Στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ενδεχομένως και έως τα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια, θα διαδραματιστούν τα επόμενα επεισόδια της «τύχης» του διαγωνισμού που προώθησε το ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Βόλου, όπου είχε ανακηρυχθεί προσωρινός προτιμώμενος πλειοδότης – επενδυτής ο ΟΛΘ, συμφερόντων του επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη. Ο ΟΛΘ είχε δώσει τίμημα 51 εκατ. ευρώ, κάνοντας την έκπληξη και αφήνοντας πίσω την κοινοπραξία των Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε., που είχε ανακηρυχθεί δεύτερος επιλαχών προτιμητέος επενδυτής, με προφορά η οποία από την αγορά εκτιμήθηκε κάπου στα 25 εκατ. ευρώ, με τον σχήμα να προγραμματίζει και επενδύσεις τουλάχιστον 5 εκατ. ευρώ στην πρώτη 3ετία. Όπως ανέφερε χτες το insider.gr, η κοινοπραξία της Goldair έχει υποβάλει «διπλή» προσφυγή στο ΣτΕ κατά της διαδικασίας αλλά και της απόφασης της ΕΑΔΗΣΥ (που δήλωσε αναρμόδια). Υπενθυμίζεται ότι οι άλλες 2 προσφορές που είχαν υποβληθεί ήταν από τους Κοινοπραξία Israel Shipyards Ltd – Χαλυβουργία Ελλάδος Α.Ε. και Mariner Capital Ltd (από τη Μάλτα).
Εγείρει νομικά ζητήματα
Όπως και παλιότερα είχε αναφέρει το insider.gr, το σχήμα των Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε., που φέρονταν να είχε και τη χρηματοδοτική – επενδυτική στήριξη αμερικανικών κεφαλαίων και να αναζητούσε ένα ακόμα περιουσιακό στοιχείο, και δη λιμενικό, για να «κουμπώσει» σε logistics, μεταφορές/σιδηρόδρομο κ.α., προσέφυγε στην ΕΑΔΗΣΥ κατά της διαδικασίας, ωστόσο, η προσπάθεια δεν ευοδώθηκε καθώς η Αρχή δήλωσε αναρμόδια για να εκδικάσει την ένσταση. Ετσι, το σχήμα προχώρησε σε «διπλή» προσφυγή στο ΣτΕ κατά της απόφασης της Αρχής αλλά και κατά του διαγωνισμού, για τον οποίον θεωρεί, όπως τουλάχιστον αναφέρουν κύκλοι της αγοράς, ότι υπήρχαν νομικές «γκρίζες ζώνες», όπως η μη σύννομη τη διαδικασία εξαιτίας της συμμετοχής μέλους του Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ, στο Δ.Σ. του προτιμητέου επενδυτή στην αποκρατικοποίηση του ΟΛΒ, το γεγονός ότι μέτοχος του ΟΛΘ παραμένει το δημόσιο με 7% εγείροντας θέμα κατά πόσο έχουν τηρηθεί διαδικασίες και έχουν ληφθεί αποφάσεις από το δημόσιο (και αν είναι θεμιτό το δημόσιο, έστω και ως μέτοχος μειοψηφίας, να συμμετέχει σε σχήμα που διεκδικεί άλλο κρατικό asset) ή και άλλα ζητήματα, που όμως μένει να φανεί αν μπορούν να ανατρέψουν την απόφαση.
Αναμένουν «δικαίωση» στο ΤΑΙΠΕΔ
Κατά κάποιες πηγές, στον αντίποδα στο ΤΑΙΠΕΔ φέρονται να υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχουν νομικά ερείσματα, οι διαδικασίες έγιναν προσεκτικά και με σύννομο τρόπο και στο τέλος θα δικαιωθεί η απόφαση του Ταμείου να αναδείξει νικητή τον ΟΛΘ με σχεδόν διπλάσια προσφορά από τον δεύτερο. Πάντως, η πλευρά της Goldair φέρεται, βάσει σεναρίων, αν δεν δικαιωθεί από το ΣτΕ να εκτιμά ότι η υπόθεση μπορεί να φτάσει έως και τα Ευρωπαϊκή Δικαστήρια, με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για τις διαδικασίες και τα χρονοδιαγράμματα.
Ο «λογαριασμός» των ζημιών από τις καταστροφές και η αποτίμηση
Να σημειωθεί ότι στην αγορά γίνονται αναφορές και για άλλα ζητήματα, όπως το ύψος των ζημιών που έχουν προκληθεί στον Λιμένα Βόλου από τις πρόσφατες κακοκαιρίες, αλλά και το ποιος θα τις καλύψει. Υπάρχουν σενάρια που φέρνουν το ύψος των ζημιών από 6-7 έως και… 20 εκατ. ευρώ (στην βασική υποδομή, εκβάθυνση κ.α., ενώ ακούγονται διάφορα για συσσώρευση τοξικών ουσιών κ.α.), εφόσον δε ευσταθούν τα νούμερα αυτά, οι ίδιες πηγές βάζουν θέμα το ποιος θα καλύψει τις «τρύπες», το δημόσιο ή ο παραχωρησιούχος. Αλλά και επιπρόσθετα, είναι ένα ζήτημα η διάρκεια αποκατάστασης των ζημιών.
Πάντως, πέραν των νομικών ζητημάτων για τα οποία αρμόδιο πλέον να αποφανθεί είναι το ΣτΕ, αξίζει να σημειωθούν και κάποια ακόμα πράγματα. Υπό μία έννοια, το όλο θέμα έχει και γεωπολιτικές προεκτάσεις καθώς το σχήμα της Goldair ήταν σε συνεργασία με αμερικανικά κεφάλαια, ενώ απέναντι είχαν τον επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη. Επίσης, η διαφορά ανάμεσα στις δύο οικονομικές προσφορές είναι μεγάλη, ανεξάρτητα αν ο ΟΛΘ έχει προχωρήσει ή όχι στις… δικές του επενδυτικές υποχρεώσεις στη Θεσσαλονίκη, βάσει της εκεί σύμβασης παραχώρησης. Να αναφέρουμε επίσης ότι υπάρχουν πληροφορίες ότι ο αποτιμητής που είχε ορίσει το ΤΑΙΠΕΔ για να βγάλει την αξία του ΟΛΒ είχε εκτιμήσει το asset σε 5 με 8 εκατ. ευρώ (για το 100%), με την πλευρά του ΟΛΘ να δίνει (κατά πληροφορίες) τίμημα έως και 70 φορές τα κέρδη του Οργανισμού, προσφορά που φαντάζει μεγάλη.
Ωστόσο, είναι πραγματικότητα ότι και σε άλλους διαγωνισμούς για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού Οργανισμών Λιμένων (π.χ. Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο), ο επενδυτής έδωσε τιμήματα πολλαπλάσια της κερδοφορίας των υποδομών (εν προκειμένω ο Γκριμάλντι), προγραμματίζοντας και επενδύσεις δεκάδων εκατ. ευρώ, ποντάροντας προφανώς σε υπεραξίες, στις προοπτικές των assets και της οικονομίας, αλλά ενδεχομένως και σε αλλαγές τιμολογιακής πολιτικής. Δηλαδή, η αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος (να μην έχει το δημόσιο την πλειοψηφία), μπορεί να ανοίξει τον δρόμο για αναπροσαρμογές στα τέλη χρήσης από τον επενδυτή. Σε κάθε περίπτωση πάντως, τόσο για τα… νομικά, όσο και τα οικονομικά ζητήματα, υπάρχουν σύμβουλοι, Ανεξάρτητες Αρχές και πλέον και το ΣτΕ για να αποφανθούν.
Το asset και τα μεγέθη
Το λιμάνι του Βόλου λόγω της γεωγραφικής θέσης του και της γειτνίασής του με υπάρχουσες αλλά και αναπτυσσόμενες οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές, μπορεί να διαδραματίσει κομβικό ρόλο για τις θαλάσσιες μεταφορές της Ελλάδας αλλά και μέρους της Βαλκανικής Χερσονήσου. Η εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Βόλου» A.E. (Ο.Λ.Β. Α.Ε.) έχει το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης του λιμανιού του Βόλου, των θαλάσσιων εγκαταστάσεων του αλιευτικού καταφυγίου που βρίσκεται στο ανατολικό άκρο του αιγιαλού της πόλης, των λιμενικών εγκαταστάσεων του Αλμυρού και της Αγριάς. Η Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ του Δημοσίου και της Ο.Λ.Β. A.E. έχει διάρκεια 60 ετών από την υπογραφή της και λήγει το 2062. Οι κύριες δραστηριότητες της Ο.Λ.Β. Α.Ε. περιλαμβάνουν υπηρεσίες εμπορευμάτων και εμπορευματοκιβωτίων, χάλυβα και παλιοσίδερα, ξηρό και υγρό χύδην φορτίο μαζί με υπηρεσίες επιβατών, συμπεριλαμβανομένων ferry boat προς τις Σποράδες, καθώς και δραστηριότητες κρουαζιέρας, ενώ στην ατζέντα είναι και χρήσεις car terminal. Η περιοχή είναι σε κομβικό σημείο, σε απόσταση 330 χλμ. από την Αθήνα και 215 χλμ. από τη Θεσσαλονίκη, με το λιμάνι να έχει οδική σύνδεση (10 χλμ.) με τον κεντρικό οδικό άξονα αλλά και σύνδεση με το αεροδρόμιο (Αγχιάλου).
Για τη χρήση του 2022, ο Οργανισμού Λιμένος Βόλου πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 5.447.049 ευρώ, αυξημένος κατά 3,48% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση (5.263.562 ευρώ), κυρίως λόγω της αύξησης της επιβατικής κίνησης του λιμένα, καθώς και της αύξησης της διακίνησης εμπορευμάτων. Τα καθαρά κέρδη προ φόρων για το 2022 ανήλθαν σε 716.474 ευρώ (έναντι 522.419 ευρώ το 2021). Η έκταση του λιμένα υπολογίζεται σε 650.000 τ.μ.