Η χώρα μας σε αυτή τη συγκυρία έχει το καλύτερο τουριστικό προϊόν στον πλανήτη, ακριβώς λόγω του τρόπου που έχει χειριστεί την πανδημία του κορονοϊού. Αυτό τονίζει στο insider.gr ο Θάνος Παπαδημητρίου, προσθέτοντας ότι αυτή τη φορά δεν πρέπει να χάσουμε την ευκαιρία, επαναλαμβάνοντας τα λάθη που έγιναν μετά την επιτυχία των Ολυμπιακών Αγώνων.

Ο διεθνούς φήμης σύμβουλος επικοινωνίας που εξειδικεύεται στα ξενοδοχεία εκτιμά πάντως ότι η φετινή χρονιά θα είναι πολύ δύσκολη και πως ο εσωτερικός τουρισμός –όσο και αυξημένος και αν είναι- δεν αρκεί για να λύσει το πρόβλημα. Προσθέτει πάντως ότι η Ελλάδα κατάφερε σε ελάχιστο χρόνο να κάνει rebranding, χωρίς να ξοδέψει ούτε ένα ευρώ για αυτόν το σκοπό ενώ ήδη λαμβάνει θετικά μηνύματα από το εξωτερικό, καθώς διάσημοι συνεργάτες του ανυπομονούν να έρθουν ξανά στην Ελλάδα μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν.

Τα τελευταία χρόνια η τουριστική επικοινωνία απευθυνόταν σχεδόν αποκλειστικά στον τουρισμό από το εξωτερικό. Φέτος τα δεδομένα άλλαξαν. Τι αλλάζει αντίστοιχα στη στρατηγική της επικοινωνίας;

Η αλήθεια είναι πως το μεγαλύτερο ποσοστό της στρατηγικής επικοινωνίας τα τελευταία χρόνια απευθυνόταν στους ξένους τουρίστες. Αυτό συνέβαινε διότι η εισροή ξένου χρημάτος τόνωνε την εθνική οικονομία και δημιουργούσε αρκετές θέσεις εργασίας. Γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα οι τουριστικές επιχειρήσεις να επηρεαστούν ελάχιστα κατά τη διάρκεια της δεκαετούς κρίσης. Φέτος,  όπως σε όλες τις χώρες έτσι και στην Ελλάδα πρέπει να επικεντρωθούμε στον εσωτερικό τουρισμό. Να επικοινωνήσουμε το τουριστικό προϊόν στους Έλληνες αλλά και στους ομογενείς χρησιμοποιώντας τα εργαλεία μάρκετινγκ που έχουμε στην διάθεση μας (πχ στοχευμένη  διαφήμιση σε τοπικούς καταναλωτές) αλλά και ενεργοποιώντας το αίσθημα αλληλεγγύης που έτσι και αλλιώς μας χαρακτηρίζει σαν λαό.  Η διαμόρφωση νέων πακέτων με στόχο την παράταση των ημερών διαμονής -γιατί μην ξεχνάτε ότι οι Έλληνες έχουν συγκεκριμένες ημέρες διαμονής  και συνήθως τον Αύγουστο-  η δωρεάν παροχή κάποιων υπηρεσιών πχ wifi,  η αναβάθμιση των welcome gifts, καθως επίσης η βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη με έμφαση στο αίσθημα ασφάλειας και θα αποτελέσουν τους βασικούς πυλώνες της στρατηγικής επικοινωνίας.      

Πώς μπορούν τα ξενοδοχεία να προσελκύσουν τον εσωτερικό τουρισμό; Αρκεί για παράδειγμα να μειώσουν τις τιμές τους ώστε να γίνουν πιο ελκυστικά ή χρειάζεται κάτι παραπάνω;

Καταρχάς να πούμε πως η φετινή χρόνια είναι μια χαμένη τουριστική χρόνια και ο εσωτερικός τουρισμός δεν μπορεί να λύσει το πρόβλημα. Οι προβλέψεις μιλούν για πτώση 50% εγώ πιστεύω ότι το ποσοστό θα είναι λίγο μεγαλύτερο. Τα νησιά του Αιγαίου ή περιοχές όπως είναι οι Δελφοί που κατά 95% ζουν από το τουρισμό κινδυνεύουν με απόλυτη οικονομική καταστροφή. Μεγάλοι όμιλοι που διαθέτουν πάνω από 4 ξενοδοχεία σκέφτονται να ανοίξουν το ένα μόνο. Για να κάνει break-even ένα ξενοδοχείο 200 δωματίων θα πρέπει να βρίσκεται περίπου στο 70% της πληρότητάς του.

Οι χώρες δεν έχουν μόνο παρελθόν αλλά και παρόν και μέλλον

Πολλές φορές η πτώση της τιμής δεν φέρνει την αναμενόμενη ζήτηση διότι η τιμή δεν είναι ο μόνος παράγοντας για την επιλογή ενός ξενοδοχείου. Αυτο μπορεί να έχει κάποιο αποτέλεσμα σε μικρές ξενοδοχειακές μονάδες σε συγκεκριμένους ταξιδιωτικούς προορισμούς. Με βάση την τρέχουσα κατάσταση τα ξενοδοχεία θα πρέπει να εγγυώνται και να εφαρμόζουν το υγειονομικό πρωτόκολλο που θα θεσπίσει το αρμόδιο υπουργείο καθώς επίσης να προμηθευτεί με τα κατάλληλα μέσα που εξασφαλίζουν την προστασία από τον ιο. Αυτο είναι ένας από τους παράγοντες που θα κάνει ένα ξενοδοχείο πιο ελκυστικό. Τέλος να πω ότι φημολογείται η επιδότηση των Ελλήνων για διακοπές  μέσω του κοινωνικού τουρισμού όποτε πιστεύω τα βασικά κριτήρια επιλογής θα είναι πιο ουσιαστικά.                                                     

Πώς βλέπετε την επόμενη ημέρα στην τουριστική επικοινωνία; Θα είναι το 2020 μια παρένθεση ή θα δούμε δομικές αλλαγές;

Αυτή την στιγμή όλα είναι ρευστά. Όπως καταλαβαίνετε δεν μπορώ να σας απαντήσω με σιγουριά στο αν το 2020 θα είναι μια παρένθεση η όλο αυτό ήρθε για να μείνει με αποτέλεσμα να δούμε δομικές αλλαγές. Η επικοινωνία προσαρμόζεται στις εκάστοτε συνθήκες που προκύπτουν. Αν αύριο βγει μια αποτελεσματική φαρμακευτική αγωγή η το πολυπόθητο εμβόλιο η τουριστική επικοινωνία θα επιστρέψει στην πρότερη μορφή της με κάποιες μικρές αλλαγές. Θέλω να ελπίζω ότι όλο αυτό είναι προσωρινό, ότι απλά τα πράγματα έχουν παγώσει και ότι σύντομα θα επιστρέψουμε στην κανονικότητα που όλοι αδημονούμε. 

Πολλοί θεωρούν ότι η πανδημία μπορεί να αποτελέσει και ευκαιρία για την Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, καθώς το brand name της χώρας αναβαθμίζεται λόγω της εξαιρετικής αντιμετώπισης. Συμμερίζεστε την άποψη αυτή;

Όλα στη ζωή έχουν τα θετικά τους και τα αρνητικά τους. Η Ελλάδα κατάφερε σε ελάχιστο χρόνο να κάνει rebranding, χωρίς να ξοδέψει ούτε ένα ευρώ για αυτόν το σκοπό. Τετοια εικόνα η χώρα μας είχε να δείξει στο πλανήτη από τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Δειξαμε αποφασιστικότητα και ικανότητα στην διαχείριση αυτής της πρωτοφανούς υγειονομικής κρίσης με αποτέλεσμα να γίνουμε πρότυπο παγκοσμίως. Παρουσιάσαμε μια άλλη χώρα. Μια χώρα σύγχρονη, ευρωπαϊκή και αποτελεσματική. Έγινε ψηφιοποίηση του δημοσίου, οι εταιρείες ταχυμεταφορών εντόπισαν και βελτίωσαν τις αδυναμίες τους, εξοικειωθήκαμε με τις ηλεκτρονικές αγορές. Αυτή τη φορά δεν προτάξαμε την ιστορία μας, ένα επικοινωνιακό λάθος που κάνουμε συνέχεια σαν χώρα.

Μπορεί να διαχειριστήκαμε άψογα την υγειονομική κρίση αλλά σύντομα είναι πολύ πιθανό να αντιμετωπίσουμε μια οικονομική κρίση η οποία μπορεί να γκρεμίσει όλα αυτά που πρόσφατα κατακτήσαμε

Ξέρετε, οι χώρες δεν έχουν μόνο παρελθόν αλλά και παρόν και μέλλον. Η έλλειψη ηγεσίας τα προηγούμενα 10 χρόνια οδήγησε σε τραγικά επικοινωνιακά λάθη. Η σωστή επιλογή Υπουργού Υγειας και κατ’ επέκταση της επιστημονικής ομάδας με επικεφαλής τον κύριο Τσιοδρα (για έναν ηγέτη η αποτελεσματική ομάδα είναι η αρχή και το τέλος )έβαλε την Ελλάδα στο χάρτη με τους δυνατούς παίχτες. Η Ελλάδα δεν είναι πια επαίτης  στο όνομα της ιστορίας της οι Έλληνες δεν είναι πια οι απείθαρχοι της Ευρώπης αλλά πρότυπο. Επομένως, όχι απλώς συμμερίζομαι αυτή την άποψη αλλά νοιώθω πραγματικά περήφανος για την χώρα μου.                                                        

Και αν συμφωνείτε, τι πρέπει να γίνει ώστε να μην χαθεί (και) αυτή η ευκαιρία;  

Έχουμε το καλύτερο προϊόν τουρισμού αυτή τη στιγμή στο πλανήτη. Η χώρα μας είναι  ο πιο ασφαλής τουριστικός προορισμός και όλοι θέλουν να αγοράσουν το προϊόν μας. Αυτή τη φορά δεν πρέπει να γίνουν τα λάθη που έγιναν μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Αυτή τη φορά δεν πρέπει να χαθεί το εκτόπισμα του brand name μας ούτε το know-how. Καταρχάς το Υπουργείο Τουρισμού πρέπει να συνεχίσει τις πρωτοβουλίες τύπου Greece from home που έτυχε διεθνών επευφημιών. Το Υπουργείο Τουρισμόυ πρώτη φορά δαπανά χρήματα στοχευμένα και όχι γενικά και αόριστα όπως κατά το παρελθόν. Επομένως θα πρέπει να αξιοποιήσουμε τα κατάλληλα μέσα επικοινωνίας και μάρκετινγκ, να πραγματοποιήσουμε στοχευμένες διαφημιστικές  ενέργειες και χάραξη μιας δυνατής επικοινωνιακής στρατηγικής που θα καταστήσει την Ελλάδα όχι μόνο ένα μόνιμο τουριστικό πόλο έλξης αλλά και ένα πόλο έλξης ξένων επενδύσεων. Τέλος θέλω να επιστήσω την προσοχή σε έναν σημαντικό κίνδυνο:  μπορεί να διαχειριστήκαμε άψογα την υγειονομική κρίση αλλά σύντομα είναι πολύ πιθανό να αντιμετωπίσουμε μια οικονομική κρίση η οποία μπορεί να γκρεμίσει όλα αυτά που πρόσφατα κατακτήσαμε.  

Έχετε φέρει στην Ελλάδα μερικές από τις πιο δημοφιλείς  προσωπικότητες του πλανήτη. Θέλουν να έρθουν φέτος στην Ελλάδα;   

Έχω επικοινωνήσει μαζί τους και είναι ενθουσιασμένοι από τον τρόπο που αντιδράσαμε και αντιμετωπίσαμε αυτή την υγειονομική κρίση. Εχω μιλήσει με κορυφαίους αθλητές καθώς επίσης και με σημαντικούς διεθνείς επιχειρηματίες καθώς και με δημοσιογράφους του Condé Nast, δεδομένου ότι αυτοί αποτελούν και το βασικό πελατολόγιο των ξενοδοχείων που συνεργάζομαι. Όλοι  είναι πρόθυμοι και θέλουν πολύ να επισκεφτούν τη χώρα μας εφόσον  οι συνθήκες το επιτρέψουν. Όλα ακόμη είναι στον αέρα ας ελπίσουμε ότι θα βρεθεί λύση για τις μετακινήσεις σύντομα.