Υποδομές: Με προσφορές σε διαγωνισμούς ύψους 3 δισ. ευρώ «κλείνει» το 2022

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Υποδομές: Με προσφορές σε διαγωνισμούς ύψους 3 δισ. ευρώ «κλείνει» το 2022
Μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται εκδήλωση ενδιαφέροντος και υποβολή οικονομικών προσφορών σε projects ανά την Ελλάδα. Στο «μενού» οδικά έργα, φράγματα, κτηριακά, απορρίμματα, Μετρό, έργα στο Ελληνικό κ.α. Σε ετοιμότητα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, INTRAKAT, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, μικρότερα γκρουπ και ξένα σχήματα. Το θέμα των παρατάσεων στις διαδικασίες και οι πιθανές δημοπρατήσεις στο φίνις της χρονιάς.

Γεμάτο διαγωνιστικές διαδικασίες είναι το προσεχές διάστημα των περίπου 40 ημερών έως το τέλος του 2022 καθώς με «αφετηρία» τα… τέλη Νοεμβρίου και «τερματισμό» σχεδόν την παραμονή του νέου έτους έχει προγραμματιστεί εκδήλωση ενδιαφέροντος ή υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών για έργα που συνολικά προσεγγίζουν σε προϋπολογισμό τα 3 δισ. ευρώ.

Στα στάδια των διαγωνισμών αυτών των projects , που αφορούν σε πλήθος υποδομών (οδικά, κτηριακά, εμπορικά κέντρα, φράγματα, Μετρό και σιδηρόδρομο, απορρίμματα κ.α.) και μοντέλων δημοπράτησης (δημόσια, ΣΔΙΤ, ιδιωτικά έργα), κάποια εκ των οποίων συνδέονται και με το Ταμείο Ανάκαμψης, αναμένεται να δώσουν το «παρών» τα κορυφαία εγχώρια κατασκευαστικά σχήματα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, INTRAKAT, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, μικρότερα γκρουπ, ξένα σχήματα και λοιποί ενδιαφερόμενοι, αναλόγως του αντικειμένου και της φυσιογνωμίας κάθε διαγωνισμού.

Ποια έργα ξεχωρίζουν

Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν οδικά έργα στη Βόρεια Ελλάδα (εκδήλωση ενδιαφέροντος στις 5 Δεκεμβρίου), συνολικού ύψους σχεδόν 500 εκατ. ευρώ, όπως το έργο «Κάθετος Άξονας Δράμα - Αμφίπολη (Παλαιοκώμη)» ο «οδικός άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι - Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας)», το γήπεδο του Παναθηναϊκού στον Βοτανικό 123 εκατ. ευρώ, στις 13 Δεκεμβρίου), φράγματα ανά την χώρα (Ενιπέα, Ταυρωνίτη, Ταυρωπού, Μιναγιώτικο κ.α. ύψους σχεδόν 1 δις ευρώ συνολικά), η εκδήλωση ενδιαφέροντος σε τέλη Νοεμβρίου έως αρχές Δεκεμβρίου), το ΣΔΙΤ για τον φορέα λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης (τον Δεκέμβριο, μάλλον στις 12/12, εκτιμώμενου κόστους κοντά 300 εκατ. ευρώ), το «Vouliagmenis Mall Complex» (σχεδόν 400 εκατ. ευρώ , στις 16/12) και το «Μητροπολιτικό Πάρκο» (στις 19/12) στο Ελληνικό, κτηριακά έργα μέσω ΣΔΙΤ (Μέγαρα, οι 5 Αστυνομικές Διευθύνσεις στις 21/11 ύψους 50 εκατ. ευρώ κ.α.) και άλλες υποδομές όπως π.χ. τα 3 νέα νοσοκομεία του Ιδρύματος Στ. Νιάρχος (400 εκατ. ευρώ, έχει προγραμματιστεί δημοπρασία για τις 30 Δεκεμβρίου), μονάδες απορριμμάτων (π.χ. Αχαΐα και αλλού). Επίσης, και εφόσον δεν αλλάξει κάτι, για τις 19/12 είχε προγραμματιστεί η υποβολή προσφορών για τη Πολιτεία Καινοτομίας (ΧΡΩ.ΠΕΙ.).

Σημειώστε ότι εντός Δεκεμβρίου έχει μεταφερθεί ο διαγωνισμός για το ακίνητο (με αντιπαροχή) του ΤΕΕ στο Μαρούσι, ενώ μέχρι το τέλος της χρονιάς αναμένονται εξελίξεις σε διαγωνισμούς όπως ο προαστιακός προς Δυτική Αττική (100 εκατ. ευρώ), η παραχώρηση του ΒΟΑΚ (1,5 δις ευρώ) ή άλλες «εκπλήξεις» ως προς δημοπρατήσεις (φράγματα, οδικά σε Αθήνα και περιφέρεια, όπως π.χ. ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά με 80 εκατ. ευρώ, το Ιωάννινα-Κακαβιά με 250 εκατ. ευρώ, η επέκταση του Μετρό πριν Ιλιον κόστους σχεδόν 400 εκατ. ευρώ και άλλα), εκτός αν με αυτές γίνει το «ποδαρικό» στο 2023.

Το ζήτημα των παρατάσεων στα χρονοδιαγράμματα

Βέβαια, πρέπει να σημειωθεί, όπως έχει αναδείξει το insider.gr, ότι σε αρκετές περιπτώσεις διαγωνισμών και διαδικασιών – σταδίων, όπως στα ΣΔΙΤ για παράδειγμα δίχως όμως να είναι και οι μοναδικές περιπτώσεις, καταγράφονται καθυστερήσεις και μικρές παρατάσεις στα χρονοδιαγράμματα. Τούτο, σε μεγάλο βαθμό, σχετίζεται με το γεγονός ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα «τρέχουν» παράλληλα και μαζικά διαγωνισμοί πολλών δις ευρώ συνολικά, σε κάθε τομέα δράσης και σε όλα τα μήκη και πλάτη της χώρας. Κατά συνέπεια, τόσο οι αρμόδιες αρχές (π.χ. του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ή και άλλων φορέων ή και ιδιωτών) όσο και οι ενδιαφερόμενοι όμιλοι χρειάζονται περισσότερο χρόνο προετοιμασίας. Μέσα δε σε αυτό το περιβάλλον, έχουν προστεθεί παράγοντες όπως η άνοδος του κόστους σε υλικά, ενέργεια και χρήμα, οπότε η «εξίσωση» γίνεται δυσκολότερη και απαιτείται πρόσθετος χρόνος.

Τα περισσότερα από τα παραπάνω έργα, όπως κατά καιρούς έχει αποκαλύψει το insider.gr, έχουν «περάσει» από διαδικασίες χορήγησης παράτασης λίγων ημερών ή εβδομάδων, ακόμα και μεγαλύτερου χρονικού διαστήματος (π.χ. οι φοιτητικές κατοικίες Κρήτης των 200 εκατ. ευρώ μεταφέρθηκαν από τον Νοέμβριο για τις 14/12/2023 κ.α.). Να σημειωθεί επίσης ότι για τις 15 Δεκεμβρίου έχει μεταφερθεί η υποβολή προσφορών και για το Φράγμα Χαβρία (άνω των 105 εκατ. ευρώ) που διεκδικούν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΧΡ. Δ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ, INTRAKAT – SUEZ – ΕΥΑΘ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.

Σε κάθε περίπτωση όμως, οι ενδιαφερόμενοι όμιλοι προετοιμάζονται για να υποβάλουν αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος ή και δεσμευτικές προσφορές, αναλόγως του σταδίου που βρίσκεται κάθε διαγωνισμός.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider