Γιατί η οδική επέκταση της Λ. Κύμης χρειάζεται επικαιροποίηση δεδομένων και... χρηματοδότηση

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Γιατί η οδική επέκταση της Λ. Κύμης χρειάζεται επικαιροποίηση δεδομένων και... χρηματοδότηση
Απαραίτητη η εκπόνηση μελέτης ανάλυσης κόστους - οφέλους και κυκλοφοριακής μελέτης για την επικαιροποίηση των κυκλοφοριακών δεδομένων του οδικού άξονα.

Άλλο ένα… «κομμάτι του παζλ» των διαδικασιών που σχετίζονται με την εκπόνηση μελετών για τη δημοπράτηση του έργου της προέκτασης της Λεωφόρου Κύμης προς την εθνική οδό, επί της ουσίας της πρώτης από τις τρεις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, φαίνεται να εισέρχεται σε καθεστώς ωρίμανσης.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προωθεί τις διεργασίες για την αναζήτηση τεχνικού συμβούλου για την υποβοήθηση της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών στην εκπόνηση των συγκοινωνιακών και υδραυλικών μελετών, για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου: «Ολοκλήρωση μελέτης Λ. Κύμης από Λεωφ. Ελευσίνας – Σταυρού – Α/Δ Σπάτων (Αττική Οδός) μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο (Α/Κ) με Ε.Ο. Νο1», οι οποίες αφορούν στην εκπόνηση [i] μελέτης ανάλυσης κόστους - οφέλους και [ii] κυκλοφοριακής μελέτης για την επικαιροποίηση των κυκλοφοριακών δεδομένων. Μάλιστα, ενέκρινε και τη συμμετοχή 3 εξειδικευμένων φορέων που θα διεκδικήσουν τη σύμβαση, που έχει τη σημασία της καθώς σχετίζεται με την ανάλυση κόστους – οφέλους αλλά και τα νέα κυκλοφορικά στοιχεία.

Πρόκειται, ως γνωστόν, για έναν διαγωνισμό ύψους σχεδόν 434 εκατ. ευρώ, που προβλέπεται να προχωρήσει με το παραδοσιακό κλασσικό δημόσιο μοντέλο, δίχως να μπούνε διόδια. H επέκτασης και σύνδεσης της Λεωφόρου Κύμης με τον ΠΑΘΕ (Εθνική Οδός) εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί μία μέση ημερήσια κυκλοφορία 30.000 οχημάτων.

Όπως έχει προκύψει, τίθενται ζητήματα τεκμηρίωσης για τον κυκλοφοριακό σχεδιασμό του έργου στον παρόντα χρόνο, τα οποία θα κριθούν κατά πόσο επηρεάζουν τις λοιπές υπό έγκριση μελέτες (Οδοποιία, Η/Μ, Στατικά κλπ.). Σημειώνεται ότι τα στοιχεία του κυκλοφοριακού σχεδιασμού (κυκλοφοριακοί φόρτοι κλπ.) βασίστηκαν στη σχετική μελέτη της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και περιλαμβάνονται στην αρχική περιβαλλοντική αδειοδότηση του 2001, ενώ οι προβολές για τα μελλοντικά σενάρια εξέλιξης της ζήτησης φτάνουν μέχρι το έτος 2025. Η μελετητική ωρίμανση του έργου, απαιτεί μεταξύ άλλων την εκπόνηση των παρακάτω μελετών: ανάλυση κόστους – οφέλους και κυκλοφοριακή μελέτη, για την επικαιροποίηση των κυκλοφοριακών δεδομένων.

Να σημειωθεί ότι για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών η ταχεία υλοποίηση του υπόψη έργου εξυπηρετεί μείζον δημόσιο συμφέρον, ο οδικός αυτός άξονας προωθείται προς ένταξη στο ΕΣΠΑ και πρέπει σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, προκειμένου το έργο να καταστεί ώριμο για δημοπράτηση, να εκπονηθούν όλες οι απαιτούμενες μελέτες.

Επί της ουσίας πρόκειται για την πρώτη επέκταση της Αττικής Οδού, με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να σχεδιάζει ο διαγωνισμός να διεξαχθεί τους πρώτους μήνες του 2022 και τα πρώτα έργα να ξεκινήσουν το 2023. Βέβαια, αυτό θα εξαρτηθεί από το πόσο γρήγορα θα κινηθούν οι διεργασίες από πλευράς των αρμόδιων υπηρεσιών, αν προκύψουν απρόοπτα αλλά και καθυστερήσεις από τυχόν προσφυγές. Από αυτά θα κριθεί ο χρόνος ολοκλήρωσης της υπογραφής της σύμβασης. Επιπρόσθετα, έχει τεχνικές δυσκολίες, διαπερνάει τον αστικό ιστό, κατά συνέπεια απαιτείται εύλογος χρόνος ωρίμανσης.

Επιπρόσθετα, το έργο απαιτεί υψηλού επιπέδου χρηματοδότηση και από τη στιγμή που στο υπουργείο το προωθούν ως δημόσιο θα πρέπει να… εξασφαλιστούν και τα απαραίτητα κεφάλαια, σε μια περίοδο που η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν δείχνει διατεθειμένη να δώσει εύκολα πόρους για αυτοκινητόδρομους. Με συνέπεια, να αναμένονται από το 2022 τελικές αποφάσεις για την τύχη της επέκτασης της Λ. Κύμης, αλλά και των άλλων επεκτάσεων (της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού μέχρι την Λεωφόρο Βουλιαγμένης και αυτής προς Ραφήνα και Λαύριο), τόσο σε σχέση με τη χρημαοτδότηση (δημόσια ή συμβάσεις παραχώρησης) όσο και σε σχέση με την τυχόν διασύνδεσή τους με τον νέο διαγωνισμό για την υφιστάμενη σύμβασης. Πάντως, με τα μέχρι πρότινος δεδομένα προορίζονταν για το ΕΣΠΑ.

Όπως αναφέρεται από το υπουργείο, το τμήμα της Λεωφόρου Κύμης από Ελ. Λεωφ. Ελευσίνας – Σταυρού-Α/Δ Σπάτων (Αττική Οδός) μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο (Α/Κ) με Ε.Ο.Νο1 είναι ενταγμένο στο γενικότερο σχεδιασμό των κύριων οδικών αξόνων του Λεκανοπεδίου Αττικής, προβλέπεται στο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθηνών, καθώς και στα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια των Δήμων από τους οποίους διέρχεται (Δ. Ηρακλείου, Πεύκης, Λυκόβρυσης, Κηφισιάς). Επίσης, η Λεωφόρος Κύμης στο υπόψη τμήμα έχει χαρακτηριστεί ως Εθνική Οδός, και έχει καταταχθεί στο Δευτερεύον Εθνικό Οδικό Δίκτυο. Στις 02-10-2009 υπεγράφη η σύμβαση με τίτλο: «ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕΛΕΤΗΣ ΛΕΩΦΟΡΟΥ ΚΥΜΗΣ ΑΠΟ ΕΛ. ΛΕΩΦ. ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ - ΣΤΑΥΡΟΥ - Α/Δ ΣΠΑΤΩΝ (ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ) ΜΕΧΡΙ ΤΟΝ ΑΝΙΣΟΠΕΔΟ ΚΟΜΒΟ (Α/Κ) ΜΕ Ε.Ο. Νο.1 ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΤΗΣ ΕΠΕΚΤΑΣΗΣ ΛΕΩΦ. ΚΥΜΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΟΔΟ ΜΕΓ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΣΤΟΥΣ ΘΡΑΚΟΜΑΚΕΔΟΝΕΣ».

Η προαναφερόμενη σύμβαση περιλαμβάνει τα υπόλοιπα στάδια – κατηγορίες μελετών, που δεν είχαν εκπονηθεί σε προγενέστερες συμβάσεις (επί Ολυμπιακών Αγώνων 2004). Επισημαίνεται ότι στο μελετώμενο τμήμα της Λ. Κύμης εντάσσεται (εκτός από την αρτηρία) και πλήθος παράπλευρων και εγκάρσιων οδών. Όμως, από το συμβατικό αντικείμενο της προαναφερόμενης σύμβασης, υπολείπονται μελέτες, οι οποίες είναι απαραίτητες για την υλοποίηση του έργου.

Αναμένεται να αποσυμφορήσει πολλές περιοχές της πόλης από το Γαλάτσι και τη Νέα Ιωνία έως το Ηράκλειο, την Πεύκη, τη Λυκόβρυση και το Μαρούσι, ενώ θα διευκολύνει σημαντικά και την έξοδο της Αττικής Οδού προς Λαμία. Το ύψος της κατασκευής τους αυτοκινητόδρομου αναμένεται να κινητοποιήσει όλους του μεγάλους ομίλους που δραστηριοποιούνται στη χώρα.

Η επέκταση θα ξεκινάει από τον κόμβο της Αττικής Οδού και θα καταλήγει μετά 3,8 χλμ. στην Εθνικό Οδό, στον κόμβο Καλυφτάκη (Κάτω Κηφισιά).

Περιλαμβάνει:

  • Την επέκταση που θα ξεκινάει από τον κόμβο της Αττικής Οδού και θα καταλήγει στον κόμβο Καλυφτάκη στην Κάτω Κηφισιά.
  • Μια σήραγγα υπόγειας εξόρυξης μήκους 1.260 μέτρων και μια σήραγγα 1.160 μέτρων, με ανοικτή εκσκαφή τύπου Cut & Cover.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider