Έτος… «ναυαγίων» ή «σωσιβίων» το 2021 για την ακτοπλοΐα;

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Έτος… «ναυαγίων» ή «σωσιβίων» το 2021 για την ακτοπλοΐα;

Θα αντέξει ο κλάδος της ακτοπλοΐας άλλη μια χρονιά, ίδια με το 2020; Αν κρίνουμε από τις επιπτώσεις που άφησε το προηγούμενος έτος στην επιβατηγό ναυτιλία και τις εκτιμήσεις των ανθρώπων του χώρου, μάλλον μια «επανάληψη» του 2020 θα προκαλέσει πολλά «απόνερα», ίσως και «ναυάγια», τουλάχιστον στους λιγότερο ισχυρούς και «έτοιμους».

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με όσα είχε αναφέρει προ ολίγων μόλις μηνών ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, λόγω των επιπτώσεων από την πανδημία αναμένεται να έχει καταγραφεί απώλεια εσόδων το 2020 τόσο στις ακτοπλοϊκές γραμμές όσο και αυτές της Αδριατικής, που θα ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ, ενώ τα ζημιογόνα αποτελέσματα των εταιρειών αναμένεται να κυμανθούν μεταξύ 100.000.000-130.000.000 ευρώ. Σύμφωνα με το ΣΕΕΝ το μεταφορικό έργο επιβατών πέρυσι αναμένονταν να μειωθεί, σε σχέση με το 2019, κατά 50% ως προς τους επιβάτες, κατά 35% σε σχέση με τα οχήματα και κατά 20% για τα φορτηγά, με ακόμα πιο απογοητευτική την εικόνα στις γραμμές Αδριατικής όπου τα ελληνικά πλοία εμφάνισαν σημαντικά μειωμένη κίνηση.

Ο αριθμός των κρουσμάτων παραμένει υψηλός, παραμείνουν σε ισχύ τα περιοριστικά μέτρα, ενώ παραμένουν οι ανησυχίες ότι στο πρώτο πεντάμηνο του 2021 το μεταφορικό έργο θα είναι μειωμένο σε σχέση με το αντίστοιχο του 2020, λαμβανομένου υπόψη ότι η περίοδος Ιανουαρίου- Μαρτίου (έως τις 19/3) 2020 ήταν ιδιαίτερα θετική. Οι ελπίδες της αγοράς, αν και ακόμα είναι νωρίς και δεν υπάρχουν στοιχεία για το «τελικό κόστος» της πανδημίας για το 2020, πλέον στηρίζονται στην πορεία του εμβολιασμού κατά του Covid-19, στην βελτίωση των επιδημιολογικών δεδομένων, στην οικονομική και τουριστική ανάκαμψη τουλάχιστον από τον Ιούνιο-Ιούλιο και μετά ώστε να αλλάξει η κατάσταση και να μην υπάρξουν νέες ζημίες.

Σε αυτό το τοπίο, καλούνται να κινηθούν και μεγάλα ονόματα του χώρου που είχαν παλιότερα και παρουσία στο χρηματιστηριακό ταμπλό, με τα διάφορα σενάρια να εμπλέκουν επιχειρήσεις, τράπεζες, μέχρι και… μετοχικές καραμπόλες ή και αποκρατικοποιήσεις. Για παράδειγμα, είναι ένα ζητούμενο τι θα πράξουν οι πιστώτριες τράπεζες με την ΑΝΕΚ, που βαρύνεται με δανεισμό εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, με τα σενάρια να εκτείνονται από το ενδεχόμενο να υπάρξει «χείρα βοηθείας» έως να δούμε κάποιου είδους «ναυάγιο» για την εταιρεία, με τις τράπεζες να πουλάνε περιουσιακά της στοιχεία, ήτοι κάποια καλά βαπόρια της.

Προφανώς και η αγορά στρέφει το ενδιαφέρον της στην Attica Group και τη Minoan του ομίλου Γκριμάλντι. Και αυτό συμβαίνει ανεξαρτήτως της τύχης της ΑΝΕΚ, το μέλλον της οποίας όμως μπορεί να επιφέρει καραμπόλες σε γραμμές και πλοία.

Θα προκύψει τελικά μετοχικό deal στην Attica Group, όπως ανέμενε τα τελευταία 1-2 χρόνια η αγορά ή ο όμιλος θα πορευθεί μόνος του; Σχεδιάζει να επανέλθει η Minoan στο πλάνο επέκτασής της στις «ελληνικές θάλασσες» μέσω της απόκτησης μετοχών εάν προκύψει… πρόσφορο έδαφος για μετοχική είσοδο σε άλλον όμιλο (π.χ. Attica Group); Πόσο δυνατά θα χτυπήσουν τους διαγωνισμούς για την αξιοποίηση των περιφερειακών λιμένων (κατά βάση Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα); Πως θα κινηθεί ο ανταγωνισμός όχι μόνο στην Αδριατική, αλλά και σε γραμμές-«φιλέτα» στο Αιγαίο, όπως οι γραμμές σε Κυκλάδες, προς Κρήτη, και λιγότερο για Δωδεκάνησα, με τις «κόντρες» και τα πλοία (συμβατικά ή ταχύπλοα) τα προηγούμενα χρόνια να έχουν «πυκνώσει» και λόγω της εισόδου νέων παικτών; Αναμφίβολα, ο κλάδος θα έχει το ενδιαφέρον του προσεχώς και σε μεγάλο βαθμό η τύχη του δεν θα επηρεαστεί μόνο από την οικονομική φερεγγυότητα, τα ταμειακά διαθέσιμα, την αναδιάρθρωση και τα κόστη καυσίμων, αλλά και από την πορεία της πανδημίας και το άνοιγμα της οικονομικής δραστηριότητας και του τουρισμού σε βάθος χρόνου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider