Ελλάδα
17-10-2021 | 09:15

Πώς προχωρούν οι διαδικασίες για τον οδικό άξονα Άκτιο-Αμβρακία της Μυτιληναίος

Πώς προχωρούν οι διαδικασίες για τον οδικό άξονα Άκτιο-Αμβρακία της Μυτιληναίος
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Χρονική παράταση διάρκειας ενός έτους, έως τον Σεπτέμβριο του 2022, αιτήθηκε και έλαβε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ο τεχνικός σύμβουλος, ή μάλλον η κοινοπραξία των μελετητικών γραφείων, για τη σύμβαση παροχής υπηρεσιών «Παροχή Υπηρεσιών Συμβούλου Υποστήριξης για την υποβοήθηση της Ε.Υ.∆.Ε./Κ.Σ.Σ.Υ (τέως Μ.Ε.∆.Ε.) στη διοίκηση, επίβλεψη και έλεγχο του έργου Οδική σύνδεση της περιοχής Ακτίου µε το Δυτικό Άξονα Βορρά – Νότου».

Πρόκειται για το έργο που σχετίζεται με τις εργασίες –«σκούπα» της σύμβασης για την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Ακτίου – Αμβρακίας, ποσού 91.097.337 ευρώ (συµπεριλαµβανοµένου και του Φ.Π.Α. 24%) που υπεγράφη στο τέλος Νοεμβρίου 2020 μεταξύ του αναδόχου «ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε.» και του Ελληνικού Δημοσίου.

Να σημειωθεί βέβαια ότι η παράταση ζητήθηκε από τους τεχνικούς συμβούλους του έργου για τις δικές τους εργασίες και όχι από την εταιρεία Μυτιληναίος που σύμφωνα με πληροφορίες προχωρά κανονικά τις εργασίες της και μάλιστα σε ικανοποιητικό βαθμό, με το χρονοδιάγραμμα να είναι… on track.

Το έργο χρηματοδοτείται ως «γέφυρα» από το τρέχον ΕΣΠΑ, κάτι που σημαίνει ότι πρέπει οπωσδήποτε να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2023. Ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο-Αμβρακία θεωρείται πολύτιμος όχι μόνο για την περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας η οποία αποκτά δίκτυο αυτοκινητόδρομων μαζί με την Ιόνια Οδό αλλά και για τα νησιά του Ιονίου, αλλά και για την ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας.

Η κοινοπραξία των συμβούλων στις 08-09-2021 υπέβαλε αίτημα για χορήγηση παράτασης της συνολικής προθεσμίας περαίωσης κατά δώδεκα (12) μήνες της σύμβασης παροχής υπηρεσιών του θέματος, με την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να το αποδέχεται και να ορίζει το νέο χρονοδιάγραμμα για τις 22/09/2021.

Μάλιστα, κατά το υπουργείο είναι απαραίτητη η συνδρομή του Συμβούλου Υποστήριξης στην επικαιροποίηση των μελετών και την αξιολόγηση μέρους των υφιστάμενων ημιτελών εργασιών οι οποίες λόγω της καθυστέρησης ανάδειξης αναδόχου στο υπόψη έργο (λόγω δικαστικών διενέξεων µμεταξύ των διαγωνιζομένων περίπου 2,5 έτη), παρέμειναν εκτεθειμένες στις δυσμενείς καιρικές συνθήκες.

Επίσης κρίνεται αναγκαία η υποβοήθηση του Συμβούλου, στην σύνταξη των συμβατικών τευχών του έργου προαίρεσης, στον έλεγχο των μελετών του έργου προαίρεσης οι οποίες έχουν υποβληθεί στο σύνολο τους και των νέων γεωτεχνικών μελετών για την αποκατάσταση και σταθεροποίηση των αστοχιών των ορυγμάτων που περιγράφονται στην 21-03-2019 έκθεση αυτοψιών του Συμβούλου, οποίες παρουσιάστηκαν μετά την δημοπράτηση του έργου.

Η Μυτιληναίος είχε αναλάβει την ολοκλήρωση των εργασιών κατασκευής σε μήκος 32 χλμ. του αυτοκινητόδρομου Άκτιο – Αμβρακία. Το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την κατασκευή τεσσάρων Ανισόπεδων Κόμβων, ενός Ισόπεδου Κόμβου καθώς και την κατασκευή παράπλευρου και κάθετου οδικού δικτύου συνολικού μήκους 23 χλμ.

Η σύμβαση έχει διάρκεια 30 μήνες. Οσον αφορά ένα πρώτο χρονικό ορόσημο με ενδιαφέρον, σημειώνεται ότι με τη συμπλήρωση των 15 μηνών, υπάρχει πρόβλεψη να δοθούν στην κυκλοφορία τα πρώτα 18 χλμ. του οδικού άξονα, που θα παρακάμπτουν την πόλη της Αμφιλοχίας, καθώς και να έχουν ολοκληρωθεί οι παρεμβάσεις, ώστε να γίνει ασφαλές το πιο επικίνδυνο τμήμα του υφιστάμενου οδικού δικτύου.

Το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών κάνοντας χρήση του προβλεπόμενου στη Σύμβαση δικαιώματος προαίρεσης, μπορεί να αναθέσει στη Mytilineos εντός δύο ετών πρόσθετη σύμβαση για τη σύνδεση του άξονα “Άκτιο – Αμβρακία” με την Ιόνια Οδό στον ανισόπεδο κόμβο Ριβίου.

Το έργο είναι συγχρηματοδοτούμενο από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορές Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη».

Η αξία της Σύμβασης για τη Μυτιλιναίος είναι 73.465.594,83 ευρώ (πλέον 17.631.742,76 ευρώ για ΦΠΑ) και ο χρόνος περαίωσης του έργου είναι 30 μήνες από την υπογραφή της Σύμβασης. Η αξία της σύμβασης προαίρεσης εκτιμάται σε 5 εκατ. ευρώ περίπου, προ ΦΠΑ.

Το Άκτιο-Αμβρακία συνολικού μήκους 48,5 χιλιομέτρων, που θα ενώσει το Ακτιο με την Αμβρακία και την Ιόνια Οδό είχε ξεκινήσει με  τέσσερις αρχικά εργολαβίες το 2010. Από αυτές κατασκευάστηκαν με δυσκολία μόνο τα 15 χιλιόμετρα, με το έργο να έχει περάσει δια πυρός και σιδήρου την τελευταία δεκαετία, να έχει ήδη απορροφήσει δαπάνες δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ (περίπου 120 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση μέρους των εργασιών την περίοδο 2010 – 2018), να προκύπτουν εκπτώσεις αναδόχων και καθυστερήσεις, όπως και η ανάγκη για νέο διαγωνισμό «σκούπα» για υπολειπόμενες εργασίες (σχεδόν 150 εκατ. ευρώ προσυπολογίζονταν παλιά), όσο περίπου το αρχικό προβλεπόμενο κόστος του συνολικού έργου (με την έκπτωση)!

Στον διαγωνισμό είχε αρχικά μειοδοτήσει προ δύο ετών η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – ΤΕΡΝΑ. Ωστόσο, το έργο βάλτωσε μετά από προσφυγή της Ιταλικής GD Infrastrutture, στη διαδικασία συμμετείχε το ΣτΕ, πάγωσε η κατακύρωση του έργου, ενώ άνοιξε ένα νέος πόλεμος προσφυγών με την απόφαση του υπουργείου στις αρχές του 2020 να επαναπροκηρύξει το διαγωνισμό. Ακολούθησαν νέες προσφυγές αλλά τελικά το ΣτΕ τις απέρριψε, με αποτέλεσμα να γίνει η νέα διαδικασία, με τη Μυτιληναίος να κερδίζει το συμβόλαιο. 

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.