Την ώρα που στην Αμερική άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους γιατί συμμετέχουν σε πάρτι Covid με στόχο να διαπιστώσουν αν είναι πραγματικός ο κορονοϊός κι αν είναι τόσο μεταδοτικός όπως «ισχυρίζονται» οι επιστήμονες, οι μεγάλες εταιρείες, ακούσια, χρηματοδοτούν την παραπληροφόρηση και τις θεωρίες συνομωσίας. Κι αυτό γιατί οι τεχνολογικοί κολοσσοί αδυνατούν να σκανάρουν αποτελεσματικά τα site στα οποία σερβίρουν διαφημίσεις.

Όπως αποδεικνύει πρόσφατη έρευνα, οι ιστότοποι που παραπληροφορούν το κοινό, αμφισβητώντας τα επιστημονικά δεδομένα και προωθώντας καλοϋφασμένες θεωρίες συνομωσίας, κατάφεραν το 2020 να αυξήσουν τόσο την επιρροή τους όσο και τα οικονομικά οφέλη τους. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του αγγλικού φορέα Global Disinformation Index, η οποία αποκαλύπτει τα όχι και τόσο αγαθά κίνητρα των συνομωσιολόγων,οι συγκεκριμένες ιστοσελίδες αύξησαν τα ταμειακά τους διαθέσιμα με χιλιάδες δολάρια μέσα από τις διαφημίσεις που προβάλλονται σε αυτά.

Ειδικότερα, τα διαφημιστικά έσοδα που προήλθαν από τη συστηματική παραπληροφόρηση των τελευταίων μηνών σε δείγμα 480 αγγλικών sites φτάνουν τα 25 εκατ. δολάρια, ανάλογα με την επισκεψιμότητά του καθενός. Να σημειωθεί ότι για την εκτίμηση της επισκεψιμότητας το Global Disinformation Index χρησιμοποίησε την πλατφόρμα Similar Web και σύμφωνα με την έρευνα τα ποσά δόθηκαν από μεγάλες εταιρείες που διαφημίζονται αυτόματα σε site μέσω της Google, της Amazon, της OpenX και άλλων αντίστοιχων διαφημιστικών εταιρειών.

Βάσει της έρευνας του Global Disinformation Index τα περισσότερα έσοδα των ιστοτόπων αυτών που παραπληροφορούν το κοινό – τα 19,2 εκατ δολάρια - προέρχονται μέσω της διαφημιστικής πλατφόρμας της Google. Παράλληλα άλλα 4,3 εκατ. δολάρια προέρχεται από τις πλατφόρμες Amazon και OpenX και το υπόλοιπο ποσό από τις άλλες αντίστοιχες διαφημιστικές πλατφόρμες.

global disinformation index conspiracy theories covid google

Αν λάβουμε υπόψη ότι τα ευρήματα αφορούν αποκλειστικά αγγλόφωνα sites και δεδομένου ότι το φαινόμενο της παραπληροφόρησης για τον κορονοϊό είναι διαδεδομένο σε όλο τον κόσμο, οι πραγματικές διαστάσεις της παραπληροφόρησης για τα διαφημιστικά έσοδα είναι σίγουρα πολύ μεγαλύτερες.

Τα αποτελέσματα της έρευνας και η δημοσιοποίησή τους ώθησαν την Google να μπλοκάρει τις διαφημίσεις σε πέντε τουλάχιστον sites που ανήκαν στο δείγμα, σύμφωνα με διεθνή Μέσα. Παρόλα αυτά εκπρόσωπος του αμερικανικού κολοσσού της αναζήτησης αμφισβήτησε τα ευρήματα της έκθεσης, επισημαίνοντας ότι η μεθοδολογία για τον υπολογισμό των εσόδων δεν είναι διαφανής.

Ακόμα κι αν το ποσό δεν είναι ακριβές βέβαια, η έκθεση καταδεικνύει ένα μεγάλο κενό των μεγάλων διαφημιστικών πλατφορμών, οι οποίες ελέγχουν αποτελεσματικά τα site, πριν ενεργοποιηθεί το σερβίρισμα διαφημίσεων.

Φωτογραφία της Εngin Αkyurt στο Unsplash