Σε ρυθμούς Black Friday κινείται σύσσωμος ο κλάδος του λιανικού εμπορίου, καθώς κορυφώνεται τις αμέσως επόμενες ώρες ο εκπτωτικός θεσμός της χρονιάς. H «Μαύρη Παρασκευή» των προσφορών έφτασε, με τα εμπορικά καταστήματα να ρίχνονται στο «κυνήγι» του καταναλωτή με γενναίες προσφορές, αναζητώντας την πολυπόθητη ανάσα στα ταμεία τους. Πρόκειται άλλωστε για μια ημέρα που έχει ξεπεράσει προ πολλού τα στενά όρια ενός 24ώρου, έχει αναδειχθεί σε θεσμό και συγκαταλέγεται μεταξύ των εμπορικότερων γεγονότων της χρονιάς.
Ο εμπορικός κόσμος της χώρας ποντάρει να δρέψει τα οφέλη μιας ολόκληρης εμπορικής περιόδου πια, αφού η πληθώρα των επιχειρήσεων έχει ξεκινήσει τις προωθητικές ενέργειες και τις εκπτώσεις ήδη από τις αρχές του Νοεμβρίου. Εκπτώσεις που ξεκινούν από 20%, φτάνουν το 50%, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις αγγίζουν ακόμη και το 80%. Όπως δε μαρτυρούν παράγοντες της αγοράς, παρά την κόπωση του καταναλωτικού κοινού μετά από σχεδόν τρία χρόνια αδιάκοπης ακρίβειας, δεν είναι λίγοι οι καταναλωτές που περιμένουν με ανυπομονησία τις προσφορές της Black Friday για να προβούν σε σημαντικές και άκρως στοχευμένες αγορές. Παρά το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί αισθητά η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, αρκετοί Έλληνες αντιμετωπίζουν ως μια πραγματική ευκαιρία για επιλεκτικές αγορές τον θεσμό της «Μαύρης Παρασκευής», προκειμένου να καλύψουν μέρος των αναγκών τους. Πιο συνειδητοποιημένοι από ποτέ, οι καταναλωτές περιμένουν σήμερα σημαντικές προσφορές από τον κλάδο του λιανεμπορίου.
«Φρενίτιδα» συμμετοχών και προσφορών
Μεγάλοι πρωταγωνιστές του εμπορικού θεσμού είναι παραδοσιακά οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών, καθώς βρίσκονται εδώ και χρόνια στο επίκεντρο του καταναλωτικού ενδιαφέροντος. Ήδη από τις αρχές Νοεμβρίου Κωτσόβολος, Public και Πλαίσιο Computers έχουν ριχτεί στη μάχη των προσφορών, διεκδικώντας μεγάλα μερίδια αγοράς από τους καταναλωτές.
Πέραν των παραδοσιακών ωστόσο «παικτών», καθώς τα χρόνια περνούν στον θεσμό της Black Friday συμμετέχει σύσσωμος ο κλάδος του λιανικού εμπορίου. Μεγάλες αλυσίδες, αλλά και μικρότερες, συνοικιακές επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα δίνουν δυναμικό «παρών». Καταστήματα γυναικείας, ανδρικής και παιδικής ένδυσης, υπόδησης, αθλητικών ειδών, ειδών σπιτιού, επίπλων, βρεφικών ειδών, εσωρούχων, καλλυντικών, αρωμάτων, ετοιμάζονται πυρετωδώς εδώ και καιρό για να υποδεχτούν με μεγάλες προσφορές τους καταναλωτές. Και δεν είναι μόνο αυτοί οι κλάδοι.
Τα τελευταία χρόνια, στο κυνήγι των προσφορών της Black Friday έχουν δηλώσει παρουσία και όλες οι αεροπορικές εταιρείες, καθώς και οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, προχωρώντας σε γενναίες προσφορές σε μια τεράστια ποικιλία προϊόντων και δη σε τρόφιμα, πάνες, καλλυντικά, απορρυπαντικά ρούχων, καφέδες, κρασιά κ.α.
Την ίδια στιγμή ακόμη και φαρμακεία προχωρούν σε σημαντικές προσφορές σε αρκετά παραφαρμακευτικά είδη, ενώ γυμναστήρια ή ακόμη και κομμωτήρια και φούρνοι της γειτονιάς συμμετέχουν στον θεσμό της Black Friday, με τους καταναλωτές να κατακλύζονται από ενημερωτικά e-mails και μηνύματά στο κινητό τους τηλέφωνο ήδη από τις αρχές του μήνα. Μέχρι και μηνύματα για εκπτώσεις σε... υπηρεσίες καθαρισμού τζακιών έχουν λάβει!
Πώς θα ψωνίσουν οι Έλληνες
Όπως δε προκύπτει από πανελλαδική έρευνα της NielsenIQ, αμείωτο παραμένει το ενδιαφέρον των Ελλήνων καταναλωτών για την Black Friday.
Η έρευνα αποκαλύπτει ότι 8 στους 10 καταναλωτές σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν αγορές σήμερα, ενώ 6 στους 10 θα πραγματοποιήσουν αγορές που είχαν αναβάλει το προηγούμενο διάστημα εν αναμονή της περιόδου αυτής. Παρά το γεγονός ότι οι περισσότεροι δεν έχουν προγραμματίσει απόλυτα τις αγορές τους, διατηρούν στάση αναμονής, περιμένοντας τις τελευταίες στιγμές για να αξιολογήσουν τις καλύτερες «ευκαιρίες».
Τα είδη ρουχισμού και υπόδησης, καθώς και τα προϊόντα τεχνολογίας, βρίσκονται στην κορυφή των προτιμήσεων, με πάνω από τους μισούς καταναλωτές να είναι έτοιμοι να επωφεληθούν από τις εκπτώσεις. Ακολουθούν οι μικρές και μεγάλες οικιακές συσκευές, που επίσης προσελκύουν σημαντικό ενδιαφέρον.
Οι άνδρες δείχνουν μεγαλύτερη προτίμηση στα προϊόντα τεχνολογίας, ενώ οι γυναίκες επικεντρώνονται περισσότερο στα είδη ρουχισμού και υπόδησης. Μεταξύ των προϊόντων τεχνολογίας, οι συσκευές smartphone κυριαρχούν στις προτιμήσεις, με τις τηλεοράσεις και τα laptops/notebooks να ακολουθούν.
Επιπλέον, πολλοί καταναλωτές σκοπεύουν να εκμεταλλευτούν την εκπτωτική περίοδο για την αγορά ειδών πρώτης ανάγκης, όπως προϊόντα από τα σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, οι online αγορές συνεχίζουν να διατηρούν ισχυρή δυναμική και φέτος, εξισορροπώντας την επιλογή του φυσικού καταστήματος. Οι καταναλωτές θέτουν ως προϋπόθεση για την επιλογή είτε φυσικού, είτε ηλεκτρονικού καταστήματος, τις πολύ καλές τιμές και προσφορές, καθώς και την ποικιλία μαρκών. Η διαθεσιμότητα των προϊόντων παίζει σημαντικό ρόλο στην επιλογή του φυσικού καταστήματος, ενώ οι εγγυήσεις που προσφέρονται αποτελούν κυρίαρχο χαρακτηριστικό για την επιλογή ηλεκτρονικού καταστήματος.
Όπως ανέφερε σε πρόσφατη δήλωσή του ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης, η Black Friday είναι το μεγαλύτερο εκπτωτικό γεγονός της χρονιάς και αποτελεί μία καλή ευκαιρία έξυπνων αγορών για πάνω από οκτώ στους δέκα Έλληνες.