Η πανδημία έφερε τα «πάνω κάτω» στους χώρους εργασίας – Πώς θα είναι τα γραφεία του μέλλοντος

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Η πανδημία έφερε τα «πάνω κάτω» στους χώρους εργασίας – Πώς θα είναι τα γραφεία του μέλλοντος
Πόσο έδαφος κέρδισε η τηλεργασία στη διάρκεια του lockdown. Μπορεί να αντικαταστήσει τη φυσική παρουσία στο γραφείο; Το νέο τοπίο στους χώρους εργασίας.

Τα νέα δεδομένα που δημιούργησε στους χώρους εργασίας στην Ελλάδα η πανδημία του κορονοϊού παρουσίασαν έγκριτοι φορείς της αγοράς που συμμετείχαν στο συνέδριο της Prodexpo για το εγχώριο real estate.

Σύμφωνα με τους συμμετέχοντες στο πάνελ για «τα γραφεία του μέλλοντος», οι συνθήκες του lockdown που επιβλήθηκε στη χώρα το διάστημα Μαρτίου – Μαΐου ήταν πρωτοφανείς, αλλάζοντας άρδην τα δεδομένα στους επαγγελματικούς χώρους, μεταβάλλοντας την έννοια «δουλειά στο γραφείο» και φέρνοντας τον θεσμό της τηλεργασίας στο προσκήνιο.

Ωστόσο, όπως τόνισαν, η πανδημία του κορονοϊού, παρά το μεγάλο πλήγμα που έχει επιφέρει στην ελληνική οικονομία – όπως και στο σύνολο της παγκόσμιας οικονομίας – μπορεί τελικά να αποτελέσει καταλύτη θετικών εξελίξεων για τους επαγγελματικούς χώρους.

«Λόγος επιστροφής στο γραφείο οι συνάδελφοι»

Σύμφωνα με την Elena Panagiotidis, Senior Associate στην Perkins+Will, η καραντίνα στέρησε τη φυσική παρουσία των εργαζομένων στα γραφεία, με την τηλεργασία να καθίσταται ο νέος τρόπος ζωής για μεγάλο αριθμό προσωπικού ανά τον κόσμο. «Η δουλειά στο γραφείο δεν είναι απλά… ένα γραφείο. Είναι η δουλειά με τους συναδέλφους. Είναι ομαδικότητα και συνεργασία. Οι συνάδελφοι αποτελούν λόγο επιστροφής στο γραφείο».

Μάλιστα η ίδια παραδέχθηκε πως στη διάρκεια των lockdowns, όταν η τηλεργασία βρέθηκε στην πρώτη γραμμή στους επαγγελματικούς χώρους, η ομαδικότητα και η συνεργασία χάθηκε…

Λαμβάνοντας τον λόγο η Ναταλία Στράφτη, Managing Partner της Grivalia Management, επισήμανε πως με την εφαρμογή των μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας, οι εταιρείες και οι επαγγελματικοί χώροι εργασίας αναγκάστηκαν – και μάλιστα ταχύτατα – να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. «Νέοι τρόποι εργασίας ήρθαν στη ζωή όλων μας, με εδραίωση της τηλεργασίας, εκ περιτροπής φυσική παρουσία εργαζομένων στο γραφείο», τόνισε, εξηγώντας ωστόσο πως για να κριθεί επιτυχής η τηλεργασία, απαιτείται μεγάλη στήριξη των εργαζομένων.

Το ερώτημα που θα απασχολήσει τις εταιρείες από εδώ και πέρα είναι το εξής, σύμφωνα με την κυρία Στράφτη. «Θα συνεχίσουν να επενδύουν πρωτίστως στην τηλεργασία ή στη δουλειά από το γραφείο;». Σύμφωνα με το κορυφαίο στέλεχος της Grivalia Management, δεν υπάρχει μια κοινή απάντηση για όλες τις εταιρείες.

«Η τηλεργασία δεν μπορεί να γίνει ο βασικός τρόπος εργασίας στην Ελλάδα»

Ωστόσο, η κυρία Στράφτη εκτίμησε πως η τηλεργασία δεν μπορεί να γίνει ο βασικός τρόπος εργασίας στην Ελλάδα. «Για να γίνει η τηλεργασία βασικός τρόπος εργασίας, απαιτούνται πολλά από τις εταιρείες, όπως κεφάλαια και πλήρης ψηφιοποίηση των δραστηριοτήτων τους», τόνισε.

«Η φυσική παρουσία στο χώρο εργασίας θα παραμείνει βασικός τρόπος εργασίας», σημείωσε η ίδια, ενώ ερωτηθείσα για το πώς πρέπει να είναι τα γραφεία του μέλλοντος απάντησε ως εξής: «Εμείς θα επενδύαμε σε κτήρια πράσινα, σύγχρονων προδιαγραφών».

Σύμφωνα με τον Θανάση Καραγιάννη, CIO της PRODEA Investments, η εταιρεία προσαρμόστηκε γρήγορα στα νέα δεδομένα που επιτάσσει η πανδημία. «Το 40% της εταιρείας μας έρχεται στο γραφείο. Αρκετοί είναι οι εργαζόμενοι που εκδηλώνουν επιθυμία να έρθουν στο γραφείο, ωστόσο αρκετοί είναι και εκείνοι που δηλώνουν ότι εργάζονται καλύτερα από τον προσωπικό τους χώρο στο σπίτι. Όλα εξαρτώνται από τη φύση της δουλειάς», εξήγησε.

«Όταν δουλεύεις παρατεταμένα από το σπίτι, αξιολογείς αλλιώς τη σημασία του γραφείου»

«Όταν δουλεύεις παρατεταμένα από το σπίτι, αξιολογείς αλλιώς τη σημασία του γραφείου και την ομαδική δουλειά. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι από πλευράς υποδομών, δεν είναι για όλους εύκολη η εργασία από το σπίτι», πρόσθεσε ο κ. Καραγιάννης για να συμπληρώσει πως «η νέα τάξη πραγμάτων που δημιούργησε η πανδημία θα μας κάνει πιο ευέλικτους».

Σαν PRODEA Investments, δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας, έσπευσε να επισημάνει ο κ. Καραγιάννης. «Τα μισθωτήρια μας είναι αρκετά μακροπρόθεσμα με πολύ γερούς μισθωτές. Έχουμε χρόνο για να προλάβουμε να προετοιμαστούμε για ό,τι άλλο επέλθει. Κάνουμε καινούργιες αναπτύξεις, αφουγκραζόμαστε την αγορά και είμαστε έτοιμοι να αναπροσαρμόσουμε τα μοντέλα μας, ώστε να καλυφθούν όλες οι ανάγκες που προκύπτουν», τόνισε.

Όσο για τα γραφεία του μέλλοντος, εκτίμησε πως «θα πρέπει να είναι καινούργια, να εμπεριέχουν τις αξίες ενός υγιούς περιβάλλοντος αλλά και να βρίσκονται σε κεντρικά σημεία, κυρίως κοντά σε στάσεις Μετρό».

«Η παραγωγικότητα πήγε καλά κατά τη διάρκεια του lockdown», δήλωσε, με τη σειρά της, η Κρύστα Πετροπούλου, διευθυντικό στέλεχος στο Corporate Real Estate Management του ΟΤΕ. «Στο διάστημα της καραντίνας, μέσα σε ελάχιστα 24ωρα, δούλευαν από το σπίτι 13.000 άτομα. Τώρα ακολουθούμε τις αποφάσεις της κυβέρνησης και μόνο το 40-50% εργάζεται στο γραφείο», εξήγησε.

Πώς θα ανακαινιστεί το διοικητικό μέγαρο του ΟΤΕ

Κληθείσα να περιγράψει τις εργασίες ανακαίνισης του διοικητικού μεγάρου του ΟΤΕ, η κυρία Πετροπούλου δήλωσε τα εξής: «Στόχος μας είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου, ασφαλούς και υγιούς εργασιακού περιβάλλοντος, με ευέλικτους χώρους». «Η πανδημία ανέδειξε την ανάγκη για υγιή κτήρια που προσφέρουν ευεξία (wellness)», πρόσθεσε.

Διαβάστε επίσης:

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider