Εγνατία Οδός: Υπογραφή - «σφραγίδα» του Υπουργικού Συμβουλίου – Τα διόδια και οι εκκρεμότητες 

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Εγνατία Οδός: Υπογραφή - «σφραγίδα» του Υπουργικού Συμβουλίου – Τα διόδια και οι εκκρεμότητες 
Πήρε ΦΕΚ η συνυπογραφή της σύμβασης παραχώρησης από το Ελληνικό Δημόσιο. Τι αποφάσισε το υπουργικό συμβούλιο. Ποιες εκκρεμότητες πρέπει να «κλείσουν» από την κυβέρνηση. Στον δρόμο για υπογραφή η σύμβασης ανάμεσα σε ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΤΑΙΠΕΔ. Η ανατίμηση των διοδίων και τα άλλα ανοιχτά θέματα. 

Τη «σφραγίδα» της κυβέρνησης και σύσσωμου του υπουργικού συμβουλίου έχει πλέον επισήμως η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Προ ημερών μόλις «ανέβηκε» στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ημερομηνία 16 Φεβρουαρίου 2024) σχετικό ΦΕΚ, βάσει του οποίου προκύπτει ότι το Υπουργικό Συμβούλιο αποφασίζει «τη συνυπογραφή από το Ελληνικό Δημόσιο της σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού και τριών (3) καθέτων οδικών αξόνων, όπως το τελικό σχέδιο αυτής εγκρίθηκε με την υπ’ αρ. 719/2023 Πράξη του Ζ’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ως προς τους όρους που αφορούν σε πράξεις ή παραλείψεις των οργάνων του και ως προς τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που το ίδιο αναλαμβάνει, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην εν λόγω σύμβαση».

Επίσης, αποφάσισε «την παροχή εξουσιοδότησης στους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών για τη συνυπογραφή για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου της σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού και τριών (3) καθέτων οδικών αξόνων, καθώς και τυχόν άλλων συμβάσεων, τροποποιητικών ή συμπληρωματικών ή παρακολουθηματικών ή εκτελεστικών της ως άνω σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών».

Η εν λόγω απόφαση σχετίζεται με την υποχρέωση του ελληνικού δημοσίου να προβεί σε μια τέτοια πράξη «καθότι το Ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνει υποχρεώσεις έναντι του Παραχωρησιούχου, όπως προκύπτει από το -υπό στοιχείο 5- τελικό σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού και τριών (3) καθέτων οδικών αξόνων και την -υπό στοιχείο 4- από 18.1.2024 εισήγηση του Διευθύνοντος Συμβούλου προς το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε. (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.)». Προφανώς, προηγήθηκαν σχετικές εισηγήσεις του ΤΑΙΠΕΔ και το τελικό σχέδιο της σύμβασης, που θυμίζουμε έχει «περάσει» από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Στον δρόμο για τις υπογραφές ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΤΑΙΠΕΔ

Προ ημερών μόλις, ο Γ. Περιστέρης, επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία μαζί με τη γαλλική Egis (75% - 25% στην παραχώρηση, η κατασκευή 100% από ΤΕΡΝΑ) έχουν κερδίσει τον σχετικό διαγωνισμό για την σύμβαση παραχώρησης (με προσφορά τότε κοντά 1,5 δισ. ευρώ, έναντι οικονομικής προσφοράς σχεδόν 500 εκατ. των Vinci, Mytilineos, ΑΒΑΞ), σημείωνε ότι είναι θέμα εβδομάδων η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης με το ΤΑΙΠΕΔ για την Εγνατία Οδό που προορίζεται, μάλλον, για μέσα στον Μάρτιο. Όπως τόνιζε όμως, θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για να ικανοποιηθούν όλα τα προαπαιτούμενα από πλευράς δημοσίου και να αρχίσει να μετράει ο χρόνος της σύμβασης για την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects που έχει αναλάβει το έργο.

Τα προαπαιτούμενα από πλευράς δημοσίου – Κρίσιμο θέμα τα διόδια

Προφανώς βέβαια, πέραν της απόφασης του υπουργικού συμβουλίου, αναμένεται η πράξη απόφασης (ΚΥΑ) για την ανατίμηση των διοδίων με αύξηση της χιλιομετρική χρέωσης στα 0,04 λεπτά. Η χιλιομετρική αναθεώρηση της τιμής του διοδίου πάντα αποτελούσε βασική προϋπόθεση για την υπογραφή της νέας σύμβασης, αναμένονταν πράξη υπουργικού συμβουλίου, βάσει της οποίας εξουσιοδοτείται ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών να προχωρήσει στην τροποποίηση της τιμολογιακής πολιτικής, από τα 0,03 σήμερα στα 0,04 λεπτά σε πρώτη φάση. Μετά την ανάθεση του οδικού άξονα στον νέο παραχωρησιούχο, ο τελευταίος θα προχωρήσει σε μια δεύτερη αύξηση, εντός δύο ετών και εφόσον ολοκληρώσει μια σειρά έργων επί του άξονα. Με τη δεύτερη αυτήν αύξηση, τα διόδια στην Εγνατία Οδό θα εξομοιωθούν με εκείνα των άλλων παραχωρήσεων και θα ανέλθουν σε 0,05 ευρώ/χλμ.

Πάντως, υπήρχαν και άλλες εκκρεμότητες, με την κατασκευή - λειτουργία κάποιων νέων σταθμών διοδίων σε Μάλγαρα και Χαλάστρα και να θέσει σε λειτουργία τα διόδια του Πολυκάστρου (υπάρχουν αντιδράσεις, αν μείνουν εκτός θα προκύψει εύλογα θέμα αποζημίωσης στην κοινοπραξία), όπως επίσης με την αδειοδότηση των σηράγγων, την ανάταξη γεφυρών, ενώ προφανώς θα εκκρεμεί και να περάσει η σύμβαση από τη Βουλή. Μένει να φανεί πόσο χρονικό διάστημα θα πάρουν όλα αυτά, αν και σχετικά πρόσφατα η Κομισιόν «έβλεπε» εξελίξεις εντός επόμενων μηνών. Εφόσον το Δημόσιο ολοκληρώσει όλες τις προαπαιτούμενες για τη συναλλαγή υποχρεώσεις, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα καταβάλει το τίμημα για την παραχώρηση και θα γίνει και το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής προσεχώς.

Η Εγνατία Οδός

Το αντικείμενο της παραχώρησης είναι ο βασικός άξονας μαζί με τρεις κάθετους άξονες. Δηλαδή ο άξονας από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Εβρου, μήκους 658 χλμ., και οι κάθετοι άξονες Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα – Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη Προμαχώνας, με μήκος και οι τρεις 225 χλμ. Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας, όπως και των τριών κάθετων οδικών αξόνων, που έχει δεσμευθεί να αναβαθμίσει η παραχωρησιούχος για χρονική περίοδο 40 ετών.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΤτΕ: Στο επίκεντρο η στεγαστική πίστη - Βάζει όρια για τον δανεισμό με διπλή στόχευση

ΤΑΙΠΕΔ: Τι θα παρουσιάσει σε Ινδούς υποψήφιους επενδυτές – Ψηλά στη λίστα λιμάνια, logistics, τουρισμός/ακίνητα 

Δύο μέτρα και πολλά σταθμά - To χαρτοφυλάκιο του ΤΧΣ – Τα σενάρια για Ελλάκτωρ

gazzetta
gazzetta reader insider insider