Στροφή 180 μοιρών προς το πλαστικό χρήμα έχουν κάνει οι έλληνες καταναλωτές με τους φορείς της αγοράς να χαρακτηρίζουν πλέον την τάση διαχρονική. Η αύξηση της χρήσης του πλαστικού χρήματος η οποία ξεκίνησε την περίοδο επιβολης των capital controls και συνεχίστηκε έκτοτε, εκτινάχθηκε εν μέσω υγειονομικής χρήσης, περιορίζοντας ακόμα περισσότερο την χρήση των μετρητών.

Το παραπάνω επιβεβαιώνουν άλλωστε και οι αριθμοί από τις θερινές εκπτώσεις, σύμφωνα με τους οποίους σε τρεις από τέσσερις επιχειρήσεις (73%) οι πελάτες χρησιμοποίησαν κυρίως κάρτες κατά τις συναλλαγές τους, από το 55% των επιχειρήσεων που είχαν παρατηρήσει κάτι αντίστοιχο την ίδια περίοδο πέρυσι. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας της ΕΣΕΕ για την πορεία των θερινών εκπτώσεων του 2020, κατά την περίοδο των φετινών θερινών εκπτώσεων, μόλις το 4% των Ελλήνων καταναλωτών έκανε χρήση μετρητών.

Το δε ποσοστό των επιχειρήσεων του λιανεμπορίου, όπου οι πελάτες χρησιμοποίησαν μετρητά για τα ψώνια τους έφθανε το 13%. Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι οι καταναλωτές στην Ελλάδα έκαναν χρήση και μετρητών και καρτών στο 23% των επιχειρήσεων φέτος, έναντι 32% την ίδια περίοδο πέρσι.

Μάλιστα το ποσοστό βαίνει αυξανόμενο όσο παιρνούν τα χρόνια αν σκεφτεί κανείς ότι στις θερινές εκπτώσεις του 2018, έγινε χρήση μετρητών στο 18% των επιχειρήσεων, ενώ κάρτες χρησιμοποιήθηκαν στο 49%. ενώ τα αντίστοιχα ποσοστά το 2017 ήταν 22% και 52%. 

Όσο πιο πίσω πηγαίνουμε στον χρόνο, τα ποσοστά χρήσης των καρτών φθίνουν και αυξάνονται αυτά των μετρητών: το 2016 ήταν 34% οι κάρτες και 30% τα μετρητά, το 2015 οι κάρτες 32% και 44% τα μετρητά, ενώ το 2014 μόλις 3% οι κάρτες και 81% τα μετρητά.  

Ενισχύεται η δημοτικότητα των ανέπαφων πληρωμών

Πέρα βέβαια από το πλαστικό χρήμα η πανδημία έφερε στο προσκήνιο και μια ακόμα τάση, τις ανέπαφες πληρωμές. Σύμφωνα με την έρευνα της Ipsos για λογαριασμό της PayPal, 6 στους δέκα Έλληνες δηλώνουν ότι σκέφτονται να δοκιμάσουν, πλέον, νέες ανέπαφες λύσεις πληρωμών στα καταστήματα.

Η τάση είναι εμφανής, ακόμη και στις μεγαλύτερες ηλικίες, που είναι πιο συνδεδεμένες με τη χρήση των μετρητών. Το 43% των ατόμων άνω των 65 ετών θα εγκατέλειπε τελείως τη χρήση μετρητών από τώρα και στο εξής.

«Από την έναρξη της πανδημίας της νόσου Covid-19, ο κόσμος αποφεύγει τα μετρητά, επειδή φοβάται μήπως προσβληθεί από τον ιό. Οι Έλληνες διστάζουν, επίσης, να αγγίξουν οθόνες αφής σε καταστήματα. Η νοοτροπία αυτή δεν πρόκειται να αλλάξει και θα ζήσουμε πλέον μια νέα κανονικότητα», αναφέρει η έρευνα.  

Διαβάστε επίσης: