Ελλάδα
05-04-2021 | 08:26

Διαγωνισμός για τη νέα ηλ. διασύνδεση με Βουλγαρία – Επιταχύνει ο ΑΔΜΗΕ τη στροφή στην «πράσινη» ενέργεια

Διαγωνισμός για τη νέα ηλ. διασύνδεση με Βουλγαρία – Επιταχύνει ο ΑΔΜΗΕ τη στροφή στην «πράσινη» ενέργεια
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα η δεύτερη γραμμή ηλεκτρικής διασύνδεσης της χώρας μας με τη Βουλγαρία, καθώς μέσα στον Απρίλιο ο ΑΔΜΗΕ πρόκειται να προκηρύξει τον διαγωνισμό για την κατασκευή του ελληνικού τμήματος του έργου. Έτσι, ανοίγει ο δρόμος ώστε η καινούρια διασυνδετική γραμμή να ολοκληρωθεί έως τα μέσα του επόμενου έτους, δηλαδή έξι μήνες νωρίτερα από ό,τι προβλεπόταν αρχικά. 

Η αναβάθμιση των διεθνών διασυνδέσεων εντός της «Γηραιάς Ηπείρου» αποτελεί βασικό πυλώνα της ενεργειακής πολιτικής της Ε.Ε., καθώς σε συνδυασμό με την αναδιοργάνωση των χονδρεμπορικών αγορών ηλεκτρικής ενέργειας σε όλα τα κράτη-μέλη, θα συμβάλουν στη σύγκλιση των τιμών σε περιφερειακή κλίμακα. 

«Αντίβαρο» στην απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων 

Ειδικά μάλιστα η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας, όπως έχει γράψει το insider.gr, θα δώσει την ευκαιρία να αξιοποιηθεί ακόμη περισσότερο η σύζευξη των δύο αγορών, η οποία θα κάνει «πρεμιέρα» στις 11 Μαΐου. Επομένως, θα επιτρέψει την ενίσχυση του ανταγωνισμού, ώστε να περιορισθεί το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα μας. 

Παράλληλα, όμως, οι νέες «λεωφόροι» ανταλλαγής ηλεκτρισμού ανάμεσα στα γειτονικά κράτη συνιστούν «κλειδί» για να ενισχυθεί και η ενεργειακή ασφάλεια, σε μία εποχή όπου οι ΑΠΕ προαλείφονται στον βασικό πρωταγωνιστή της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Έτσι, σύμφωνα με την Κομισιόν, με την ενίσχυση των ανταλλαγών «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής ανάμεσα σε γειτονικές χώρες, θα επιτευχθεί η μεγάλη διείσδυση των ΑΠΕ, με παράλληλη «θωράκιση» των εθνικών ηλεκτρικών συστημάτων. 

Σε αυτό το πλαίσιο, μόνο τυχαίο δεν είναι που η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας αποτελεί σημαντικό εχέγγυο για την επάρκεια ισχύος στη χώρα μας τα αμέσως επόμενα χρόνια, λειτουργώντας ως ένα βασικό αντίβαρο στο πρόγραμμα απόσυρσης των λιγνιτικών μονάδων που έχει καταρτίσει η ΔΕΗ. Κάτι που σημαίνει πως η επίσπευση του έργου κατά ένα εξάμηνο επιταχύνει μία βασική ασφαλιστική δικλείδα για την κάλυψη των εγχώριων αναγκών σε ρεύμα, όσο προχωρά η απολιγνιτοποίηση. 

Μείωση 60% των εκπομπών της Κρήτης 

Ανάλογα οφέλη στην ενεργειακή επάρκεια και τη διείσδυση των ΑΠΕ θα προκύψουν και από την υλοποίηση των σχεδίων του ΑΔΜΗΕ για την αναβάθμιση και των υπόλοιπων διεθνών διασυνδέσεων, με καινούριες διασυνδετικές γραμμές με την Αλβανία και τη Βόρεια Μακεδονία, αλλά και από την επικείμενη υπογραφή Συμφώνου Συνεργασίας με τον Ιταλό Διαχειριστή TERNA, για την κατασκευή δεύτερης διασυνδετικής γραμμής μεταξύ των δύο χωρών. 

Την ίδια στιγμή, η «πράσινη στροφή» του ηπειρωτικού συστήματος θα «αγγίζει» τα επόμενα χρόνια ολοένα περισσότερα νησιά, με δεδομένα τα έργα του Διαχειριστή που θα άρουν την «ηλεκτρική απομόνωση» σχεδόν του συνόλου της νησιωτικής Ελλάδας. Αναμφισβήτητα η πιο εμβληματική περίπτωση είναι η Κρήτη, αφού με την ολοκλήρωση και της διασύνδεσής της με την Αττική το 2023, οι εκπομπές CO2 του νησιού θα μειωθούν κατά 60% από τα τρέχοντα επίπεδα. 

«Απεξαρτημένα» από τους πετρελαϊκούς σταθμούς είναι ήδη τα συστήματα της Σύρου, της Πάρου, και της Μυκόνου, ενώ σύντομα θα ξεκινήσουν και τα έργα για τις Δυτικές Κυκλάδες, με αφετηρία τη Σαντορίνη. Ο χάρτης των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών θα ολοκληρωθεί το 2030, περιλαμβάνοντας επίσης τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Βορείου Αιγαίου

Κεντρική αποθήκευση και υπεράκτια αιολικά 

Επίσης, ο ΑΔΜΗΕ προσδοκά να ελέγξει τις προοπτικές που δίνουν τα συστήματα κεντρικής αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, για ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση των ΑΠΕ τόσο σε διασυνδεμένα νησιά, όσο και στο ηπειρωτικό δίκτυο. Για την πρώτη περίπτωση, προτείνει την εγκατάσταση μίας μπαταρίας στη Νάξο, ώστε να περιορισθούν οι απορρίψεις «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής, αλλά και να περιορισθεί ο ρόλος των πετρελαϊκών μονάδων που παραμένουν σε επιφυλακή για την ηλεκτροδότηση σε περίπτωση βλάβης της διασύνδεσης. 

Όσον αφορά το ηπειρωτικό δίκτυο, έχει υπογράψει Μνημόνιο Συνεργασίας με τη Sunlight για την εγκατάσταση μίας πιλοτικής μονάδας μπαταριών στον υποσταθμό της Θήβας. Σκοπός της δοκιμής θα είναι να ελεγχθεί αν τέτοιες μονάδες μπορούν να βελτιώσουν τη διαχείριση του συστήματος μεταφοράς, χωρίς την αναβάθμιση των γραμμών μεταφοράς που ήδη υπάρχουν, ή τη δημιουργία νέων γραμμών. 

Τέλος, σκοπός του ΑΔΜΗΕ είναι να αξιοποιήσει την τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει στις υποθαλάσσιες διασυνδέσεις, ώστε να συμβάλει στην ανάπτυξη του κλάδου των υπεράκτιων αιολικών στη χώρα μας. Έτσι, επιδιώκει να έχει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη των υποδομών μεταφοράς ενέργειας στη θάλασσα (όπως σταθμοί, υποσταθμοί), ώστε η παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια να φτάνει στο ηπειρωτικό δίκτυο. 

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.