«Πόλεμος των Άστρων»: Η διαστημική Blue Origin (Μπέζος) «επιτίθεται» σε NASA και SpaceX (Μασκ)

Newsroom
Viber Whatsapp Μοιράσου το
«Πόλεμος των Άστρων»: Η διαστημική Blue Origin (Μπέζος) «επιτίθεται» σε NASA και SpaceX (Μασκ)
Ο Τζεφ Μπέζος επικρίνει την απόφαση της NASA να αναθέσει στη SpaceX του Έλον Μασκ συμβόλαιο για την κατασκευή διαστημικού σκάφους.

Η διαστημική εταιρεία του Τζεφ Μπέζος παραμένει επιθετική επικρίνοντας την απόφαση της NASA να αναθέσει στη SpaceX του Έλον Μασκ το μοναδικό συμβόλαιο για την κατασκευή οχήματος για την προσγείωση αστροναυτών στο φεγγάρι, παρά το γεγονός ότι την περασμένη εβδομάδα η κυβέρνηση αρνήθηκε τη διαμαρτυρία της Blue Origin.

Σε ένα infographic που δημοσιεύτηκε στον ιστότοπο της Blue Origin και εμφανίστηκε την Τετάρτη, η εταιρεία αμφισβήτησε την SpaceX για την χρήση του Starship για να μεταφέρει αστροναύτες της NASA στη επιφάνεια της σελήνης μια προσέγγιση «εξαιρετικά σύνθετη και υψηλού κινδύνου». Η Blue Origin αναφέρεται σε μια κριτική που έκαναν οι αξιωματούχοι της NASA κατά την αξιολόγηση του Starship για το πρόγραμμα της σεληνιακής προσγείωσης.
«Υπάρχει ένας άνευ προηγουμένου αριθμός τεχνολογιών, εξελίξεων και επιχειρήσεων που δεν έχουν γίνει ποτέ πριν για να προσγειωθεί το Starship στη Σελήνη», έγραψε η Blue Origin.

Την περασμένη Παρασκευή, το αμερικανικό γραφείο λογοδοσίας αρνήθηκε τη διαμαρτυρία της Blue Origin για τη βράβευση της SpaceX από τη NASA με συμβόλαιο 2,9 δισ. δολαρίων στο πλαίσιο του προγράμματος Human Landing System. Σε τρία έγγραφα μιας σελίδας, η Blue Origin καταδίκασε την απόφαση της NASA ως «λανθασμένη για την ηγεσία της Αμερικής στο διάστημα» και επανέλαβε την προηγούμενη κριτική της ότι η διαστημική υπηρεσία «διεξήγαγε έναν ασυνεπή και αθέμιτο διαγωνισμό»-παρόλο που ο έλεγχος του Κογκρέσου αποφάνθηκε ότι η NASA δεν το έκανε.

«Η NASA πραγματοποίησε μια λανθασμένη αγορά και αγνόησε τους σημαντικούς κινδύνους του μοντέλου ενός παρόχου», έγραψε η Blue Origin.

Η εταιρεία θέλει τη NASA να αναθέσει ένα δεύτερο συμβόλαιο στο πλαίσιο της αρχικής δομής εξαγοράς του Human Landing System. Ενώ η NASA έχει δηλώσει ότι θα προσφέρει μελλοντικές συμβάσεις στο πλαίσιο του HLS μέσω των βραβείων Lunar Exploration Transportation Services, αυτές οι συμβάσεις αναμένεται να είναι 45 εκατομμύρια δολάρια ή λιγότερο το καθένα.

Κριτική στο Starship

Το infographic της Blue Origin επικεντρώθηκε στη σύγκριση μεταξύ της ιδέας του επανδρωμένου σκάφους σεληνιακής προσγείωσης, η οποία μοιάζει και λειτουργεί περισσότερο σαν τα προηγούμενα αμερικανικά διαστημικά σκάφη, και της προσέγγισης της SpaceX για τη χρήση μιας ειδικής για το φεγγάρι εκδοχής του πυραύλου Starship.

Πέρα από την κριτική για την πολυπλοκότητα του Starship, η Blue Origin τόνισε ότι οι εγκαταστάσεις της SpaceX στο Τέξας «δεν πραγματοποίησαν ποτέ τροχιακή εκτόξευση». Ωστόσο, η εταιρεία του Μασκ έχει εκτοξεύσει περισσότερες από 100 επιτυχημένες τροχιακές εκτοξεύσεις με τους πυραύλους Falcon 9 και η εταιρεία του Μπέζος δεν έχει φτάσει ακόμα σε τροχιά.

Η SpaceX βρίσκεται επίσης εν μέσω των τελικών προετοιμασιών για την πρώτη απόπειρα εκτόξευσης του Starship, έχοντας ολοκληρώσει την εκτόξευση και την προσγείωση ενός πρωτοτύπου Starship σε μεγάλο υψόμετρο τον Μάιο.

Η Blue Origin έκανε πρόσθετες τεχνικές συγκρίσεις, σημειώνοντας ότι το σχέδιο της SpaceX απαιτεί περισσότερες από 10 εκτοξεύσεις Starship να προσγειωθούν μία φορά στο φεγγάρι και πρέπει να τροφοδοτηθεί με καύσιμα σε τροχιά, «μια διαδικασία που δεν έχει γίνει ποτέ πριν».

Τέλος, η Blue Origin συνέκρινε το ύψος των καταπακτών εξόδου των αστροναυτών. Η έξοδος του Starship βρίσκεται 126 πόδια μακριά από το έδαφος και θεωρητικά χρησιμοποιεί έναν ανελκυστήρα για να φέρει τους αστροναύτες στην επιφάνεια, ενώ το σκάφος προσγείωσης της Blue Origin βρίσκεται 32 πόδια από το έδαφος και απαιτεί από το πλήρωμα να κατεβεί μια μεγάλη σκάλα.

Μια σύγκριση που δεν έκανε η Blue Origin αφορούσε το κόστος. Η NASA ανέφερε το κόστος ως σημαντικό παράγοντα στην απόφασή της να επιλέξει μόνο έναν νικητή στο σύστημα προσγείωσης του πληρώματος, λόγω του ότι το Κογκρέσο παραχώρησε στην υπηρεσία ένα κλάσμα του αιτούμενου προϋπολογισμού της για το πρόγραμμα. Η προσφορά της SpaceX ήταν στα 2,9 δισ. δολάρια, ενώ της Blue Origin ήταν περίπου διπλάσια στα 5,99 δισ. δολάρια.

Στον πρώτο γύρο συμβάσεων Human Landing System, η NASA μοίρασε σχεδόν 1 δισ. δολάρια σε βραβεία ανάπτυξης ιδεών - με την SpaceX να λαμβάνει 135 εκατομμύρια δολάρια, την Dynetics να παίρνει 253 εκατομμύρια δολάρια και την Blue Origin να λαμβάνει 579 εκατομμύρια δολάρια.

Το σκάφος προσγείωσης της Blue Origin

Ο Μπέζος αρχικά έκανε τα αποκαλυπτήρια σε ένα σκάφος σεληνιακής προσγείωσης που ονομάζεται Blue Moon τον Μάιο του 2019, πριν την επόμενη χρονιά να συνεργαστεί με τους Lockheed Martin, Northrop Grumman και Draper σε μια διαφορετική ιδέα για το σύστημα προσγείωσης του πληρώματος. Ενώ η εταιρεία δεν έχει «βάλει» κανένα διαστημόπλοιο σε τροχιά, οι συνεργάτες της το έκαναν - ένα σημείο που υπογράμμισε η Blue Origin λέγοντας ότι το σύστημα της σεληνιακής προσγείωσης «βασίζεται εξ ολοκλήρου σε συστήματα κληρονομιάς και αποδεδειγμένες τεχνολογίες που πετούν σήμερα».

Από την πλευρά της, η Blue Origin αξιοποιεί τον πυραυλοκινητήρα και τις τεχνολογίες προσγείωσης που έχει βελτιώσει με τον υποτροχιακό πύραυλο διαστημικού τουρισμού New Shepard κατά τη διάρκεια 16 πτήσεων.

Η Blue Origin τόνισε επίσης ότι η προσέγγισή της ήταν απλούστερη από αυτή της SpaceX, καθώς η προσγείωση του Μπέζος «απαιτεί μόνο τρεις εκτοξεύσεις» και έχει «πολύ λιγότερα ραντεβού στο διάστημα».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

SpaceX: Το Starship προσεδαφίστηκε επιτυχώς, μετά από δοκιμαστική πτήση

H SpaceX εκτοξεύει τον πρώτο επανδρωμένο, επαναχρησιμοποιημένο πύραυλο στο διάστημα

Blue Origin: Ο Τζεφ Μπέζος στο διάστημα (vid)

gazzetta
gazzetta reader insider insider