Ελεγχόμενες δημοσιονομικές επιβαρύνσεις θα επιφέρει το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας με τον τίτλο «Ασφαλιστική μεταρρύθμιση και ψηφιακός μετασχηματισμός Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.)» που κατατέθηκε το απόγευμα της Δευτέρας στη Βουλή.

Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που συνοδεύει το νομοσχέδιο, προκαλούνται δημοσιονομικές επιβαρύνσεις που περιγράφονται ως ελεγχόμενες.

Οι δημοσιονομικές επιβαρύνσεις

Συγκεκριμένα επέρχεται:

- Ετήσια απώλεια εσόδων ύψους 246 εκατ. ευρώ περίπου, λόγω της μείωσης των μηνιαίων ασφαλιστικών εισφορών των μισθωτών κατά 0,9 ποσοστιαίες μονάδες στις περιπτώσεις πλήρους απασχόλησης. Για το τρέχον οικονομικό έτος η απώλεια αυτή εκτιμάται στο ποσά των 123 εκατ. ευρώ περίπου.

- Ετήσια απώλεια εσόδων ύψους 3,6 εκατ. ευρώ περίπου ετησίως, από την κατάργηση της παρακράτησης εισφοράς υπέρ υγειονομικής περίθαλψης σε όσους συνταξιούχους λαμβάνουν εξωιδρυματικό επίδομα ή απολύτου αναπηρίας ή τυφλότητας. Η εν λόγω απώλεια Θα αναπληρώνεται από άλλες πηγές εσόδων τον προϋπολογισμού τον ΕΟΠΥΥ.

- Δαπάνη ύψους 1,7 εκατ. ευρώ περίπου, από την επαναχορήyηση μερίσματος σε χήρους και χήρες οι οποίοι είναι κάτω των 52 ετών.

- Ετήσια δαπάνη ύψους 1,5 εκατ. ευρώ περίπου, από την κατάργηση του ελάχιστου χρόνου ασφάλισης για την θεμελίωση αυτοτελούς δικαιώματος εφάπαξ παροχής.

- Ετήσια δαπάνη ύψους 625 χιλ. ευρώ, η οποία αναλύεται σε  233,5 χιλ. ευρώ περίπου από την καταβολή επιδομάτων ευθύνης στους προϊστάμενους των νέων οργανικών μονάδων του e-Ε.Φ.Κ.Α. και  391,5 χιλ. ευρώ για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των προαναφερόμενων οργανικών μονάδων.

- Εφάπαξ δαπάνη ύψους 253 χιλ. ευρώ περίπου, για την κάλυψη των δαπανών προμήθειας του αναγκαίου υλικοτεχνικού εξοπλισμού για τις νέες οργανικές μονάδες τον e-Ε.Φ.Κ.Α.

- Δαπάνη από την κάλυψη του κόστους επέκτασης και ενοποίησης των πληροφοριακών συστημάτων και ψηφιακών υποδομών, λόγω του ψηφιακού μετασχηματισμού του e-Ε.Φ.Κ.Α.

- Δαπάνη λόγω αναπροσαρμογής της μείωσης των καταβαλλόμενων συντάξεων στους συνταξιούχους που απασχολούνται, από 60% σε 30% για όσες περιπτώσεις συνταξιούχων ανέλαβαν απασχόληση μετά την δημοσίευση του ν.4387/2016. Η συγκεκριμένη δαπάνη δεν δύναται να εκτιμηθεί διότι εξαρτάται από το πλήθος, την ηλικία και τους φορείς απασχόλησης των συνταξιούχων.

- Ενδεχόμενη δαπάνη από τον επανακαθορισμό των προϋποθέσεων χορήγησης σύνταξης σε περίπτωση διαδοχικής ασφάλισης, η οποία δεν μπορεί να εκτιμηθεί λόγω έκδοσης συνταξιοδοτικών αποφάσεων που με το προγενέστερο καθεστώς δεν ήταν δυνατή

- Ενδεχόμενη δαπάνη λόγω χορήγησης επικουρικής σύνταξης στους ασφαλισμένους εκείνους που είχαν αδυναμία εξόφλησης των οφειλών καθώς ρυθμίζεται ο τρόπος καταβολής τον οφειλόμενου ποσού σε περίπτωση θεμελίωσης δικαιώματος.

- Ετήσια απώλεια εσόδων (κατά το μέρος της εισφοράς των εργαζόμενων υπέρ ΟΑΕΔ), από τη μεταβολή τον καθεστώτος ασφάλισης εξωκοινοβουλευτικών και μετακλητών υπαλλήλων.

Αξίζει να σημειωθεί πως το νομοσχέδιο των 171 σελίδων και 104 άρθρων συνοδεύεται και από γνωμοδότηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η οποία επιβεβαιώνει τη βιωσιμότητα του εγχειρήματος.