Τουρισμός
10-05-2021 | 08:04

Α. Βασιλικός: Για την «επόμενη ημέρα» χρειαζόμαστε βιώσιμες λύσεις με άμεση απόδοση στην ανάκαμψη

Νίκη Παπάζογλου
Μοιράσου το
αλέξανδρος βασιλικός ΞΕΕ
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Την ανάγκη να διατηρήσουμε ακέραιο τον ξενοδοχειακό ιστό της χώρας μέχρι να φτάσουμε στην επόμενη ημέρα της πανδημίας, υπογραμμίζει ο Πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, σε συνέντευξή του στο insider.gr, σημειώνοντας ότι η στήριξη της ρευστότητας των ξενοδοχείων είναι κομβική για να καταφέρουν να επαναλειτουργήσουν φέτος το καλοκαίρι.

 «Ανάμεσα στο χθες των μεγάλων απωλειών και στο αύριο των ελπίδων που δημιουργεί το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης υπάρχει το κρίσιμο μεσοδιάστημα που θα πρέπει τα ξενοδοχεία να τύχουν οργανωμένης και συστηματικής στήριξης ακριβώς για να μπορέσουν να παίξουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο που αποδεδειγμένα μπορούν να παίξουν στη  συνέχεια» αναφέρει χαρακτηριστικά.

Παρότι, όπως εξηγεί, στην τρέχουσα υγειονομική συγκυρία είναι εξαιρετικά παρακινδυνευμένο να μπαίνουν στόχοι για την τουριστική κίνηση, ειδικά όταν ακόμη μένουν ανοιχτά μείζονα ζητήματα σχετικά με τις μετακινήσεις, ο κλάδος ευελπιστεί σε καλύτερα αποτελέσματα από το 2020 δεδομένης της ανάγκης του κόσμου να ταξιδέψει αλλά  και της ελκυστικότητας της χώρα μας που παραμένει υψηλή.

Σε κάθε περίπτωση βέβαια σύμφωνα με τον ίδιο θα είμαστε μακριά από την φέρουσα ικανότητα φιλοξενίας στη χώρα μας η οποία φτάνει τα 33.000.000 επισκέπτες που είχαμε το 2019. 

- Μετά και τις πρώτες προσπάθειες ανοίγματος της τουριστικής αγοράς από πλευράς της Κυβέρνησης, καταγράφονται κάποιες θετικές ενδείξεις για την φετινή σεζόν; Θεωρείτε εφικτό τον στόχο για ανάκτηση του 50% της κίνησης του 2019 και ποιες αγορές εκτιμάτε ότι θα αποτελέσουν τροφοδότες της χώρας μας για φέτος;

Πάμε σε μια δεύτερη συνεχόμενη σεζόν που τον πρώτο λόγο έχουν τα επιδημιολογικά δεδομένα. Η βελτίωσή τους τόσο στη χώρα μας όσο και στις χώρες προέλευσης του βασικού όγκου των επισκεπτών μας, θα παίξει τον καθοριστικό ρόλο για το πως θα εξελιχθεί αυτό το καλοκαίρι. Γι' αυτό και είναι εξαιρετικά παρακινδυνευμένο να μπαίνουν στόχοι για την τουριστική κίνηση όταν ακόμη μένουν ανοιχτά μείζονα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την οριστικοποίηση όλων των λεπτομερειών που θα αφορούν τις μετακινήσεις πολιτών εντός της Ε.Ε και των κανόνων που θα ισχύσουν για πολίτες τρίτων χωρών.

Ευελπιστούμε ασφαλώς σε καλύτερα αποτελέσματα από το 2020 δεδομένης της ανάγκης του κόσμου να ταξιδέψει αλλά  και της ελκυστικότητας της χώρα μας που παραμένει υψηλή. Ωστόσο οι αβεβαιότητες που υπάρχουν παγκοσμίως είναι πολλές και μεγάλες. Για το μόνο που μπορούμε να εκφραστούμε με βεβαιότητα είναι η προσήλωση του κλάδου στη δημόσια υγεία και η ετοιμότητα να εφαρμόσουμε σχολαστικά και με ακρίβεια, όπως κάναμε και πέρυσι, τα προβλεπόμενα υγειονομικά πρωτόκολλα που θα εγγυηθούν την υγεία και την ασφάλεια για όλους και ταυτόχρονα θα προφυλάξουν την αξιοπιστία της χώρας στα μάτια του υπόλοιπου κόσμου.  

- Πρόσφατα το ΞΕΕ μας σύστησε την πρωτοβουλία «ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ MoU».   Ποια τα συμπεράσματα που προέκυψαν από το διάλογο με τους παραγωγικούς και κοινωνικούς φορείς  αλλά και με τους θεσμικούς εκπροσώπους για την επόμενη ημέρα του τουρισμού; Πώς τελικά πρέπει να προετοιμαστεί η Ελλάδα για την μετά κορονοϊού εποχή;

Διαχρονικά έχει τεκμηριωθεί η μεγάλη θετική συμβολή της φιλοξενίας, από τη μια άκρη της χώρας ως την άλλη. Δημιουργήθηκαν επιχειρήσεις, θέσεις εργασίας, υπεραξίες γης, εισοδήματα, έσοδα για το κράτος και τα ασφαλιστικά ταμεία. Σύμφωνα με τη σχετική έρευνα της Grand Thornton που παρουσιάσαμε στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας μας η διάχυση ωφελειών της Φιλοξενίας στην Ελλάδα επιμερίζεται σε 17 κλάδους οικονομικής δραστηριότητας και 9 τομείς. Για κάθε  1 € στον τουρισμό το πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα συνολικά στην οικονομία είναι 2,5€.  Αναδείξαμε αυτή την υπεραξία της φιλοξενίας και ενώσαμε τη φωνή μας με άλλους κλάδους για να εκπέμψουμε το μήνυμα πως η επένδυση στη φιλοξενία είναι καταλύτης επιτάχυνσης της οικονομικής και κοινωνικής ανάκαμψης.  

Η φιλοξενία ενώνει και το έδαφος αποδείχθηκε εύφορο στην καλλιέργεια μιας κουλτούρας συνεργασίας. Αυτό αποτυπώθηκε και  στη μεγάλη απήχηση του μηνύματός μας στα κοινωνικά δίκτυα. Πάνω από 13 εκ. προβολές στο Facebook,  6,5 εκ. προβολές στο Instagram ενώ έγιναν viral τα βίντεο της καμπάνιας μας.  Πολύ σημαντικό επίσης το γεγονός πως δεχθήκαμε συγχαρητήρια  από ευρωπαϊκούς και εθνικούς φορείς.  Υπάρχει λοιπόν ένα κοινό έδαφος πάνω στο οποίο μπορούμε να εργαστούμε και να συνεργαστούμε. Με όραμα, με σχέδιο, με αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης. Μπροστά στην πρόκληση της «επόμενης μέρας»,  χρειαζόμαστε βιώσιμες λύσεις με άμεση απόδοση στην ανάκαμψη.  Η φιλοξενία εγγυάται λύσεις με θετικό περιβαλλοντικό, οικονομικό και κοινωνικό αποτύπωμα παντού και για όλους.  

- Ο τουρισμός δεν εντάσσεται στους βασικούς άξονες του σχεδίου Ανάκαμψης ωστόσο προβλέπονται κάποιες στοχευμένες δράσεις για την ενίσχυση του. Επιπλέον πρόσφατα ο κ. Πατέλης άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για ένα πακέτο στήριξης για τις επιχειρήσεις του τουρισμού. Θεωρείτε επαρκή την μέχρι τώρα στήριξη του κλάδου και τι θα πρέπει να περιλαμβάνει το νέο πακέτο μέτρων ώστε να διασφαλίζεται η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων του Τουρισμού;

Η νέα Ελλάδα που όλοι θέλουμε,  δεν θα πέσει από τον ουρανό,  ούτε θα τη συναντήσουμε ακολουθώντας την πεπατημένη κάποιων «έτοιμων λύσεων». Μόνον εμείς μπορούμε να δημιουργήσουμε την Ελλάδα της «επόμενης μέρας», επενδύοντας σε αυτά που αποδεδειγμένα μας ενώνουν και ακριβώς γι' αυτό το λόγο,  μπορούν και να φέρουν άμεσα και τα μεγάλα θετικά αποτελέσματα που έχουμε ανάγκη τώρα, περισσότερο από ποτέ.  Συνεπώς οι απαντήσεις που θα δώσουμε ως χώρα σε κρίσιμα ζητούμενα όπως η βιώσιμη ανάπτυξη, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η ενίσχυση των υποδομών, η αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού θα μεγιστοποιήσουν τα αναπτυξιακά αποτελέσματά τους  στο βαθμό που συνδυαστούν με το πιο ισχυρό αναπτυξιακό χαρτί που έχουμε ως χώρα και είναι η φιλοξενία.  

Γι’ αυτό και έχει μεγάλη σημασία είναι να διατηρήσουμε ακέραιο τον ξενοδοχειακό ιστό της χώρας μέχρι να φτάσουμε στην «επόμενη μέρα». Υπήρξαν μέτρα στήριξης που βοήθησαν σημαντικά, όπως το πρόγραμμα της Επιστρεπτέας Προκαταβολής. Ωστόσο οι πόροι αυτοί πήγαν στις υποχρεώσεις που δημιουργήθηκαν το 2020 εξαιτίας των μεγάλων απωλειών στον ξενοδοχειακό τζίρο. Τώρα βρισκόμαστε στις παραμονές της επανεκκίνησης και είναι κομβικό ζήτημα η στήριξη της ρευστότητας ώστε τα ξενοδοχεία να καταφέρουν να επαναλειτουργήσουν και να καταφέρουν να μείνουν όρθια. Ανάμεσα στο χθες των μεγάλων απωλειών και στο αύριο των ελπίδων που δημιουργεί το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης υπάρχει το κρίσιμο μεσοδιάστημα που θα πρέπει τα ξενοδοχεία να τύχουν οργανωμένης και συστηματικής στήριξης ακριβώς για να μπορέσουν να παίξουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο που αποδεδειγμένα μπορούν να παίξουν στη  συνέχεια.  

- Με στόχο την ενίσχυση του εσωτερικού τουρισμού δημιουργήθηκε πέρυσι ένα πρόσθετο πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού. Πώς έτρεξε αυτό και πόσο συνέβαλε στην στήριξη της τουριστικής δραστηριότητας; Κρίνετε σκόπιμο να δημιουργηθεί κάτι αντίστοιχο και για φέτος;

Είναι αλήθεια πως ο εσωτερικός τουρισμός υστερεί σε σχέση με τα μεγέθη που εμφανίζεται σε άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα η Ιταλία. Συνεπώς υπάρχουν περιθώρια για την ενίσχυσή του και τα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού μπορούν να συμβάλλουν σε αυτή την κατεύθυνση. Η βούληση των αρμοδίων υπουργείων υπάρχει κι αυτό είναι θετικό,  αφού για φέτος προβλέπεται και ενίσχυση των σχετικών πόρων. Θα έλεγα μάλιστα πως είναι μια ευκαιρία για να ανακαλύψουμε οι Έλληνες τις ομορφιές της πατρίδας μας, ειδικά σε προορισμούς που δεν ανήκουν στους πλέον δημοφιλείς για παραθεριστικές διακοπές αλλά έχουν μοναδικές ομορφιές και μπορούν θαυμάσια να συνδυαστούν με δραστηριότητες που θα φέρνουν τον επισκέπτη πιο κοντά στη φύση, ειδικά τώρα που το έχουμε ανάγκη περισσότερο από ποτέ. 

- Δεδομένου ότι πέρυσι σύμφωνα με την έρευνα του ΙΤΕΠ μόνο το 60% του συνόλου των ξενοδοχείων της χώρας κατάφερε να λειτουργήσει και αυτό για βραχύ χρονικό διάστημα, πόσα ξενοδοχεία εκτιμάται ότι θα ανοίξουν φέτος; Επιπλέον υπάρχουν ενδείξεις ότι έχουν αυξηθεί τα κόκκινα δάνεια των ξενοδοχείων κι αν ναι που θα μπορούσε αυτό να οδηγήσει δυνητικά;

Το ερώτημα θα απαντηθεί μόνον στην πράξη. Η τάση που διαπιστώνουμε στις έρευνες που ξεκινήσαμε και πάλι να κάνουμε μέσω του ΙΤΕΠ δείχνει πως υπάρχει η πρόθεση ανοίγματος για τη πλειοψηφία των ξενοδοχείων. Όμως δεν πρέπει να παραβλέπουμε τα αντικειμενικά μεγέθη. Η φέρουσα ικανότητα φιλοξενίας στη χώρα μας φτάνει τα 33.000.000 επισκέπτες που είχαμε το 2019 και σίγουρα θα είμαστε πολύ μακριά από αυτά τα επίπεδα στη φετινή σεζόν. Άρα κάθε ξενοδοχειακή μονάδα θα συνεκτιμήσει τα δεδομένα της σε κρατήσεις, πληρότητες κλπ. και θα πάρει την απόφασή της. 

Σε ότι αφορά το δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, είναι αλήθεια πως ο δανεισμός στη διάρκεια της πανδημικής κρίσης έχει αυξηθεί κι αυτό είναι εύλογο δεδομένων των συνθηκών ασφυξίας στη ρευστότητα των επιχειρήσεων. Όμως πρέπει να κάνουμε μια κρίσιμη διαφοροποίηση. Είναι άλλο το δάνειο που ήταν «κόκκινο» στις 31 Δεκεμβρίου του 2019 και είναι εντελώς άλλο η αίτηση του δανεισμού κατά την περίοδο της πανδημίας.  Στη δεύτερη περίπτωση δεν έχουμε να κάνουμε με μια λάθος επιχειρηματική απόφαση αλλά με τις συνέπειες της πανδημίας. Πρέπει λοιπόν να υπάρξει ιδιαίτερη προσοχή και να δρομολογηθούν ρυθμιστικές λύσεις ώστε μην οδηγηθούμε σε ένα συστημικό πρόβλημα. Θα ήταν όχι μόνον εξαιρετικά άδικο για κατά τα άλλα υγιείς επιχειρήσεις  να βρεθούν αδιάκριτα στην κατηγορία των NLP αλλά και επιζήμιο συνολικά  για τον ελληνικό τουρισμό. 

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Βίκυ Λοΐζου: Σε πρώτο πλάνο η αναβάθμιση και ο εμπλουτισμός του τουριστικού προϊόντος

Α. Μαρίνης (ΓΕΠΟΕΤ): Στοχευμένες δράσεις και μακροπρόθεσμος σχεδιασμός για την επόμενη ημέρα του Τουρισμού

Τουρισμός: Οι προετοιμασίες για το άνοιγμα και τα σενάρια για την επόμενη μέρα

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τουρισμός 2021: Το στοίχημα της Ελλάδας και οι ανταγωνιστές

BofA: Σε λεπτό νήμα ακροβατεί ο τουρισμός - Το στοίχημα των εμβολιασμών και του πιστοποιητικού