Η «Νέα Εγνατία Οδός» των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis και η ολοκλήρωση εκκρεμοτήτων για τις υπογραφές

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Η «Νέα Εγνατία Οδός» των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis και η ολοκλήρωση εκκρεμοτήτων για τις υπογραφές
Συστάθηκε και ανέβηκε στο ΓΕΜΗ η νέα εταιρεία με μετόχους τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Egis. Ποιος είναι ο ρόλος της. Ποιες εκκρεμότητες υπάρχουν προς διευθέτηση στον δρόμο για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης με το ΤΑΙΠΕΔ. Τα διόδια, οι αδειοδοτήσεις. Ποιο είναι το project

Θεωρητικά, ο μήνας Μάρτιος, ίσως έως και τον Απρίλιο, θεωρούνταν ως το κρίσιμο χρονικό διάστημα για να «πέσουν» υπογραφές ανάμεσα σε ΤΑΙΠΕΔ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis (ποσοστά 75% - 25% αντίστοιχα στην παραχώρηση, 100% η ΤΕΡΝΑ στην κατασκευή) για τη σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Βέβαια, αυτό προϋποθέτει το «κλείσιμο» εκκρεμοτήτων με βασικότερη όλων να επιλυθεί το θέμα της ΚΥΑ με την οποία το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα «ανάψει πράσινο» για την ανατίμησης των διοδίων.

Πάντως, κι ενώ αναμένεται το… «κλείσιμο» των ανοιχτών θεμάτων της «παλιάς» Εγνατίας Οδού, προ ημερών, στις αρχές Μαρτίου (05/03/2024), σύμφωνα με το ΓΕΜΗ, συστάθηκε η… «Νέα Εγνατία Οδός Παραχώρηση Ανώνυμος Εταιρεία», με διάρκεια έως τις 5 Μαρτίου 2061 (37 έτη), αρχικό μετοχικό κεφάλαιο 2,5 εκατ. ευρώ και μετόχους, προφανώς, τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τους Γάλλους εταίρους. Σκοπός της εταιρείας είναι η εκπλήρωση των υποχρεώσεων και η άσκηση των δικαιωμάτων που συμφωνούνται με τη σύμβαση παραχώρησης ανάμεσα σε Ελληνικό Δημόσιο, ΤΑΙΠΕΔ και κοινοπραξία, σχετικά με τη μελέτη, κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση, εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου και των 3 καθέτων οδικών αξόνων. Προφανώς, ορίζονται διάφορα διαδικαστικά εταιρικά θέματα, το δικαίωμα πρώτης προτίμησης, η λειτουργία του Δ.Σ. κ.α., με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να έχει δικαίωμα να προτείνει 6 μέλη και την Egis 2 μέλη στο Διοικητικό Συμβούλιο.

Η ΚΥΑ για τα διόδια και οι εκκρεμότητες στον «δρόμο» προς τις υπογραφές

Όπως και πρόσφατα είχε αναφέρει το insider.gr, αναφορικά με την υπογραφή της σύμβασης της Εγνατίας οδού, η μεγαλύτερη εκκρεμότητα είναι η υπογραφή από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για την ανατίμηση των διοδίων προκειμένου το κόστος ανά χιλιόμετρο να αυξηθεί στα 0,04 ευρώ (από 0,03 ευρώ που είναι σήμερα). Στη συνέχεια, με την έναρξη της παραχώρησης, τα τέλη διέλευσης προβλέπονταν να πάνε στα 5 λεπτά ανά χιλιόμετρο από τον παραχωρησιούχο ώστε σε περίοδο τριών ετών να ανατιμηθεί εκ νέου και να διαμορφωθεί στα 6,3 λεπτά. Προ ημερών, με πράξη Υπουργικού Συμβουλίου, εξουσιοδοτήθηκε ο κ. Σταϊκούρας να προχωρήσει στην τροποποίηση της τιμολογιακής πολιτικής.

Πρόσφατα, ο Γ. Περιστέρης, επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία μαζί με τη γαλλική Egis έχουν κερδίσει τον σχετικό διαγωνισμό για την σύμβαση παραχώρησης (με προσφορά τότε κοντά 1,5 δισ. ευρώ, έναντι οικονομικής προσφοράς σχεδόν 500 εκατ. των Vinci, Mytilineos, ΑΒΑΞ), σημείωνε ότι είναι θέμα εβδομάδων η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης με το ΤΑΙΠΕΔ για την Εγνατία Οδό. Όπως τόνιζε όμως, θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για να ικανοποιηθούν όλα τα προαπαιτούμενα από πλευράς δημοσίου και να αρχίσει να μετράει ο χρόνος της σύμβασης για την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects που έχει αναλάβει το έργο.

Βέβαια, θεωρητικά υπάρχουν και άλλες εκκρεμότητες που «δουλεύει» ή πρέπει να «δουλέψει» το υπουργείο, με νέους σταθμούς, αδειοδότηση σηράγγων, ανάταξη γεφυριών κ.λπ. Ειδικότερα, υπήρχαν και άλλες εκκρεμότητες, με την κατασκευή - λειτουργία κάποιων νέων σταθμών διοδίων σε Μάλγαρα και Χαλάστρα και να θέσει σε λειτουργία τα διόδια του Πολυκάστρου (υπάρχουν αντιδράσεις, αν μείνουν εκτός θα προκύψει εύλογα θέμα αποζημίωσης στην κοινοπραξία). Μάλιστα, από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συχνά αναφέρονται στο παράδειγμα της Βαρυμπόμπης όπου η μη τοποθέτηση πλευρικών σταθμών, αν και προβλέπονταν σε σχετική σύμβαση, λόγω τοπικών αντιδράσεων εγείρει επί χρόνια θέμα καταβολής αποζημιώσεων σχεδόν 90-100 εκατ. ευρώ στον παραχωρησιούχο (κατά τον κ. Ταχιάο, εάν συνεχίσει το ελληνικό δημόσιο να πληρώνει με σημερινές τιμές, υπολογίζονται περίπου 25 εκατομμύρια τον χρόνο).

Όπως επίσης ζητήματα υπήρχαν με την αδειοδότηση των σηράγγων, την ανάταξη γεφυρών (θα χορηγηθεί τελικά από το Δημόσιο ποσό 60 εκατ. ευρώ στον παραχωρησιούχο για να γίνουν οι απαιτούμενες παρεμβάσεις), ενώ προφανώς θα εκκρεμεί και να περάσει η σύμβαση από τη Βουλή. Μένει να φανεί πόσο χρονικό διάστημα θα πάρουν όλα αυτά, αν και σχετικά πρόσφατα η Κομισιόν «έβλεπε» εξελίξεις εντός επόμενων μηνών. Εφόσον το Δημόσιο ολοκληρώσει όλες τις προαπαιτούμενες για τη συναλλαγή υποχρεώσεις, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα καταβάλει το τίμημα για την παραχώρηση και θα γίνει και το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής προσεχώς.

Η Εγνατία Οδός

Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Εβρου, μήκους 658 χλμ., όπως και των τριών κάθετων οδικών αξόνων Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα – Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη Προμαχώνας, με μήκος και οι τρεις 225 χλμ., που έχει δεσμευθεί να αναβαθμίσει η παραχωρησιούχος, για χρονική περίοδο 35 ετών.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ο Τούρκος μεγαλοεπιχειρηματίας με έδρα το Μονακό που «ρίχνει δίχτυα» σε ακίνητα/τουρισμό στο Μεγανήσι

Κατασκευές: Πώς τα ιδιωτικά projects αποτελούν πόλο έλξης για ΤΕΡΝΑ, Intrakat - ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ

Έρχεται η σειρά του Λιμένα Ζακύνθου – Το master plan και η γειτονική Μαρίνα για τα σκάφη

gazzetta
gazzetta reader insider insider