Σημαντικό πλήγμα θα δεχτεί ο κλάδος τροφίμων την διετία 2015 - 2016 , λόγω της αύξησης του ΦΠΑ αλλά και της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος του καταναλωτή σε συνδυασμό με την αύξηση της φορολογίας.

Υπολογίζεται ότι ο τζίρος του κλάδου στο παραπάνω διάστημα θα υποχωρήσει πάνω από 800 εκατ. ευρώ, ενώ σημαντικά είναι και τα έσοδα που θα απωλέσει το ελληνικό δημόσιο.
Οι πωλήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων το 2015, αναμένεται να παρουσίασουν πτώση 1,9% (θα διαμορωθούν στα 19,4 δισ. ευρώ), παρά την αυξητική τάση που επικράτησε το πρώτο εξάμηνο του 2015, πριν την επιβολή των capital controls και τη σταθεροποιητική τάση του 2014.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα  του Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) στο δεύτερο 6μηνο του 2015 αναμένεται ύφεση λόγω των αυξήσεων ΦΠΑ, των αποθεμάτων τροφίμων των καταναλωτών από τις αγορές του Ιουνίου και της γενικότερης ψυχολογίας του κοινού, οι οποίες θα αγγίξουν το 5%. 

Κρίσιμη θα είναι ειδικά φέτος, η περίοδος των Χριστουγέννων οπότε και πραγματοποιείται πάνω από το 10% των πωλήσεων του κλάδου σε πολύ λίγες ημέρες.
Για το 2016 η εκτιμώμενη πτώση της αγοράς εκτιμάται από 2% έως 4%, κυρίως λόγω της επίδρασης των αυξήσεων ΦΠΑ, αλλά και της γενικότερης οικονομικής αβεβαιότητας.

Λόγω της μείωσης αυτής στην αγορά εκτιμάται ότι τα προσδοκώμενα ετήσια έσοδα του δημοσίου από την αύξηση του ΦΠΑ θα είναι μειωμένα κατά 14-15% (από 90 έως 100 εκατ. ευρώ).

Σταθερές οι πωλήσεις των σουπερμάρκετ το 2014

Όσον αφορά το 2014, η χρονιά έκλεισε με μείωση των πωλήσεων άνω του 2% (η μείωση αυτή αντιστοιχεί στο ποσό των 450 εκατ. ευρώ). 

Μεικτή είναι η εικόνα που παρουσιάζουν οι εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, καθώς οι  μεγαλύτερες (σουπερμάρκετ), πέρυσι, διατήρησαν σχεδόν σταθερές τις πωλήσεις τους, ενώ τα μικρότερα σημεία πώλησης παρουσίασαν σημαντικές απώλειες. 

Η καλύτερη αυτή επίδοση, σε σχέση με το σύνολο της αγοράς, οφείλεται στις υψηλές επενδύσεις παρά την οικονομική ύφεση, στην ανάπτυξη του δικτύου των αλυσίδων αλλά και στην πολιτική που ακολούθησαν για την αντιμετώπιση της κρίσης (π.χ. περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, συνεχείς προσφορές κλπ). 

Ενδιαφέρον στοιχείο πάντως αποτελεί το γεγονός ότι παρά τις εξελίξεις αυτές, οι πωλήσεις των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων εκπροσωπούν μόνο το 54% της συνολικής αγοράς, ενώ το αντίστοιχο μέσο ποσοστό στην Ευρώπη είναι 75% και στις ανεπτυγμένες αγορές των χωρών της Βόρειας Ευρώπης πλησιάζει ή και ξεπερνάει το 90%. 

Σε κάθε περίπτωση είναι σαφές ότι πλέον οι απώλειες του κλάδου του λιανεμπορίου τροφίμων από την έναρξη της κρίσης είναι αρκετά σημαντικές και αν επαληθευτούν οι παραπάνω εκτιμήσεις τότε σε βάθος 8ετίας οι απώλειες θα ξεπεράσουν το 25%.