Προς επαναλειτουργία ο πετρελαιαγωγός Θεσσαλονίκη - Σκόπια των ΕΛΠΕ

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Προς επαναλειτουργία ο πετρελαιαγωγός Θεσσαλονίκη - Σκόπια των ΕΛΠΕ
Σύμφωνα με τις δηλώσεις Ζάεφ, στη συνάντησή του με τον Έλληνα πρωθυπουργό, στόχος είναι μέχρι το τέλος Μαΐου να υπάρξει τελική συμφωνία

Προ των πυλών βρίσκεται η συμφωνία ΕΛΠΕ και κυβέρνησης της Βόρειας Μακεδονίας για την επαναλειτουργία του αγωγού πετρελαίου Θεσσαλονίκης-Σκοπίων, όπως ανέφερε χθες στις δηλώσεις του ο πρωθυπουργός της χώρας, Ζ. Ζάεφ, προσερχόμενος στη συνάντηση με τον Έλληνα ομόλογό του, Κ. Μητσοτάκη. «Είμαστε στο τελικό στάδιο των επαφών με τα Ελληνικά Πετρέλαια για τη λειτουργία του αγωγού πετρελαίου. Η ιδέα είναι μέχρι το τέλος Μαΐου να έχουμε μια τελική συμφωνία και να ξεκινήσει η λειτουργία αυτού του σημαντικού αγωγού», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Το σχέδιο είναι μέσω της υποδομής να μεταφέρονται διυλισμένα πετρελαϊκά προϊόντα στις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ, θυγατρικής των ΕΛΠΕ στη Βόρεια Μακεδονία, οι οποίες θα μετατραπούν σε κέντρο διακίνησης καυσίμων τόσο για το δίκτυο πρατηρίων της ΟΚΤΑ στη χώρα, όσο και για τα υπόλοιπα κράτη των δυτικών Βαλκανίων στα οποία έχει επίσης παρουσία ο ελληνικός ενεργειακός Όμιλος. Τα ΕΛΠΕ δραστηριοποιούνται στη Βόρεια Μακεδονία, στη Βουλγαρία, τη Σερβία και το Μαυροβούνιο, διαθέτοντας συνολικά στην περιοχή περισσότερα από συνολικά 200 πρατήρια.

Μέσω της ΟΚΤΑ, διαθέτει 27 πρατήρια βενζίνης στη γειτονική χώρα. Η επαναλειτουργία του αγωγού θα δώσει τέλος στον ανεφοδιασμό με βυτιοφόρα, όπως γίνεται την τελευταία 7ετία, μετά το κλείσιμο της μονάδας διύλισης της ΟΚΤΑ στις βιομηχανικές της εγκαταστάσεις, 28 χιλιόμετρα ανατολικά των Σκοπίων. Με αυτό τον τρόπο, επίσης, θα αντιμετωπιστούν τα όποια προβλήματα λαθρεμπορίου καυσίμων.

Εκτός λειτουργίας από το 2013

Ο αγωγός μήκους 213 χλμ έχει ικανότητα μεταφοράς 350.000 μετρικών τόνων πετρελαίου και τέθηκε σε λειτουργία το 2002. Μέχρι το 2013 και τη διακοπή λειτουργίας της μονάδας διύλισης της ΟΚΤΑ στη γείτονα χώρα, την οποία εξαγόρασαν τα ΕΛΠΕ το 1999 μέσω της θυγατρικής τους ΕΛ.ΠΕ.Τ. ΒΑΛΚΑΝΙΚΗ, χρησιμοποιείτο για τη μεταφορά αργού πετρελαίου προς διύλιση στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στη Βόρεια Μακεδονία, από το διυλιστήριο των Ελληνικών Πετρελαίων στη Θεσσαλονίκη.

Τον Ιανουάριο του 2013, τα ΕΛΠΕ αποφάσισαν το shut-down των εγκαταστάσεων διύλισης στη Βόρεια Μακεδονία, κρίνοντας οικονομικά ασύμφορη τη λειτουργία τους, με συνέπεια να τεθεί εκτός λειτουργίας και ο πετρελαιαγωγός. Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι τα Ελληνικά Πετρέλαια έχουν ήδη προβεί στις αναγκαίες τεχνικές εργασίες για την επαναλειτουργία του, αυτή τη φορά για τη μεταφορά πετρελαϊκών προϊόντων. Επίσης, πέρα από τη μετατροπή των εγκαταστάσεων της ΟΚΤΑ σε κέντρο διακίνησης καυσίμων στα δυτικά Βαλκάνια, το επενδυτικό σχέδιο των Ελληνικών Πετρελαίων φαίνεται να περιλαμβάνει και την προοπτική δημιουργίας μονάδων ΑΠΕ στη γειτονική χώρα.

Σε κάθε περίπτωση, η επικείμενη συμφωνία καταδεικνύει πως έχει βρεθεί η χρυσή τομή και για εξωδικαστική διευθέτηση της αποζημίωσης ύψους 32 εκατ. ευρώ που διεθνής διαιτησία έχει επιδικάσει υπέρ των ΕΛΠΕ, για τη μη τήρηση από τη Βόρεια Μακεδονία της συμβατικής της δέσμευσης για αγορά ποσοτήτων μαζούτ την περίοδο 2008 – 2011. Η εν λόγω ρήτρα περιλαμβανόταν στη συμφωνία εξαγοράς της ΟΚΤΑ, προβλέποντας την υποχρεωτική αγορά 500.000 τόνων ετησίως.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider