Επιφυλακτική η JP Morgan για τις αερομεταφορές

Δημήτρης Ζάντζας
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Επιφυλακτική η JP Morgan για τις αερομεταφορές
Η βιομηχανία των αερομεταφορών αναμένεται σε γενικές γραμμές να σημειώσει κέρδη το 2025. Η καταναλωτική εμπιστοσύνη ωστόσο έχει υποχωρήσει, καθώς οι κίνδυνοι ύφεσης παραμένουν αυξημένοι, οδηγώντας σε μείωση των κρατήσεων.

Η βιομηχανία των αερομεταφορών αναμένεται σε γενικές γραμμές να σημειώσει κέρδη το 2025, με τα έσοδα και τον αριθμό επιβατών να ξεπερνούν, κατά πάσα πιθανότητα, τα προ πανδημίας επίπεδα. Η καταναλωτική εμπιστοσύνη ωστόσο έχει υποχωρήσει, καθώς οι κίνδυνοι ύφεσης παραμένουν αυξημένοι, οδηγώντας σε μείωση των κρατήσεων, σημειώνει σε ανάλυσή της η JP Morgan.

ΗΠΑ: Μείωση αφίξεων από το εξωτερικό

«Οι πρόσφατες ανακοινώσεις περί δασμών είχαν αλυσιδωτές επιπτώσεις στον ταξιδιωτικό κλάδο» εξηγεί ο αναλυτής της JP Morgan για τον κλάδο, Jamie Baker. Επικαλείται δε στοιχεία επίσημα στοιχεία που δείχνουν ότι οι αφίξεις επισκεπτών στις ΗΠΑ από το εξωτερικό μειώθηκαν κατά 11,6% τον Μάρτιο, ενώ επηρεάστηκαν και οι εγχώριες πτήσεις.

Ως αντίδραση, εξηγεί ο Baker, αρκετές αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες αναθεώρησαν προς τα κάτω τις προβλέψεις για τα κέρδη τους, με τις μετοχές να διορθώνουν αναλόγως.

Από την άλλη, οι αμερικανικές εταιρείες αερομεταφορών δείχνουν ικανές να αντέξουν τις πιέσεις. Σύμφωνα με τη JP Morgan, «οι μετοχές των αεροπορικών συνήθως χάνουν το 40% της αξίας τους στο εξάμηνο που προηγείται μιας ύφεσης», πριν καταφέρουν στη συνέχεια να ανακάμψουν.

Προς το παρόν, οι αμερικανικές αεροπορικές εμφανίζουν υγιή χρηματοοικονομική εικόνα, με τη ρευστότητά τους να ξεπερνά τα επίπεδα τόσο της χρηματοπιστωτικής κρίσης όσο και της πανδημίας, σημειώνει ο ίδιος και προσθέτει πως «αν και η πρόβλεψή μας για τον κλάδο έχει γίνει πιο απαισιόδοξη βραχυπρόθεσμα, θεωρούμε ότι οι αντιδράσεις είναι υπερβολικές, καθώς η αγορά δεν λαμβάνει υπόψη την ευελιξία των μεγάλων εταιρειών να αντλήσουν κεφάλαια και να αποφύγουν αναδιαρθρώσεις, όπως συνέβη σε προηγούμενες κρίσεις».

Διευκρινίζει, βέβαια, ότι «μια οικονομική επιβράδυνση den θα είναι εύκολη για τον κλάδο, ειδικά για εταιρείες που ήδη είχαν δυσκολίες σε επίπεδο κερδοφορίας. Απλώς επισημαίνουμε ότι οι μετοχές συμπεριφέρονται όπως θα αναμενόταν ενόψει ύφεσης. Η πανδημία έδειξε ότι καταναλωτές και επιχειρήσεις μπορούν να ζήσουν χωρίς αεροπορικά ταξίδια για μεγάλα διαστήματα, αν χρειαστεί».

Ευρώπη: Οι μετοχές δεν έχουν τιμολογήσει το σενάριο της πλήρους ύφεσης

Σύμφωνα με τον Harry Gowers, επικεφαλής αναλυτή της JP Morgan για τις ευρωπαϊκές αεροπορικές, οι μετοχές του κλάδου έχουν καταγράψει πτώση λόγω των ανησυχιών για τις επιπτώσεις του εμπορικού πολέμου, αν και τις τελευταίες εβδομάδες έχουν εν μέρει ανακάμψει.

«Μόλις έναν μήνα πριν, οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες είχαν πολύ θετική εικόνα για τη φετινή ζήτηση, η οποία πλέον έχει γίνει εξαιρετικά αβέβαιη», εξηγεί ο ίδιος. Εκτιμά δε, ότι η ζήτηση για υπερατλαντικά ταξίδια πιθανότατα θα εξασθενήσει το επόμενο διάστημα. Όπως εξηγεί, «είναι αναπόφευκτο να δούμε επιπτώσεις, είτε από τους Ευρωπαίους που κάνουν διακοπές αλλού, είτε από τις ΗΠΑ λόγω της καταναλωτικής αβεβαιότητας, είτε από τη μείωση των επαγγελματικών ταξιδιών εξαιτίας περικοπών κόστους και πτώσης της επιχειρηματικής εμπιστοσύνης».

H JP Morgan επισημαίνει πάντως ότι οι αφίξεις προς τις ΗΠΑ από τη Δυτική Ευρώπη αυξήθηκαν τον Απρίλιο μετά τη σημαντική πτώση του Μαρτίου, γεγονός που υποδεικνύει ότι η ζήτηση για ταξίδια προς τις ΗΠΑ δεν έχει αποδυναμωθεί ουσιωδώς. Από την άλλη πλευρά, η ζήτηση για πτήσεις μικρών αποστάσεων παραμένει ισχυρή για το καλοκαίρι, και η Ryanair διατύπωσε πρόσφατα θετικές προβλέψεις.

«Συνολικά, οι ευρωπαϊκές αεροπορικές δεν έχουν ενσωματώσει στις αποτιμήσεις τους ένα πλήρες σενάριο ύφεσης, κάτι που θα μπορούσε να προκαλέσει μεγαλύτερη πτώση στις τιμές των μετοχών αν το σενάριο αυτό υλοποιηθεί» σχολιάζει o Gowers.

«Παρόλα αυτά, υπάρχουν λόγοι για αισιοδοξία: οι ευρωπαϊκές εταιρείες είναι πλέον πιο διαφοροποιημένες απ’ ό,τι ήταν στη χρηματοπιστωτική κρίση, με υψηλότερη κερδοφορία και ισχυρότερους ισολογισμούς. Επίσης, οι τιμές των καυσίμων είναι σημαντικά χαμηλότερες λόγω της πτώσης του πετρελαίου» σημειώνει.

«Ο μοναδικός άγνωστος παράγοντας είναι ότι σήμερα τα ταξίδια αναψυχής αποτελούν πολύ μεγαλύτερο ποσοστό της ζήτησης για premium θέσεις» (π.χ. business ή first class) σε σύγκριση με το 2008/2009, αναφέρει ο αναλυτής της JP Morgan. «Μετά την πανδημία, σημειώθηκε μεγάλη άνθηση στα ταξίδια αναψυχής αυτής της κατηγορίας, γεγονός που σημαίνει ότι δεν υπάρχει προηγούμενο για να μπορέσουμε να προβλέψουμε με ακρίβεια πώς θα αντιδράσει αυτ;h η κατηγορία επιβατών σε ένα περιβάλλον οικονομικής αβεβαιότητας», εξηγεί.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider