«Ταμείο» 11 δισ. δολ έκαναν το 2022 τα ποτά με χαμηλή περιεκτικότητα ή καθόλου αλκοόλ – Η εικόνα διεθνώς

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
«Ταμείο» 11 δισ. δολ έκαναν το 2022 τα ποτά με χαμηλή περιεκτικότητα ή καθόλου αλκοόλ – Η εικόνα διεθνώς
Πώς αλλάζει την παγκόσμια ποτοποιία η νέα τάση των καταναλωτών να επιλέγουν ποτά χωρίς αλκοόλ. Με τι ανάπτυξη ‘τρέχει’ η νέα κατηγορία και τι προβλέπεται για το μέλλον. Οι αγορές-κλειδιά και οι προκλήσεις.

Ραγδαίες αλλαγές στην παγκόσμια ποτοποιία φέρνουν οι νέες τάσεις που υιοθετούν οι καταναλωτές διεθνώς, ακολουθώντας τις ανάγκες του σύγχρονου τρόπου ζωής.

Μέσα σε ένα τέτοιο περιβάλλον, μόνο τυχαία δεν είναι η διαρκής αύξηση των μεριδίων αγοράς για τα ποτά με χαμηλή περιεκτικότητα ή καθόλου αλκοόλ, τα οποία «έτρεξαν» με ανάπτυξη άνω του 7% σε επίπεδο όγκου το 2022, καθώς η ζήτηση του καταναλωτικού κοινού για την εν λόγω κατηγορία ολοένα και ενισχύεται.

Όπως μάλιστα προκύπτει από νέα μελέτη της βρετανικής εταιρείας ερευνών IWSR που παρακολουθεί τη βιομηχανία αλκοολούχων ποτών σε περισσότερες από 160 χώρες στον κόσμο, η νέα τάση φαίνεται πως ήρθε για να… μείνει, αφού ο ρυθμός ανάπτυξης των ποτών χωρίς αλκοόλ ή χαμηλής περιεκτικότητας σε αυτό, αναμένεται να κινηθεί πέριξ του 7% για το διάστημα 2022-2026, έναντι ανάπτυξης 5% το αντίστοιχο προηγούμενο χρονικό διάστημα (2018-2022). Καταλύτης της ανάπτυξης είναι τα μη αλκοολούχα ποτά, τα οποία αντιστοιχούν στο 90% της ανάπτυξης – σε όγκους – της κατηγορίας.

Να σημειωθεί εδώ ότι στην κατηγορία των ποτών με χαμηλή περιεκτικότητα ή καθόλου αλκοόλ περιλαμβάνονται η μπύρα, ο μηλίτης, το κρασί, καθώς και αρκετά έτοιμα προς κατανάλωση (RTD – Ready to Drink) κοκτέιλς.

Οι δέκα βασικές αγορές

Από τα στοιχεία που εξετάστηκαν σε δέκα βασικές αγορές - Αυστραλία, Βραζιλία, Καναδάς, Γαλλία, Γερμανία, Ιαπωνία, Νότιος Αφρική, Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ - προκύπτει πως η αξία των ποτών χωρίς αλκοόλ ή χαμηλής περιεκτικότητας σε αυτό ξεπέρασε τα 11 δισ. δολάρια το 2022, έναντι 8 δισ. δολαρίων πριν από τέσσερα χρόνια, το 2018.

«Η εν λόγω κατηγορία παρουσιάζει μεγάλες ευκαιρίες για μεγάλη ανάπτυξη πωλήσεων. Η δυναμική της είναι δεδομένη, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται σε ηπιότερα ποτά. Αυτή είναι η ευκαιρία να δημιουργηθεί η κατηγορία των καταναλωτών που δεν προτιμούν το αλκοόλ», σχολιάζει η Susie Goldspink, επικεφαλής του τμήματος ανάλυσης μη αλκοολούχων της IWSR. «Όσο πληθαίνουν οι καταναλωτές που αποφεύγουν πλέον το αλκοόλ, τόσο αυξάνονται τα μερίδια αγοράς για την κατηγορία ποτών με χαμηλή ή καθόλου περιεκτικότητα σε αλκοόλ», τονίζει.

Όπως η ίδια επιβεβαιώνει, τα μη αλκοολούχα ποτά αναπτύσσονται ταχύτερα εκείνων με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ, με τα πρώτα να έχουν καταγράψει άνοδο κατά 9% σε επίπεδο όγκου το 2022. Τι τα κάνει να ξεχωρίζουν; Η βελτιωμένη τους γεύση, οι τεχνικές που ακολουθούνται κατά την παρασκευή τους και η δυνατότητα διαφοροποίησης που παρουσιάζουν σε επίπεδο κατανάλωσης.

Κυρίαρχη αγορά η γερμανική αλλά στερείται καινοτομίας

Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της IWSR, η Γερμανία παραμένει η μεγαλύτερη αγορά μη αλκοολούχων και χαμηλής περιεκτικότητας αλκοολούχων ποτών στον κόσμο. Δεδομένης ωστόσο της ωριμότητας που παρουσιάζει η αγορά της μπύρας στη χώρα αλλά και λόγω έλλειψης καινοτομίας, η ανάπτυξη της γερμανικής αγοράς είναι σχετικά μικρή.

Στον αντίποδα, η ισχυρότερη ανάπτυξη της εν λόγω κατηγορίας ποτών θα προέλθει προσεχώς από τις αγορές της Αυστραλίας, του Καναδά και των ΗΠΑ, οι οποίες αναμένεται να καταγράψουν διψήφια άνοδο σε επίπεδο όγκου την περίοδο 2022-2026.

Σε όρους αξίας ωστόσο οι πιο πολύτιμες αγορές για την κατηγορία ποτών χωρίς αλκοόλ ή χαμηλής περιεκτικότητας σε αυτό, παραμένουν η Γερμανία, η Ιαπωνία, η Ισπανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι ΗΠΑ.

Μπύρα χωρίς αλκοόλ και μηλίτης πρωταγωνιστές της ανάπτυξης

Από τα προϊόντα που συνθέτουν την εν λόγω κατηγορία ποτών, η μπύρα χωρίς αλκοόλ και ο μηλίτης αναμένεται να ηγηθούν της ανάπτυξης που καταγράφεται, συνεισφέροντας σε αυτή με ένα ποσοστό έως και 70% για τα επόμενα χρόνια και δη για το διάστημα 2022-2026.

«Ωριμάζουν» οι καταναλωτές που αποφεύγουν το αλκοόλ

Την ίδια στιγμή, μια νέα πραγματικότητα δείχνει να εδραιώνεται, καθώς σε παγκόσμιο επίπεδο η καταναλωτική βάση όσων επιθυμούν να περιορίσουν τα αλκοολούχα ποτά εμφανίζεται αρκετά πιο ώριμη.

Όσο αυξάνονται τα προϊόντα που προσφέρει η κατηγορία των μη αλκοολούχων ποτών ή χαμηλής περιεκτικότητας σε αυτό, τόσο ενισχύεται η συχνότητα με την οποία τα επιλέγουν οι καταναλωτές. Πλέον, η αποφυγή κατανάλωσης αλκοόλ είναι μια επιλογή, ένας νέος τρόπος ζωής και όχι μια αναγκαιότητα.

Οι προκλήσεις και η τιμή

Όπως προκύπτει από επιμέρους στοιχεία της μελέτης της IWRS, η διαθεσιμότητα των προϊόντων αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση ως προς την αύξηση της κατανάλωσης ποτών χαμηλής περιεκτικότητας ή χωρίς αλκοόλ, καθώς σε αρκετές χώρες διεθνώς οι παραδοσιακοί «οδοί» του εμπορίου επικεντρώνονται στα συμβατικά, αλκοολούχα ποτά. Σε αυτές τις αγορές, σε όλα σχεδόν τα κανάλια διάθεσης, η δυνατότητα επιλογής της συγκεκριμένης κατηγορίας προϊόντων είναι περιορισμένη.

Σε ό,τι αφορά τη διαμόρφωση της τιμής τους, δεν συνιστά ιδιαίτερο πρόβλημα παρά την πληθωριστική κρίση που μαστίζει τις αγορές διεθνώς. Και αυτό γιατί το κόστος παρασκευής ενός ποτού χωρίς αλκοόλ ή με χαμηλή περιεκτικότητα σε αυτό έχει υποχωρήσει από το 14% το 2021 στο 7% το 2022.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider