα διεθνή στοιχεία η εφαρμογή του BIM στον κλάδο των κατασκευών θα μπορούσε να έχει εξοικονόμηση κόστους της τάξεως του 1 με 1,7 τρις ετησίως σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ο κ. Καραμανλής είχε υπογραμμίσει επίσης ότι η επικείμενη αυτή ψηφιακή μετάβαση θα δημιουργήσει και νέες θέσεις εργασίας, θα προσελκύσει ταλαντούχους νέους και μάλιστα, η τάση αυτή μπορεί να αποτελέσει ένα ακόμα βήμα προς την ίαση της ανοιχτής πληγής του brain drain.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider