DW: Ο Ερντογάν θέλει πάση θυσία τη Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης

Newsroom
Viber Whatsapp Μοιράσου το
DW: Ο Ερντογάν θέλει πάση θυσία τη Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης
Ένα ακόμη μεγαλεπήβολο σχέδιο, στο οποίο εμμένει ο Τούρκος πρόεδρος παρά το τεράστιο κόστος, την αμφίβολη ωφέλεια και τις όποιες οικολογικές συνέπειες.

Αποφασισμένος να πραγματοποιήσει το μεγαλεπήβολο και δαπανηρό σχέδιό του για την κατασκευή της Διώρυγας στη Κωνσταντινούπολη εμφανίζεται σε κάθε ευκαιρία ο Τούρκος πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν, καθώς επικαλείται τη βελτίωση της ασφάλειας στη μεγαλούπολη, μιας και από το Βόσπορο περνούν πολλά τάνκερ με πετρέλαιο και φυσικό αέριο.

Ωστόσο, το τελευταίο δυστύχημα στο Βόσπορο συνέβη πριν από περίπου 50 χρόνια, σημειώνει σε δημοσίευμά της η Deutsche Welle. Η πολεοδόμος Αισέ Γικίτσι από τη πρωτοβουλία «Είτε η διώρυγα είτε η Κωνσταντινούπολη» θεωρεί ότι το κόστος του έργου με προϋπολογισμό 8 δισεκατομμύρια δολάρια από κυβερνητικής πλευράς θα δεκαπλασιαστεί μέχρι να ολοκληρωθεί: «Η σημερινή οικονομική κατάσταση δεν επιτρέπει τη κατασκευή τέτοιων έργων. Είναι μια τρέλα. Εμείς όμως οργανώνουμε την αντίσταση στο εγχείρημα σαν να έχει ξεκινήσει ήδη το έργο, διότι η εμπειρία μας δείχνει ότι σε αυτή τη χώρα όλα είναι πιθανά».

Εξάλλου, ένας από τους γνωστότερους αντιπάλους του φιλόδοξου σχεδίου είναι ο δήμαρχος Κωνσταντινούπολης Εκρέμ Ιμάμογλου, ο οποίος κάνει λόγο για πρότζεκτ εφιάλτη: «Μιλάμε για ένα τσιμεντένιο κανάλι στον πυθμένα και τις όχθες. Παντού μπετόν. Το έργο δεν ωφελεί κανέναν εκτός από τις κατασκευαστικές εταιρίες και τους επενδυτές ακινήτων».

Απίθανο θεωρείται ότι μέρος της δαπάνης κατασκευής θα επιστρέψει στα δημόσια ταμεία μέσω τελών διέλευσης. Βάσει της Συνθήκης του Μοντρέ του 1936 η διέλευση από τα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων είναι δωρεάν. Υπάρχουν ωστόσο σενάρια, σύμφωνα με τα οποία η Τουρκία ενδέχεται να αποχωρήσει από τη διεθνή Συνθήκη και να εισπράττει τέλη διέλευσης για τα εμπορικά που περνούν από τη Διώρυγα. Ίσως για αυτό το λόγο πρόσφατα 100 απόστρατοι ναύαρχοι του τουρκικού ναυτικού καλούσαν την Άγκυρα να μην αποσυρθεί από τη Συνθήκη του Μοντρέ. Η κυβέρνηση αντέδρασε με δεκάδες προσαγωγές ναυάρχων.

Σύμφωνα με την DW, όσοι επικροτούν τα σχέδια του Τούρκου προέδρου ισχυρίζονται ότι τα στενά του Βοσπόρου δεν επαρκούν πλέον για τη διέλευση του αυξανόμενου αριθμού πλοίων. Την ώρα που η τουρκική κυβέρνηση υπολογίζει μέχρι το 2050 με τη διέλευση 78.000 πλοίων, τα πλοία που περνούν τα στενά έχουν μειωθεί τα τελευταία 15 χρόνια από περίπου 55.000 σε 41.000, ενώ η τάση αναμένεται να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια όσο περιορίζεται η σημασία των ορυκτών καυσίμων.

Φωτογραφία: Getty Images / Ideal Image

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider