Σημαντική φοροελάφρυνση των γερμανικών εφοπλιστών προβλέπει νέα ρύθμιση που θα κατατεθεί στη γερμανική Βουλή τον Ιανουάριο, με την κυβέρνηση συνασπισμού να δέχεται σφοδρή κριτική ότι υιοθετεί τις «κατακριτέες» πολιτικές που εφαρμόζονται στην Ελλάδα στον κλάδο της ναυτιλίας.
Όπως αναφέρει δημοσίευμα της Tageszeitung την Παρασκευή, οι πλοιοκτήτριες εταιρείες της χώρας θα απαλλαγούν κατά 100% από τον φόρο μισθωτών υπηρεσιών. Η Lisa Paul, κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του κόμματος των Πρασίνων, καταγγέλλει ότι «την ώρα που η Ελλάδα επικρινόταν δικαίως από όλες τις πλευρές για τις φορολογικές απαλλαγές των εφοπλιστών, ο συνασπισμός (σσ. κυβέρνηση Χριστιανοδημοκρατών-Σοσιαλδημοκρατών) φαίνεται να μην έχει πρόβλημα να συνδράμει γενναιόδωρα τον εγχώριο κλάδο».
Σημειωτέον ότι ο εμπορικός στόλος της Γερμανίας είναι ο τέταρτος σε μέγεθος παγκοσμίως.
Τι ισχύει σήμερα
Το γερμανικό κράτος χαρίζει ουσιαστικά στις πλοιοκτήτριες εταιρίες το 40% επί του φόρου εισοδήματος που παρακρατούν από τους εργαζομένους τους, υπό την προϋπόθεση ότι τα πλοία τους φέρουν τη γερμανική σημαία. Εντούτοις όλο και λιγότερες εκ των 350 μικρομεσαίων εφοπλιστικών εταιριών ανταποκρίνονται. «Πολύ ακριβό και γραφειοκρατικό», σχολιάζουν εκπρόσωποι του κλάδου.
Όπως όλες οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη Γερμανία, έτσι και οι πλοιοκτήτριες εταιρίες υποχρεούνται, βάσει νόμου, να παρακρατούν τον φόρο εισοδήματος των εργαζομένων τους που έχουν φορολογικές υποχρεώσεις στη Γερμανία και να τον αποδίδουν στη συνέχεια στην αρμόδια φορολογική αρχή.
Τι προβλέπει η νέα νομοθεσία
Βάσει της προωθούμενης νομοθεσίας, το δεύτερο βήμα καταργείται, οι εταιρίες δηλαδή θα παρακρατούν μεν τον φόρο εισοδήματος, ωστόσο δεν θα πρέπει να τον αποδίδουν πλέον στο κράτος. Αιτιολογώντας το σχετικό νομοσχέδιο η γερμανική κυβέρνηση κάνει λόγο «για τη διασφάλιση της ναυτικής τεχνογνωσίας για την θαλάσσια οικονομία».
Παρά ταύτα και υπενθυμίζοντας τις «κορώνες στις δημόσιες συζητήσεις για την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια», η Lisa Paul κατηγορεί την καγκελάριο Merkel για «πολιτική διγλωσσία» της καγκελαρίου Μέρκελ.
Ιδιαίτερα θετική ήταν, φυσικά, η αντίδραση του ναυτιλιακού κλάδου στα σχέδια της κυβέρνησης, κάνοντας λόγο για μέτρα ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας και για μια πολιτική στήριξης που αποτελεί πλέον καθιερωμένη πρακτική σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.
«Μύθος» η φορολογική ασυλία των Ελλήνων εφοπλιστών
Κατά τη διάρκεια της ευρωκρίσης προβλήθηκε συχνά το επιχείρημα περί μιας ιδιαίτερα ευνοϊκής μεταχείρισης των ελλήνων εφοπλιστών από το ελληνικό δημόσιο. Αρκετά γερμανικά μέσα ενημέρωσης, προεξάρχοντος της λαϊκής Bild, καλούσαν με πομπώδεις και παχυλούς τίτλους τις εκάστοτε ελληνικές κυβερνήσεις να φορολογήσουν επιτέλους τους έλληνες εφοπλιστές.
Γεγονός είναι ότι οι έλληνες εφοπλιστές εμπίπτουν σε ένα άκρως ευνοϊκό φορολογικό πλαίσιο. Βάση της φορολόγησής τους δεν αποτελεί η κερδοφορία της επιχείρησης, αλλά η χωρητικότητα, το λεγόμενο τονάζ, των πλοίων τους. Η απλή αυτή μέθοδος υπολογισμού των φόρων εισήχθη στην Ελλάδα το 1957.
Γεγονός είναι όμως επίσης, όπως έχουν επισημάνει κατά καιρούς πολλά άλλα γερμανικά ΜΜΕ, ότι παρόμοιες ειδικές ρυθμίζεις ισχύουν σε πολλές άλλες χώρες, μεταξύ άλλων και στη Γερμανία από τα τέλη της δεκαετίας του 1990. Η φορολόγηση βάσει τονάζ παρέχεται σε όλες τις χώρες όπου ο ναυτιλιακός κλάδος παίζει εξέχοντα ρόλο στην οικονομία και έχει εξελιχθεί διεθνώς από εκπτωτικός στον συνήθη τρόπο φορολόγησης, αναφέρεται σε επιστημονική έρευνα που έγινε για λογαριασμό του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών και η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα το 2009.
Συνεπώς συνήθως οι έλληνες εφοπλιστές δεν πληρώνουν λιγότερους φόρους από τους Γερμανούς, «η γερμανική και η ελληνική ρύθμιση είναι ασφαλώς συγκρίσιμες», επιβεβαιώνει ο Σύνδεσμος Γερμανών Εφοπλιστών, σύμφωνα με παλαιότερο δημοσίευμα της Die Zeit. Με αυτόν τον τρόπο μάλιστα η γερμανική κυβέρνηση προσπαθεί να ενισχύσει την εγχώρια ναυσιπλοΐα.
Πηγή: Deutsche Welle