«Χαμηλή ορατότητα» για την Aegean το φετινό χειμώνα

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
«Χαμηλή ορατότητα» για την Aegean το φετινό χειμώνα
Χαμηλές αναμένονται οι πτήσεις της Aegean και για το τέταρτο και τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς, δεδομένης της πανδημίας του κορονοϊού και του πλήγματος που έχει επιφέρει στις αερομεταφορές παγκοσμίως.

Χαμηλές αναμένονται οι πτήσεις της Aegean και για το τέταρτο και τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς, δεδομένης της πανδημίας του κορονοϊού και του πλήγματος που έχει επιφέρει στις αερομεταφορές παγκοσμίως.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο πρόεδρος του αεροπορικού ομίλου, κ. Ευτύχης Βασιλάκης, κατά την πρόσφατη ενημέρωση των επενδυτών, οι κρατήσεις της αεροπορικής κινούνται στο χαμηλότερο επίπεδο όλων των εποχών, την ώρα που το σύνολο της αεροπορικής βιομηχανίας περικόπτει την χωρητικότητα των δρομολογίων ενώ μελετά και νέους τρόπους μείωσης κόστους. Το λιγότερο απαισιόδοξο σενάριο για το τέταρτο τρίμηνο προβλέπει την διατήρηση του 1/3 της επιβατικής κίνησης του αντίστοιχου διαστήματος του 2019, κι αυτό στην περίπτωση που τα υγειονομικά δεδομένα δεν αλλάξουν και δεν απαιτηθεί η εφαρμογή νέων περιοριστικών μέτρων.

Το παραπάνω επιβεβαιώνει το γεγονός πως ακόμα και η θερινή περίοδος, στην οποία είχαν εναποθέσει τις ελπίδες τους οι τουριστικές επιχειρήσεις, αποδείχτηκε εξαιρετικά αναιμική παρά το δυναμικό ξεκίνημα που πραγματοποιήθηκε στις 15 Ιουλίου. Το θετικό πρώτο κύμα τουριστών ανακόπηκε μετά από έναν περίπου μήνα, όταν νέοι ταξιδιωτικοί περιορισμοί κι οδηγίες άρχισαν να προστίθενται τόσο για την Ελλάδα όσο και για άλλες ευρωπαϊκές χώρες-τροφοδότες του τουρισμού. Σημαντικές απώλειες καταγράφηκαν βέβαια και από τον αποκλεισμό των χωρών εκτός Σένγκεν καθώς επίσης κι από την διαφοροποίηση των ταξιδιωτικών συνηθειών – η ζήτηση για διαφορετικούς προορισμούς, για city break αλλά και για επαγγελματικούς λόγους έχει σχεδόν εκμηδενιστεί χωρίς να γνωρίζει κανείς πότε θα ανακάμψει, επεσήμανε ο κ. Βασιλάκης. Σε αντίστοιχες περιπτώσεις υγειονομικών κρίσεων στο παρελθόν, κυρίως στην Ασία, «χρειάστηκαν τουλάχιστον 6 μήνες προκειμένου να επιτευχθεί η αναδιάταξη του πτητικού έργου και να καταγραφούν θετικά περιθώρια κέρδους» όπως εξήγησε ο κ. Βασιλάκης, έξι μήνες που θα αρχίσουν να μετρούν από την ημέρα εύρεσης του εμβολίου ή ενός αποτελεσματικού φαρμάκου αντιμετώπισης του ιού.

Όλοι οι προαναφερθέντες παράγοντες συνετέλεσαν ώστε το τρίτο τρίμηνο του έτους η η αεροπορική να διακινήσει περίπου 2 εκατ. επιβάτες, 62% λιγότερους σε σχέση με πέρυσι. Οι προσφερόμενες θέσεις ήταν μειωμένες κατά 52% ενώ η πτητική της δραστηριότητα περιορίστηκε κατά το ήμισυ, εν συγκρίσει με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Αντίστοιχα πεσμένη ήταν και η μέση πληρότητα των πτήσεων, η οποία διαμορφώθηκε στο 68% , 19 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερη σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Και φυσικά η μερίδα του λέοντος των πτήσεων αφορούσε προορισμούς του εσωτερικού - από το σύνολο των πτήσεων που πραγματοποιήθηκαν το 40% ήταν πτήσεις εσωτερικού και το 60% πτήσεις εσωτερικού.

Τα παραπάνω οδήγησαν σε απώλειες ρευστότητας, οι οποίες για τους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους ανήλθαν στα 160 εκατ. ευρώ, με τα 65 εκατ. να αφορούν αποκλειστικά στο δεύτερο τρίμηνο της χρονιάς.

Σε μια προσπάθεια εξισορρόπησης της κατάστασης και παρότι δεν επελέγη το μοντέλο της καθαρής κρατικοποίησης ή της διάσωσης με κρατικά κεφάλαια της αεροπορικής, η Aegean χρησιμοποίησε όλα τα εργαλεία που ενεργοποίησε η πολιτεία για την αντιμετώπιση της πανδημίας, τα οποία αποδείχτηκαν πολύτιμα και σε συνδυασμό με τα ισχυρά ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας κατάφεραν να διασφαλίσουν το άμεσο μέλλον.

Να υπενθυμίσουμε ότι ο αερομεταφορέας της χώρας αξιοποίησε τα διαθέσιμα εργαλεία της πολιτείας, όπως το πρόγραμμα ΤΕΠΙΧ ή το ΣΥΝ - ΕΡΓΑΣΙΑ. Ειδικότερα, εντάχθηκε στο πρόγραμμα του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων – το πρόγραμμα προβλέπει κρατική εγγύηση 80% του δανείου για πέντε χρόνια - και υπέβαλε αιτήματα δανεισμού συνολικού ύψους 150 εκατ. ευρώ στις τέσσερις συστημικές τράπεζες, με την υπογραφή των δανειακών συμβάσεων να αναμένεται το αμέσως επόμενο διάστημα.

Παράλληλα η Aegean εντάχθηκε στο πρόγραμμα αναστολών συμβάσεων και μερικής απασχόλησης προσωπικού με κρατική επιδότηση μέρους των αποδοχών (ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ). Για το διάστημα που ο Όμιλος περιόρισε σημαντικά τη δραστηριότητα του, περίπου το 70% του προσωπικού της τέθηκε σε αναστολή εργασίας. Σταδιακά από τον Ιούνιο μέχρι και σήμερα η αναστολή των συμβάσεων εργασίας αντικαταστάθηκε με τη χρήση του προγράμματος μειωμένης απασχόλησης «Συν-εργασία» για το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού πρόγραμμα το οποίο προτίθεται να χρησιμοποιήσει και την επόμενη χρονιά σε περίπτωση ου επεκταθεί.

Για να αποφύγει βραχυπρόθεσμα προβλήματα ρευστότητας η εταιρεία επιμήκυνε και το χρονικό ορίζοντα παραλαβής των αεροσκαφών 42 αεροσκαφών Α320neo και Α321neo από την Airbus – η παραλαβή της παραγγελίας θα ολοκληρωθεί το 2026 αντί του 2024 - ενώ μέχρι το 2022 θα έχει παραλάβει 15 νέα αεροπλάνα αντί 26 που προβλεπόταν αρχικά.

Να θυμίσουμε ότι από τον Δεκέμβριο του 2019 μέχρι και το τέλος του πρώτου εξαμήνου 2020 είχαν παραληφθεί 5 νέα αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 neo ενώ στο β' εξάμηνο του 2020 ο Όμιλος αναμένεται να παραλάβει τρία αεροσκάφη της οικογένειας A320 neo κι ακόμα ένα αεροσκάφος την αμέσως επόμενη χρονιά.

Ευελιξία ως προς τη διαχείριση των δαπανών προσφέρει στην Aegean και η λήξη μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2022, μεγάλου αριθμού λειτουργικών μισθώσεων αεροσκαφών jet/ceo, μέρος των μισθώσεων των οποίων θα ανανεωθεί, ανάλογα με το τι προτάσσουν τα υγειονομικά δεδομένα.

Παγκόσμιο το πλήγμα στις αερομεταφορές

Οι χαμηλές πτήσεις της Aegean δεν αποτελούν εξαίρεση στον κανόνα, αφού παρόμοια καταγράφεται και η κατάσταση στο σύνολο των αερομεταφορέων. Μάλιστα παράγοντες της αγοράς διευκρινίζουν πως οι επιπτώσεις αναμένεται να διαρκέσουν για αρκετό διάστημα μετά την εύρεση του εμβολίου. Συγκεκριμένα όπως τονίζουν η αεροπορική βιομηχανία θα χρειαστεί τουλάχιστον τρία χρόνια για να ανακάμψει πλήρως από την πανδημία και να φτάσει στα επίπεδα ρεκόρ των προηγούμενων ετών.

Σύμφωνα με την Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (IATA) οι αεροπορικές εταιρείες σε ολόκληρο τον πλανήτη αναμένεται να χάσουν περί τα 84,3 δισ. δολάρια το 2020, βιώνοντας τη χειρότερη χρονιά στην ιστορία τους, λόγω της πανδημίας κορονοϊού.

Μόνο τα έσοδα των μεταφορέων θα μειωθούν 50% φτάνοντας τα 419 δισεκατομμύρια δολάρια φέτος, από 838 δισεκατομμύρια δολάρια το 2019, σύμφωνα με την ένωση, μέλη της οποίας είναι 300 αεροπορικές εταιρείες που καλύπτουν πάνω από το 80% των αερομεταφορών παγκοσμίως.

Τα 15,8 δισεκατομμύρια δολάρια αναμένεται να φτάσουν οι ζημιές το 2021 ενώ τα έσοδα θα αγγίξουν τα 598 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τις προβλέψεις της IATA. Κι αυτό αν το δεύτερο κύμα της πανδημίας δεν καταστεί σφοδρότερο από το πρώτο.

Διαβάστε επίσης:

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider