Μετά από ένα… απογοητευτικό 2019, το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων παίρνει ξανά μπρος με μια σειρά κρίσιμων διαγωνισμών να μπαίνουν σε τροχιά από τους πρώτους μήνες του. Ξεχωρίζουν το 30% του «Ελ. Βενιζέλος», η Εγνατία και οι ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις με τον στόχο των εσόδων που έχει τεθεί στο σχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού του 2020 να φθάνει τα 2,44 δισ. ευρώ.

Πρόκειται δηλαδή για το διπλάσιο ποσό απ’ αυτό που συγκεντρώθηκε φέτος, καθώς τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ μόλις που ξεπέρασαν τα 1,2 δισ. ευρώ εκ των οποίων τα 1,1, δισ. ευρώ αφορούσαν μόλις μια συμφωνία, την 20ετή επέκταση της παραχώρησης του αερολιμένα Αθηνών. Η υποαπόδοση του 2019 αποδίδεται, από αρμόδιους παράγοντες, στο ότι ήταν εκλογική χρονιά αλλά και σε μια σειρά αποκρατικοποιήσεις που είχαν προϋπολογιστεί και δεν προχώρησαν, όπως η παραχώρησης της Εγνατίας Οδούς και τα ΕΛΠΕ.

Τα στοιχήματα της νέας χρονιάς

Το «Ελ. Βενιζέλος» θα βρεθεί και πάλι στο επίκεντρο από τις αρχές της νέας χρονιάς. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές από εντός του Ιανουαρίου, σχεδόν αμέσως μετά τις γιορτές, θα ξεκινήσει η β΄ φάση της διαδικασίας για τη πώληση του 30% της εταιρείας που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ. Όσοι από τους ενδιαφερόμενους προκριθούν θα αποκτήσουν πρόσβαση στο Virtual Data Room με στόχο να υποβάλλουν δεσμευτικές προσφορές πριν το Πάσχα. Υπενθυμίζεται πως ενδιαφέρον για το 30% του ΔΑΑ «Ελ. Βενιζέλος» έχουν εκφράσει 10 σχήματα, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται μεγάλοι διαχειριστές αεροδρομίων, διεθνή επενδυτικά κεφάλαια και κατασκευαστικοί όμιλοι.

Στις 14 Φεβρουαρίου αναμένεται να υποβληθούν εκδηλώσεις ενδιαφέροντος για τη ΔΕΠΑ Υποδομών. Όπως εκτίμησε και ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Άρης Ξενόφος ο συγκεκριμένος διαγωνισμός αναμένεται να προσελκύσει αρκετά σημαντικό ενδιαφέρον τόσο από εγχώριους στρατηγικούς επενδυτές, όσο και από ξένα funds που επενδύουν σε υποδομές. Στο μεσοδιάστημα, δηλαδή κοντά στα τέλη Ιανουαρίου, αναμένεται να προκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για τη ΔΕΠΑ Εμπορίου. Βέβαια όπως σημειώνουν στο insider.gr αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες η υποβολή δεσμευτικών προσφορών θα εξαρτηθεί από το πότε θα ολοκληρωθεί η διάσπαση της ΔΕΠΑ, καθώς τόσο η ΔΕΠΑ Υποδομών όσο και η ΔΕΠΑ Εμπορίου δεν έχουν εταιρική μορφή.

Σε τροχιά αξιοποίησης αναμένεται να μπουν στις αρχές της επόμενης χρονιάς και τα 10 περιφερειακά λιμάνια που έχει το ΤΑΙΠΕΔ. Ήδη έχει παρουσιαστεί στην κυβέρνηση η μελέτη που εκπόνησε ο σύμβουλος του Ταμείου για τους καλύτερους τρόπους αξιοποίησης και αυτό που μένει είναι η αλλαγή του νόμου που ψηφίστηκε την περασμένη άνοιξη από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος προβλέπει μόνο την υποπαραχώρηση λιμενικών δραστηριοτήτων. Με το νόμο που ετοιμάζει η τωρινή κυβέρνηση θα δίνεται η δυνατότητα και μακρόχρονων παραχωρήσεων όλης της λιμενικής δραστηριότητας αλλά και η πώληση μετοχών των Οργανισμών Λιμένων στα πρότυπα του ΟΛΠ και του ΟΛΘ. Από κει και πέρα μένει να καθοριστεί η σειρά προτεραιότητας. Εδώ και καιρό πληροφορίες αναφέρουν πως η αρχή θα γίνει από τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας για να ακολουθήσει αυτό της Ηγουμενίτσας, αλλά ενδέχεται ο σχεδιασμός αυτός να αλλάξει.

Στις 21 Φεβρουαρίου είναι προγραμματισμένη και η υποβολή προσφορών για την Εγνατία Οδό, την οποία διεκδικούν οκτώ σχήματα. Ωστόσο κανείς δεν αποκλείει το ενδεχόμενο άλλης μιας παράτασης στη διαδικασία, καθώς τα προβλήματα είναι πολλά. Μεταξύ αυτών η λειτουργία των πέντε νέων σταθμών μετωπικών διοδίων, η πιστοποίηση των σηράγγων και των γεφυρών του αυτοκινητοδρόμου, η έλλειψη Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ). Τα πολλά προβλήματα αλλά και η έλλειψη βαριάς συντήρησης ρίχνουν αρκετά τις προσδοκίες για το τίμημα που θα προσφερθεί από τους ενδιαφερόμενους.

Άγνωστο παραμένει και το μέλλον των ΕΛΠΕ. Ουσιαστικά από τον περασμένο Απρίλιο που κηρύχθηκε άγονος ο πρώτος διαγωνισμός δεν έχουν υπάρξει εξελίξεις. Το τι θα γίνει με το ποσοστό του ΤΑΙΠΕΔ στα ΕΛΠΕ είναι πλέον θέμα πολιτικής απόφασης, αλλά και συμφωνίας με τους Θεσμούς.

Οι διαγωνισμοί για τα ακίνητα

Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του νέου έτους αναμένεται να προκηρυχθούν και διαγωνισμοί για σημαντικά ακίνητα που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ. Ο λόγος για το ακίνητο 345 στρεμμάτων της πρώην αμερικανικής βάσης στις Γούρνες Ηρακλείου, καθώς και για τα 590 στρέμματα εντός του Ολυμπιακού Ιππικού Κέντρου στο Μαρκόπουλο.

Παράλληλα, αναμένεται να ξεκινήσει και η νέα προσπάθεια πώλησης των πρώην εργοταξιακών χώρων της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου. Πρόκειται για τέσσερα μη όμορα οικόπεδα συνολικής επιφάνειας 231 στρεμμάτων που βρίσκονται στην πλευρά του Αντιρρίου.