Θα καταφέρουν τα νεοεμφανιζόμενα Open Malls να κερδίσουν το στοίχημα των χριστουγεννιάτικων αγορών και να καλύψουν ένα μέρος από τις απώλειες που καταγράφει τα τελευταία χρόνια ο τζίρος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων;

Αυτό είναι το ερώτημα στο οποίο καλείται να απαντήσει ο εμπορικός κόσμος της χώρας, με την επικείμενη λειτουργία των Open Malls ή αλλιώς των Ανοικτών Κέντρων Εμπορίου, τα οποία θα λειτουργήσουν μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου, πιλοτικά. 

Τα στοιχεία πάντως δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. 

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Deloitte στις φετινές γιορτές οι Έλληνες θα ξοδέψουν κατά 10% λιγότερα χρήματα σε σχέση με πέρυσι, ήτοι 400 ευρώ, εκ των οποίων μόνο τα 168 ευρώ, θα πάνε για δώρα. 

Επίσης ένα ακόμη ερώτημα – στοίχημα που πρέπει να απαντήσουν οι έμποροι που θα συμμετάσχουν στην δράση αυτή, είναι γιατί οι καταναλωτές να επιλέξουν τα Open Malls και όχι τα μεγάλα εμπορικά κέντρα της πρωτεύουσας.

Θα έχουν καλύτερες τιμές; Θα υπάρχει η δυνατότητα εύκολης στάθμευσης για όσους θέλουν να κάνουν τα ψώνια τους στο κέντρο; Θα υπάρχει καθαριότητα αλλά και ασφάλεια για τους επισκέπτες;

Αν όλα αυτά προβλεφθούν και υιοθετηθούν από το Εμπορικό Σύλλογο της Αθήνας όπου έχει και την ευθύνη της εν λόγω δράσης, τότε «Θεού θέλοντος και καιρού επιτρέποντος»… το στοίχημα θα κερδηθεί. 

Η λειτουργία πάντως των Open Malls να θυμίσουμε ότι δεν αποτελεί μία οικειοθελή πρωτοβουλία του Εμπορικού Συλλόγου, αλλά μία δράση που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ.

Πώς έγινε αυτό; Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Η ιδέα για τη δημιουργία των Ανοικτών Εμπορικών Κέντρων μπήκε στο τραπέζι το 2011, τότε που το κυριακάτικο άνοιγμα των καταστημάτων, κόντεψε να τινάξει στον αέρα την τότε κυβέρνηση (Σαμαρά) και δίχασε τον εμπορικό κόσμο της χώρας. 
Μάλιστα αυτός ήταν ο λόγος που ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης αν και δήλωνε ότι θα καταθέσει την κομματική του ταυτότητα (ανήκει στην ΝΔ), ποτέ δεν το έπραξε, αφού έπεσε στο τραπέζι η δημιουργία των Open Malls, υπό την ευθύνη και εποπτεία των κατά τόπους εμπορικών συλλόγων.

Τελικά η υπουργική απόφαση για την δημιουργία των ανοικτών κέντρων δημοσιεύτηκε το 2014 και προέβλεπε την συνολική επιχορήγηση 1,2 εκατ. ευρώ για την δημιουργία έξι Open Malls σε ισάριθμες πόλεις της Ελλάδας. 
Έτσι λοιπόν το πρόγραμμα εντάχθηκε στο «Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα του ΕΣΠΑ 2007-2013» με φορείς υλοποίησης τους κατά τόπους Εμπορικούς Συλλόγους. 

Τώρα αυτό που θα πρέπει να αποδείξουν όλοι είναι ότι τα κονδύλια αυτά δεν θα πάνε χαμένα! Μόνο αν τηρηθούν οι παραπάνω προϋποθέσεις, θα μπορούμε να πούμε ότι τα χρήματα τελικώς διοχετεύτηκαν προς όφελος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και κατά συνέπεια, των ίδιων των καταναλωτών.