Τις τελικές συμφωνίες για τον  ελληνοβουλγαρικό αγωγό φυσικού αερίου, IGB, υπογράφουν την Πέμπτη Ελλάδα και Βουλγαρία δίνοντας έτσι το πράσινο φως σε ένα έργο υψηλής γεωπολιτικής σημασίας, το οποίο μεταξύ άλλων θα αναδείξει την Ελλάδα σε περιφερειακό κόμβο φυσικού αερίου. 

Ήδη από το βράδυ της Τετάρτης ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, βρίσκεται στη Σόφια προκειμένου μαζί την Βουλγάρα ομόλογό του, κ. Temenuzhka Petkova, να υπογράψουν την Διακυβερνητική Συμφωνία για τον Διασυνδετικό Αγωγό Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι διαβουλεύσεις για το έργο είχαν εντατικοποιηθεί κατά το τελευταίο τρίμηνο, με την ΔΕΠΑ και το υπουργείο να έχουν «ανεβάσει ταχύτητες» στις διαπραγματεύσεις. Εκτός από τη διακρατική συμφωνία θα υπάρξουν πολλές υπογραφές (σύμβαση με τον κατασκευαστή, για την προμήθεια των υλικών κλπ) ώστε να ξεκινήσει το έργο, η υλοποίηση του οποίου έχει σημειώσει μεγάλη καθυστέρηση (από το σχεδιασμό μέχρι να «κλείσει», οι διαδικασίες είχαν διάρκεια 10 χρόνια).

Ο αγωγός εκτιμάται ότι θα αρχίσει να λειτουργεί στα τέλη του 2021, θα έχει μήκος 182 χλμ και θα ξεκινά από την Κομοτηνή και θα καταλήγει στην Stara Zagora της Βουλγαρίας. Θα διασυνδέεται με τον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑΡ, που πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία το 2020, με το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου (ΕΣΦΑ).

Μελλοντικά, ο  IGB θα αντλεί αέριο και από την πλατφόρμα επαναεριοποίησης υγροποιημένου αερίου που θα κατασκευαστεί στην Αλεξανδρούπολη (το FSRU) και μακροπρόθεσμα θα μπορεί να επεκταθεί και στη Σερβία, μέσω του αγωγού IBS (InterconnectorSerbia – Bulgaria), καθώς και στη Ρουμανία μέσω του αγωγού IBR (Interconnector Bulgaria-Romania), κάτι το οποίο θα βοηθήσει τη Σερβία και τη Ρουμανία να διαφοροποιήσουν και αυτές τις ενεργειακές οδούς και τις πηγές εφοδιασμού τους.

Το έργο του Ελληνο-Βουλγαρικού Διασυνδετήριου Αγωγού αποτελείται από έναν αγωγό μήκους περίπου 182 χλμ. (εκ των οποίων 31 χλμ. βρίσκονται εντός της ελληνικής επικράτειας), καθώς και τις αναγκαίες υποστηρικτικές εγκαταστάσεις (Μετρητικοί Σταθμοί, βανοστάσια, Κέντρο Λειτουργίας). Με σημείο εκκίνησης την Κομοτηνή, ο αγωγός θα καταλήγει στη Stara Zagora αντίστοιχα, συνδέοντας τα δίκτυα Φυσικού Αερίου Ελλάδος και Βουλγαρίας, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα της αντίστροφης ροής (reverse flow). 

Προβλέπεται η μεταφορά ποσοτήτων φυσικού αερίου της τάξης των 3 δισ. κυβ. μέτρων φυσικού αερίου ετησίως, με δυνατότητα αύξησής τους στα 5 δισ. κυβ. μέτρα φ. α. ετησίως με την κατασκευή Σταθμού Συμπίεσης.

Ο IGB σε συνδυασμό με τον TAP και τις υποδομές LNG (και δυνητικά με τον East Med και τον Turkish Stream) θα συμβάλει στο να καταστεί η Ελλάδα διαμετακομιστικός κόμβος φυσικού αερίου. 

Πέραν της ενίσχυσης της ασφάλεια εφοδιασμού, ο IGB θα συμβάλλει, επίσης, στη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης αγοράς φυσικού αερίου στα Βαλκάνια, με σταθερές ροές προϊόντος και χαμηλές τιμές, που θα επιτρέπουν την είσοδο νέων παικτών. Σε συνδυασμό με τον υπό ωρίμανση διασυνδετήριο αγωγό Σερβίας-Βουλγαρίας και την υφιστάμενη διασύνδεση Βουλγαρίας- Ρουμανίας, ολοκληρώνεται ένα σύστημα υποδομών διασύνδεσης φυσικού αερίου, που θα οδηγήσει στην ανάπτυξη μία ενιαίας αγοράς με ίδιους κώδικες και απρόσκοπτη φυσική ροή.

Ο προϋπολογισμός του αγωγού είναι 240 εκατ. ευρώ, σημαντικό μέρος των οποίων θα προέλθει από Κοινοτικά κονδύλια. Την μελέτη, κατασκευή και τη λειτουργία του Έργου έχει αναλάβει η Εταιρεία ICGB. Μέτοχοι της ICGB AD είναι η Βουλγαρική κρατική Εταιρεία Bulgarian Energy Holding (BEH) (50%) και η ελληνική Εταιρεία ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ (50%), στην οποία συμμετέχουν ισομερώς η ΔΕΠΑ και η ιταλική EDISON.