Αυξημένες 3% οι τιμές στα σούπερ μάρκετ τον Ιανουάριο - Σε τροφές για κατοικίδια, αναψυκτικά και λαχανικά οι μεγαλύτερες αυξήσεις

Newsroom
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αυξημένες 3% οι τιμές στα σούπερ μάρκετ τον Ιανουάριο - Σε τροφές για κατοικίδια, αναψυκτικά και λαχανικά οι μεγαλύτερες αυξήσεις
Ποιοι είναι οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η συγκρατημένη αύξηση τιμών στα σουπερμάρκετ, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ.

O πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι της τάξης του 3% τον Ιανουάριο, τον Ιανουάριο 2023, με εμφανή τη συγκράτηση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σουπερμάρκετ, όπως προκύπτει από έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ σχετικά με τις πληθωριστικές πιέσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων.

Για την κατηγορία των τροφίμων καταγράφεται άνοδος κατά 3,39% τον Ιανουάριο 2024. Όσον αφορά τις κατηγορίες με λοιπά ταχυκίνητα είδη παντοπωλείου μη τροφίμων καταγράφεται πληθωρισμός της τάξης του 0,81%.

Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες

• Χαρτικά, πάνες & σερβιέτες: -6,12%
• Γάλα και χυμοί: -4,15%
• Γιαούρτια και λοιπά γαλακτοκομικά: -4.11%
• Αλλαντικά: -2,11%
• Τυροκομικά: -1,79%

Σημειώνεται ότι στα γαλακτοκομικά, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς και της μείωσης στις τιμές παραγωγού.

Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες

• Τροφές και είδη για κατοικίδια: +12.08%
• Νερά και αναψυκτικά: +10,48%
• Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +9,59%
• Έτοιμα γεύματα: +8,20%
• Βρεφικές και παιδικές τροφές: +6,98%

Σημειώνεται ότι στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, καθ’ όλο το 2023 καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους παραγωγής και των ακραίων κλιματικών φαινομένων. H κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», που περιλαμβάνει και το ελαιόλαδο, καταγράφει αύξηση κατά 5,18%. Η συγκρατημένη αύξησή της οφείλεται στις μειώσεις στις τιμές των λοιπών ελαίων, αλλά και στα λοιπά προϊόντα που συμμετέχουν στην κατηγορία αυτή (ζυμαρικά, ρύζι κ.ά.).

Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η συγκρατημένη αύξηση τιμών στα σουπερμάρκετ

• Αυστηρό θεσμικό πλαίσιο. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν με αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. νόμος αθέμιτης κερδοφορίας Ν.4818/2021).

• Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.

• Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

• Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.

• Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

«Ποντάρει» πολλά στην Τσικνοπέμπτη η εστίαση - Αυξημένες οι κρατήσεις, σε λογικά επίπεδα οι τιμές

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Γιατί και πού ανεβάζουν τον πήχη για τη μετοχή οι αναλυτές – Ο ηγετικός ρόλος στις παραχωρήσεις

Deals 9 δισ. ευρώ αναμένει η ελληνική αγορά το 2024

gazzetta
gazzetta reader insider insider