Μάχες παρασκηνίων δίνονται σχετικά με τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα από το εξωτερικό. Η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει τη θέσπιση κινήτρων για την απόκτηση τέτοιων εισαγόμενων μοντέλων από «δεύτερο χέρι», που θα πληρούν τις σύγχρονες αντιρρυπαντικές προδιαγραφές, ώστε να δώσουν ώθηση στην ανανέωση του γερασμένου στόλου των Ι.Χ. στη χώρα μας και να διευκολύνουν, όσους δεν μπορούν να αγοράσουν ένα καινούριο μοντέλο. Να σημειώσουμε, ότι λόγω της κρίσης ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνικού στόλου των επιβατηγών μοντέλων έχει ξεπεράσει αισθητά τα 15 έτη με προφανή αρνητικά αποτελέσματα στην επιβάρυνση του περιβάλλοντος, αλλά και στην οδική ασφάλεια.

Μία χρηματική επιδότηση της εισαγωγής σύγχρονων αυτοκινήτων ως κίνητρο αγοράς τους θεωρείται απίθανη, αφού δεν το επιτρέπουν οι οικονομικές δυνατότητες της χώρας. Αρα οδηγούμαστε προς το σενάριο της άρσης ή της δραστικής μείωσης των σχετικών δασμών, που ισχύουν σήμερα και επιβαρύνουν σε εξαιρετικά μεγάλο βαθμό την τελική τιμή των μεταχειρισμένων μοντέλων νέων αντιρρυπαντικών προδιαγραφών Euro 5 και Euro 6. Εξαιτίας αυτού του γεγονότος πραγματοποιούνται αθρόες εισαγωγές –στη συντριπτική τους πλειοψηφία στην περιφέρεια- παλαιότερων μοντέλων γύρω στην 15ετία με προδιαγραφές Euro 4, που θεωρούνται ξεπερασμένες. Στα συγκεκριμένα αυτοκίνητα Εuro 4 προβλέπονται πολύ χαμηλότεροι δασμοί λόγω παλαιότητας, χιλιομέτρων, κλπ., οπότε είναι πολύ ανταγωνιστικά ως προς το μεταχειρισμένα, που έχουν εισαχθεί καινούρια στην Ελλάδα και έτσι υπάρχει γι αυτά αγορά.

Οι έμποροι μεταχειρισμένων επικαλούνται τη σχετική ευρωπαϊκή νομοθεσία, που δεν επιτρέπει τη διπλή φορολόγηση του ίδιου προϊόντος εφόσον έχει φορολογηθεί ήδη μία φορά σε χώρα της ΕΕ. Αν δεν υπάρξει ικανοποιητική διευθέτηση του ζητήματος σύμφωνα με τις δικές τους προτάσεις, θα μπορούσαν ακόμη και να καταγγείλουν την ελληνική κυβέρνηση στα αρμόδια κοινοτικά όργανα με ορατό ενδεχόμενο την επιβολή προστίμου στη χώρα μας. Ετσι οδηγούμαστε σε ένα πιθανό σενάριο κατάργησης των εισαγωγικών δασμών για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα προδιαγραφών Euro 6, Euro 5 και ενδεχομένως και Euro 4. Σε μία τέτοια περίπτωση θα επιβαρύνονται τα μεταχειρισμένα οχήματα από το εξωτερικό μόνον με τη διαφορά φόρων μεταξύ της χώρας προέλευσης και της Ελλάδας πάνω στην τρέχουσα εμπορική αξία τους, όπως υπολογίζεται εδώ από τις δικές μας υπηρεσίες. Για παράδειγμα, αν καθορίζεται στις 5.000 ευρώ η αξία ενός μεταχειρισμένου Ι.Χ. από τη Γερμανία, θα επιβαρυνθεί με 5%, όση δηλαδή είναι η διαφορά μεταξύ του 19% ΦΠΑ στη χώρα προέλευσής του και του 24% ΦΠΑ στην πατρίδα μας.

Πρόκειται ωστόσο για νούμερα, τα οποία δεν ανεβάζουν τις τελικές τιμές εισαγωγής σε απαγορευτικά επίπεδα και κάνουν πλέον ανταγωνιστικά τα μεταχειρισμένα μοντέλα νεότερης ηλικίας και υψηλών προδιαγραφών από το εξωτερικό. Να σημειώσουμε, ότι και σήμερα εισάγονται μεταχειρισμένα Ι.Χ. τριετίας ή τετραετίας και πληρώνουν μειωμένους δασμούς μετά από προσφυγή των εμπόρων σε ειδική επιτροπή με την αιτιολογία περί υπερβολικής υπερβάρυνσης. Μάλιστα συνήθως δικαιώνονται, οπότε έχει περάσει μέσα από παραθυράκι η χαμηλή δασμολόγηση και σε νεότερα μοντέλα, απλά στο μέλλον δεν θα υπάρχει η ανάγκη προσφυγής σε επιτροπή, που καθυστερεί τρομερά τις διαδικασίες.

Η επίσημη μείωση των δασμών στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα θα μπορούσε να προκαλέσει ενδεχομένως μία ανάσχεση στις πωλήσεις καινούριων Ι.Χ., οι οποίες ανεβαίνουν σταθερά την τελευταία τριετία, αν και όχι με εκρηκτικούς ρυθμούς. Εφέτος εκτιμάται ότι θα καταλήξουμε σε περίπου 115.000 έως 120.000 ταξινομήσεις καινούριων επιβατηγών μοντέλων, όταν τη χρυσή δεκαετία 2000 – 2009 κυμαίνονταν μεταξύ 250.000  έως σχεδόν 300.000 μονάδων ετησίως. Ουσιαστικά οι εισαγωγείς καινούριων Ι.Χ. αρχίζουν τώρα να «ρεφάρουν» μετά από μία μακρά περίοδο κρίσης και ζημιών. Ταυτόχρονα, τα καινούρια εισαγόμενα μοντέλα επιβαρύνονται και με άλλους φόρους, όπως το Ειδικό Τέλος Ταξινόμησης και κατά περίπτωση ο Φόρος Πολυτελείας, που ανεβάζουν τις τελικές τιμές τους.

Τι επιδράσεις θα έχει η κατάργηση των δασμών στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα Ι.Χ. όσον αφορά στα καινούρια; Ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και  Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, δήλωσε σε ανύποπτο χρόνο, ότι εξετάζεται πάλι το μέτρο της απόσυρσης, όμως το συγκεκριμένο σενάριο δεν παίζει λόγω οικονομικής στενότητας και έλλειψης κονδυλίων. Επίσης δύσκολη θα ήταν η επιβάρυνση των παλαιότερων οχημάτων με κάποιου  άλλου είδους φόρο λόγω ρύπανσης ή με αυξημένα τέλη κυκλοφορίας. Κάτι ανάλογο ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, όμως θα είχε τεράστιο πολιτικό κόστος για την κυβέρνηση και θεωρείται απίθανο να εφαρμοστεί. Πιθανότερο είναι πάντως να μην υπάρξουν σημαντικές μειώσεις στις τελικές τιμές των εισαγόμενων μεταχειρισμένων Ι.Χ. και να υπάρξει μία ομαλοποίηση της κατάστασης με την κατάργηση των δασμών και την απλούστευση των διαδικασιών.

Μέσα σε όλα αυτά υπάρχει και το αγκάθι των «γυρισμένων» χιλιομέτρων. Σύμφωνα με μελέτες των ελληνικών Κ.Τ.Ε.Ο. στην Ελλάδα κυκλοφορούν πάνω από 1.000.000 οχήματα με πλασματικά χιλιόμετρα στο οδόμετρό τους. Ο προηγούμενος υπουργός Μεταφορών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Σπίρτζης, είχε περάσει σχετικές διατάξεις που θα εφαρμόζονταν από τις 27 Σεπτεμβρίου του 2019 και πάγωσαν από τον διάδοχό του. Σε αυτές προβλεπόταν η προσκόμιση ενός μεγάλου αριθμού πιστοποιητικών για την εισαγωγή των μεταχειρισμένων Ι.Χ., τα οποία αφορούσαν το πλήρες ιστορικό κάθε οχήματος και φιλοδοξούσαν να προσφέρουν πλήρη διαφάνεια στους υποψήφιους αγοραστές. Οι έμποροι μεταχειρισμένων είχαν αντιταχθεί σε αυτή τη ρύθμιση, υποστηρίζοντας ότι ήταν αδύνατον να βρεθούν όλες αυτές οι πληροφορίες και τώρα αναβλήθηκε το μέτρο μέχρι νεωτέρας.

Όπως φαίνεται θα πάμε και εδώ σε μία μεσοβέζικη λύση, όπου θα απαιτείται μόνον το τελευταίο πιστοποιητικό ελέγχου του εισαγόμενου οχήματος από τα Κ.Τ.Ε.Ο. της χώρας προέλευσής του, όμως όλα αυτά θα τα γνωρίζουμε πλέον από τον νέο έτος.