Ζεύξη Σαλαμίνας: Πώς προχωρά ο διαγωνισμός των 350 εκατ. ευρώ μετά «τριάντα χρόνια φαγούρας»

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ζεύξη Σαλαμίνας: Πώς προχωρά ο διαγωνισμός των 350 εκατ. ευρώ μετά «τριάντα χρόνια φαγούρας»
Η πρώτη προσπάθεια για προώθηση του έργου χρονολογείται στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Τι ακολουθεί μετά την κατάθεση μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Αν και ακόμα υπάρχει αρκετός δρόμος να διανύσουμε μέχρι να ωριμάσουν περαιτέρω οι διαδικασίες για το έργο της υποθαλάσσιας οδικής ζεύξης Σαλαμίνας-Περάματος, ένα project 350 εκατ. ευρώ, εντούτοις, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών από την πλευρά του «έχει ανοίξει το βήμα του» καθώς, όπως είναι γνωστό, κατέθεσε τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων προ ημερών, επιβεβαιώνοντας σχετικό θέμα του insider.gr που αναφέρονταν για εξελίξεις μέσα στον Μάρτιο.

Σχεδόν 10 χρόνια μετά την τελευταία προκήρυξη του έργου (το 2012) και μια 5ετία (το 2016) από τότε που οι τρεις ενδιαφερόμενοι περνούσαν στην επόμενη φάση, δηλαδή οι ΜΕΤΚΑ (Μυτιληναίος), ΤΕΡΝΑ και η κοινοπραξία Vinci Concessions-Vince Highways – Άκτωρ, και ύστερα από κάποιες τεχνικές αλλαγές που έγιναν στο πλαίσιο του ανταγωνιστικού διαλόγου, έχουμε επιτέλους μια θετική εξέλιξη. Με την υποσημείωση όμως ότι διαδικασία εξέτασης και έγκρισης της ΜΠΕ αλλά και της διαβούλευσης αναμένεται να διαρκέσει αρκετούς μήνες, κατά συνέπεια, η επόμενη φάση του διαγωνισμού ενδέχεται να ξεκινήσει στο τελευταίο τρίμηνο του έτους.

Σε κάθε περίπτωση όμως, έχουμε να κάνουμε με ένα σαφές βήμα προώθησης του διαγωνισμού, καθώς μετά την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (απαιτείται εύλογο χρονικό διάστημα) θα προχωρήσουν τα προεπιλεγέντα σχήματα στην κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για τη συνέχεια του διαγωνισμού μέχρι τη συμβασιοποίηση του έργου. Το έργο θα έχει κατασκευαστική διάρκεια 5 έτη και προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ.

Η πρώτη προσπάθεια για προώθηση του έργου χρονολογείται στις αρχές της δεκαετίας του 1990, αν και ακολούθως ο διαγωνισμός ακυρώθηκε, μπήκε στο «ψυγείο», ενώ στη συνέχεια κάμποσες φορές επιχειρήθηκε η προώθησή του αλλά το έργο αντιμετώπισε δυσκολίες και αντιδράσεις (από φορείς, κατοίκους, κοινοπραξίες των πλοίων που μεταφέρουν τους επιβάτες, περιβαλλοντικές οργανώσεις). Τελικά, μετά από περισσότερες από 10 παρατάσεις, ο διαγωνισμός ξεκίνησε και το έργο δημοπρατήθηκε τον Μάρτιο του 2016 με την ολοκλήρωση της διαδικασίας εκδήλωσης ενδιαφέροντος, ενώ ακολούθησε η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου από τα σχήματα που έδειξαν ενδιαφέρον.

Στις 30 Ιανουαρίου 2018 το ΣτΕ απέρριψε την προσφυγή του Περιβαλλοντικού Ομίλου Σαλαμίνας «ΠΕΡΙΒΟΣ», ο οποίος ζητούσε να ακυρωθεί ως αντισυνταγματική και παράνομη η απόφαση του υπουργού Υποδομών με την οποία εγκρίθηκε η διενέργεια του διαγωνισμού για την ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης και η προκήρυξη της α΄ φάσης αυτού.

Η περιβαλλοντική μελέτη του έργου περιλαμβάνει αναλυτικά:

- Το οδικό τμήμα σύνδεσης του Ανισόπεδου Κόμβου του Περάματος με τη Λεωφόρο Σχιστού συνολικού μήκους 4,5 χλμ, ώστε να παρακάμπτεται ο Δήμος Περάματος

- Την υποθαλάσσια ζεύξη με Οδική Σήραγγα μήκους 1 χλμ. από το Πέραμα έως το νησί του Αγίου Γεωργίου

- To οδικό τμήμα από το νησί του Αγίου Γεωργίου μέχρι το νησί της Σαλαμίνας και τις οδικές συνδέσεις με την πόλη της

Όπως δήλωσε προ ημερών ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, κ. Γιώργος Καραγιάννης, «το έργο αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό, γιατί θα αναβαθμίσει όλη τη Δυτική Αττική και κυρίως, την ευρύτερη περιοχή του Περάματος, αλλά και της Σαλαμίνας. Από τη μία πλευρά θα αποσυμφορήσει σε μεγάλο βαθμό το Πέραμα και από την άλλη θα αναβαθμίσει την ίδια τη νήσο της Σαλαμίνας, καλύπτοντας με ταχύτητα και ασφάλεια τις χιλιάδες καθημερινές μετακινήσεις από και προς αυτήν». Μάλιστα, σε συνέντευξή του δήλωσε ότι «η Ζεύξη Σαλαμίνας είναι ένα έργα ταλαιπωρημένο, που αρχικά σχεδιάστηκε τη δεκαετία του 90, επανασχεδιάστηκε το 2012 και από τότε είναι κολλημένο. Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε την ηγεσία του Υπουργείου, αντιληφθήκαμε ότι είναι ένα πολύ σημαντικό έργο για να αναβαθμίσουμε συνολικά τη Δυτική Αττική, να αναβαθμίσουμε και την ευρύτερη περιοχή του Περάματος και τη Σαλαμίνα και εκεί σχεδιάζουμε και ένα δρόμο που ουσιαστικά να παρακάμπτει το Πέραμα και μία σήραγγα μήκους 1 χλμ. από Πέραμα μέχρι το Νησί του Αγίου Γεωργίου».

Ως σύμβαση παραχώρησης, θα πρέπει να περιλαμβάνει και την τοποθέτηση σταθμών διοδίων, ενώ αναφορικά με τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου μένει να φανεί αν καλυφθεί από το ΕΣΠΑ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider