Με τον  κόσμο του αθλητισμού να βιώνει τις επιπτώσεις του lockdown ελέω κορονοϊού, το τηλεοπτικό κοινό έχει σαγηνευτεί από το ντοκιμαντέρ του ESPN «The Last Dance» που επικεντρώνεται στην τελευταία σεζόν του Μάικλ Τζόρνταν με τους Σικάγο Μπουλς.

Το Forbes, με αφορμή το ντοκιμαντέρ που σαρώνει παγκοσμίως στην πλατφόρμα του Netflix, αναλύει πως ο θρύλος του NBA εξελίχθηκε στον πιο πλούσιο αθλητή σε ολόκληρο τον κόσμο. Όπως επισημαίνει αρχικά το Forbes, όταν ο Τζόρνταν κυριαρχούσε στο παρκέ στέλνοντας τους Μπουλς στους τελικούς του NBA, οι τηλεοπτικές μεταδόσεις και η τηλεθέαση χτυπούσαν «κόκκινο», σπάζοντας το φράγμα των 29 εκατομμυρίων ανά παιχνίδι. Το τέλος του Τζόρνταν από την ενεργό δράση κόστισε, καθώς τις επόμενες δεκαετίες -με εξαίρεση του τελικούς Καβς-Ουόριορς- η τηλεθέαση κατέγραψε «βουτιά» 45%.

Ωστόσο το επιχειρηματικό δαιμόνιο του «Air» τον έχουν φέρει στη θέση 1.001 στη λίστα του Forbes με περιουσία που αγγίζει τα 2,1 δισ. δολάρια. Μετά τον Τζόρνταν ακολουθεί ο σταρ του γκολφ Τάιγκερ Γουντζ με περιουσία που φτάνει τα 800 εκατ. δολάρια. Ενώ οι περισσότεροι δισεκατομμυριούχοι έχασαν πολλά εκατομμύρια τον τελευταίο χρόνο, ο Τζόρνταν ενίσχυσε την περιουσία του κατά 300 εκατ. δολάρια χάρη στην υψηλότερη αξία της ομάδας των Σάρλοτ Χόρνετς στην οποία κατέχει το 70% ιδιοκτησιακά, αλλά και 145 εκατ. δολάρια από τη Nike.

Πόσα έλαβε από τους Μπουλς και τους Ουίζαρντς σε 13 σεζόν

Συνολικά, ο Τζόρνταν έβγαλε καθαρά 94 εκατ. δολάρια σε 13 σεζόν με τους Σικάγο Μπουλς και 2 σεζόν με τους Ουάσινγκτον Ουίζαρντς, καθώς και τα 4 εκ. δολάρια που τον πλήρωσαν οι Μπουλς όταν έμεινε εκτός για τη σεζόν 1993-1994 για να παίξει μπέιζμπολ.

Ο Τζόρτναν έκανε ένα μικρό comeback το 2001 με τους Ουίζαρντς, όπου ήταν συνδιοκτήτης, δωρίζοντας τις ετήσιες απολαβές του ύψους 1 εκατ. δολαρίων σε προσπάθειες ανακούφισης για τα θύματα των επιθέσεων της 11ης Σεπτεμβρίου.

Χρυσάφι στα πόδια του από διάσημα brands - Το κορυφαίο ντιλ με την Nike

Από τη λαμπρή πορεία του στο NBA o Τζόρνταν, μάγεψε εταιρείες κολοσσούς που πρόσφεραν χρυσάφι στα πόδια του για μία διαφήμιση ή για ένα ευρύτερο πλάνο συνεργασίας. Ο Μάικλ για πάνω από τέσσερις δεκαετίες, κέρδισε 1,7 δισ. δολάρια εταιρείες όπως η Nike, η Coca-Cola, η McDonald's, η Wheaties, η Chevrolet και άλλοι, και εξακολουθεί να κερδίζει από τις Nike, Hanes, Gatorade και Upper Deck.

Η Nike υπήρξε ανέκαθεν ο μεγαλύτερος υποστηρικτής του Τζόρνταν, τόσο οικονομικά όσο και σε επίπεδο μάρκετινγκ. Ο γίγαντας των αθλητικών ειδών έχει καταβάλει στον θρύλο του μπάσκετ συνολικά περίπου 1,3 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Forbes. Οι περσινές του απολαβές ήταν 130 εκατ. δολάρια σύμφωνα με το Forbes, τέσσερις φορές δηλαδή υψηλότερες από αυτές του Λεμπρόν Τζέιμς, ο οποίος έχει το δεύτερο υψηλότερο ντιλ παπουτσιών με τη Nike. Το ντιλ Τζόρνταν-Nike είναι η μεγαλύτερη συμφωνία χορηγίας στον χώρο του αθλητισμού, αλλά πιθανότατα και η καλύτερη δυνατή συνεργασία που θα μπορούσε να εξασφαλίσει η Nike, δεδομένου ότι ο Τζόρνταν βοήθησε την εταιρεία να μετεξελιχθεί από «αουτσάιντερ» σε ένα από τα ισχυρότερα και πολυτιμότερα brand στον κόσμο.

Jordan

Η δημιουργία του brand «Air Jordan» από τη Nike «έβρεξε» λεφτά στην εταιρεία όλα αυτά τα χρόνια. Το οικονομικό έτος 2019 στα ταμεία της Nike μπήκαν 3,1 δισ. δολάρια σε από έσοδα χονδρικής, αύξηση 10% από το προηγούμενο έτος. Ακόμη και με τον αντίκτυπο του κορονοϊού, οι πωλήσεις κατά την τρέχουσα χρήση θα είναι πιθανώς υψηλότερες, σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις της Nike. Σύμφωνα με την εταιρεία ο το brand «Air Jordan» αποτελεί την κινητήρια δύναμη ανάπτυξης τα τελευταία τρίμηνα.

Έτσι, σήμερα η Nike πρακτικά έχει το μονοπώλιο στην κάποτε ανταγωνιστική αγορά των αθλητικών παπουτσιών μπάσκετ. Το μερίδιο της Nike στην αγορά, συμπεριλαμβανομένου του brand του Τζόρνταν, ήταν το 2019 86%, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών αγοράς NPD, ενώ το 77% των παικτών του NBA κατά τη διάρκεια της σεζόν 2019-2020 φορούσαν παπούτσια Nike ή Jordan, σύμφωνα με την εταιρεία στατιστικών Baller Shoes DB. Η εταιρεία, όμως, έχει κυριαρχήσει συντριπτικά και στις επιλογές των καταναλωτών όσον αφορά τα αθλητικά παπούτσια μπάσκετ, με το μερίδιό της να ανέρχεται στο 96%

Οι επενδύσεις του

Ενώ οι Χόρνετς αποτελούν τη μεγαλύτερη επένδυση του Τζόρνταν, ο θρύλος του NBA, συμμετέχει στην Sportradar, έναν πάροχο αθλητικών data με έδρα την Ελβετία, στη startup τεχνολογίας Gigster και στην AXiomatic παρέα με τον Μάτζικ Τζόνσον η αξία της οποία ανέρχεται στα 320 εκατ. δολάρια. Παράλληλα ο Τζόρνταν μαζί με άλους τρεις ιδιοκτήτες ομάδων NBA ξεκίνησαν πέρυσι τη δημιουργία μιας premium τεκίλα, ονόματι Cincoro. Το πιο ακριβό μπουκάλι της σειράς, το Extra Añejeo, πωλείται στα 1.600 δολάρια.

Και όμως ο Τζόρνταν δεν έμεινε σε αυτά καθώς εντάχθηκε στον όμιλο επενδυτών που αγόρασε την ομάδα μπείζμπολ Μαιάμι Μάρλινς για 1,2 δισ. δολάρια το 2017, με τον Τζόρνταν να κατέχει λιγότερο από 1%. Τέλος ο Air κατέχει μια αντιπροσωπεία αυτοκινήτων και είναι συνεργάτης στο Cornerstone Restaurant Group, το οποίο διευθύνει πέντε εστιατόρια με την επωνυμία Jordan.