Ελλάδα
11-10-2021 | 08:47

Νέοι παίκτες έρχονται στο delivery ειδών σούπερ μάρκετ - Ποια είναι η Jokr που μπαίνει στην ελληνική αγορά

Νίκη Παπάζογλου
Μοιράσου το
jokr
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Ζυμώσεων συνέχεια αναμένεται στον κλάδο του online delivery ειδών μικρής λιανικής με νέους εγχώριους και διεθνείς παίκτες, που βολιδοσκοπούν εδώ και κάποιο καιρό την ελληνική αγορά να ετοιμάζονται να προστεθούν στο «μενού» επιλογών των καταναλωτών.

Προσεχώς, την είσοδό της στη χώρα μας δρομολογεί η αμερικανική startup Jokr, μια εταιρεία που υπόσχεται να παραδώσει προϊόντα μικρής λιανικής μέσα σε 15 λεπτά ή όπως χαρακτηριστικά λέει πριν «πριν το νερό στην κατσαρόλα προλάβει να «βράσει». 

H εταιρεία που έχει έδρα στη Νέα Υόρκη και στο Λουξεμβούργο ίδρυσε προ ημερών παράρτημα στη χώρα μας, με διακριτικό τίτλο Jork Greece και αρχικό κεφάλαιο 300.000 ευρώ. Σκοπός της Ανώνυμης Εταιρείας που έχει δημιουργηθεί με την επωνυμία Jork Greece Single Member S.A. είναι η διαδικτυακή ή μη πώληση, προώθηση, λιανική διάθεση, παράδοση και διανομή στην εγχώρια αγορά τροφίμων, αλκοολούχων ποτών, προϊόντων υγιεινής καθώς επίσης και άλλων σχετικών προϊόντων προς κατανάλωση. Επίσης η εταιρεία που έχει έδρα τον Δήμο Αθηναίων μπορεί να διαχειρίζεται αλλά και να επεξεργάζεται πρώτες ύλες και ημικατεργασμένα τρόφιμα για να παράγει και να αποστέλλει τελικά προϊόντα στον καταναλωτή καθώς και να προετοιμάζει μαγειρεμένα γεύματα. Όλα τα παραπάνω θα γίνονται, όπως προκύπτει από το σχετικό καταστατικό της εταιρείας που έχει αναρτηθεί στο ΓΕΜΗ μέσω των δικών της dark stores. Η Jokr μάλιστα αναζητά ήδη προσωπικό (διανομείς και πικαδόρους παραγγελιών) για να στελεχώσει την δραστηριότητά της αρχικά στην περιοχή της Αττικής. 

Η νεοφυής επιχείρηση, ξεκίνησε την λειτουργία της στην Αμερική μόλις το 2021. Πρόκειται για μια ιδέα του Ralf Wenzel, του ανθρώπου που ηγήθηκε από το 2014 της επέκτασης της αντίστοιχης υπηρεσίας Foodpanda από την Ασιατική αγορά στην Ευρώπη και η οποία αργότερα εξαγοράστηκε από την Delivery Hero. Στα ιδρυτικά της στελέχη περιλαμβάνονται βέβαια πέρα από τον Wenzel και άλλα ανώτερα στελέχη τόσο της Delivery Hero όσο και της Foodpanda. 

Μέσα σε μόλις λίγους μήνες ζωής, η εταιρεία έχει επεκταθεί σε ΗΠΑ, Λατινική Αμερική και Ευρώπη ενώ ολοκλήρωσε και τον πρώτο γύρο χρηματοδότησής της, σηκώνοντας 170 εκατ. δολάρια, στον οποίο συμμετείχαν επενδυτές όπως HV Capital, GGV Capital, Balderton Capital, Tiger Global Management, καθώς και το VC της Λατινικής αμερικής Kaszek. 

Μέσα στο καλοκαίρι η εταιρεία ήταν ενεργή σε εννέα πόλεις της Λατινικής Αμερικής καθώς και στην Πολωνία και την Αυστρία. Η επιτυχία της και κατ' επέκταση η ταχύτατη επέκτασή της οφείλεται, σύμφωνα με τους ιδρυτές της στο μοντέλο λειτουργίας της, το οποίο περιλαμβάνει πολυάριθμα και μικρά σε μέγεθος dark stores, τα οποία ονομάζει micro hubs.  Μέσω αυτών και μέσω ειδικών αλγορίθμων που επεξεργάζονται τα δεδομένα και προβλέπουν με μεγάλη ακρίβεια την ζήτηση των πελατών, η εταιρεία καταφέρνει να παραδίδει εντός 15 λεπτών και χωρίς πρόσθετη χρέωση τις παραγγελίες. 

Πέρα από Jokr βέβαιατην εμφάνισή της ετοιμάζεται να κάνει και η gojet μια νεοφυής επιχείρηση που φιλοδοξεί να καινοτομήσει στην διανομή ειδών μικρής λιανικής. Η νέα εφαρμογή που θα λανσαριστεί θα φέρει την ονομασία Pop και υπόσχεται και αυτή παράδοση εντός 15 λεπτών με την βοήθεια πολυάριθμων dark stores. Όπως μάλιστα αναφέρει η ιστοσελίδα της «έρχεται σύντομα» αρχικά στην Αθήνα και για το λόγο αυτό βρίσκεται ήδη σε αναζήτηση προσωπικού. 

Μεγάλες πωλήσεις, υψηλές χρηματοδοτήσεις  

Οι εφαρμογές παραγγελίας και παράδοσης ειδών μικρής λιανικής αποτελούν ένα ταχύτατα αναπτυσσόμενο κλάδο, κυρίως χάρη στην εξοικείωση χρήσης τους που έφερε η πανδημία. Πέρα από τις εβδομαδιαίες σχεδόν εξελίξεις που παρατηρούνται στην ελληνική αγορά μάλιστα - να θυμίσουμε ότι προ εβδομάδας ανακοινώθηκε η απόκτηση των σχετικών δραστηριοτήτων του ομίλου Μούχαλη από την μητρική του efood, Delivery Hero, έντονη δραστηριότητα καταγράφεται και σε παγκόσμια κλίμακα. Τα παραδείγματα online delivery εφαρμογών που στρέφονται στη μικρή λιανική και νέων εταιρειών που δημιουργήθηκαν πρόσφατα και ήδη δρομολογούν την επέκτασή τους είναι πολυάριθμα.

Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι η τουρκική Getir η οποία υπήρξε πρωτοπόρος στο μοντέλο των dark store στην Ευρώπη, έχει σηκώσει από το 2015 που δημιουργήθηκε μέχρι και σήμερα την υψηλότερη χρηματοδότηση μεταξύ των σχετικών εταιρειών με αποτέλεσμα η αποτίμησή της φτάνει τα 7,5 δισ. Δολάρια. 

Η γαλλική Frichti, η οποία ιδρύθηκε και αυτή το 2015, παραδίδει είδη μικρής λιανικής και έτοιμα γεύματα εντός 15 λεπτών σε πελάτες στη Γαλλία και το Βέλγιο από τον Ιούνιο φέτος. Αντίστοιχα η ισπανική Glovo και η γερμανική Delivery Hero επένδυσαν στα dark stores και στην ταχύτερη παράδοση παραγγελιών ήδη από το 2018 και 2019 αντίστοιχα. 

Ακολούθησε η πανδημία η οποία εκτίναξε την ζήτηση για παράδοση τέτοιων ειδών αφού αποτέλεσε την μόνη εναλλακτική σε συνθήκες lockdown. Κάπως έτσι, την πρώτη πανδημική χρονιά έκαναν την εμφάνισή της επί ευρωπαϊκού εδάφους η Gorillas στο Βερολίνο, η Weezy στο Λονδίνο και η Fancy στη Μ. Βρετανία, ενώ η γνωστή και στην Ελλάδα, Wolt ξεκίνησε την λειτουργία dark stores στο Ελσίνκι. 

Την δεύτερη χρονιά της πανδημίας μάλιστα, πέρα από την εκτίναξη των παραγγελιών παρατηρήθηκε και εκτίναξη των σχετικών επενδύσεων στην περιοχή της Ευρώπης. 

Δεκάδες νέες εφαρμογές έχουν ήδη λανσαριστεί ενώ οι καλά τοποθετημένοι παίκτες ενισχύουν με ταχύτατους ρυθμούς τις δραστηριότητές τους. Η Glovo για παράδειγμα επένδυσε περί τα 100 εκατ. στο real estate ώστε να αποκτήσει τον αριθμό των απαραίτητων dark stores. H Gorillas σήκωσε 245 εκατ. τον Μάρτιο για να επεκταθεί σε νέες αγορές, με αποτέλεσμα η αποτίμησή της φτάνει σήμερα το 1 δισ. δολάρια. 

Μόλις ένα μήνα πριν η γαλλική Cajoo ανακοίνωσε χρηματοδοτικό γύρο ύψους 40 εκατ., με τα σούπερ μάρκετ Carrefour να αποτελούν έναν από τους βασικούς επενδυτές. Τον ίδιο μήνα η Jiffy ανακοίνωσε ότι σήκωσε κεφάλαια ύψους 22 εκατ. για να υποστηρίξει τα επέκτασή της και σε άλλες περιοχές της Μεγάλης Βρετανίας πέρα από το Λονδίνο. 

Πολυάριθμες είναι και οι νέες αφίξεις στην περιοχή της Ευρώπης. Ενδεικτικά μπορούμε να αναφέρουμε την Stash που ξεκίνησε την λειτουργία της τον Μάρτιο στην Ελβετία, την Lisek που ιδρύθηκε το 2018 αλλά τον Απρίλιο του 2021 έκανε τα εγκαίνιά της στη μικρή λιανική της Βαρσοβίας, την Macai που τον Μάιο ξεκίνησε να επιχειρεί στην Ιταλία, την Kavall που τον ίδιο μήνα εγκαινιάστηκε στη Στοκχόλμη, την Ding Dong που τον Ιούνιο πρωτοεμφανίστηκε στις Βρυξέλλες και τέλος την Wuplo που ξεκίνησε τον Αύγουστο στο Βερολίνο.

Την ίδια στιγμή εδραιωμένοι παίκτες όπως η Delivery Hero και νέοι όπως οι Jokr επεκτείνονται και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού σε αγορές της Λατινικής Αμερικής. 

Παρότι πολύ είναι εκείνοι που αμφιβάλουν αν το συγκεκριμένο μοντέλο μπορεί να επιβιώσει η εν λόγω αγορά όπως επεσήμαναν σε άρθρο τους οι FT, έχει καταφέρει να αντλήσει κεφάλαια ύψους 14 δισ. δολ. από την αρχή της πανδημίας έως και σήμερα με την μερίδα του λέοντος να δίνεται τους 3 πρώτους μήνες του 2021. Όσο για το ελληνικό online grocery delivery να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με την Convert Group, οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ έχουν αυξηθεί μόνο το α’ τρίμηνο του 2021 κατά 282%.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Αλλάζει το χάρτη του online delivery το deal Efood - Kiosky's

H efood εξαγόρασε την Kiosky's

Rocket: Νέος παίκτης στην αγορά του online delivery - Ποιoι είναι οι Ουκρανοί που θέλουν να συναγωνιστούν efood, Box και Wolt