Υποδομές: Top στη λίστα των επενδύσεων – Τραπεζική χρηματοδότηση άνω των 10-11 δισ. ευρώ την προσεχή 4ετία

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Υποδομές: Top στη λίστα των επενδύσεων – Τραπεζική χρηματοδότηση άνω των 10-11 δισ. ευρώ την προσεχή 4ετία
Στην «κορυφή» της λίστας των επενδυτικών σχεδίων και των αντίστοιχων χρηματοδοτήσεων από τον τραπεζικό τομέα «φιγουράρει» ο ευρύτερος τομέας των υποδομών. Τα μεγάλα έργα, τα projects υποδομών, οι ιδιωτικές αναπτύξεις, το real estate και οι αναπλάσεις, ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεις, αποτελούν βασικό πυλώνα και αιχμή του δόρατος καθώς μπορούν να απορροφήσουν κεφάλαια περίπου 10 - 11 δισ. ευρώ έως και το 2025

Στην «κορυφή» της λίστας των επενδυτικών σχεδίων, αλλά και των αντίστοιχων χρηματοδοτήσεων από τον τραπεζικό τομέα «φιγουράρει» ο ευρύτερος τομέας των υποδομών. Τα μεγάλα έργα, τα projects υποδομών, οι ιδιωτικές αναπτύξεις, το real estate και οι αναπλάσεις αποτελούν βασικό πυλώνα και αιχμή του δόρατος για την προσεχή 4ετία καθώς μπορούν να απορροφήσουν κεφάλαια περίπου 10 με 12 δισ. ευρώ έως και το 2025, αποτελώντας και «ατμομηχανή» ανάκαμψης της οικονομίας.

Όπως προκύπτει από πρόσφατη μελέτη της Eurobank που πρόσφατα ανέδειξε το insider.gr, για τους τομείς που θα στηρίξουν τις επενδύσεις και την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου τα επόμενα χρόνια, επί συνολικού capex επενδυτικών σχεδίων περίπου 38,5 δισ. ευρώ, ο τομέας υποδομές – μεγάλα έργα – ιδιωτικές αναπτύξεις – real estate – αναπλάσεις αναμένεται να απορροφήσει περίπου το 30%, με το ανεκτέλεστο υπόλοιπο επενδύσεων που αφορά σε αυτόν τον «χώρο» να υπολογίζεται σε 10,6 δισ. ευρώ, δηλαδή projects που μένει να υλοποιηθούν και να χρηματοδοτηθούν, καθώς ήδη «τρέχουν» κάποια επενδυτικά σχέδια.

Οι ισχυροί όμιλοι και το «πακέτο»

Είναι προφανές ότι ο τομέας των υποδομών αποτελεί το μεγαλύτερο μερίδιο επί του συνόλου των επενδύσεων που θα χρηματοδοτήσουν οι τράπεζες προσεχώς με το υπόλοιπο των σχεδίων που χρειάζονται κεφάλαια να υπολογίζονται, όπως αναφέρθηκε, σε 10,6 δισ. ευρώ. Όπως προκύπτει, δημόσια και ιδιωτικά έργα, ΣΔΙΤ, Παραχωρήσεις, ιδιωτικοποιήσεις εντάσσονται σε αυτό το «πακέτο» το οποίο ως γνωστόν προσελκύει το ενδιαφέρον ισχυρών εγχώριων ομίλων όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, INTRAKAT, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ αλλά και μικρότερων σχημάτων ή ξένων γκρουπ.

Το «πακέτο» περιλαμβάνει οδικά έργα (π.χ. ο ΒΟΑΚ, Εγνατία Οδός, ΣΔΙΤ και όχι μόνο) καθώς στην πρόσφατη παρουσίαση έγινε αναφορά για νέους αυτοκινητόδρομους συνολικού μήκους 2.500 χιλιομέτρων, υποδομές που σχετίζονται με αναβαθμίσεις σε αεροδρόμια της χώρας και νέες ιδιωτικές πρωτοβουλίες (ο εισερχόμενος τουρισμός έρχεται στην Ελλάδα κατά 80% μέσω αεροδρομίων) οι οποίες θα ενισχύουν τις μεταφορές και τον τουρισμό στην χώρα (ΔΑΑ, Fraport Greece).

Επίσης, στον πυλώνα αυτό ανήκουν επενδύσεις στον οικιστικό τομέα και μάλιστα σε ότι έχει επιπρόσθετα να κάνει με μοντέλα και υπηρεσίες όπως οι ψηφιακοί νομάδες (άρα απαιτούνται και ψηφιακές υποδομές, πρόσβαση σε ΜΜΜ και αεροδρόμια κ.α.), αναπτύξεις που σχετίζονται με μεγάλες αναπλάσεις όχι μόνο σε Αθήνα – Πειραιά αλλά και εκτός Αττικής στην Περιφέρεια της χώρας, όπως και άλλοι τομείς του real estate (προφανώς και ο τουριστικός) όπως τα σύγχρονα «πράσινα» γραφεία (ενδιαφέρουν ιδιαίτερα νέους «πελάτες», όπως για παράδειγμα πολυεθνικές), αποθηκευτικούς χώρους δεδομένου ότι αποτελεί σταρτηγική ανάγκη αλλά και επιλογή να εξελιχθεί η Ελλάδα ως κόμβος logistics (εμπορευματικός – διαμετακομιστικός, σιδηροδρομικός), ενώ η λίστα περιλαμβάνει και δράσεις στη μεταποίηση που έχει ανοδική τάση στην οικονομία και άλλους τομείς όπως οι δομές υγείας.

Προφανώς, έργα που «βγαίνουν» και προωθούνται, αναπτύξεις (από Lamda, Dimand, Prodea, Premia κ.α.) που ετοιμάζονται και υλοποιούνται έχουν δυνατότητα προσέλκυσης τραπεζικών χρηματοδοτικών κεφαλαίων, όπως βέβαια, και μεγάλες υποδομές του πιο «στενού» (ή και ευρύτερου) κατασκευαστικού κλάδου. Είναι προφανές ότι αν στον πυλώνα υποδομών «κουμπώσουν» οι τομείς τουρισμού και ενέργειας («πράσινης» ή μη) στους οποίους συχνά οι κατασκευαστικοί όμιλοι και οι εταιρείες real estate έχουν δράση, τότε το συνολικό «πακέτο» επενδύσεων και αναγκαίων χρηματοδοτήσεων μεγαλώνει κατά πολύ και κατά επιπλέον 8-10 δις ευρώ.

Οι πυλώνες δράσης

Υπενθυμίζεται ότι από Υποδομές, Real estate, Αναπλάσεις / Ενέργεια & Πράσινη Μετάβαση /Τηλεπικοινωνίες, ψηφιακή αναβάθμιση / Τουρισμός, ξενοδοχειακές μονάδες, δομές ευεξίας / Βιομηχανία, αναβάθμιση παραγωγικού ιστού, είναι οι πέντε πυλώνες στην αιχμή του δόρατος της Eurobank, καθώς από την έρευνά της προκύπτει ότι μπορούν να προσελκύσουν επενδύσεις περίπου 32 δισ. ευρώ. έως το 2025. Η σωρευτική χρηματοδότηση των σχετικών επενδυτικών σχεδίων από το τραπεζικό σύστημα υπολογίζεται σε 24 δισ. ευρώ (περιλαμβανομένων των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας). Τα επενδυτικά σχέδια συνολικού ύψους 38,5 δισ. ευρώ που εξετάζει η μελέτη της Eurobank μπορούν να αυξήσουν το ΑΕΠ μεταξύ 55,4 δισ. ευρώ στη δεκαετία και 95,9 δισ. στην εικοσαετία, ενώ στα ίδια τα έργα -και στα υπόλοιπα που θα προκύψουν από αυτά- μπορούν να απασχοληθούν τουλάχιστον 470.000 εργαζόμενοι.

Τι λένε οι κατασκευαστές

Όπως ήδη αναφέρθηκε, και από τους ίδιους τους κατασκευαστικούς ομίλους ή τις εταιρείες ανάπτυξης ακινήτων προκύπτει ότι επενδύσεις σε ΑΠΕ, έργα ΣΔΙΤ αλλά και Παραχωρήσεις, δηλαδή projects με σχετικά εγγυημένες ροές, ιδιωτικά έργα και real estate (από το Ελληνικό έως «πράσινα» γραφεία), κάποιες περιπτώσεις ιδιωτικοποιήσεων κ.λπ. εκτός από πεδίο δράσης για τα ίδια τα γκρουπ αποτελούν και χρηματοδοτικούς «στόχους» από πλευράς των τραπεζικών ομίλων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider