Ελλάδα
25-08-2021 | 07:44

Εγνατία Οδός: «Πλησιάζει η ώρα» για τις ΤΕΡΝΑ/Egis – Κυρίαρχος στις Παραχωρήσεις ο όμιλος του Γ. Περιστέρη

Εγνατία Οδός: «Πλησιάζει η ώρα» για τις ΤΕΡΝΑ/Egis – Κυρίαρχος στις Παραχωρήσεις ο όμιλος του Γ. Περιστέρη
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Εξελίξεις αναμένονται το αμέσως προσεχές διάστημα για τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Πληροφορίες της αγοράς σημειώνουν ότι εντός των επόμενων ημερών, ίσως και την Πέμπτη καλώς εχόντων των πραγμάτων (και εάν δεν προκύψει κάποια αναβολή της τελευταίες στιγμής), ή έστω το αργότερο έως τις αρχές Σεπτεμβρίου, αναμένεται να οριστικοποιηθεί από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ η επιλογή του προσωρινού πλειοδότη-ανάδοχου για τον διαγωνισμό της παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου που δεν είναι άλλος από την κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis.

Είτε τελικά το θέμα αυτό «κλείσει» εντός ημερών είτε μεταφερθεί χρονικά η ολοκλήρωση αυτής της εκκρεμότητας, η ουσία παραμένει ότι το γκρουπ ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, υπό τον Γ. Περιστέρη, έχει αναδειχθεί «νικητής» στη μεγάλη αυτή διαδικασία και μάλιστα με οικονομικό τίμημα που φέρεται να κινείται πέριξ των 1,5 δις ευρώ.

Η προσφορά για την 35ετή σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού περιλαμβάνει την αξία της παραχώρησης, την κατασκευή των έργων αναβάθμισης του βασικού οδικού δικτύου και των τριών κάθετων οδικών αξόνων, τη βαριά συντήρηση σε όλη τη διάρκεια του έργου αλλά και την καθημερινή λειτουργία και συντήρηση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το ποσοστό συμμετοχής της ΤΕΡΝΑ στην κοινοπραξία εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού θα είναι 75%, με το υπόλοιπο 25% να ελέγχεται από την Egis Projects, ενώ ο όμιλος θα αναλάβει και το 100% του κατασκευαστικού αντικειμένου της σύμβασης, κάτι που σημαίνει ότι θα έχει ένα πολύ σημαντικό όφελος (κατασκευαστικό αντικείμενο-ανεκτέλεστο) εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ από το συγκεκριμένο έργο. Οι δε σταθερές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές που εξασφαλίζει το έργο το κάνουν στα σημαντικότερα στο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων του ομίλου.

Σύμφωνα με κάποιες πηγές, βάσει των όρων της σύμβασης, μέσα στην πρώτη 5ετία υπολογίζονται έργα και επενδύσεις ύψους περίπου 500-700 εκατ. ευρώ. Η δε βαριά συντήρηση του αυτοκινητόδρομου συνολικά υπολογίζεται σε επίπεδα 1,2-1,5 δισ. ευρώ, ποσό που δεν είναι μεν μικρό αλλά είναι κατά πολύ χαμηλότερο παλιότερων εκτιμήσεων που έκαναν λόγο για σχεδόν 6 δις ευρώ, όσο το κόστος κατασκευής του οδικού άξονα!

Με τα μέχρι τώρα δεδομένα η Εγνατία Οδός έχει από τα τέλη διοδίων και μόνο έσοδα άνω των 100-120 εκατ. ευρώ ετησίως. Σήμερα λειτουργούν στην Εγνατία Οδό 58 σταθμοί διοδίων με το κόστος των διοδίων να ανέρχεται σε 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Τα έσοδα αυτά όμως θα αυξηθούν με την αύξηση της χρέωσης στα 0,05 ευρώ (ανά χιλιόμετρο), ενώ η αναβάθμιση του οδικού άξονα, οι ευρύτερες επενδύσεις στην περιοχή και οι αναβαθμίσεις λιμένων αναμένεται να ενισχύσουν και τις ροές από τα γειτονικά κράτη.

Βέβαια, μετά την απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ για την επιλογή της κοινοπραξίας ως προσωρινού αναδόχου θα απαιτηθούν, σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών που παρακολουθούν τις εξελίξεις, περίπου τρεις με τέσσερις μήνες ώστε να οριστικοποιηθεί η σύμβαση παραχώρησης που θα υπογραφεί, να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο και έπειτα να πάρει το δρόμο της για τη Βουλή. Εκτιμάται πως μέχρι τα τέλη του έτους ή τις αρχές του 2022 η κοινοπραξία θα έχει επιλεγεί ως οριστικός ανάδοχος, εν συνεχεία αναμένεται το «πράσινο φως» από το Ε.Σ. και η ψήφιση από το ελληνικό κοινοβούλιο. Καλώς εχόντων των πραγμάτων, μέσα στους πρώτους μήνες του 2022 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι απαιτούμενες διαδικασίες και να γίνει η επίσημη έναρξη της παραχώρησης.

Σημειώνεται πως μέχρι σήμερα δεν έχουν γίνει στην Εγνατία Οδό έργα βαριάς συντήρησης με αποτέλεσμα να υπάρχει ανάγκη για εργασίες και παρεμβάσεις (σε σήραγγες, γέφυρες και άλλα σημεία του αυτοκινητόδρομου), ενώ έχουν γίνει έργα ελαφριάς συντήρησης. Πρόσφατα επικυρώθηκαν από τη Βουλή και οι δύο συμβάσεις συνολικού ύψους 120 εκατ. για τη συντήρηση του ανατολικού και δυτικού τομέα που έχει αναλάβει με μεγάλες εκπτώσεις η ΑΚΤΩΡ. Να σημειωθεί ότι με την παραχώρηση η κοινοπραξία αναλαμβάνει την υποχρέωση να αναβαθμίσει σε κλειστό αυτοκινητόδρομο το τμήμα Χαλάστρα – Πολύκαστρο, στον κάθετο Χαλάστρα- Εύζωνοι, μήκους 44 χλμ (έχει εκτιμηθεί σε περίπου 200 εκατ. ευρώ) όπως και άλλων κάθετων αξόνων.

Αυτό που έχει πρόσθετο ενδιαφέρον είναι ότι μελλοντικά η Εγνατία Οδός θα συνδέεται μέσω οδικών συνδέσεων που θα υλοποιηθούν με όλα τα μεγάλα λιμάνια της Βορείου Ελλάδας, όπως η Αλεξανδρούπολη και η Καβάλα, για την αξιοποίηση των οποίων «τρέχουν» διαγωνιστικές διαδικασίες από το ΤΑΙΠΕΔ, βεβαίως τον ΟΛΘ (Θεσσαλονίκη), ενώ θα καταλήγει στην… προβλήτα της Ηγουμενίτσας, ενός ακόμα σημαντικού λιμένα, για τον οποίον επίσης είναι σε εξέλιξη διαδικασία αξιοποίησής του. Επιπρόσθετα, πέραν του όποιου κατασκευαστικού αντικειμένου εκκρεμεί ή της παραχώρησης (διόδια), στον οδικό άξονα της Εγνατίας Οδού υπάρχει «ανοιχτός δρόμος» και για εμπορικές (ή άλλου είδους) εκμεταλλεύσεις. Γίνεται αντιληπτό ότι ο αυτοκινητόδρομος Εγνατία Οδός… συνδέεται ή εμπλέκεται με όλο το φάσμα των υποδομών που προωθούνται στην περιοχή που «διατρέχει», όπως οι λιμενικές, ο σιδηρόδρομος, τα logistics κ.α. Η δε ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μετέχει και στους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ για τις παραχωρήσεις λιμένων Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ηγουμενίτσας που συνδέονται με την Εγνατία Οδό.

Σε κάθε περίπτωση, η… «κατάκτηση» και της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, αποτελεί μια σημαντικότατη επένδυση για τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ του οποίου ηγείται ο κ. Περιστέρης, μια από τις μεγαλύτερες αποκρατικοποιήσεις (υπενθυμίζεται ότι λίγο άνω των 1,2 δις ευρώ ήταν τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ από την παραχώρηση των 14 μεγαλύτερων περιφερειακών αεροδρομίων στην Fraport Greece, ενώ οι σύμβουλοι του Ταμείο για την Εγνατία είχαν βάλει τον πήχη για την σύμβαση για τον οδικό άξονα στα 1,2 δις ευρώ, χωρίς το ετήσιο εγγυημένο μίσθωμα 7,5% επί των ακαθάριστων εσόδων που θα καταβάλλει ο παραχωρησιούχος στο δημόσιο) και σίγουρα τη μεγαλύτερη ιδιωτικοποίηση της χρονιάς. Αποτελεί μια επιτυχία τόσο για την κατασκευαστική όσο και για το ΤΑΙΠΕΔ.

Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέχει, μεταξύ άλλων, το 100% στις εταιρείες παραχώρησης «ΝΕΑ ΟΔΟΣ» (αυτοκινητόδρομος ΠΑΘΕ και Ιόνια Οδός) και «ΟΔΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ», ενώ διατηρεί ποσοστό 17% και στην ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟ. Παράλληλα, κατέχει το 32,46% της εταιρείας παραχώρησης «ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε. ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ», που έχει αναλάβει τη μελέτη, κατασκευή και λειτουργία του νέου διεθνούς αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης. Περαιτέρω, μέσω της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, ο Όμιλος συμμετέχει με ποσοστό 70% στην Ανώνυμη Εταιρεία Παροχής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικού Εισιτηρίου – HELLAS SMARTICKET ΑΕ καθώς και στην ΑΕΙΦΟΡΙΚΗ ΗΠΕΙΡΟΥ ΜΑΕΧ με ποσοστό συμμετοχής 100% η οποία έχει αναλάβει το έργο της ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων της Περιφέρειας Ηπείρου. Αξίζει να σημειωθεί ότι αρχές του 2021 έγινε η έναρξη υλοποίησης της ΣΔΙΤ για την ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Όπως αναγράφεται στην ιστοσελίδα του ομίλου, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει συμμετάσχει στην κατασκευή και λειτουργία δέκα σταθμών αυτοκινήτων.

Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει από καιρό στον σχεδιασμό του τη σύσταση ξεχωριστού φορέα παραχωρήσεων, της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Παραχωρήσεων, η οποία θα αποτελέσει μια εταιρεία «ομπρέλα» (100% θυγατρική της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), κάτω από την οποία θα «κολλήσουν» τα μερίδια και ποσοστά στις συμβάσεις παραχώρησης. Μάλιστα, υπήρχαν παλιότερα πληροφορίες, που είχε αναδείξει το insider, ότι ανάλογα με τον τομέα δράσης θα υπάρχει και σχετικό ξεχωριστό «κομμάτι» μέσα στον ευρύτερο τομέα, δηλαδή για μερίδια σε οδικούς άξονες, σε αεροδρόμια, λιμάνια, Καζίνο κ.α. Γιατί ως γνωστόν, το γκρουπ κινείται προς όλες τις κατευθύνσεις και προσδοκά το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων να διευρυνθεί σημαντικά.

Επόμενο βήμα από τη δημιουργία μιας αυτόνομης εταιρείας παραχωρήσεων με εξασφαλισμένες αποδόσεις είναι η «απόσχισή» της και η εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Αλλά ακόμα και αυτό να μην προκύψει, μέσω της «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Παραχωρήσεις» θα είναι σαφώς πιο εύκολη η ανάδειξη της εν λόγω αξίας αυτού του κλάδου, που εισφέρει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ στον όμιλο, η εξασφάλισης χρηματοδότησης (π.χ. ομολογιακό) με ευνοϊκότερους όρους για νέα έργα κι επενδύσεις ή ακόμα και η προσέλκυση νέων επενδυτών.

Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο 35 ετών. Η Εγνατία Οδός, μήκους 658 χιλιομέτρων, εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Ηπείρου (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία). Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Motor Oil: OK από Επ. Ανταγωνισμού για τον έλεγχο της Θερμοηλεκτρικής Κομοτηνής