Την ώρα που η Airbnb αποφάσισε να μπει ενεργά στο τουριστικό παιχνίδι, η ξενοδοχειακή τράπουλα μοιάζει να μοιράζεται ξανά με τους ρόλους της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς να αντιστρέφονται στην προσπάθεια των μεγάλων αλυσίδων να προσελκύσουν νέους πελάτες.

Η ιστοσελίδα διαμοιρασμού κατοικιών ήταν μέχρι πρότινος γνωστή για τις προσφορές σε καταλύματα κάθε τύπου πέραν των ξενοδοχείων. Οι οικοδεσπότες ζούσαν μαζί με τους καλεσμένους τους, οι οποίοι συχνά φιλοξενούνταν σε επιπλωμένα πλεονάζοντα δωμάτια του σπιτιού. Σήμερα βέβαια περιλαμβάνει στην πλατφόρμα της ακόμα και τα παραδοσιακά ενοικιαζόμενα δωμάτια ενώ τα σπίτια που εντοπίζει κανείς σε αυτή διαθέτουν Wi-Fi, 24ωρο check-in και πολλές άλλες βασικές και φυσικά εξειδικευμένες παροχές. Και μιας και πολλές πόλεις άρχισαν να εναντιώνονται στην παράνομη μίσθωση των κατοικιών κυρίως λόγω των φορολογικών εσόδων που εκπίπτουν από αυτή, η ίδια η επιτυχημένη startup προσαρμόζεται όλο και περισσότερο με τους διεθνείς κανονισμούς. Αποτέλεσμα τόσο του εμπλουτισμού της από άποψη καταλυμάτων και εμπειριών όσο και της προσαρμογής της στους θεσμικούς κανόνες κάθε κράτους είχε σαν αποτέλεσμα ο αριθμός των κρατήσεων της να εκτοξευθεί και να βγάλει πρώτη φορά κέρδος.

Το φαινόμενο Airbnb όμως υπήρξε τέτοιο που ταρακούνησε σύσσωμο τον ξενοδοχειακό κλάδο παγκοσμίως και πολλοί όμιλοι προσπάθησαν να εφαρμόσουν στις μονάδες τους κάτι από την άνεση που προσφέρει το home-style living το οποίο προτιμούν όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες.

Τρανό παράδειγμα ο όμιλος Marriott ο οποίος κατά την παρουσίαση των μελλοντικών του σχεδίων που πραγματοποιήθηκε στο Λος Άντζελες, συμπεριέλαβε κι ένα «κοινόβιο» δωμάτιο ξενοδοχείου, ένα είδος σουίτας με τέσσερα υπνοδωμάτια, σαλόνι, τραπεζαρία και μια πλήρως εξοπλισμένη κουζίνα, το οποίο θα μπορούν να νοικιάζουν επιχειρήσεις ή παρέες που προτιμούν έναν κοινό τόπο διαμονής.

Κάνοντας για λίγο την πολυτέλεια και τις ανέσεις στην άκρη ένα τέτοιο δωμάτιο μπορεί να αποδειχτεί πολύ πιο οικονομικό, και μερικές φορές και πιο διασκεδαστικό, για να μην αναφέρουμε την αίσθηση συντροφικότητας που συνοδεύει τέτοιου είδους διαβίωση: το να αγοράσετε διάφορα τοπικά αγαθά από παντοπωλεία και να τα μαγειρέψετε όλοι μαζί είναι ένας τρόπος ζωής κοινόβιου που έφεραν στο προσκήνιο οι ιστότοποι διαμοιρασμού κατοικιών και τον οποίο οι ταξιδιώτες είχαν να βιώσουν από τα φοιτητικά τους χρόνια.

Σύμφωνα με την παρουσίαση της εταιρείας αυτού του τύπου τα δωμάτια θα μπορούσαν να διατεθούν για επαγγελματικά ταξίδια ώστε οι συνάδελφοι να μείνουν όλοι μαζί, καθώς επίσης και σε ομαδικές εκδρομές με στόχο κάποια δραστηριότητα στην περιοχή. Όπως διευκρίνισε ο αντιπρόεδρος της εταιρείας, Toni Stoeckl, ένα μεγάλο μέρος των ταξιδιωτών που επισκέπτονται μια πολή για συνέδρια, γάμους ή και χιονοδρομικές πίστες προτιμούν να μείνουν με μερικούς φίλους, να μαγειρεύουν όλοι μαζί και να επιμερίζονται το κόστος το οποίο αποδεικνύεται πολύ μικρότερο από τη λύση των ξεχωριστών δωματίων σε ξενοδοχεία.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν στην παρουσίαση των νέων ιδεών της Marriott για την ξενοδοχειακή αγορά που πραγματοποιήθηκε στο Λος Άντζελες, η νέα αυτή διαρρύθμιση των δωματίων θα εφαρμοστεί αρχικά στην νέα επωνυμία της εταιρείας, Element Hotel, η οποία αποκτήθηκε από την Marriot πρόσφατα μετά την συγχώνευσή της με την Startwood Hotels and Resorts, τα οποία ήταν γνωστά για τις φιλικές προς το περιβάλλον μονάδες που διαθέτουν.

Αν και η εταιρεία θα ξεκινήσει δειλά το νέο της εγχείρημα προσπαθώντας να εκτιμήσει τις πιθανότητες μια τέτοια ιδέα να γίνει δημοφιλής ή επικερδής, ο αντιπρόεδρος ανέφερε πως τα πρώτα δείγματα που λαμβάνουν είναι αρκετά θετικά.

Αξίζει να σημειωθεί πως στην παγκόσμια τουριστική αγορά η επωνυμία επεκτείνεται γρήγορα και σε μεγάλο βαθμό, με 3.367 δωμάτια ανοιχτά μέχρι στιγμής και 10.776 υπό κατασκευή. Το πείραμα θα ξεκινήσει δειλά όπως ανέφερε στέλεχος της Marriott στον Economist: αρχικά στα νέα Element ξενοδοχεία θα υπάρχει ένα τέτοιο δωμάτιο σε κάθε όροφο. Εκτός από το καινοτόμο, εν μέρει, μοντέλο διαβίωσης η Marriott υπόσχεται να φέρει και νέα χαρακτηριστικά στην μπουτίκ επωνυμία της Aloft. Ανάμεσα σε αυτές περιλαμβάνονται τα κατά παραγγελία υγιεινά γεύματα και ποτά με φρέσκα, υγιεινά συστατικά, όπως το σπανάκι, η κινόα και το αβοκάντο, τα οποία οι ταξιδιώτες θα έχουν την δυνατότητα να παραγγείλουν και να πληρώσουν γι' αυτές τις υπηρεσίες ψηφιακά.

Εκτός από όλα αυτά, η εταιρεία κατά την παρουσίασή της ανέφερε πως θα εμπλουτίσει τα καταλύματά της με έξυπνες συσκευές όπως για παράδειγμα ένα dispenser ποτών το οποίο ο πελάτης διαχειρίζεται με την βοήθεια μιας εφαρμογής στο κινητό του. Το ξενοδοχείο, μάλιστα, θα μπορεί να επιβραβεύσει τους πελάτες με δωρεάν κατανάλωση στέλνοντας απλά ένα email στο κινητό τους.

Στο «εργαστήριο καινοτομίας» που έχει δημιουργήσει η εταιρεία εξετάζεται επίσης και η πρόσβαση στα δωμάτια χωρίς κλειδί καθώς και η εφαρμογή νέων τεχνολογιών ακόμα και για τους χώρους του γυμναστηρίου και άλλων αντίστοιχων παροχών.

Σε μια προφανή προσπάθεια αναζήτησης νέων πελατών οι ξενοδοχειακοί όμιλοι δημιουργούν νέου τύπου ελκυστικότερες εμπειρίες κι αν τεχνολογία είναι ο ένας τρόπος για να προσελκύσουν νέους επισκέπτες ή να επικρατήσουν του ανταγωνισμού, οι ξενοδοχειακές κατοικίες μπορεί να αποδειχτεί ακόμα αποτελεσματικότερος.