H είδηση ίδρυσης της Tesla Greece αιφνιδίασε ευχάριστα, κάτι απολύτως κατανοητό για μία χώρα, η οποία ουσιαστικά απουσιάζει από τις διεθνείς εξελίξεις στον τομέα της αυτοκίνησης και –λιγότερο- των νέων τεχνολογιών. Μετά την πρώτη ευφορία ωστόσο, προκύπτουν αρκετά ερωτήματα σχετικά με τη σημασία αυτής της εγκατάστασης και τις μελλοντικές προοπτικές της.

Όπως έγινε γνωστό, η Tesla Greece καταχωρήθηκε στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) με σύσταση μονοπρόσωπης ΙΚΕ και έδρα το Τεχνολογικό Πάρκο Λεύκιππος στις εγκαταστάσεις του Δημόκριτου. Θα ήταν ωστόσο λάθος, αν ερμηνεύαμε τη συγκεκριμένη μορφή εταιρείας ως δείγμα χαμηλής εκπροσώπησης της Tesla, αφού η εταιρεία δεν έχει ανοίξει επί της ουσίας ακόμη τα χαρτιά της και δεν γνωρίζουμε το business plan της για τη χώρα μας.

Αναμφίβολα η Tesla επενδύει σε πρώτη φάση στα δυνατά μυαλά της Ελλάδας, που έχουν μάλιστα σπουδάσει σε εγχώρια εκπαιδευτικά ιδρύματα. Αυτό αποτελεί από μόνο του ένα μεγάλο βήμα και μπορεί να λειτουργήσει σαν μαγνήτης και για άλλους κολοσσούς στους κλάδους της τεχνολογίας και της αυτοκίνησης, οι οποίοι δεν είχαν μέχρι τώρα την πατρίδα μας στα πλάνα τους.

Το ιδανικό σενάριο είναι ωστόσο, να μην περιοριστεί η Tesla Greece στον ρόλο ενός μικρού κέντρου έρευνας και εξέλιξης με έδρα την Αθήνα, το οποίο θα αξιοποιεί τις ικανότητες και την εμπειρία μερικών δεκάδων εξειδικευμένων μηχανικών με στόχο την ανάπτυξη τεχνολογίας ηλεκτρικών κινητήρων, όπως ανέφερε εκπρόσωπος της εταιρείας.

Η Ελλάδα υστερεί απελπιστικά στη λειτουργία παραγωγικών μονάδων με μεγάλο αριθμό προσωπικού διαφόρων ειδικοτήτων και εδώ θα μπορούσε όντως να κάνει η εταιρεία από την Καλιφόρνια τη μεγάλη ανατροπή.

Προσοχή! Δεν αναφερόμαστε σε κάποια μονάδα παραγωγής αυτοκινήτων, γιατί πρόκειται για ένα δύσκολα υλοποιήσιμο και χρονοβόρο project. Η χώρα μας θα ήταν ωστόσο ιδανική για τη δημιουργία μίας μονάδας παραγωγής ηλεκτροκινητήρων και ηλεκτρονικών συστημάτων για τα «πράσινα» μοντέλα της Tesla, καθώς πρόκειται για ένα σχετικά εύκολο εγχείρημα, που μπορεί να ολοκληρωθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα, εφόσον δεν υπάρξουν γραφειοκρατικά εμπόδια.

Σχεδόν όλα τα απαιτούμενα ηλεκτρονικά εξαρτήματα –με ελάχιστες εξαιρέσεις, όπως π.χ. το ABS- μπορούν να παραχθούν επιτόπου στην Ελλάδα, εξειδικευμένο προσωπικό υπάρχει, το εργατικό κόστος έχει γίνει πλέον πολύ ανταγωνιστικό και –όπως φαίνεται- μπαίνουμε σε μία φάση οικονομικής σταθερότητας, που χρειάζεται κάθε σοβαρός επενδυτής.

Οι απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα θα δοθούν σίγουρα τους επόμενους μήνες και θα έχουν μεγάλη σημασία για την πορεία της ελληνικής οικονομίας. Μεγαλύτερη ίσως από ό,τι πιστεύουμε σήμερα.