Οι «άμυνες» των σούπερ μάρκετ απέναντι στις προκλήσεις - Το στοίχημα του μέλλοντος

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Οι «άμυνες» των σούπερ μάρκετ απέναντι στις προκλήσεις - Το στοίχημα του μέλλοντος
Πώς θα οχυρωθεί το οργανωμένο λιανεμπόριο απέναντι στη νέα πραγματικότητα που έχουν διαμορφώσει οι πληθωριστικές πιέσεις. Πώς τα σούπερ μάρκετ θα χτίσουν νέα σχέση με τον καταναλωτή και πώς διαχειρίστηκαν τις δυσκολίες των τελευταίων ετών.

Η ανάγκη χάραξης νέων στρατηγικών με το βλέμμα στο μέλλον κρίνεται πιο επιτακτική από ποτέ για τους «παίκτες» του οργανωμένου λιανεμπορίου στη χώρα μας, την ώρα που τα σούπερ μάρκετ δρουν σε ένα περιβάλλον έντονης αβεβαιότητας.

«Αυτή τη στιγμή βιώνουμε μια κρίση επιβίωσης και όχι μια κρίση πληθωρισμού. Οι πληθωριστικές πιέσεις περιορίζουν τα εισοδήματα των καταναλωτών, μεταβάλλοντας τις αγοραστικές τους συνήθειες, ενώ ταυτόχρονα η άνοδος του κόστους προκαλεί πιέσεις στην κερδοφορία των σούπερ μάρκετ», ανέφερε από το βήμα του Food Retail Summit 2023 ο Παναγιώτης Μπορέτος, αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας ερευνών Circana, που προέκυψε από τη συγχώνευση των εταιρειών IRI και NPD.

Πώς θα διαχειριστούν την κρίση

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, σύμφωνα με τον κ. Μπορέτο, τα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να επανακαθορίσουν τους στόχους της επόμενης μέρας, προκειμένου να είναι σε θέση να διαχειριστούν τις αυξημένες προκλήσεις της τρέχουσας συγκυρίας. Οι αλυσίδες θα πρέπει να χαράξουν εκ νέου τα βήματά τους πάνω σε πέντε βασικούς πυλώνες.

Σε πρώτη φάση θα πρέπει να αξιολογήσουν εξ νέου την πορεία διαμόρφωσης των τιμών των προϊόντων τους στη σκιά του περιορισμού της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, αλλά και στη συνέχεια να επανακαθορίσουν τις προωθητικές τους ενέργειες. Κανένα σούπερ μάρκετ δεν θα πρέπει να υποτιμά τη διαρκή παρακολούθηση των συνθηκών της αγοράς, ενώ οι αλυσίδες θα πρέπει να θέσουν σε νέες βάσεις τις σχέσεις τους με τους καταναλωτές. Αυτές οι σχέσεις θα πρέπει να στηριχθούν στην ενδυνάμωση της επικοινωνίας των σούπερ μάρκετ με τους καταναλωτές, μια διαδικασία που θα πρέπει να ξεκινάει από το ράφι.

«Θηλιά» το κόστος ενέργειας

Κληθείς να περιγράψει από το βήμα του ίδιου συνεδρίου τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν τα τελευταία χρόνια τα σούπερ μάρκετ, ο Brand President της αλυσίδας ΑΒ Βασιλόπουλος, Νίκος Λαβίδας στάθηκε ιδιαίτερα στην εκτόξευση του ενεργειακού κόστους που καταγράφηκε όχι μόνο στην οργανωμένη λιανική, αλλά και στο σύνολο της εγχώριας επιχειρηματικότητας.

Το κόστος ενέργειας έπληξε σημαντικά την κερδοφορία των σούπερ μάρκετ, κάτι που γίνεται αντιληπτό στους ισολογισμούς όλων των αλυσίδων, ανέφερε, ενώ εστιάζοντας στον ΑΒ Βασιλόπουλο έκανε λόγο για διπλασιασμό του κόστους ενέργειας στα 60 εκατ. ευρώ μαζί με τις επιδοτήσεις, από 30 εκατ. ευρώ.

Τρομακτικό χαρακτήρισε το κόστος ενέργειας για τα σούπερ μάρκετ και ο Κώστας Αντιμησάρης, Γενικός Επιχειρησιακός Διευθυντής της METRO ΑΕΒΕ, που λειτουργεί τα My Market στη λιανική και τα METRO Cash & Carry στη χονδρική. «Εμείς λάβαμε εγκαίρως τα μέτρα μας και κατορθώσαμε να μειώσουμε έως και 45% την κατανάλωση της ενέργειας στα καταστήματά μας», σημείωσε, αποκαλύπτοντας πως ο όμιλος προχώρησε σε επενδύσεις ύψους άνω των 70 εκατ. ευρώ την τελευταία εξαετία με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας.

Όπως έχει ήδη γράψει το insider.gr, το επενδυτικό σχέδιο της METRO AEBE για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων στα καταστήματά της βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Το συνολικό πλάνο της εταιρείας προβλέπει την εγκατάσταση 97 φωτοβολταϊκών σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, συνολικής ισχύος 25MW, σε εγκαταστάσεις της ανά την ελληνική επικράτεια, υπό το καθεστώς του ενεργειακού συμψηφισμού (netmetering) ως το τέλος του 2023. Με την ολοκλήρωση της επένδυσης, αναμένεται η συνολική ετήσια ενεργειακή κατανάλωση της ΜΕΤRΟ ΑΕΒΕ να καλύπτεται κατά 30% από αυτές τις ιδιόκτητες Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

Συμμορφώνονται με το κανονιστικό πλαίσιο αλλά το βρίσκουν περιοριστικό

Ταυτόχρονα, οι αλυσίδες της οργανωμένης λιανικής εναρμονίζονται με το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει πως δεν το βρίσκουν περιοριστικό. Ένα ενδεικτικό παράδειγμα είναι τα νέα... ταμπελάκια που χρειάστηκε να τοποθετηθούν πρόσφατα στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Υπενθυμίζεται εδώ ότι το προηγούμενο διάστημα το υπουργείο Ανάπτυξης δρομολόγησε αλλαγές στη σήμανση αναγραφής των τιμών των προϊόντων, προκειμένου η τιμή ανά κιλό να γίνει ευκρινέστερη ώστε να διευκολυνθούν οι αγορές του καταναλωτικού κοινού, μέσα από τη σύγκριση των τιμών και να αποφεύγονται τυχόν φαινόμενα παραπλάνησής του.

Ειδικότερα, για να είναι σε θέση οι καταναλωτές να συγκρίνουν πιο εύκολα τις τιμές των προϊόντων, έχει πλέον καταστεί υποχρεωτικό στη σήμανση η τιμή μονάδος να έχει την ίδια γραμματοσειρά με την τιμή τεμαχίου. Δηλαδή, πέρα από την τιμή του προϊόντος, θα υπάρχει και η τιμή μονάδος, είτε αυτό είναι λίτρο, είτε είναι κιλό, με την ίδια γραμματοσειρά και στο ίδιο μέγεθος. Να σημειωθεί εδώ ότι μέχρι πρότινος, στα ράφια των σούπερ μάρκετ η τιμή που αναγραφόταν στα ταμπελάκια με μεγάλα εμφανή γράμματα ήταν η τιμή της συσκευασίας του προϊόντος (η οποία είναι συνήθως μικρότερη του ενός κιλού) και όχι η τιμή του ενός κιλού ή του ενός λίτρου που εμφανιζόταν με μικρότερα γράμματα και δεν γινόταν εύκολα αντιληπτή.

«Είναι πολύ σωστό να αναγράφεται η τιμή του κιλού στα προϊόντα. Εμείς στην ΑΒ Βασιλόπουλος είχαμε τοποθετήσει στα ταμπελάκια κάποιων προϊόντων την τιμή του μισού κιλού και κατηγορηθήκαμε ότι θέλαμε να παραπλανήσουμε τον καταναλωτή. Αυτό όμως το κάναμε για να διευκολύνουμε τον καταναλωτή γιατί γνωρίζουμε πως σε κάποια προϊόντα αγοράζει τις συσκευασίες του μισού κιλού», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Λαβίδας.

«Τα ταμπελάκια είναι αρκετά μικρά και σε αυτά πρέπει να χωρέσουν αρκετές πληροφορίες, ώστε και εμείς να είμαστε νόμιμοι και οι καταναλωτές να είναι σε θέση να συγκρίνουν με μεγαλύτερη ευκολία τις τιμές», σχολίασε από την πλευρά του ο κ. Αντιμησάρης.

Σε ό,τι αφορά τη διάταξη του υπουργείου Ανάπτυξης για την επιβολή πλαφόν στο περιθώριο κέρδους των επιχειρήσεων, με στόχο την περιστολή φαινοµένων αθέµιτης κερδοφορίας σε περιόδους κρίσης, ο κ. Λαβίδας ανέφερε πως «δεν είμαι υπέρ τέτοιων νομοθετικών πρωτοβουλιών, αλλά φυσικά και το τηρούμε. Θεωρώ ότι μια τέτοια κίνηση δεν έπρεπε να γίνει τόσο γρήγορα αλλά πιο μελετημένα».

«Το κανονιστικό πλαίσιο είναι αρκετά περιοριστικό, ιδίως όταν τα κόστη έχουν αυξηθεί δραματικά, αλλά προσαρμοζόμαστε σε αυτό», τόνισε με τη σειρά του για το ίδιο θέμα ο κ. Αντιμησάρης. «Όσο πιο γρήγορα επανέλθουμε στην κανονικότητα χωρίς αυτά τα μέτρα, τόσο καλύτερο θα είναι για την αγορά», εκτίμησε.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Αναγνωστόπουλος για «καλάθι του νοικοκυριού»: Εκτιμούμε ότι δεν θα χρειαστεί νέα παράταση μετά τις 30 Ιουνίου

Τι ζητάει από τα σούπερ μάρκετ ο σύγχρονος καταναλωτής - Το προφίλ των αγοραστών

Πτώση στις παγκόσμιες τροφίμων για 12 συνεχείς μήνες - Στο -20,5% από τα ιστορικά υψηλά

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider