Κομισιόν: Πόσο καθυστέρησε τις αποκρατικοποιήσεις η πανδημία

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Κομισιόν: Πόσο καθυστέρησε τις αποκρατικοποιήσεις η πανδημία
Παρά το γενικευμένο αρνητικό κλίμα λόγω της πανδημίας, το ΤΑΙΠΕΔ συνεχίζει τις προετοιμασίες για την ολοκλήρωση των μεταβιβάσεων, γεγονός που θα σηματοδοτήσει την εκκίνηση των διαδικασιών όταν η κατάσταση ομαλοποιηθεί. Τι λέει η έκθεση των Θεσμών.

Εξασθένησε το «momentum» του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων της ελληνικής κυβέρνησης τους τελευταίους μήνες, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, όπως διαπιστώνουν οι Θεσμοί κατά την έκτη μεταμνημονιακή αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας που έδωσε σήμερα, Τετάρτη, στη δημοσιότητα η Κομισιόν.

Όπως επισημαίνεται στην έκθεση των Θεσμών, το «momentum» της πορείας του αποκρατικοποιήσεων των προηγούμενων μηνών ήταν δύσκολο να διατηρηθεί μεσούσης της πανδημίας, καθώς:

- οι πιθανοί επενδυτές δεν μπορούσαν να έρθουν στην Ελλάδα για επιτόπιες επισκέψεις, ενώ μεγάλη δυσκολία υπήρχε και σε ό,τι αφορά την επικοινωνία και την πραγματοποίηση επαφών. Σε αυτό πρέπει να προστεθούν και τα διάφορα οικονομικά προβλήματα που προκάλεσε στους επενδυτές η πανδημία.

- ο αντίκτυπος στην αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων είναι σημαντικός. Σε μερικές περιπτώσεις όπως εκείνες των ΕΛΠΕ και του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», ο αρνητικός αντίκτυπος της πανδημίας ήταν τόσο σημαντικός, που δεν μπορούν να γίνουν αποτιμήσεις.

- παρατηρήθηκε μειωμένη ικανότητα από την πλευρά των αρμόδιων αρχών σε ό,τι αφορά την υλοποίηση των δράσεων που απαιτούνται για την πραγματοποίηση των συναλλαγών.

- επηρεάστηκαν σε αρνητικό βαθμό οι κατασκευαστικές εργασίες, λόγω της έλλειψης πρώτων υλών.

Βασιζόμενο στις ανωτέρω εξελίξεις, το ΤΑΙΠΕΔ έκρινε απαραίτητο να καθυστερήσει τους διαγωνισμούς πώλησης του «Ελ. Βενιζέλος» και της Εγνατίας οδού, αλλά και των περιφερειακών λιμένων.

Παρά το γενικευμένο αρνητικό κλίμα λόγω της πανδημίας, το ΤΑΙΠΕΔ συνεχίζει τις προετοιμασίες για την ολοκλήρωση των μεταβιβάσεων, γεγονός που θα σηματοδοτήσει την εκκίνηση των διαδικασιών όταν η κατάσταση θα έχει ομαλοποιηθεί.

Όπως εκτιμούν οι Θεσμοί στην έκθεσή τους, μόνο δύο projects μπορούν να θεωρητικά να ολοκληρωθούν – από οικονομικής πλευράς – το 2020, το Ελληνικό και η Μαρίνα Αλίμου.

Ελληνικό

Παρά τη συνεχιζόμενη δέσμευση και τις διαρκείς προσπάθειες των αρχών να ολοκληρώσουν τη μεταβίβαση των μετοχών στη Lamda Development, το οικονομικό «κλείσιμο» της διαδικασίας δεν αναμένεται άμεσα, καθώς βρίσκονται σε εξέλιξη οι διεργασίες για την άδεια παραχώρησης λειτουργίας Καζίνο. Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας να απορρίψει την προσφυγή της Hard Rock για το Καζίνο επιτρέπει στις διαδικασίες να προχωρήσουν, ωστόσο περαιτέρω νομικές εμπλοκές κατά τις επόμενες φάσεις δεν μπορούν να αποκλειστούν. Εάν συμβούν, τότε θα καταγραφούν νέες καθυστερήσεις.

Αναφορικά με τη μετεγκατάσταση χρηστών από το Ελληνικό και τον Άγιο Κοσμά, η Κομισιόν διαπιστώνει ότι οι διαδικασίες μπορούν σύντομα να προχωρήσουν, χωρίς προβλήματα. «Στο χώρο παραμένει ένας ιδιώτης με τον οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη δικαστική διαμάχη. Μόλις βγει η σχετική απόφαση του Εφετείου, η Ελληνικόν ΑΕ θα μπορεί να προχωρήσει στην έξωση του εν λόγω ιδιώτη», τονίζεται στην έκθεση.

Το «μοίρασμα» των εκτάσεων μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων έχει ήδη ανακοινωθεί από τον Φεβρουάριο, ενώ άμεσα η Lamda Development θα μπορεί να ξεκινήσει και τις πρώτες κατεδαφίσεις κτηρίων.

Μαρίνα Αλίμου

Η σύμβαση για την παραχώρηση της Μαρίνας Αλίμου στην «ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις» υπεγράφη στις 13 Μαΐου, ενώ το οικονομικό «κλείσιμο» της συναλλαγής αναμένεται εντός 120 ημερών από την ημερομηνία των υπογραφών.

Ελευθέριος Βενιζέλος

Η πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» καθυστερεί, λόγω της πανδημίας, καθώς έτσι κρίθηκε απαραίτητο, λόγω του μεγάλου αντίκτυπου της πανδημίας στην οικονομία γενικότερα και στην κίνηση των αεροδρομίων ειδικότερα. «Κρίθηκε απαραίτητη η καθυστέρηση του χρονοδιαγράμματος για τη δεύτερη του διαγωνισμού», τονίζεται στην έκθεση των Θεσμών, ενώ επισημαίνεται πως το ΤΑΙΠΕΔ παρακολουθεί στενά τις συνθήκες της αγοράς και είναι έτοιμο να επανακαθορίσει το χρονοδιάγραμμα, όταν η κατάσταση ομαλοποιηθεί.

Εγνατία Οδός

Σε ό,τι αφορά την Εγνατία Οδό, η παραχώρησή της χαρακτηρίστηκε από πολύ μεγάλες καθυστερήσεις στο παρελθόν, ωστόσο πλέον οι αρχές έχουν επισημάνει τη δέσμευσή τους να προχωρήσουν τις διαδικασίες.

Όπως τονίζεται στην έκθεση της Κομισιόν «στις 12 Μαΐου υπεγράφη Κοινή Υπουργική Απόφαση, με την οποία αίρεται η υποχρέωση του παραχωρησιούχου να εγκαταστήσει κλειστό σύστημα διοδίων, προωθείται η σταδιακή εφαρμογή της νέας τιμολογιακής πολιτικής στα διόδια όπως εγκρίθηκε από την Κομισιόν, ενώ παράλληλα προβλέπεται η εγκατάσταση νέου μετωπικού σταθμού διοδίων μεταξύ Βέροιας και Κλειδιού, με παράλληλες αλλαγές στις αποστάσεις άλλων σταθμών. Η ΚΥΑ δεν έχει δημοσιευθεί μέχρι σήμερα».

Οι δεσμευτικές προσφορές για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού δεν θα υποβληθούν στα τέλη Ιουνίου, όπως προγραμμάτιζε το ΤΑΙΠΕΔ. Την ίδια ώρα, σε εκκρεμότητα παραμένουν οι μελέτες για τις εργασίες που απαιτούνται σε γέφυρες του οδικού άξονα, ώστε να καλύπτουν τις απαιτήσεις ασφαλείας των κοινοτικών οδηγιών.

Περιφερειακά λιμάνια

Μετά από μια μακρά περίοδο καθυστερήσεων και προβλημάτων, είχε σημειωθεί πρόοδος στο μέτωπο των περιφερειακών λιμένων τους προηγούμενους μήνες.

Από τα 10 συνολικά περιφερειακά λιμάνια που ανήκουν στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ, είχαν προκριθεί τέσσερα, ωστόσο, «λόγω του δυσμενούς οικονομικού περιβάλλοντος που προκάλεσε η πανδημία, αποφασίστηκε εύλογα η καθυστέρηση των διαδικασιών μέχρις ότου οι συνθήκες το επιτρέψουν», τονίζεται στην έκθεση.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider