Η επανεπένδυση των ροών της κατασκευής σε τομείς όπου η εισηγμένη διαθέτει τεχνογνωσία, όπως οι Παραχωρήσεις, η οικιστική ανάπτυξη κ.α., η συντήρηση προσεχώς περιθωρίου άνω του 10% στο EBITDA κατασκευής, η παροχή ικανοποιητικής μερισματικής απόδοσης στους μετόχους και προφανώς η ολοκλήρωση εμβληματικών έργων που είναι σε εξέλιξη ή προσεχώς εκκινούν (Γραμμή 4 Μετρό Αθήνας, FlyOver, υποδομές Ελληνικού, νοσοκομεία Στ. Νιάρχος, οδικοί άξονες Πάτρα – Πύργος, Ιωάννινα – Κακκαβιά, Μπράλος – Άμφισσα κ.α.), όπως και η διεκδίκηση νέων διαγωνισμών (ΣΔΙΤ κ.α.), αποτελούν στόχους, μεταξύ άλλων, της διοίκησης της ΑΒΑΞ.
Χτες, κατά την παρουσίαση των οικονομικών μεγεθών του ομίλου και της νέας στρατηγικής του, ο Πρόεδρος της ΑΒΑΞ, κ. Χρήστος Ιωάννου, τόνισε: «Έχοντας πλέον ισχυροποιήσει τη θέση μας, είμαστε έτοιμοι να χαράξουμε τη στρατηγική της επόμενης πενταετίας. Στόχος μας είναι να επανεπενδύσουμε τις χρηματοροές της κατασκευής σε τομείς όπου διαθέτουμε τεχνογνωσία και μπορούμε να προσφέρουμε ουσιαστική προστιθέμενη αξία — συγκεκριμένα στις Παραχωρήσεις, την οικιστική ανάπτυξη, τις μαρίνες και επιλεκτικά στον τομέα της ενέργειας. Με τις κινήσεις αυτές, επιδιώκουμε να διατηρήσουμε τη συμβολή του μη κατασκευαστικού EBITDA σε τουλάχιστον 40%», προβάλλοντας τον τομέα Παραχωρήσεων/ΣΔΙΤ, από τον οποίον το γκρουπ αναμένει συνολικά ροές και μερίσματα 1 δισ. ευρώ στην διάρκεια ζωής των συμβάσεων. Επίσης, αναμένει 60 εκατ. ευρώ τα επόμενα έτη από την Αττική Οδό, μέσω επιστροφής κεφαλαίων, υπολειπόμενου μερίσματος, δίχως τα όποια τυχόν claims. Για την ώρα, ο όμιλος δεν σχεδιάζει κάποια αυτόνομη είσοδο του τομέα στο ΧΑ, εκτός αν προκύψει λόγος στο μέλλον. Ωστόσο, επιθυμεί την ενίσχυσή του.
Ανάμεσα στα… μηνύματα που εξέπεμψε η διοίκηση της ΑΒΑΞ για τα μεγέθη του 2024 (αλλά και τη συνέχεια), ξεχώρισε την επίτευξη ιστορικού ρεκόρ EBITDA στα 105 εκατ. ευρώ, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων 3,2 δισ. ευρώ, τη μείωση τραπεζικού δανεισμού 50% από το 2020 (στα 237 εκατ.) αλλά και το γεγονός ότι έχει τον χαμηλότερο δανεισμό στον κλάδο με δείκτη μόχλευσης μόλις 2.6, το περιθώριο άνω του 10% EBITDA κατασκευής, αλλά και το αυξημένο, κατά 130% μέρισμα που θα δώσει σε μετόχους (0,07 ευρώ από 0,03 ευρώ μικτό τη χρήση 2023). Μάλιστα, η διοίκηση της εισηγμένης σχεδιάζει και στα επόμενα χρόνια να προσφέρει ανάλογο ή και υψηλότερο μέρισμα.
Στο κομμάτι του δανεισμού έγινε και αναφορά στην περσινή αναχρηματοδότηση (300 εκατ.) δανεισμού, μέσω του οποίου αποπληρώθηκε δανεισμός της μητρικής για τις παραχωρήσεις (180 εκατ.) και μένει και ποσό 120 εκατ. για νέες επενδύσεις (σε ΣΔΙΤ/παραχωρήσεις). Άρα, η μητρική δεν έχει πλέον την δανειακή επιβάρυνση του τομέα Παραχωρήσεων, ο δανεισμός του οποίο έχει εξασφαλισμένη εξυπηρέτηση από τα αναμενόμενα έσοδα 1 δισ. (970 εκατ.) έως το 2062.
Αναδεικνύεται, επίσης, σε εταιρική παρουσίαση, pipeline 11 οικιστικών έργων και μικτής χρήσης, τα 5 υπό κατασκευή, ύψους 72,4 εκατ. ευρώ, σε Αθήνα, Ελληνικό, Χανιά, Κουφονήσι, Σπέτσες κ.α.. Η ΑΒΑΞ Development AE αναπτύσσει δύο συγκροτήματα παραθεριστικών κατοικιών στο Νομό Χανίων ενώ παράλληλα βρίσκεται στο στάδιο της αδειοδότησης για περαιτέρω οικιστικές αναπτύξεις στην ίδια περιοχή και σε άλλους τουριστικούς προορισμούς. Επίσης, συμμετέχει στην εταιρεία 3V AE η οποία έχει στην κατοχή της οικόπεδο στο Νέο Φάληρο του Δήμου Πειραιά στο οποίο προβλέπεται η ανάπτυξη έργου μεικτών χρήσεων. Διαθέτει ακόμη χαρτοφυλάκιο ακινήτων στο εξωτερικό (Ρουμανία, Πολωνία) το οποίο σχεδιάζει μακροπρόθεσμα να εκμεταλλευτεί. Τέλος, σε οικόπεδο ιδιοκτησίας της ΑΒΑΞ ΑΕ στην περιοχή του Ελληνικού αναπτύσσεται τετραώροφο κτίριο 16 διαμερισμάτων το οποίο αναμένεται να παραδοθεί εντός του 2025.
Η προβολή στο μέλλον για EBITDA 150 εκατ. το 2028
Σε εταιρική παρουσίαση της ΑΒΑΞ αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι το 2028 εκτιμώνται EBITDA ύψους 150 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 90 εκατ. θα προέρχονται από κατασκευές (60%), 36 εκατ. από παραχωρήσεις, ενώ από 8 εκατ. θα εισφέρουν μαρίνες και real estate (αλλά και λοιποί κλάδοι). Εκ των οποίων, τα 135 εκατ. ευρώ είναι προϋπολογισμένα βάσει έργων και παραχωρήσεων που ήδη υπάρχουν.
Στην εταιρική παρουσίαση γίνεται επίσης λόγος ότι η ΑΒΑΞ χρειάζεται εξασφαλίσει επιπλέον συμβάσεις ΣΔΙΤ για να αντικαταστήσει τα χαμένα έσοδα από την Αττική Οδό. Γίνεται αναφορά σε capex 40 εκατ. ευρώ το 2026, 31 εκατ. το 2027 και 35 εκατ. το 2028 (εξασφαλισμένο ή μελλοντικό portfolio). Από αυτό θα προκύψει EBITDA ύψους 36 εκατ. ευρώ το 2028 (εκ των οποίων υφιστάμενο χαρτοφυλάκιο, 7 εκατ. από εξασφαλισμένο και 15 εκατ. από μελλοντικό pipeline).
Η άνοδος μεγεθών
Ο κ. Αντώνης Μιτζάλης, Εντεταλμένος Σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ, δήλωσε ότι: «η αύξηση του κύκλου εργασιών που παρουσιάζει ο Όμιλος είναι η πιο ισχυρή απόδειξη του βαθμού ανταπόκρισης στην εκτέλεση έργων σύνθετων και απαιτητικών», ενώ συμπλήρωσε ότι «για την επόμενη μέρα όχι μόνο του κατασκευαστικού κλάδου αλλά συνολικά της χώρας απαιτείται να διαμορφωθούν οι συνθήκες για τον σχεδιασμό της νέας γενιάς έργων». Ειδικότερα, τα καθαρά κέρδη μετά φόρων ανήλθαν στα 30,4 εκατ. ευρώ το 2024, έναντι 10,4 εκατ. το 2023. Είναι αξιοσημείωτο ότι τα κέρδη ΕΒΙΤDA του Ομίλου ανήλθαν σε ιστορικά υψηλά, στα 105,3 εκατ. ευρώ, έναντι 60,8 εκατ. ευρώ το 2023. Ο Όμιλος ΑΒΑΞ παρουσιάζει ενοποιημένο κύκλο εργασιών από συνεχιζόμενες δραστηριότητες, αυξημένο κατά 43,6%, συγκεκριμένα στα 651,5 εκατ. ευρώ, έναντι 453,5 εκατ. ευρώ το 2023. Αξιοσημείωτη είναι η αύξηση στο EBITDA του κλάδου της κατασκευής κατά 38 εκατ. ευρώ (από 27 εκατ. σε 65 εκατ. ευρώ), που οφείλεται κατά το ήμισυ στην αύξηση του κύκλου εργασιών και κατά το ήμισυ στη βελτίωση του περιθωρίων EBITDA από 6,2% το 2023 σε 10,4% το 2024. Με την επιτάχυνση του ρυθμού υλοποίησης των νέων έργων τα οποία ενσωματώνουν καλύτερα χαρακτηριστικά κερδοφορίας κρίνεται ότι το επίπεδο είναι διατηρήσιμο.
Το ανεκτέλεστο στα 3,2 δισ. ευρώ - Πώς προχωρούν μεγάλα έργα
Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων του Ομίλου ανήλθε σε 2,89 δισ. ευρώ στο τέλος του 2024 (έναντι 3,05 δισ. ευρώ το 2023). Εντός του 2025, με νέες υπογεγραμμένες συμβάσεις 39 εκατ. ευρώ και υπό υπογραφή συμβάσεις 268 εκατ., αναμένεται να διαμορφωθεί στα 3,2 δισ. ευρώ περίπου, με το 51% να αφορά ιδιωτικά έργα και ΣΔΙΤ, το 49% δημόσια έργα, και το 21% εξ αυτών να προέρχεται από το εξωτερικό.
Όπως αναφέρεται στην ετήσια οικονομική ΄έκθεση, αναμένεται ότι το 2025 θα εκτελεστούν έργα αξίας περίπου 750 εκατομμυρίων, και τα υπόλοιπα θα υλοποιηθούν από το 2026 και έπειτα.
Ο κ. Μιτζάλης έκανε επισκόπηση της εξέλιξης των μεγάλων και μικρότερων έργων που υλοποιεί η ΑΒΑΞ. Στο μέτωπο της Γραμμής 4 του Μετρό, ο ένας μετροπόντικας (από Γαλάτσι) έχει σκάψει ήδη 1 χλμ. και ο δεύτερος (από Κατεχάκη) προσεγγίζει τα 3 χλμ. Η εταιρεία έχει λάβει τοςυ χώρους σε 10 από 15 σχεδιαζόμενους σταθμούς όπου κάνει σημαντική πρόοδο εργασιών, ενώ αναμένει τις παραδόσεις χώρων σε Εξάρχεια, Ευαγγελισμό, Ζωγράφου, Γουδή, Πανεπιστημιούπολη. Η πρόοδος συνολικά είναι στο 25%, ωστόσο, δεν υπάρχει ακόμη σαφής ορατότητα για τον ορίζοντα ολοκλήρωσης, καθώς η κοινοπραξία δεν έχει παραλάβει όλους τους χώρους. Στο έργο δουλεύουν πάνω από 500 άτομα στο μισθολόγιο της ΑΒΑΞ και μαζί με υπεργολάβους σχεδόν 1.500 εργαζόμενοι.
Για τα έργα υποδομών στο Ελληνικό σημειώθηκε ότι προχωρούν βάσει χρονοδιαγράμματος (πρόοδος άνω του 50%) με την επισήμανση ότι είναι ένα πολύπλοκο έργο, με εκατοντάδες μετατοπίσεις δικτύων ή ανάπτυξη νέων δικτύων ΟΚΩ. Αναφορικά με την περίφημη υπογειοποίηση της Λ. Ποσειδώνος, σε λίγους μήνες θα έχει ολοκληρωθεί η σκυροδέτηση, το έργο προχωρά, αλλά όπως αναφέρθηκε πρέπει να λυθούν γραφειοκρατικά θέματα με τα δίκτυα κ.α.. Πέραν αυτού, και όταν ολοκληρωθεί το έργο, απαιτούνται και άλλα βήματα σχετικά με την παράδοση της σήραγγας στο υπουργείο, πιστοποιήσεις κ.α., μέχρι να δοθεί στην κυκλοφορία. Οι υποδομές προβλέπονται να ολοκληρωθούν το 2027. Η ΑΒΑΞ, όπως και οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΜΕΤΚΑ, φέρονται να έχουν δώσει προσφορές για την κατασκευή του The Ellinikon Mall, δίχως όμως η διοίκησή της να έχει για την ώρα κάποια πληροφόρηση για την επιλογή του αναδόχου, «δείχνοντας» προς την πλευρά της Lamda.
Σε σχέση με τα 3 νοσοκομεία δωρεά του ιδρύματος Στ. Νιάρχος (ολοκλήρωση7%) , πιο μπροστά είναι οι εργασίες στην Κομοτηνή και έπονται σε Σπάρτη, Θεσσαλονίκη. Είναι σε φάση σκυροδέτησης και έρχονται προκαταρκτικές εργασίες για να μπούνε τα μεταλλικά – ξύλινα στοιχεία. Για το FlyOver η ΑΒΑΞ έχει ανοίξει όλα τα μέτωπα και ο ρυθμός υλοποίησης κρίνεται ικανοποιητικός (ολοκλήρωση μέσα στο 2027), στο Μπράλος – Άμφισσα δουλεύει στις 2 σήραγγες (μετά την αλλαγή αντικειμένου) και εκκινούν χωματουργικές εργασίες, ενώ για το έργο Ιωάννινα – κακκαβιά γίνονται τοπογραφικές εργασίες, εκκινούν μελέτες και αναμένονται οι απαλλοτριώσεις για να ξεκινήσουν χωματουργικές εργασίες τον Ιούνιο. Για το Πάτρα – Πύργος, σημαντικό μέρος του οδικού έργου θα δοθεί στις 30 Ιουλίου (βάσει προγραμματισμού).
Η ΑΒΑΞ έχει ενδιαφέρον για ενεργειακά έργα και εκτός Ελλάδας, όπως π.χ. στη Ρουμανία, όπου μεγάλο project αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026, ενώ στο Ιράκ επίσης προχωρά μικρότερου ύψους έργο (παράδοση 2025-2026). Επίσης, εστιάζει και σε έργα κατασκευής δικτύου χαμηλής και μεσαίας πίεσης (φυσικό αέριο), όπως αυτά στη Δ. Μακεδονία και αλλού, ενώ, ως γνωστόν, σε κτηριακά projects ξεχωρίζουν η ανακατασκευή του Intercontinental (σε συνεργασία με Μπαλιάν) με πρόοδο α’ φάσης στο 30% ή αυτό του Παπαστράτου που ξεκινάν εργασίες.
Τα οικιστικά και τα χρηματοοικονομικά.
Γενικότερα, όπως επίσης αναφέρθηκε, ο όμιλος εστιάζει σε μαρίνες, αλλά και σε οικιστικά, μέσω της AVAX Development, κυρίως για έργα σε τουριστικούς προορισμούς. Στην παρουσίαση γίνεται λόγος για το Pityoussa Residential Complex στις Σπέτσες (GSA 10.200 τ.μ., 74 μονάδες),το projected στη Limassol Marina (GSA 38.000 τ.μ. μόνο το οικιστικό, 285 κατοικίες) ή το Uptown Residences (Αττική, 8.400 τ.μ. με 70 κατοικίες). Αναδεικνύεται, επίσης, pipeline 11 οικιστικών έργων και μικτής χρήσης, τα 5 υπό κατασκευή, ύψους 72,4 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το Panorama Village στα Χανιά (GAV 6 εκατ. ευρώ, επιφάνειας 1.377 τ.μ. με ορίζοντα ολοκλήρωσης στο Q4 2024), το έργο H2 Residences στην περιοχή Ελληνικού (GAV 8,5 εκατ. ευρώ, επιφάνειας 1.774 τ.μ. με ορίζοντα ολοκλήρωσης στο Q1 2025), το Olealand επίσης στα Χανιά (GAV 6,4 εκατ. ευρώ, επιφάνειας 1.306 τ.μ. με ορίζοντα ολοκλήρωσης στο Q3 2025), το Petra Salis (πάλι στα Χανιά, GAV 6,2 εκατ. ευρώ, επιφάνειας 1.158 τ.μ. με ορίζοντα ολοκλήρωσης στο Q3 2026) και έργο στο Κουφονήσι (6,1 εκατ., 900 τ.μ.). Επίσης, υπάρχουν σχέδια και για άλλες επενδύσεις, σε Χανιά και Αστυπάλαια, με συνολική GAV άνω των 39 εκατ. και μικτή επιφάνεια 7.800 τ.,. που είναι υπό σχεδιασμό.
Επίσης, η διοίκηση της ΑΒΑΞ δεν άφησε χώρο για τη διενέργεια και νέου placement, κρίνοντας το τελευταίο πετυχημένο (4,4%) καθώς ενίσχυσε τη διασπορά (10% και άνω οι θεσμικοί επενδυτές) και τη συναλλακτική δραστηριότητα, δεν απέκλεισε κάποια νέα κίνηση στις ΑΠΕ εφόσον όμως προκύψει ευκαιρία. Σχετικά με την επόμενη μέρα, η ΑΒΑΞ εκτιμά ότι υπάρχουν κάποια σημαντικά προς διεκδίκηση ΣΔΙΤ (τα δύο οδικά στη Β. Ελλάδα, συν αυτά των ΠΥΡΚΑΛ – Πάρκο Λεντάκης και των νέων φυλακών Ασπροπύργου), όχι όμως και νέες μεγάλες παραχωρήσεις, περιμένοντας νέα για τις «Πρότυπες Προτάσεις» (έχει υποβάλει με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις από κοινού σχέδιο για επεκτάσεις Αττικής Οδού) ή τους διαγωνισμούς Μετρό (π.χ. επέκταση Γραμμής 2 προς Ίλιον που είναι «κολλημένος). Ωστόσο, κοιτάζει και προς το εξωτερικό, ιδίως στη Ρουμανία, για νέα έργα.
Τέλος, για το προσωπικό, αναφέρθηκε ότι γίνονται προσπάθειες για να έρθουν νέοι Έλληνες στον κλάδο, να επαναπατριστούν στελέχη από το εξωτερικό αλλά και να έρθουν ξένοι εργαζόμενοι (π.χ. από Ινδία, Αίγυπτο, Αραβικό κόλπο) μέσα στα υφιστάμενα νομικά πλαίσια. Για τη δε Θεσσαλία και τα έργα που εκκινούν, η διοίκηση της ΑΒΑΞ σημείωσε ότι πάντα σε έργα στο εσωτερικό καλύπτονται οι ανάγκες… εκ των έσω.
Σύμφωνα με την εταιρική παρουσίαση, η ΑΒΑΞ έχει μερίδιο 23%, η AKTOR 32%, η ΜΕΤΚΑ 9% και το υψηλότερο έχει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με 36%. Το κατασκευαστικό περιθώριο EBITDA ήταν στο 10,4% με Net Debt / EBITDA 2,3x.