ΟΛΠ: Η «εικόνα» στο 6μηνο, τι περιμένει το «λιμάνι» για τη συνέχεια

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΟΛΠ: Η «εικόνα» στο 6μηνο, τι περιμένει το «λιμάνι» για τη συνέχεια
Η κατάσταση σε κρουαζιέρα, ακτοπλοΐα, σταθμό διακίνησης Αυτοκινήτων και εμπορευματοκιβωτίων αλλά και Ναυπηγοεπισκευή. Ποιες είναι οι προοπτικές και οι αβεβαιότητες.

Τα συνολικά έσοδα του α΄ εξαμήνου του ΟΛΠ ανήλθαν σε € 72,0 εκατ., όπου σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2020 (€ 66,5 εκατ.), αυξήθηκαν κατά € 5,5 εκατ. ή ποσοστό 8,3%. H μεταβολή αυτή, οφείλεται κυρίως στην σημαντική αύξηση των εσόδων από τον τομέα κρουαζιέρας, των εσόδων από τον τομέα διακίνησης αυτοκινήτων και των εσόδων του τομέα ακτοπλοΐας κατά 175,1 %, 34,9% και 9,7% ή κατά € 1,2 εκατ., € 1,9 εκατ. και € 0,3 εκατ. περίπου αντίστοιχα. Επιπλέον, σημειώθηκε αύξηση των εσόδων από την παραχώρηση των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ κατά € 1,8 εκατ. ή 5,7%. Η παραπάνω αύξηση κυρίως αντισταθμίστηκε από τη μείωση των εσόδων από ναυπηγοεπισκευή κατά 8,9% ή κατά € 0,7 εκατ.

Κρουαζιέρα

Οπως αναφέρεται στην εξαμηνιαία οικονομική έκθεση, η επανεκκίνηση της κρουαζιέρας στην Ελλάδα στις 14 Μαΐου του 2021 αποτέλεσε μια σημαντική τόνωση, ύστερα από έξι μήνες αδράνειας λόγω της πανδημίας Covid-19. Θετικά είναι τα πρώτα σημάδια για την ανάκαμψη του κλάδου, ο οποίος όμως βρίσκεται σε πειραματικό στάδιο καθώς απαραίτητη προϋπόθεση είναι η εφαρμογή των αυστηρών Πρωτοκόλλων Υγείας για την ετοιμότητα και ανταπόκριση έναντι του στελέχους κορωνοϊού SARS-CoV-2, όπως ανακοινώθηκαν από την Κυβέρνηση. Η συνολική κίνηση επιβατών για τους πρώτους έξι (6) μήνες του 2021 αυξήθηκε κατά 245,6% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020, από 7.657 σε 26.460 επιβάτες. Η κίνηση επιβατών από-επιβίβασης αυξήθηκε κατά 73,46% (4.680 έναντι 2.698), ενώ η κίνηση διερχομένων επιβατών αυξήθηκε επίσης κατά 339,20% (21.780 έναντι 4.959).

Ακτοπλοΐα

Συνολικά, η εγχώρια επιβατική κίνηση και η ροή των οχημάτων βρίσκονται σχεδόν στα ίδια επίπεδα με αυτά του πρώτου εξαμήνου του 2020, δεδομένου ότι δεύτερο lockdown επιβλήθηκε στη χώρα μας από τις 7 Νοεμβρίου 2020 έως τις 14 Μαΐου του 2021, περιορίζοντας τις θαλάσσιες μετακινήσεις εντός της Ελλάδας. Πιο συγκεκριμένα, σημαντική μείωση παρατηρείται στον όγκο των επιβατών και των οχημάτων κατά το πρώτο τρίμηνο του 2021 σε σχέση με την ίδια χρονική περίοδο του 2020, ενώ αύξηση σημειώνεται τους μήνες Απρίλιο, Μάιο και Ιούνιο του 2021 συγκριτικά με τους αντίστοιχους μήνες του 2020, λόγω του ότι το αρχικό lockdown άρχισε να λαμβάνει χώρα σταδιακά από τις 4 Μαρτίου του 2020. Επομένως, το σύνολο επιβατών κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους σε σχέση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους μειώθηκε κατά 4,7% (από 4.004.596 σε 3.817.902 εκατομμύρια επιβάτες), ενώ η κίνηση των οχημάτων αυξήθηκε κατά 6,5% (από 938.445 σε 999.022 οχήματα). Να σημειωθεί ότι η μετάβαση στα νησιά εξακολουθεί να προϋποθέτει την τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων, τη δήλωση υγείας κατά την επιβίβαση και την περιορισμένη πληρότητα των πλοίων/δρομολογίων (στο 85% με καμπίνες και στο 80% χωρίς καμπίνες).

Σταθμός διακίνησης Αυτοκινήτων

Κατά το πρώτο μισό του 2021, η κίνηση στους σταθμούς διακίνησης αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 46,4% φτάνοντας στα επίπεδα του 2019. Τόσο το εγχώριο φορτίο (+37,6%) όσο και το φορτίο μεταφόρτωσης (+49,9%) σημείωσαν αύξηση. Στην αύξηση της ζήτησης για επιβατηγά αυτοκίνητα συνετέλεσε η αποταμίευση χρημάτων στην οποία προέβη μεγάλο μέρος του πληθυσμού κατά τη διάρκεια της πανδημίας καθώς και η ανησυχία σχετικά με την αυξημένη μεταδοτικότητα του ιού κατά τη χρήση δημόσιων μέσων μεταφοράς. Σημαντικό παράγοντα στην αύξηση των εισαγωγών επιβατηγών αυτοκινήτων αποτέλεσε επίσης η έναρξη της τουριστικής σεζόν το Μάιο, η προετοιμασία της οποίας είχε ξεκινήσει από τους προηγούμενες μήνες. Ως εκ τούτου, το εγχώριο φορτίο αυξήθηκε σε 58.289 μονάδες από 42.353 (+37,6%) και το φορτίο μεταφόρτωσης αυξήθηκε σε 159.140 μονάδες από 106.155 (+49,9%).

Σταθμός εμπορευματοκιβωτίων

Η κίνηση στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων, Προβλήτα Ι κατά το 1ο μισό του 2021 έφτασε τα 302.470 TEUs, σημειώνοντας αύξηση κατά 6,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020. Ειδικότερα, σημειώθηκε αύξηση του φορτίου μεταφόρτωσης από 235.514 TEUs σε 243.448 (3,4%) καθώς και αύξηση του εγχώριου φορτίου (εισαγωγές και εξαγωγές) κατά 19,4% (από 49.426 TEUs σε 59.022).

Ναυπηγοεπισκευή

Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021 οι δεξαμενισμοί ακολούθησαν την ανοδική πορεία του 2020 αφού τα περιοριστικά μέτρα και οι απαγορεύσεις στις μετακινήσεις των πολιτών που τέθηκαν από την κυβέρνηση οδήγησαν σε διακοπή δρομολογίων ακτοπλοΐας και κρουαζιέρας, η πρώτη εκ των δύο αποτελεί κυρίαρχο χρήστη ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών στο λιμένα Πειραιά. Η προαναφερθείσα συνθήκη ενθάρρυνε ως εκ τούτου την ανάληψη επισκευαστικών εργασιών. Σαν αποτέλεσμα, οι μέρες δεξαμενισμού πλοίων κατέγραψαν μια αύξηση 14% με τα πλοία υπό δεξαμενισμό να αυξάνονται κατά 5% (από 76 σε 80) σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020. Εν αντιθέσει, τα έργα υποδομών προς υλοποίηση του Master Plan είχαν σαν αποτέλεσμα τη μείωση των επισκευαστικών θέσεων κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021 σε όλη την έκταση της ναυπηγοεπισκευαστικής βάσης και πιο συγκεκριμένα, στο Πέραμα, στο Μώλο Δραπετσώνας και στην Προβλήτα ΔΕΗ. Συγκεκριμένα, τα επισκευαζόμενα πλοία κατέγραψαν μείωση -5% (από 151 σε 143) σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020.

Προοπτικές και Αναμενόμενες Εξελίξεις, Κυριότεροι Κίνδυνοι και Αβεβαιότητες για το Β’ Εξάμηνο

Σταδιακά, το σύνολο της Ευρώπης άρχισε να εξέρχεται από τους περιορισμούς μετά το πρώτο τρίμηνο του 2021. Ως αποτέλεσμα, το πρώτο μισό του 2021 καταγράφει μικτές τάσεις με το δεύτερο τρίμηνο να εμφανίζει τάσεις ανάκαμψης της επιβατικής κίνησης ενώ πραγματοποιήθηκε και η επανέναρξη της κρουαζιέρας στον Πειραιά και μάλιστα πριν το άνοιγμα της αγοράς της Καραϊβικής που είναι και η μεγαλύτερη αγορά του κλάδου. Έχοντας τα παραπάνω υπόψη, κατά το 1ο εξάμηνο του 2021, η επίδραση της πανδημίας Covid19 στις λιμενικές δραστηριότητες εστιάζεται κυρίως στους επιβατικούς σταθμούς (κρουαζιέρα και ακτοπλοΐα) ενώ στους εμπορικούς σταθμούς (Εμπορευματοκιβωτίων και Αυτοκινήτων) καταγράφεται θετική πορεία με αντιστροφή του πρώτου τριμήνου.

Κατά το 1ο εξάμηνο του 2021, η επίδραση της πανδημίας Covid19 στις λιμενικές δραστηριότητες εστιάζεται κυρίως στους επιβατικούς σταθμούς (κρουαζιέρα και ακτοπλοΐα) ενώ στους εμπορικούς σταθμούς (Εμπορευματοκιβωτίων και Αυτοκινήτων) καταγράφεται θετική πορεία με αντιστροφή του πρώτου τριμήνου.

Το άνοιγμα της κρουαζιέρας στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε στις 14, Μάϊου 2021 και ο Πειραιάς υποδέχτηκε το πρώτο κρουαζιερόπλοιο με επιβάτες τράνζιτ στις 18 Μαΐου. Το πρώτο κρουαζιέροπλοιο από-επιβίβασης (homeport) εξυπηρετήθηκε στον Πειραιά στις 12, Ιουνίου 2021. Όλες οι εταιρείες κρουαζιέρας στα πλαίσια πρωτοκόλλων ασφαλείας που υιοθέτησαν λειτουργούν σε μικρότερο ποσοστό της δυναμικότητας κλινών. Ως αποτέλεσμα, ο μέσος όγκος επιβατών ανά πλοίο είναι σημαντικά μειωμένος. Με βάση τις προκρατήσεις την 30η, Ιουνίου, αναμένονται να εξυπηρετηθούν στον Πειραιά μέχρι τέλος του έτους 439 πλοία εκ των οποίων 218 πλοία από-επιβίβασης.

Η πορεία της πανδημίας και ο βαθμός ανάκαμψης του τουρισμού, ανεξάρτητα αν θα υιοθετηθούν νέα lockdowns, οπωσδήποτε θα επηρεάσει ένα μέρος του πληθυσμού που θα αποφύγουν μετακινήσεις με πλοίο. Κατά συνέπεια δεν εκτιμάται ότι θα υπάρξει γρήγορη ανάκαμψη στο επιβατικό έργο στο υπόλοιπο μισό του έτους. Με δεδομένες αυτές τις επιχειρησιακές συνθήκες, η λειτουργική βιωσιμότητα των εταιρειών ακτοπλοΐας, θα επηρεαστεί αρνητικά, γεγονός το οποίο θα επηρεάσει με τη σειρά του τον αριθμό των προσφερόμενων δρομολογίων στο δεύτερο μισό του έτους. Επιπλέον, επιβαρυντικός παράγοντας είναι η αύξηση της τιμής των καυσίμων που σε συνδυασμό με τους μειωμένους όγκους διακίνησης και τους περιορισμούς στο ποσοστό πλήρωσης της χωρητικότητας επιβαρύνει την οικονομική απόδοση των δρομολογημένων πλοίων. Ως αποτέλεσμα, αναμένεται να υπάρξουν μεταβολές τόσο στην ιδιοκτησία των πλοίων όσο και στη συχνότητα των δρομολογίων κυρίως των ενεργοβόρων γρήγορων σκαφών.

Οι προβλέψεις όγκου φορτίου βραχυπρόθεσμα εκτιμώνται θετικές υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξει νέα έξαρση που θα οδηγήσει σε νέα υγειονομικά μέτρα. Ταυτόχρονα όμως, σε πιο μεσοπρόθεσμη περίοδο οι εκτιμήσεις θα πρέπει να είναι προσεκτικές καθώς δεν αναμένεται γρήγορη αύξηση της οικονομικής δραστηριότητας.

Στο πλαίσιο Φιλικού Διακανονισμού μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου – ΤΑΙΠΕΔ και COSCO Shipping (Hong Kong) Co. Limited, σχετικά με το θέμα παράτασης του χρόνου ολοκλήρωσης των Υποχρεωτικών Επενδύσεων και της μεταβίβασης του 16% των μετοχών της ΟΛΠ ΑΕ που βρίσκονται σε μεσεγγύηση, προβλέπεται η τροποποίηση της από 24-06-2016 Σύμβασης Παραχώρησης ΟΛΠ ΑΕ και Ελληνικού Δημοσίου.

Τα κύρια σημεία της τροποποίησης της από 24-06-2016 Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ ΑΕ και Ελληνικού Δημοσίου, είναι τα ακόλουθα: 1. Μη επιβολή ποινικών ρητρών για την μη εμπρόθεσμη ολοκλήρωση των πρώτων υποχρεωτικών επενδύσεων βάσει του άρθρου 16 της Σύμβασης Παραχώρησης λόγω αναγνώρισης της μη πλήρωσης του όρου του άρθρου 16 παρ. 5(α)(i). 2. Παράταση της πρώτης επενδυτικής περιόδου κατά πέντε (5) έτη. 3. Δυνατότητα αναστολής της διάρκειας της πρώτης επενδυτικής περιόδου – Θέσπιση μηχανισμού Φιλικού Διακανονισμού διαφωνιών – Δυνατότητα αντικατάστασης έργων πρώτων υποχρεωτικών επενδύσεων. 4. Μη επιβολή ποινικών ρητρών σε βάρος του ΟΛΠ σε περίπτωση επέλευσης γεγονότων αναστολής. 5. Παράταση διάρκειας δεύτερης επενδυτικής περιόδου. 6. Εισαγωγή ευέλικτης διαδικασίας για την έγκριση των σχεδίων οριστικών μελετών και για τις μη υποχρεωτικές επενδύσεις του ΟΛΠ. 7. Παράταση της διάρκειας χάριτος για τη μερική επίτευξη των ελαχίστων επιπέδων υπηρεσιών.

Το συνολικό ενεργητικό κατά την 30.06.2021 ανέρχεται σε € 494,4 εκατ. αυξημένο κατά 3,0% ή € 14,2 εκατ. (€ 480,3 εκατ. την 31.12.2020).

Οι συνολικές υποχρεώσεις κατά την 30.06.2021 ανέρχονται σε € 233,5 εκατ. παρουσιάζοντας μείωση κατά € 0,8 εκατ. (31.12.2020: € 234,3 εκατ.).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider