«Όπου υπάρχει θέληση, υπάρχει τρόπος», λέει ένα ρητό αλλά στην περίπτωση της ελληνικής επιχειρηματικότητας η έλλειψη πρακτικής γνώσης δείχνει να επιβραδύνει την υλοποίηση των επιχειρηματικών σχεδίων.

Και ενώ η δημιουργικότητα και η «ιδέα» δεν λείπουν, η ανεπάρκεια κατάλληλων σχολικών και ακαδημαϊκών πρακτικών προγραμμάτων αποτελούν τροχοπέδη για τους νέους που θέλουν να αναλάβουν δράση. Αυτό καταδεικνύει και έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, της Endeavor Greece και του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, σύμφωνα με την οποία καταγράφεται έντονο ενδιαφέρον από την πλευρά των νέων για ένταξη το χώρο του «επιχειρείν», όμως το 78% θεωρεί ότι η Τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν τους παρέχει τα κατάλληλα πρακτικά εφόδια.

Τα τελευταία χρόνια, το ΤΕΙ Πειραιώς, έχει εντάξει στα προγράμματά του την έννοια του project, το ίδιο και κάποια σχολεία, τα οποία ωθούν τους μαθητές να  εκπονήσουν ερευνητικές εργασίες και να εξοικειωθούν με τη λογική των projects. Πολλά είναι τα παραδείγματα καινοτόμων ερευνητικών έργων, τα οποία με λίγη βοήθεια θα μπορούσαν να μετατραπούν σε βιώσιμα business plans και αυτά με τη σειρά τους σε μια νεοφυή επιχείρηση. Όπως αναφέρει μιλώντας στο insider.gr, ο Α΄Αναπληρωτής Πρόεδρος του  Α.Ε.Ι. ΠΕΙΡΑΙΑ Τ.Τ , Δημήτρης Τσελές, « το γεγονός ότι τα παιδιά αρχίζουν να εξοικειώνονται από τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση με την έννοια του project , αποτελεί ένα βασικό σκαλοπάτι προκειμένου να αναλάβουμε δράση οι ακαδημαϊκοί της Τριτοβάθμιας και να ετοιμάσουμε τους αυριανούς επιχειρηματίες. Και μιλάμε για πρακτική και όχι μόνο για θεωρία».

Και ενώ γίνονται κάποια βήματα-με αρκετή ομολογουμένως καθυστέρηση-οι νέοι δεν αισθάνονται ακόμη έτοιμοι να ανοίξουν τη δική τους επιχείρηση. Οδεύουμε λοιπόν προς μια νέα γενιά δημοσίων και ιδιωτικών υπαλλήλων;

Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα δείχνει να είναι αρνητική καθώς όπως κατέδειξε η συγκεκριμένη έρευνα,  ένας στους τρεις Έλληνες φοιτητές έχει πρόθεση να ξεκινήσει τη δική του επιχείρηση στο άμεσο μέλλον.

Η έρευνα, με την ονομασία «Η επιχειρηματικότητα μέσα από τα μάτια των νέων: Κάτι αλλάζει», πραγματοποιήθηκε μεταξύ 2.222 φοιτητών που φοιτούν σε περισσότερα από 30 ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Το 81% των ερωτηθέντων εμφανίζονται θετικοί σε σχέση με την επιχειρηματικότητα ως προοπτική, ταυτόχρονα, όμως, δηλώνουν σκεπτικοί απέναντι στην επικρατούσα τάξη των επιχειρηματιών. Περισσότεροι από το 30% των φοιτητών δηλώνουν πρόθεση έναρξης επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Επιχειρηματικότητα από δημιουργικότητα και όχι λόγω έλλειψης εναλλακτικών

Οι νέοι σε ποσοστό 66% προβάλλουν τη δημιουργικότητα, και σε ποσοστό 46% τη διάθεση για ανεξαρτησία -και όχι την έλλειψη εναλλακτικών- ως τα κύρια κίνητρα επιχειρηματικής δραστηριοποίησης. Ενώ παραμένει ισχυρός ο φόβος αποτυχίας, θεωρείται πλέον ευκαιρία για μάθηση.

Το ενδιαφέρον των ερωτηθέντων είναι στραμμένο στη χρήση της τεχνολογίας, στην καινοτομία και την εξωστρέφεια και με έμφαση σε τομείς που αξιοποιούν πλεονεκτήματα της χώρας, το προφίλ των πιθανών επιχειρηματικών εγχειρημάτων έρχεται σε αντίθεση με το μέχρι σήμερα εσωστρεφές μοντέλο ανάπτυξης. Η παραδοσιακή κυριαρχία της εστίασης φαίνεται για πρώτη φορά να αμφισβητείται από την επερχόμενη γενιά επιχειρηματιών.

Το Πανεπιστήμιο δεν δίνει τα εφόδια για το επιχειρηματικό ξεκίνημα

Παρότι το 77% συμμετέχει σε κάποιον βαθμό σε τουλάχιστον μια δράση επιχειρηματικότητας, όπως ενημερωτικές εκδηλώσεις και μαθήματα επιχειρηματικότητας, οι φοιτητές σε ποσοστό 78% θεωρούν ότι το πανεπιστήμιο δεν τους προετοιμάζει επαρκώς για ένα επιχειρηματικό ξεκίνημα. Ζητούν στενότερη επαφή με την αγορά εργασίας, οργανωμένη πρακτική άσκηση σε εταιρείες ώριμες, αλλά και startup, προγράμματα προσομοίωσης επιχειρηματικής δραστηριότητας, συχνότερες συναντήσεις με πραγματικά επιτυχημένους επιχειρηματίες.

Τι πρέπει να κάνουν οι φορείς και το Κράτος

Και ενώ οι γρίφοι της οικονομίας δεν έχουν τέλος και οι περιπτώσεις αποτυχίας κάποιων επιχειρήσεων παραμένουν χωρίς εξήγηση, φορείς και κράτος έχουν τώρα ένα σημαντικό εργαλείο στα χέρια τους για να διαμορφώσουν στρατηγική ανάπτυξης της νεανικής επιχειρηματικότητας. Δεν απαιτείται να ψάξουν για αιτίες και αποτελέσματα. Η έρευνα αναδεικνύει με επαρκή δέσμη μέτρων τα οποία πρέπει να ληφθούν και τα οποία αξίζει να σημειωθεί ότι δεν συνεπάγονται οικονομική επιβάρυνση για την Πολιτεία. Συγκεκριμένα απαιτείται πρόβλεψη για ενίσχυση της επιχειρηματικής αντίληψης στα πανεπιστήμια, ενθάρρυνση επιχειρηματικών πρωτοβουλιών των φοιτητών, τόνωση της εξωστρέφειας, βελτίωση των χρηματοδοτικών εργαλείων και καθιέρωση ευέλικτων εταιρικών δομών.

Προγράμματα νεανικής επιχειρηματικότητας για το 2016

Πρόσφατα η υπουργός Εργασίας, Ράνια Αντωνοπούλου, ανακοίνωσε την υλοποίηση προγραμμάτων προώθησης της απασχόλησης και της νεανικής επιχειρηματικότητας. Μέσω αυτών προωθείται και η αυτοαπασχόληση  5.000 νέων ηλικίας 18-24 ετών, με επιδότηση εισφορών κοινωνικής ασφάλισης έως 12 μήνες. Το πρόγραμμα ξεκινά τον Ιανουάριο του  2016 ενώ το Μάρτιο του ίδιου έτους ξεκινούν και αντίστοιχα προγράμματα για τη δημιουργία start ups (για 1000 ανέργους 18-29 ετών και για 3.000 ανέργους από 29 ετών και πάνω).