Ένα από τα βασικά μαθήματα στη δημοσιογραφία είναι αυτό του “storytelling”. Πώς να δομήσεις ένα ωραίο αφήγημα, ώστε να μεταφέρεις το μήνυμα που θέλεις με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Δεν έχει καμία σχέση με την προπαγάνδα ή τα fake news, αλλά περιλαμβάνει μια σειρά από τεχνικές, είτε λεκτικές είτε οπτικές προκειμένου να πλάσεις την ιστορία σου με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Χρησιμοποιώντας συμβολισμούς, δημιουργώντας εικόνες, επιλέγοντας τον κατάλληλο χρόνο και τρόπο, επιδιώκεις να κερδίσεις το κοινό σου.

Αυτό ακριβώς έκανε το Σάββατο με μεγάλη επιτυχία ο πρωθυπουργός από τη Σαντορίνη. Πέρασε στα διεθνή μέσα το αφήγημα της επανεκκίνησης του ελληνικού τουρισμού, δημιουργώντας μια οπτική και λεκτική ιστορία που ταξίδεψε στα πέρατα του κόσμου.

Αξιοποιώντας μια από τις πιο αναγνωρίσιμες εικόνες παγκοσμίως, το ηλιοβασίλεμα της Σαντορίνης, το οποίο έχει «κοσμήσει» εκατομμύρια timelines στο Instagram, πέρασε το μήνυμα ότι η Ελλάδα είναι “open for business”.  Ότι –παίρνοντας ένα καλά υπολογισμένο ρίσκο- δηλώνει έτοιμη να δεχθεί τουρίστες από όλο τον κόσμο, αναγνωρίζοντας ότι η επανεκκίνηση του τουρισμού είναι αναγκαία και απαραίτητη για την επιβίωση της οικονομίας.

Εκεί που ο πρωθυπουργός κέρδισε το παιχνίδι ήταν στο κομμάτι των συμβολισμών.

Ξεκάθαρα, η εκδήλωση του Σαββάτου ήταν στοχευμένη στο διεθνές ακροατήριο. Γι’ αυτό και ο κ. Μητσοτάκης μίλησε στα αγγλικά, απαντώντας αποκλειστικά στις ερωτήσεις ανταποκριτών ξένων μέσων. Όχι επειδή σνόμπαρε τους εγχώριους δημοσιογράφους, αλλά διότι το ζητούμενο ήταν να περάσει το μήνυμα στις διεθνείς αγορές, από όπου και αναμένονται οι τουρίστες.

Και ήταν ξεκάθαρο ότι πόνταρε στη δύναμη της εικόνας για να το καταφέρει. Το ηλιοβασίλεμα της Σαντορίνης ταξίδεψε στα δελτία ειδήσεων όλου του κόσμου, υπενθυμίζοντας στους υποψήφιους τουρίστες την ομορφιά της χώρας μας. Ακόμα και αν δεν άκουσαν ή δεν διάβασαν ούτε μια λέξη από όσα είπε ο έλληνας πρωθυπουργός, είδαν. Και αυτό είναι αρκετό.

Όσο για το εσωτερικό ακροατήριο, δεν είναι η πρώτη φορά που πρωθυπουργοί «παίζουν» με τους συμβολισμούς για να περάσουν το μήνυμά τους. Από το Καστελόριζο και τον Γιώργο Παπανδρέου μέχρι τον Αλέξη Τσίπρα και την Ιθάκη, την τελευταία δεκαετία είχαμε ουκ ολίγες αντίστοιχες περιπτώσεις. Όμως, όπως και να το κάνουμε, επικοινωνιακά η Σαντορίνη κερδίζει τις εντυπώσεις και οι εικόνες δεν έχουν καμία σχέση με το παρελθόν. Επικοινωνιακό τρικ; Πιθανότατα ναι. Αλλά στην εποχή του Instagram, το φαίνεσθαι συχνά είναι (δυστυχώς) σημαντικότερο. Και το προηγούμενο Σάββατο η εικόνα μίλησε από μόνη της.