Αλλαγές στο εγχώριο τηλεπικοινωνιακό τοπίο δρομολογεί η κίνηση της ΔΕΗ να προχωρήσει στην λιανική διάθεση FTTH συνδέσεων, την ώρα μάλιστα που η χώρα προσπαθεί να βελτιώσει τις ευρυζωνικές της επιδόσεις και οι πάροχοι τρέχουν φιλόδοξα επενδυτικά προγράμματα, για να προσφέρουν πρόσβαση σε υπερύψηλες ταχύτητες στα περισσότερα ελληνικά νοικοκυριά κι επιχειρήσεις.
Παρότι βέβαια η είσοδος της ΔΕΗ στην τηλεπικοινωνιακή αγορά, έγινε με άκρως επιθετική εμπορική πολιτική, παράγοντες του κλάδου διευκρινίζουν ότι η «μάχη» θα κριθεί στις λεπτομέρειες, ήτοι στις συνδυαστικές υπηρεσίες που μπορεί να ενεργοποιηθούν στο μέλλον από πλευράς της ΔΕΗ και να κερδίσουν καταναλωτές από τους καθιερωμένους παίκτες της αγοράς.
Η δυναμική είσοδος της ΔΕΗ
Να θυμίσουμε ότι η ΔΕΗ προχώρησε στην πολυαναμενόμενη είσοδο της στη λιανική μόλις την περασμένη εβδομάδα και η τιμολογιακή της πολιτική χαρακτηρίστηκε από την αγορά άκρως επιθετική. Για την ακρίβεια προσφέρει τρεις ταχύτητες (download) στα 500Mbps, 1Gbps και 2.5Gbps, με μηνιαίο κόστος στα 17,90€, 19,90€ και 52,90€ αντίστοιχα, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ.
Εκ πρώτης όψεως οι τιμές της είναι χαμηλότερες από τις αυτές των ΟΤΕ, Vodafone και NOVA προσεγγίζοντας τις τιμές του έτερου παρόχου που προσφέρει αποκλειστικά συνδέσεις οπτικών ινών, της Inalan.
Ενδεικτική σύγκριση τιμών (€/μήνα):
Ταχύτητα (Mbps) | OTE | Vodafone | NOVA | Inalan | ΔΕΗ |
300 | €29,85 | €25,95 | €27,22 | €14,00 | — |
500 | €37,47 | €30,70 | €31,97 | — | €17,90 |
1.000 | €45,09 | €35,50 | €36,75 | €17,00 | €19,90 |
2.500 | — | — | — | — | €52,90 |
3.000 | €64,14 | €54,00 | — | — | — |
Τα συν και τα πλην στην διεκδίκηση μεριδίου αγοράς
Αξίζει να σημειωθεί όμως ότι οι εν λόγω τιμές δεν περιλαμβάνουν σταθερή τηλεφωνία ούτε και την επιδότηση του προγράμματος «Gigabit Voucher» του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που τρέχει αυτή την περίοδο και αξιοποιείται ευρέως από τους άλλους παρόχους.
Η έλλειψη σταθερής σύνδεσης είναι ένας από τους λόγους που σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, ακόμα και η επιθετική πολιτική της ΔΕΗ μπορεί να μην αλλάξει τις υφιστάμενες ισορροπίες, τουλάχιστον για την ώρα. Ειδικά αν συνυπολογίσει κανείς ότι η πλειονότητα των λοιπών παρόχων συνδυάζουν την σταθερή και το Ιnternet είτε με κινητό είτε με τηλεόραση.
Στην περίπτωση του ΟΤΕ μάλιστα, όπως είχε διευκρινίσει ο CEO του Ομίλου, Κώστας Νεμπής, κατά την τελευταία ενημέρωση των αναλυτών, το 75%των πελατών έχει συνδυαστικά πακέτα που περιλαμβάνουν σταθερή, κινητή και συχνά Pay-TV. Γεγονός που σημαίνει ότι η αλλαγή παρόχου Ιnternet θα σήμανε για παράδειγμα απώλεια υφιστάμενων εκπτώσεων σε κινητό και τηλεόραση, συνθήκη που θα μπορούσε να λειτουργήσει αποτρεπτικά. Το γεγονός ότι είναι δύσκολο να επιτευχθεί μεγάλη διείσδυση χωρίς συνδυαστικές υπηρεσίες μαρτυρά άλλωστε και η περίπτωση της Inalan η οποία προσφέρει ήδη FTTH στα 14€/μήνα για 300Mbps, αλλά έχει πετύχει μόλις 6% αξιοποίηση, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της AXIA. Βέβαια ο αντίλογος αναφέρει ότι ο αριθμός των νεαρότερων καταναλωτών που δεν χρησιμοποιεί σταθερό τηλέφωνο όλο και αυξάνει, παράγοντας που μελλοντικά μπορεί να καταστεί καθοριστικός.
Έτερος παράγοντας που θα μπορούσε να επιδράσει καταλυτικά στην διεκδίκηση σημαντικού μεριδίου αγοράς από την πλευρά της ΔΕΗ είναι η στροφή και της ίδιας σε συνδυαστικές υπηρεσίες - Internet και ρεύματος στην περίπτωσή της - καθώς και άλλου τύπου συνεργειών που θα μπορούσε να ενεργοποιήσει με την βοήθεια, για παράδειγμα, του Κωτσόβολου. Κάτι που όμως μένει να φανεί στη συνέχεια
Η εικόνα της αγοράς σήμερα
Να θυμίσουμε ότι σήμερα εκτιμάται ότι ο ΟΤΕ έχει μερίδιο αγοράς γύρω στο 50% ενώ στο 30% και στο 20% κυμαίνεται το μερίδιο των NOVA και Vodafone αντίστοιχα.
Εξίσου σημαντικό είναι και το γεγονός ότι οι άλλοι πάροχοι προς ώρας προσφέρουν ευρύτερη κάλυψη, κάτι που βέβαια αναμένεται να αλλάξει καθώς η ΔΕΗ προχωρά ταχύτατα την ανάπτυξη του δικτύου οπτικών ινών της.
Ενδεικτικά όπως αναφέρει και η AXIA σε επίπεδο VDSL, ο ΟΤΕ διαθέτει 17.000 καμπίνες, ενώ NOVA και Vodafone από 2.700 η καθεμία.
Σε επίπεδο FTTH ο ΟΤΕ έχει περάσει ήδη οπτική ίνα σε 1,8 εκατ. σπίτια με στόχο να φτάσει τα 3 εκατ. νοικοκυριά κι επιχειρήσεις έως το 2027, η Vodafone μέσω της Fiber2All στοχεύει σε 850 χιλ. σπίτια έως το 2028 και η NOVA, με την United Fiber, στοχεύει στην κάλυψη 1 εκατ. σπίτιων κι επιχειρήσεων μέχρι 1ο τρίμηνο 2026. Τέλος η Inalan έχει ανακοινώσει ότι στόχος είναι τα 1,6 εκατ. σπίτια, καλύπτοντας ήδη 600 χιλ. αυτών.
Στην περίπτωση της ΔΕΗ, μέσω της θυγατρικής FiberGrid ο πήχης τοποθετείται στην κάλυψη 3 εκατ. σπιτιών και επιχειρήσεων με FTTH, μέσω της αξιοποίησης του υπάρχοντος εναέριου δικτύου της, που επιτρέπει ταχύτερη και χαμηλότερου κόστους επένδυση. Μέχρι σήμερα η ΔΕΗ έχει περάσει τα 950 χιλ. σπίτια, με τα νέα εμπορικά πακέτα να είναι όμως διαθέσιμα σε 600 χιλ. εξ αυτών. Ο στόχος είναι όμως να καλυφθούν 1,5 εκατ. σπίτια έως το τέλος 2025 και 3 εκατ. μέχρι το 2030.
Αν τα δεδομένα παραμείνουν ως έχουν η AXIA εκτιμά ότι η ΔΕΗ θα φτάσει τους 360.000 συνδρομητές FTTH έως το 2028, με τους μισούς και πλέον εξ αυτών να μετακινούνται στην Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού από τον ΟΤΕ. Αυτό όμως θα συμβεί εφόσον δοκιμαστούν οι υπηρεσίες κι αν δεν υπάρξει «απάντηση» από πλευράς του OTE και των λοιπών παρόχων, κάτι που χαρακτηρίζεται απίθανο από την αγορά, χωρίς όμως να εκτιμάται ότι θα συμβεί άμεσα, δηλαδή εντός καλοκαιριού.