Υποδομές: Η ατζέντα του 2024 για έργα - ορόσημα, επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Υποδομές: Η ατζέντα του 2024 για έργα - ορόσημα, επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις
Τα μεγάλα projects, τα μεταρρυθμιστικά εγχειρήματα, οι παρεμβάσεις και οι δράσεις που περιλαμβάνονται στο Ετήσιο Σχέδιο Δράσης του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Οι δρόμοι, ο σιδηρόδρομος, το Μετρό, η οδική ασφάλεια, οι έξυπνες γέφυρες, τα αεροδρόμια.

Η προώθηση, συμβασιοποίηση και υλοποίηση διαγωνιστικών διαδικασιών, κυρίως όμως μεγάλων οδικών, σιδηροδρομικών (και άλλου είδους) έργων υποδομής, η προώθηση περιβαλλοντικά φιλικών τρόπων μετακίνησης (π.χ. Μετρό), η αναμόρφωση του μεταφορικού έργου και η ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, η βελτίωση της ασφάλειας των μετακινήσεων και η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας αποτελούν, μεταξύ άλλων, βασικούς κυβερνητικούς στόχους για τον τομέα των υποδομών.

Σύμφωνα με την επιτελική σύνοψη για το Ετήσιο Σχέδιο Δράσης 2024 του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μεγάλες παρεμβάσεις σε οδικούς άξονες (ΒΟΑΚ, FlyOver, Ε 65 κ.α.), σε Μετρό (Αθήνα, Θεσσαλονίκη), σε Σιδηρόδρομο, σε φράγματα κ.α., σε αεροδρόμια (π.χ. Καστέλι), ήτοι projects δισεκατομμυρίων ευρώ συνολικά, αποτελούν κρίσιμες δράσεις για το 2024 και τη συνέχεια. Αναφορά γίνεται και στη διευθέτηση του Ρέματος Ραφήνας σε μήκος 15 χλμ. Το ευρύτερο σχέδιο περιλαμβάνει 16 έργα & επενδύσεις, 6 μεταρρυθμίσεις, 79 λοιπές δράσεις, 67 κρίσιμα ορόσημα, ενώ επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις συνδέονται και με το Ταμείο Ανάκαμψης. Ο Συνολικός Ενταγμένος Προϋπολογισμός του υπουργείου υπολογίζεται σε 2.229.033.428 ευρώ (2,229 δισ.), οι συνολικές πληρωμές ΠΔΕ σε 367.256.020 ευρώ, ενώ γίνεται αναφορά σε Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Στόχο (2024) ύψους 408 εκατ. ευρώ. Ο Ρυθμιστικός Προγραμματισμός περιλαμβάνει 10 Πρωτογενείς Νομοθεσίες και 225 εκκρεμότητες Δευτερογενούς Νομοθεσίας.

Ανάμεσα στους γενικούς στόχους, τις δράσεις και τις στρατηγικές επιλογές εντάσσονται, επίσης, και ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση του τομέα των αερομεταφορών, η αναβάθμιση και επέκταση των ψηφιακών υπηρεσιών που παρέχονται από το ΥΠΥΜΕ αλλά και η ενίσχυση προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία. Στην ατζέντα προβλέπονται και παρεμβάσεις όπως οι «έξυπνες γέφυρες» (ειδικά συστήματα μέτρησης φορτίου και αισθητήρες ή οπτικές ίνες που μετρούν τη μετατόπισή τους σε πραγματικό χρόνο), η ηλεκτροκίνηση κ.α. Σε κάθε περίπτωση, στο υπουργείο έχουν πολλή «δουλειά» να κάνουν καθώς εκκρεμούν έργα αλλά και διαγωνισμοί πολλών δις ευρώ αλλά και ανοιχτά μέτωπα που πρέπει να «κλείσουν» ή διευθετηθούν (έλλειψη εργατικού δυναμικού, εγγυητικές, κόστη υλικών, επιτοκιακό περιβάλλον, πληρωμές έργων κ.α.).

Μεταρρυθμίσεις

▪ Οργανωτική μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα (RRF)
▪ Ολοκληρωμένο σχέδιο για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα
▪ Αναδιάρθρωση της ΥΠΑ
▪ Δημιουργία Ενιαίου Μητροπολιτικού Συγκοινωνιακού Φορέα για την Περιφέρεια Αττικής και την Περιφέρεια Θεσσαλονίκης
▪ Ψηφιακό ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης χαρτοφυλακίου τεχνικών έργων και περιουσιακών στοιχείων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (RRF)
▪ Υλοποίηση Οδικού Χάρτη για την εφαρμογή του ΒΙΜ στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων πιλοτικών έργων.

Επενδύσεις

Flyover – Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, με ΣΔΙΤ
▪ Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (Κίσσαμος-Χανιά-Ηράκλειο-Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος) (RRF)
▪ Αυτοκινητόδρομος Πάτρα–Πύργος
▪ Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε-65: Τρίκαλα–Εγνατία Οδός (RRF)
▪ Αναβάθμιση του προαστιακού σιδηροδρόμου στη Δυτική Αττική (Άνω Λιόσια–Μέγαρα) (RRF)
▪ Παρεμβάσεις για την αναβάθμιση και αναδιάταξη του συστήματος και των υποδομών του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου
▪ Αντιπλημμυρικά έργα στις περιοχές Λασιθίου Κρήτης, Αμβρακίας–Αμφιλοχίας–Βάλτου, Λουτρακίου, Ωραιοκάστρου
▪ Ολοκλήρωση Μετρό Θεσσαλονίκης
▪ Μετρό Αθήνας: Γραμμή 4, Τμήμα Α' Άλσος Βεϊκου-Γουδή
▪ Ηλεκτροκίνηση (RRF)
▪ Ψηφιακός Μετασχηματισμός ΟΣΕ (RRF)
▪ Υποστήριξη ανέπαφων πληρωμών TAP-N-PAY: Εισαγωγή της χρήσης τραπεζικών καρτών και κινητών τηλεφώνων για μετακινήσεις με ΜΜΜ
▪ Υλοποίηση εργασιών διόρθωσης – συμμόρφωσης με τον EASA (RRF)
▪ Αναβάθμιση συστημάτων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας
▪ Έργα Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο (RRF)
▪ Έξυπνες γέφυρες (RRF).

Υλοποίηση μεγάλων οδικών, σιδηροδρομικών και υδραυλικών έργων υποδομής

Όπως αναφέρεται στο Ετήσιο Σχέδιο Δράσης 2024 (για τις υποδομές), μια πληθώρα έργων που εντάσσονται, τόσο στην ανάπτυξη των οδικών μεταφορών της χώρας, στο πλαίσιο του νότιο-ανατολικού κύριου διαδρόμου των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών (ΔΔΜ), όσο και εν γένει στον κατασκευαστικό τομέα υποδομών της χώρας, έχει καθυστερήσει σημαντικά. Μέσα από τις σχεδιαζόμενες δράσεις αναμένεται η επίτευξη σημαντικής προόδου και επιτάχυνσης των εργασιών για την υλοποίηση των μεγάλων έργων και η βελτίωση των συγκοινωνιών. Τα ανωτέρω αναμένεται να συμβάλλουν στην περαιτέρω προσέλκυση, με καινοτόμες μεθόδους, επενδύσεων αλλά και στην αύξηση των διαθέσιμων θέσεων εργασίας για τη μόνιμη βελτίωση των εθνικών δεικτών απασχόλησης.

Οδικά projects

Flyover - Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, με Σ.Δ.Ι.Τ.: Στο πλαίσιο της ΣΔΙΤ ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης με αντάλλαγμα πληρωμές διαθεσιμότητας κατά την περίοδο λειτουργίας του έργου, θα υλοποιήσει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση της αναβάθμισης της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης (Α.ΕΣ.Π. Ο.Θ.), από τον Α/Κ Κ5 (Νοσοκομείο Παπαγεωργίου) έως τον Α/Κ Κ12 (σύνδεση με ΕΟ Θεσσαλονίκης - Μουδανιών) με την προσθήκη Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (Flyover) και θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του συνόλου της Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, από τον Α/Κ Κ16 (σύνδεση με ΠΑΘΕ) έως τον Α/Κ Κ12. Αναμένεται μείωση κατά 70% της ηχορύπανσης και της αέριας ρύπανσης, λόγω της κατασκευής σήραγγας στο πλαίσιο του έργου Flyover Θεσσαλονίκης.

Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (Κίσσαμος-Χανιά-Ηράκλειο-Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος): Υποέργο 1: Τμήμα Χανιά-Ηράκλειο (συνολικού μήκους 106 περίπου χιλιομέτρων, με συνοδό Παράπλευρο Οδικό Δίκτυο) - Σύμβαση Παραχώρησης – Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση, Εκμετάλλευση Υποέργο 2: Τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη (συνολικού μήκους 22,44 χλμ) – ΣΔΙΤ - Μελέτη, Χρηματοδότηση και Κατασκευή Υποέργο 3: Τμήμα Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος (συνολικού μήκους, περίπου 14,5 χλμ., δίκτυο εγκάρσιων και παράπλευρων οδών, ανισόπεδων κόμβων, συνοδών υδραυλικών έργων και έργων διευθέτησης ρεμάτων και χειμάρρων) – Δημόσιο Έργο - Μετατροπή του τμήματος σε αυτοκινητόδρομο.

Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος: Ολοκλήρωση της κατασκευής του τμήματος Πάτρα - Πύργος (75 χλμ.) μετά τη 2η τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης, Λειτουργίας Συντήρησης και Εκμετάλλευσης του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα – Κόρινθος − Πάτρα – Πύργος − Τσακώνα (ν. 3621/2007).

Αυτοκινητόδρομος Ε65 νότιο τμήμα (Λαμία – Ξυνιάδα): Το Νότιο τμήμα του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος Ε65, περιλαμβάνει το τμήμα ΠΑΘΕ – Ξυνιάδα, ξεκινάει από τη συμβολή του στον Η/Κ ΠΑΘΕ και ολοκληρώνεται στον Α/Κ διασχίζοντας το Νομό Φθιώτιδας. Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή (αρτηρία, παράπλευρες / συνδετήριες οδοί και συνοδά έργα) μήκους 32χλμ., με διατομή δύο λωρίδων κυκλοφορίας και Λ.Ε.Α. ανά κατεύθυνση.

Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε-65: Τρίκαλα - Εγνατία Οδός: Το Βόρειο τμήμα του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος Ε65 περιλαμβάνει, το τμήμα Τρίκαλα – Οξύνεια και το τμήμα Οξύνεια – Εγνατία.

Παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών: Κατασκευή της Οδού Παράκαμψης Χαλκίδας και Ψαχνών, μήκους ~27 χλμ.

Οδικό τμήμα “Μπράλος – Άμφισσα” του διαγώνιου άξονα Λαμία - Ιτέα – Αντίρριο: Το έργο αφορά στη μελέτη και κατασκευή υποτμημάτων του Οδικού τμήματος «Μπράλος - Άμφισσα» του άξονα «Λαμία- Ιτέα - Αντίρριο», ο οποίος αποτελεί μέρος του Αναλυτικού Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών. Ειδικότερα αφορά στη μελέτη και κατασκευή των οδικών υποτμημάτων, από τον Μπράλο μέχρι την αρχή παράκαμψης Γραβιάς και από τον Ισόπεδο Κόμβο Μεταλλείων Βωξίτη (έως την Άμφισσα, μήκους περίπου 24 km, με χαρακτηριστικά δίιχνης διατομής.

Οδικός Άξονας Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος – Μεθώνη: Το έργο αφορά την κατασκευή - αναβάθμιση του τμήματος της Εθνικής Οδού Καλαμάτα –Ριζόμυλος – Πύλος και Πύλος – Μεθώνη μήκους περίπου 49 χιλιομέτρων, με την κατασκευή ενός (1) ανισόπεδου και δεκαέξι (16) ισόπεδων κόμβων, επτά (7) ανισόπεδων διαβάσεων, πέντε (5) γεφυρών, καθώς και κάθετων και παράπλευρων οδών, όπου απαιτείται.

Οδικός Άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά: Μελέτη και κατασκευή για την ολοκλήρωση του Ανισόπεδου Κόμβου Εγνατίας (Κ0), του αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα "Ανισόπεδος κόμβος Ιόνιας Οδού με Εγνατία Οδό έως Ανισόπεδο κόμβο Καλπακίου μήκους 46,4 km με την κατασκευή έξι (6) ανισόπεδων κόμβων και την αποκατάσταση του εγκάρσιου και παράπλευρου δικτύου τοπικών οδών, όπου απαιτείται.

Σιδηρόδρομος και Μετρό

Αναβάθμιση υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ - ΟΡΜΕΝΙΟ, με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης - ETCS και ηλεκτροκίνησης: Το έργο αφορά στις εργασίες για την αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολης - Ορμένιου - Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα, μήκους 174 χιλιομέτρων, σε διπλή σιδηροδρομική γραμμή με εγκατάσταση συστημάτων σηματοδότησης με ETCS Level1 και ηλεκτροκίνησης καθώς και αναβάθμιση υπαρχόντων σταθμών/στάσεων και κατασκευή νέων. Η υλοποίηση του έργου θα γίνει σε δύο κατασκευαστικές φάσεις, η 1η εκ των οποίων θα περιλαμβάνει τα έργα για την υλοποίηση της μονής γραμμής η οποία θα τεθεί σε λειτουργία.

Μετρό Αθήνας: Γραμμή 4, Τμήμα Α’ "Άλσος Βεϊκου – Γουδή": Μελέτη-κατασκευή 13 χλμ. γραμμής και 15 σταθμών μετρό. Εκτός της σύμβασης μελέτης-κατασκευής, περιλαμβάνονται ακόμη τα εξής: Η προμήθεια 20 συρμών, η προμήθεια και εγκατάσταση ειδικών ηλεκτρομηχανολογικών (Η/Μ) συστημάτων, καθώς και οι δαπάνες για απαλλοτριώσεις, τεχνικούς συμβούλους και λοιπές μελέτες, διαχείριση και επίβλεψη του έργου από την ΕΜ. Γίνεται λόγος για εξυπηρέτηση 340.000 επιβατών ημερησίως, μείωση των μετακινήσεων με ΙΧ κατά 53.000 ημερησίως, μείωση της ποσότητας CO2 που εκλύεται στην ατμόσφαιρα κατά 318 tons/ημέρα (από επιβάτες που θα χρησιμοποιούν τη Γραμμή 4 του Μετρό, αντί του ΙΧ τους), δημιουργία 5.000 άμεσων νέων θέσεων εργασίας κατά την περίοδο κατασκευής του έργου «Μετρό Αθήνας – Γραμμή 4», μείωση του χρόνου μετακίνησης στη διαδρομή: - Γουδί-Κυψέλη: σε 13' - Άλσος Βεϊκου-Εξάρχεια: σε 7’.

ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Επέκταση προς Καλαμαριά: Μελέτη-κατασκευή 4,8 χλμ. γραμμής και 5 σταθμών μετρό. Εκτός της σύμβασης μελέτης-κατασκευής, περιλαμβάνονται ακόμη τα εξής: Η προμήθεια 9 συρμών, η προμήθεια και εγκατάσταση ειδικών ηλεκτρομηχανολογικών (Η/Μ) συστημάτων, καθώς και οι δαπάνες για απαλλοτριώσεις, τεχνικούς συμβούλους και λοιπές μελέτες, διαχείριση και επίβλεψη του έργου από την ΕΜ.

ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Κατασκευή Βασικής Γραμμής Μελέτη-κατασκευή 9,6 χλμ. γραμμής, 13 σταθμών μετρό, αμαξοστασίου και προμήθεια 18 συρμών. Εκτός της σύμβασης μελέτης-κατασκευής, περιλαμβάνονται ακόμη τα εξής: Η προμήθεια 6 επιπλέον συρμών, η προμήθεια και εγκατάσταση ειδικών ηλεκτρομηχανολογικών (Η/Μ) συστημάτων, καθώς και οι δαπάνες για απαλλοτριώσεις, τεχνικούς συμβούλους και λοιπές μελέτες, διαχείριση και επίβλεψη του έργου από την ΕΜ. Γίνεται λόγος για εξυπηρέτηση 315.000 επιβατών, ημερησίως και μείωση των κυκλοφορούντων οχημάτων στο οδικό δίκτυο της Θεσσαλονίκης κατά 60.000, ημερησίως.

Προώθηση περιβαλλοντικά φιλικών τρόπων μετακίνησης

Όπως σημειώνεται, η τεχνολογική ανάπτυξη των υποδομών και των πυλώνων των Μεταφορών, μέσα από τα νέας τεχνολογίας οχήματα, τις συνδυασμένες μεταφορές, την ευφυΐα στις μεταφορές και τα νέα συγκοινωνιακά μοντέλα, σε συνδυασμό με την προκύπτουσα περιβαλλοντική επιβάρυνση, καθιστούν αναγκαία τη μείωση των ρύπων (κατά κύριο λόγο ατμοσφαιρικών και ηχητικών) και του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των μεταφορών, τόσο στο αστικό τοπίο όσο και σε περιαστικό και υπεραστικό επίπεδο. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Στρατηγική για την Κινητικότητα Χαμηλών Ρύπων, στόχος είναι η μείωση κατά 60% των εκπομπών ρύπων από τις μεταφορές μέχρι το 2050, μέσω της επένδυσης σε καθαρές μεταφορές και της διείσδυσης μέσων μεταφοράς που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα. Γίνεται αναφορά για 3 παρεμβάσεις για βελτίωση περιβαλλοντικού αποτυπώματος των οδικών μεταφορών, για 5 παρεμβάσεις για την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών και συνδυασμένων μεταφορών με ορίζοντα το 2027, για 6 παρεμβάσεις για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης με ορίζοντα το τέλος 2026, για παρεμβάσεις με στόχο την ενίσχυση των Οδικών Επιβατικών Μεταφορών κ.α.

Ηλεκτροκίνηση: Προμήθεια στόλου λεωφορείων ΜΜΜ αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (σε 2 φάσεις Διαγωνισμού).

Οργανωτική μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα: Αναδιάρθρωση του θεσμικού πλαισίου, των διαδικασιών και των οργανισμών των φορέων σιδηροδρομικού τομέα ΟΣΕ –ΕΡΓΟΣΕ.

Ψηφιακός Μετασχηματισμός ΟΣΕ.

Αύξηση χωρητικότητας σιδηροδρομικού δικτύου: Μελέτη και υλοποίηση συνδυασμένων μέτρων για την αύξηση της χωρητικότητας του σιδηροδρομικού δικτύου.

Ηλεκτροκίνηση - Πρόγραμμα επιδότησης «Φορτίζω Παντού» για την ανάπτυξη δημόσια προσβάσιμων σταθμών φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων (κυρίως υψηλής ισχύος) σε εθνικές οδούς, αστικά κέντρα, μεταφορικές υποδομές κ.α.

Διαγωνισμοί παραχώρησης δημοσίως προσβάσιμων σημείων επαναφόρτισης που ανήκουν σε ΣΦΗΟ δήμων. Παραχώρηση και εκμετάλλευση των υποδομών σε ιδιωτικούς φορείς (ΦΕΥΦΗΟ) με βάση Πρότυπο Τεύχος προδιαγραφών που θα εκδοθεί από το ΥΠΥΜΕ (λόγω μεταφοράς αρμοδιοτήτων).

Ολοκλήρωση προγράμματος επιδότησης «Κινούμαι Ηλεκτρικά – Β’ Κύκλος» για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, δικύκλων, τρικύκλων και ποδηλάτων και φορτιστών (οικιακών & επιχειρήσεων).

Ηλεκτροκίνηση Υποέργο.: Πρόγραμμα Επιδότησης «Πράσινα Ταξί» για την αντικατάσταση 1.770 συμβατικών ρυπογόνων Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ με αμιγώς ηλεκτρικά.

Προώθηση και έγκριση Εθνικού Σχεδίου Ηλεκτροκίνησης.

Γ’ κύκλος της δράσης Κινούμαι Ηλεκτρικά.

Αναμόρφωση θεσμικού πλαισίου κυκλοφορίας ΕΙΧ οχημάτων που εκμισθώνουν οδηγό.

Αναμόρφωση του μεταφορικού έργου και ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς

Όπως αναφέρεται, η τεχνολογική ανάπτυξη των υποδομών και των πυλώνων των Μεταφορών, μέσα από τα νέας τεχνολογίας οχήματα, τις συνδυασμένες μεταφορές, την ευφυΐα στις μεταφορές και τα νέα συγκοινωνιακά μοντέλα, καθιστούν αναγκαία την αναμόρφωση των αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών, καθώς και των μοντέλων ιδιωτικών μετακινήσεων, με στόχο την ελαχιστοποίηση του χρόνου και του κόστους των μετακινήσεων και τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των μετακινούμενων, τόσο στο αστικό τοπίο όσο και σε περιαστικό και υπεραστικό επίπεδο. Γίνεται λόγος, μεταξύ άλλων, για 9 παρεμβάσεις για την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς (έως 4ο τρίμηνο 2028), για 2 παρεμβάσεις για την προώθηση νέων μορφών κινητικότητας.

ΜΕΤΡΟ ΑΘΗΝΑΣ: Προμήθεια 7 διρευματικών συρμών (Γραμμή 3 προς Αεροδρόμιο): Προμήθεια 7 διρρευματικών συρμών (DV) για τη Γραμμή 3 "Δημοτικό Θέατρο - Αεροδρόμιο".

Εκσυγχρονισμός των συρμών της Γραμμής 1 και ανάκτηση ενέργειας μέσω της αναβάθμισης 2 Υ/Σ έλξης: Το έργο αφορά στην αναβάθμιση 14 παλαιών συρμών ώστε να επανέλθουν στην κυκλοφορία κανονικά. Με την ανάκτηση της ηλεκτρικής ενέργειας μέσω πέδησης των συρμών επιτυγχάνεται εξοικονόμηση της ενέργειας.

Σύνταξη Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών Αττικής (ΣΣΜΑ) και του Προγράμματος Εφαρμογής του: Προσδιορισμός μέτρων, δράσεων για την επόμενη 20ετία, με στόχο τη βιώσιμη κινητικότητα, την παροχή υψηλής ποιότητας & προσβάσιμων υπηρεσιών, τη χρήση νέων τεχνολογιών την διερεύνηση της επίδρασης νέων μορφών κινητικότητας (μικροκινητικότητα) στο μοντέλο καθημερινών μετακινήσεων.

Παροχή Υπηρεσιών Επιβατικών Μεταφορών με αστικά λεωφορεία στις περιαστικές περιοχές του νομού Αττικής.

Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου της επέκτασης της Γραμμής 3 του Μετρό προς Πειραιά και της επέκτασης Τραμ προς Πειραιά: Η υλοποίηση αυξάνει την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού των περιοχών των νέων σταθμών της Γραμμής 3 και ειδικά των κατοίκων του Πειραιά και προσφέρει και άμεση σύνδεση των επιβατών για τη διαδρομή Λιμάνι-Αεροδρόμιο.

Υποστήριξη ανέπαφων πληρωμών TAP-N-PAY: Εισαγωγή της χρήσης τραπεζικών καρτών και κινητών τηλεφώνων για μετακινήσεις με ΜΜΜ.

Προετοιμασία - Διενέργεια Διαγωνισμού (σε δύο φάσεις) για την παροχή υπηρεσιών περιαστικών επιβατικών μεταφορών με λεωφορεία στην περιοχή της Π.Ε. Θεσσαλονίκης.

Σχεδιασμός ενημερωτικής εκστρατείας για τον ν. 4784/2021 σχετικά με το πλαίσιο για τη μικροκινητικότητα.

Εθνικό Σχέδιο Δράσης για το Ποδήλατο και Δράσεις Προώθησης του Ποδηλάτου: Πρόσκληση σε εποπτευόμενους φορείς που εκτελούν μεταφορικό έργο για τη σύνταξη τεχνικών μελετών για την εγκατάσταση φορτιστών ηλεκτροκίνητων οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων και των ποδηλάτων, σε σταθμούς του δικτύου και Συγκρότηση Διυπουργικής ομάδας εργασίας για την εκπόνηση του ΕΣΔ για το Ποδήλατο.

Εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση του τομέα των αερομεταφορών

Όπως σημειώνεται, τόσο το νομοθετικό πλαίσιο όσο και τα συστήματα των αερομεταφορών λόγω, αφενός της παρατηρούμενης ραγδαίας αύξησης των αερομεταφορών (σε κανονικές συνθήκες και όχι υπό τις συνθήκες πανδημίας) τόσο εντός της χώρας όσο για τις αεροπορικές συνδέσεις με άλλα κράτη και αφετέρου της αναγκαιότητας για περισσότερη ασφάλεια κατά τις αερομεταφορές χρήζουν βελτιώσεων, σε επιτελικό και σε λειτουργικό επίπεδο. Περαιτέρω, τα συστήματα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, χρειάζονται εκσυγχρονισμό, ώστε να είναι σε θέση να υποστηρίξουν υπεύθυνα και με αυξημένη ασφάλεια, σε συνδυασμό και με το απόλυτα εξειδικευμένο προσωπικό των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, τις υλοποιούμενες αερομεταφορές της χώρας.

Επείγοντα έργα περιφερειακών αεροδρομίων: Έργα υποδομών και τοποθέτησης συστημάτων αεροναυτιλίας - Εργασίες συμμόρφωσης κατά EASA.

Έργο Παραχώρησης - Νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης: Το Έργο αφορά όλες οι απαραίτητες έρευνες, μελέτες, κατασκευές, συστήματα και εξοπλισμό για τη λειτουργία του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης στην περιοχή Καστελίου Δήμου Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης (Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου), συμπεριλαμβανομένου του αναγκαίου οδικού του δικτύου. Σύμφωνα με τη Σύμβαση Παραχώρησης, περιλαμβάνει όλα τα κτίριά του, λοιπές υποδομές, εξοπλισμό, εγκαταστάσεις, συστήματα, συμπεριλαμβανομένου του Οδικού Δίκτυου Σύνδεσης εντός του ακινήτου, εκτός των Τοπικών Έργων. Το Αεροδρόμιο από την έναρξη λειτουργίας του θα αντικαταστήσει τον σημερινό εν λειτουργία Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου «Ν. Καζαντζάκης» που βρίσκεται στην περιοχή της Αλικαρνασσού. Το Οδικό Δίκτυο αφορά στη σύνδεση του Αεροδρομίου με τους ΒΟΑΚ με νέο κλειστό αυτοκινητόδρομο (μήκους 18 χλμ. περίπου, και τη σύνδεση του Αεροδρομίου με τον ΝΟΑΚ μήκους έξι (6) χλμ.

Αναβάθμιση συστημάτων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας: Εκσυγχρονισμός διαχείρισης ενιαίας κυκλοφορίας Ανάπτυξη δικτύου υδατοδρομίων.

Βελτίωση / τροποποίηση θεσμικού πλαισίου (ν. 4663/2020) στην κατεύθυνση απλοποίησης των διαδικασιών αδειοδότησης υδατοδρομίων.

Αναδιάρθρωση της ΥΠΑ: Υποβολή ν/σχεδίου με αντικείμενο την αναδιάρθρωση της ΥΠΑ και το νόμο Αεροναυτιλίας.

Βελτίωση της ασφάλειας των μετακινήσεων και ενίσχυση της οδικής ασφάλειας

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται, παρά τη σημαντική βελτίωση των οδικών υποδομών στην Ελλάδα, τα δυστυχήματα στους δρόμους παραμένουν αυξημένα. Ταυτόχρονα, ενώ ο μέσος ευρωπαϊκός ρυθμός μείωσης των θανάτων από οδικά ατυχήματα την περίοδο 2001-2016 ήταν 53%, στην Ελλάδα ο ρυθμός αυτός ανήλθε στο 58% (πηγή Eurostat). Ως εκ τούτου, για την ανάσχεση των αυξημένων ποσοστών οδικών ατυχημάτων και δυστυχημάτων απαιτείται μια νέα, ολιστική προσέγγιση ασφάλειας των μετακινήσεων. Γίνεται αναφορά σε στόχους για μείωση των θανατηφόρων και βαρέων ατυχημάτων κατά 50% έως το 2030, με έτος αναφοράς το 2019, αλλά και σε 14 παρεμβάσεις για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας (με ορίζοντα το 2027).

Ανάμεσα σε αυτές είναι η επαναξιολόγηση του εκπαιδευτικού υλικού για την εξέταση υποψηφίων οδηγών και επικαιροποίησή του, η αναθεώρηση του Κ.Ο.Κ., η σύσταση Εθνικού Οργανισμού Ασφαλούς Κινητικότητας (Ε.Ο.Α.Κ.), η σύσταση Εθνικού Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας, η θεσμοθέτηση του Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας, η δημιουργία Ενιαίου Μητροπολιτικού Συγκοινωνιακού Φορέα για την Περιφέρεια Αττικής και Θεσσαλονίκης, η ανάπτυξη συστήματος διαχείρισης παραβάσεων για την ψηφιακή καταγραφή των οδικών παραβάσεων.

Έργα Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο: Τo έργο αφορά στην υλοποίηση βραχυπρόθεσμων επεμβάσεων σε θέσεις Μειωμένης Οδικής Ασφάλειας (ΜΟΑ) του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου σε όλη την επικράτεια εξαιρουμένων των Περιφερειών Αττικής και Κρήτης. Πρόκειται για επεμβάσεις σε περίπου 5.902 θέσεις ΜΟΑ από το σύνολο των 7.000 θέσεων που προέκυψαν από τις ΜΕΒΟΑ που εκπόνησε η ΕΟΑΕ. Πιο συγκεκριμένα, οι επεμβάσεις αυτές περιλαμβάνουν αναβάθμιση και αντικατάσταση του εξοπλισμού της οδού, όπως διαγράμμιση, σήμανση οριζόντια και κατακόρυφη, πινακίδες σήμανσης, ανακλαστήρες οδοστρώματος, γραμμική οριοσήμανση, στηθαία ασφαλείας, Η/Μ εγκαταστάσεις εργασίες ηλεκτροφωτισμού κλπ. Επίσης, τοπικά, προβλέπεται συμπλήρωση – ανακατασκευή της υποδομής, όπως επισκευή φθορών οδοστρώματος, αντικατάσταση της παλαιάς επιφανειακής ασφαλτικής στρώσης με νέα αντιολισθηρή, συμπλήρωση υλικού ερείσματος, καθαρισμός – μόρφωση υφιστάμενης τριγωνικής τάφρου, καθαρισμός περιοχής για αύξηση ορατότητας (αποξήλωση εμποδίων και αποψίλωση ζωνών που εμποδίζουν την ορατότητα), κλπ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Δουλεύουμε σχεδόν έξι μήνες το χρόνο για να πληρώνουμε μόνο φόρους και εισφορές

Βαρόμετρο οι εκπτώσεις στα περισσότερα πράσινα τιμολόγια – Τι πρέπει να προσέξετε

Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα: Νέοι δικαιούχοι από το τέλος Ιανουαρίου - Πώς διαμορφώνονται τα εισοδηματικά όρια

gazzetta
gazzetta reader insider insider