Ελλάδα
06-05-2021 | 08:12

ΑΒΑΞ: Η «κρυμμένη» αξία των 204 εκατ. ευρώ στις Παραχωρήσεις

ΑΒΑΞ: Η «κρυμμένη» αξία των 204 εκατ. ευρώ στις Παραχωρήσεις
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Μια διαφορά άνω των 204 εκατ. ευρώ παρουσιάζει το χαρτοφυλάκιο Παραχωρήσεων του ομίλου ΑΒΑΞ αναλόγως του μοντέλου αποτίμησης, όπως προκύπτει από την ετήσια ενημέρωση της εισηγμένης προς αναλυτές. Σημειώνεται, όπως έχει αποκαλύψει το insider, ότι στην ΑΒΑΞ επεξεργάζονται σχέδιο ανάδειξης του τομέα Παραχωρήσεων με διαφοροποίηση του μοντέλου ανάδειξης του εν λόγω τομέα, με τη χρηματιστηριακή αγορά να «βλέπει» μια… «ψαλίδα» της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ που αν «κλείσει» (με αλλαγή του τρόπου αποτίμησης) αυτομάτως ανεβάζει την («κρυμμένη») αξία του κατασκευαστικού γκρουπ.

Ειδικότερα, όπως αναφέρεται, η αποτίμηση του χαρτοφυλακίου Παραχωρήσεων (31/12/2020) ανέρχονταν συνολικά σε 319,2 εκατ. ευρώ στις Ενοποιημένες Οικονομικές Καταστάσεις [αναγνώριση κυρίως σε Καθαρή Θέση], αλλά με τη μέθοδο Μη‐ Ενοποιημένες Οικονομικές Καταστάσεις [αναγνώριση σε Εύλογη Αξία] ανεβαίνει στα 523,9 εκατ. ευρώ, ήτοι διαφορά 204,7 εκατ. ευρώ!

Με τη συμμετοχή βέβαια στην Αττική Οδό (34,21%) να είναι το μεγαλύτερο asset με αποτίμηση 78,1 εκατ. ευρώ ή 188,5 εκατ. ευρώ αντίστοιχα (αναλόγως τρόπου αποτίμησης), ήτοι διαφορά 110,4 εκατ. ευρώ. Στη Γέφυρα Ρίου‐Αντιρρίου (ποσοστό 20,53%) τα αντίστοιχα νούμερα βγαίνουν 37,1 εκατ. ευρώ και 51,3 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, άρα διαφορά αποτίμησης 14,2 εκατ. ευρώ, στη μαρίνα Λεμεσού (33,50%) 13,8 εκατ. ευρώ και 64,6 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, άρα διαφορά στην αποτίμηση 50,8 εκατ. ευρώ. Στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (23,61%) 74,2 εκατ. ευρώ και 104,7 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, άρα διαφορά αποτίμησης 30,5 εκατ. ευρώ. Ενώ στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού όπου το μερίδιο είναι κάτω του 20%, ήτοι στο 19,10%, και τα δύο μοντέλα αποτίμησης «βγάζουν» 99,5 εκατ. ευρώ.

Σχεδόν ισορροπημένη ήταν η… γεωγραφική κατανομή του κύκλου εργασιών του κατασκευαστικού ομίλου ΑΒΑΞ το 2020, όπως προκύπτει από την ετήσια ενημέρωση της εισηγμένης προς αναλυτές. Επί συνόλου 576,6 εκατ. ευρώ, ο κύκλος εργασιών στην Ελλάδα ανήλθε σε 286 εκατ. ευρώ ενώ στο εξωτερικό σε 290 εκατ. ευρώ, ενώ το 2019 η εικόνα ήταν ακριβώς αντίστροφή.

Όσον αφορά στο Μεικτό Κέρδος, τα αποτελέσματα στην Ελλάδα «έδειξαν» 9,7 εκατ. ευρώ και στο εξωτερικό 45,3 εκατ. ευρώ. Σε επίπεδο EBITDA η Ελλάδα εισέφερε 23,8 εκατ. ευρώ και το εξωτερικό 37,3 εκατ. ευρώ, ενώ στα προ Φόρων αποτελέσματα οι εγχώριες δραστηριότητες είχαν ζημία (19,6) και οι διεθνείς κέρδη 22,9 εκατ. ευρώ.

Όσον αφορά στον λογαριασμό «Μερίδιο Κερδών προ φόρων από Συγγενείς Εταιρείες», στην Ελλάδα καταγράφηκαν 17,1 εκατ. ευρώ και στις διεθνείς αγορές 4,7 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι στις ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις, το κονδύλι αναφέρεται στην αναλογία των μη φορολογημένων κερδών από συμμετοχές σε παραχωρήσεις, ενώ στα μη‐ενοποιημένα αποτελέσματα αφορά στα μερίσματα μετά φόρων από παραχωρήσεις.

Η κατασκευή παραμένει η βασική δραστηριότητα με τζίρο κοντά στα 438 εκατ. ευρώ, με την ενέργεια να εισφέρει 120,6 εκατ. ευρώ. Σε επίπεδο EBITDA η κατασκευή εισφέρει 35 εκατ. ευρώ (+10,3%), ο κλάδος παραχωρήσεων 22,7 εκατ. ευρώ (+16,9%), η ενέργεια 4,1 εκατ. ευρώ (+339%). Από τα EBITDA της κατασκευής τα 32,5 εκατ. προέρχονται από το εξωτερικό. Από τα EBITDA των Παραχωρήσεων αντίθετα τα 18 εκατ. ευρώ αφορούν σε εγχώρια μερίδια.

Γενικότερα, η κατασκευαστική δραστηριότητα παραμένει η βασική πηγή εσόδων του Ομίλου, με τον κλάδο της ενέργειας (μέσω της 100% θυγατρικής Volterra) να αυξάνει σταδιακά τη συμμετοχή του τα τελευταία χρόνια. Η παραγωγή λειτουργικής κερδοφορίας (EBITDA) είναι σχετικά μοιρασμένη μεταξύ κατασκευών και παραχωρήσεων, ενώ ανερχόμενη είναι η συνεισφορά της ενέργειας.

Οι διεθνείς αγορές ιστορικά αποτελούν σημαντική πηγή εσόδων του Ομίλου. Τα παλαιότερα χρόνια τα έργα του εξωτερικού σχετίζονταν με έργα υποδομής μεγάλης κλίμακας, αλλά πλέον η διεθνής δραστηριότητα μετατοπίζεται περισσότερο προς έργα EPC ενεργειακού χαρακτήρα. Τα επόμενα χρόνια αναμένεται μεγαλύτερη συμμετοχή εσόδων από την εγχώρια αγορά. Η παραγωγή λειτουργικής κερδοφορίας (EBITDA) είναι αρκετά ασταθής μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού ανάλογα με τα εκτελούμενα έργα κάθε χρονιάς.

Ο όμιλος ΑΒΑΞ έχει ίδια κεφάλαια 91 εκατ. ευρώ, ταμειακά διαθέσιμα και καταθέσεις 103,3 εκατ. ευρώ (τέλος 2020), μακροπρόθεσμο δανεισμό 510 εκατ. ευρώ (ομολογιακά δάνεια 458 εκατ.) και βραχυπρόθεσμο 104,1 εκατ. ευρώ.

Κατά την εισηγμένη, το 2020 καταγράφηκαν οι παρακάτω σημαντικές εξελίξεις για τον Όμιλο:

Ολοκληρώθηκε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους €20 εκ τον Φεβρουάριο 2020.

Η Εταιρεία έχει προσβάλλει την τελική απόφαση διεθνούς διαιτησίας για αποζημίωση συνολικού ύψους περίπου €19 εκ στην μακρόχρονη αντιδικία με ξένη εταιρεία, ενώ έχει ήδη καταβάλει ποσό €2,9 εκ, που καλυπτόταν από εγγυητική επιστολή. Η Εταιρεία έχει πάρει σχετικές προβλέψεις ύψους €13,5 εκ στις οικονομικές καταστάσεις.

Η Εταιρεία προσέφυγε σε διεθνή διαιτησία για αποζημίωση (εκτιμώμενου ύψους €7,3 εκ) λόγω μονομερούς τερματισμού από τον πελάτη της σύμβασης για εκτελούμενο λιμενικό & βιομηχανικό έργο στη Basrah του Ιράκ, το οποίο βρισκόταν πολύ κοντά στην ολοκλήρωσή του.

Η ΕΥΔΑΠ υπέγραψε νέα 12μηνη παράταση της μακροχρόνιας σύμβασης με την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ‐ΑΒΑΞ για τη διαχείριση & λειτουργία του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων της Ψυττάλειας, λόγω προσφυγών στη διαγωνιστική διαδικασία για την επόμενη 5ετή περίοδο

Μεταβιβάστηκαν στην Trastor ΑΕΕΑΠ τα δύο κεντρικά κτίρια διοίκησης του Ομίλου στο Μαρούσι έναντι ποσού €34 εκ, με παράλληλη μακροχρόνια συμφωνία μίσθωσής τους, στα πλαίσια της στρατηγικής απο‐επένδυσης από μη βασικές λειτουργικές δραστηριότητες.

Η Volterra ολοκλήρωσε στα τέλη του 2020 την κατασκευή δύο αιολικών πάρκων συνολικής ισχύος 53,7MW και ενός φωτοβολταϊκού πάρκου ισχύος 2,64MW στην περιοχή της Θήβας, και στις αρχές του 2021 ξεκίνησε η λειτουργία τους. Επίσης ίδρυσε 2 νέες εταιρείες ειδικού σκοπού για την ανάπτυξη αιολικών πάρκων συνολικής ισχύος 36MW σε Κοζάνη & Καστοριά, η κατασκευή των οποίων θα ξεκινήσει εντός του 2021.

Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των έργων του Ομίλου την 31.12.2020 ανέρχεται σε ~€1,0 δις, λόγω της καθυστέρησης στη δημοπράτηση νέων έργων. Συνυπολογίζοντας τις 4 συμβάσεις που έχει υπογράψει εντός του 2021 ο Όμιλος, αλλά και τις συμβάσεις που οδεύουν προς υπογραφή, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο προσεγγίζει τα €2 δις.

Η κυριότερη από τις προς υπογραφή συμβάσεις είναι η κατασκευή της πρώτης φάσης της Γραμμής 4 του Μετρό Αθηνών, και συγκεκριμένα το τμήμα Άλσος Βεΐκου – Γουδί, όπου κοινοπραξία με επικεφαλής την ΑΒΑΞ ανακηρύχθηκε ανάδοχος προσφέροντας έκπτωση ύψους 12,19% επί προϋπολογισμού €1,8 δις.

Εντός του 2021, έχουν καταγραφεί οι παρακάτω σημαντικές εξελίξεις για τον Όμιλο:

Συμμετοχή σε κοινοπραξία με τις Vince Highways, Vinci Concessions και Μυτιληναίος Holdings η οποία κατέθεσε οικονομική προσφορά για την μακροχρόνια παραχώρηση της λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων αξόνων της.

Συγκρότηση Eπιτροπής Βιώσιμης Ανάπτυξης / ESG (περιβάλλον, κοινωνική ευθύνη, εταιρική διακυβέρνηση) με τη συμμετοχή στελεχών από πολλές διευθύνσεις της Εταιρίας.

Ολοκλήρωση διαδικασίας δανεισμού συνολικού ποσού €82,8 εκ από την Αττική Οδό προς τους μετόχους της, όπως προβλέπεται από την σύμβαση παραχώρησης για την περίοδο μετά την πλήρη εξόφληση των δανειακών κεφαλαίων της παραχωρησιούχου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.