Tην αξία της τεχνολογίας σε περιόδους κρίσης ανέδειξε μεταξύ άλλων η πανδημία του κορονοϊού, με το μεγαλύτερο κομμάτι των καθημερινών μας εργασιών να μεταφέρετε online και έννοιες όπως τηλεκπαίδευση και τηλεργασία να προστίθενται για τα καλά στο στο λεξιλόγιό μας.

Το παραπάνω επιβεβαιώνουν και τα ευρήματα πρόσφατης έρευνας της Kaspersky σύμφωνα με τα οποία 3 στους 4 (75,2%) Έλληνες εμπιστεύτηκαν το διαδίκτυο για να ενημερωθούν και να αναζητήσουν πληροφορίες για την πανδημία ενώ το χρησιμοποιήσαν πολύπλευρα για να καλύψουν ένα ευρύτερο φάσμα αναγκών μέσα στο 2020.

Αναλυτικότερα, 3 στους 4 (75,8%) παρακολούθησαν διαδικτυακά κάποια ταινία, πάνω από τους μισούς (53,8%) παρήγγειλαν φαγητό μέσω διαδικτύου, σχεδόν 6 στους 10 (63,1%) επικοινώνησαν με γνωστούς/ συγγενείς μέσω ομαδικών βιντεοκλήσεων, ενώ το 30,3% και το 29.5% φλέρταραν ψηφιακά και πραγματοποίησαν ηλεκτρονικά αγορές από supermarket αντίστοιχα.

Δεδομένων των συνθηκών μάλιστα η συνδεσιμότητα αποδεικνύεται καίριας σημασίας για την καθημερινότητα με 7 στους 10 Έλληνες (68,7%) περίπου να δηλώνουν ότι θα αντιμετώπιζαν μεγάλο πρόβλημα αν έχαναν τη σύνδεσή τους στο διαδίκτυο για μία ημέρα μέσα σε όλο αυτό το χρονικό διάστημα. Το ποσοστό είναι μεγαλύτερο αν το δείγμα περιλαμβάνει όσους εργάζονται το τελευταίο διάστημα σε συνθήκες τηλεργασίας αφού η διακοπή της σύνδεσης δυσχεραίνει κατά πολύ τη ροή της εργασίας τους.

Παρόλα αυτά η έλλειψη σύνδεσης δεν είναι το σημαντικότερο πρόβλημα που προκύπτει κατά την διασυνδεδεμένη ζωή μας. Αντ' αυτού το μεγαλύτερο πρόβλημα αποτελεί η ψηφιακή ασφάλεια η οποία είναι δύσκολο να διασφαλιστεί σε ένα περιβάλλον τηλεργασίας.

Σε μία πραγματικότητα όπου τα όρια της προσωπικής και της επαγγελματικής ζωής γίνονται όλο και πιο δυσδιάκριτα μέσω της τηλεργασίας, είναι αναγκαίο να οχυρωθούμε ψηφιακά όσο αποτελεσματικότερα γίνεται, καλλιεργώντας σταδιακά μία κουλτούρα ψηφιακής ασφάλειας την οποία θα κουβαλήσουμε σε κάθε πτυχή της ζωή μας και μετά το πέρας της πανδημίας.

Και παρότι τα θεμέλια για κάτι τέτοιο έχουν μπει , σύμφωνα τουλάχιστον με τα στοιχεία της έρευνας, είναι εξίσου απαραίτητη περισσότερη, ατομική και συλλογική προσπάθεια για να οικοδομηθεί μια φιλοσοφία ψηφιακής ασφάλειας στη χώρα μας.

Μέχρι στιγμής μόνο 1 στους 4 Έλληνες (25,6%) έχει επενδύσει στη διαδικτυακή ασφάλεια του ιδιωτικού του δικτύου ενώ από το 58,7% των Ελλήνων που εργάστηκαν απομακρυσμένα μέσω του προσωπικού τους υπολογιστή/ φορητού laptop κατά την διάρκεια της πανδημίας το 75,8% έχει εγκαταστημένα προγράμματα προστασίας απέναντι σε ιούς και μόνο το 23,2% έχει παρακολουθήσει εκπαιδευτικά σεμινάρια για ασφαλή τηλεργασία κατά το τελευταίο 6μηνο.

Αναφορικά με τις πλατφόρμες που χρησιμοποιήθηκαν περισσότερο από τους Έλληνες για τηλεδιασκέψεις, νικητής βγήκε το Zoom καθώς ήταν η επικρατέστερη επιλογή για σχεδόν τους μισούς ερωτηθέντες (48,9%). Ακολουθούν το Skype με 41,8%, το Webex με 29,9%, το Viber με 24,7% και το Teams με 22,7%.

Την ανάγκη των Ελλήνων για μεγαλύτερη ψηφιακή ασφάλεια καταδεικνύουν και τα ευρήματα του Kaspersky Security Network για το 2020. Παρά το γεγονός ότι σε σύγκριση με το 2019 σημειώθηκε αισθητή μείωση του αριθμού των επιθέσεων σε σταθερούς υπολογιστές (-39,16%), καθώς και μείωση του συνολικού αριθμού ανιχνεύσεων κακόβουλου λογισμικού για φορητές συσκευές (-52,38%), όσον αφορά τα banking trojans σημειώθηκε τεράστια αύξηση της δραστηριότητάς τους σε σύγκριση με το 2019. Συγκεκριμένα, αυξήθηκαν κατά 132,75% με το τρίτο τρίμηνο να παρουσιάζει αύξηση της τάξης του 604,56%. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα γεγονότα είναι ότι, σε σύγκριση με πέρυσι, ο αριθμός των μοναδικών χρηστών στην Ελλάδα που επηρεάστηκαν φέτος από ransomware προγράμματα αυξήθηκε κατά 108,55%, με τη μεγαλύτερη αύξηση να καταγράφεται τους πρώτους τρεις μήνες του έτους (296,01%). Τέλος, ο εγκλεισμός φαίνεται ότι οδήγησε και στη μείωση των stalkerware σε σύγκριση με το 2019 (-56,8%).

«Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις του 2020 αποδείχθηκε η επίγνωση πιθανών διαδικτυακών κινδύνων. Το κλειδί εδώ δεν είναι ότι η ξαφνική ζήτηση για διαδικτυακές υπηρεσίες - είτε σχετίζονται με την εργασία είτε για παράδοση φαγητού - αυξήθηκε. Πολλοί νέοι χρήστες ήταν άνθρωποι που κατ' αρχήν απέφευγαν να εκτίθενται ψηφιακά. Δεν αγνόησαν απαραίτητα την ανάγκη για ψηφιακή ασφάλεια - απλά είχαν επιλέξει να μην χρησιμοποιούν ψηφιακές υπηρεσίες στο παρελθόν και ήταν λιγότερο «εκπαιδευμένοι» για το τι μπορεί να τους συμβεί στο διαδίκτυο. Αυτή η ομάδα ανθρώπων αποδείχθηκε μια από τις πιο ευάλωτες κατά τη διάρκεια της πανδημίας - το επίπεδο συνειδητοποίησής τους σχετικά με τους διαδικτυακούς κινδύνους ήταν πολύ χαμηλό. Πρέπει να εργαστούμε από κοινού για την αύξηση του επιπέδου ευαισθητοποίησης σχετικά με την ψηφιακή ασφάλεια μεταξύ των απλών χρηστών» ανέφερε σχετικά ο Βασίλης Βλάχος, Channel Manager, Ελλάδα και Κύπρος, Kaspersky, σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας.

«Επιπλέον, είναι πλέον σαφές ότι οι ψηφιακοί εγκληματίες επιλέγουν όλο και λιγότερο τους παραδοσιακούς τύπους επιθέσεων, όπως αυτές εναντίον υπολογιστών και η δημιουργία κακόβουλου λογισμικού για φορητές συσκευές και αναζητούν όλο και περισσότερο οικονομικά αποδοτικούς τρόπους για να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους. Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι εστιάζουν στα τραπεζικά trojans, σε trojanized νόμιμες εφαρμογές ή κακόβουλες εφαρμογές που έχουν τη δυνατότητα να υπερκαλύπτουν με ψεύτικες οθόνες σύνδεσης τραπεζικές εφαρμογές για να κλέψουν τα διαπιστευτήρια των θυμάτων και τα οποία μπορεί να είναι πραγματικά αποτελεσματικά», προειδοποιεί ο Βασίλης Βλάχος.