Αστικές αναπλάσεις: «Ο κώδικας είναι γραμμένος, πρέπει μόνο να πατήσουμε το κουμπί» - Μεγάλες προκλήσεις και ευκαιρίες

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αστικές αναπλάσεις: «Ο κώδικας είναι γραμμένος, πρέπει μόνο να πατήσουμε το κουμπί» - Μεγάλες προκλήσεις και ευκαιρίες
Στα προβλήματα των πόλεων και τη μεγάλη ευκαιρία για αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος στην Αθήνα και άλλες πόλεις της χώρας, αναφέρθηκε ο CEO της Dimand, Δ. Ανδριόπουλος, στους Δελφούς. Το πρόβλημα της κινητικότητας και το παράδειγμα της Λωζάνης. Βιώσιμα κτίρια και αστική ανάπλαση. Το project Skyline.

Με την χαρακτηριστική φράση «ο κώδικας είναι γραμμένος, πρέπει μόνο να πατήσουμε το κουμπί», ο Δημήτρης Ανδριόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της μεγαλύτερης ιδιωτικής εταιρείας ανάπτυξης ακινήτων Dimand, μιλώντας μόλις προ ημερών στο πλαίσιο του 8ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, θέλησε να αναδείξει τις σημαντικές ευκαιρίες που υπάρχουν για αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος, δηλαδή για τις περίφημες αστικές αναπλάσεις. «Η συγκέντρωση στις πόλεις και τα προβλήματα που έχει δημιουργήσει η συγκέντρωση των πληθυσμών δεν έχουν επιλυθεί», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Αυτή η ευκαιρία αφορά όχι μόνο στην Αθήνα που ίσως βρίσκεται στην πρώτη θέση της λίστας με τις αναπλάσεις που μπορούν να γίνουν και να αλλάξουν την εικόνα της πρωτεύουσας, αλλά και πόλεις όπως, μεταξύ άλλων, η Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο και η Πάτρα με τη Λάρισα.

«Ο κώδικας είναι γραμμένος, πρέπει μόνο να πατήσουμε το κουμπί» - Πλεονεκτήματα και παρεμβάσεις ετών

Ο ίδιος αναφερόμενος στα πλεονεκτήματα της ελληνικής πρωτεύουσας, αλλά και του Πειραιά, έκανε εκτενή αναφορά σε συγκεκριμένες περιοχές, συγκρίνοντας αυτές με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, σημειώνοντας ότι «η Αθήνα, έτσι όπως αναπτύχθηκε, έχει τέτοιες ευκαιρίες που μπορούν να σχεδιάσουν τα επόμενα 50 χρόνια της πόλης». Μιλώντας για την ελληνική πρωτεύουσα, ο επικεφαλής της εισηγμένης είπε χαρακτηριστικά ότι «η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει συντονισμένος σχεδιασμός, ούτε σε ορίζοντα δεκαετίας». Αναρωτήθηκε δε, «ποια πόλη στην Ευρώπη έχει Ελαιώνα, Βοτανικό, Άγιο Διονύσιο, την Ομόνοια, την Αιόλου και τη Σοφοκλέους; Όλα αυτά είναι παρεμβάσεις για τα επόμενα 20 με 40 χρόνια. Για εμάς εδώ μένει η απόφαση να συντονιστούμε και να συνεργαστούμε. Πρέπει να δουλέψουμε πάνω στις ευκαιρίες που έχει η πόλη, ο κώδικας είναι γραμμένος, πρέπει μόνο να πατήσουμε το κουμπί».

Σημείωσε δε ότι «ο Ελαιώνας, μόνο η περιοχή που αφορά τον Δήμο της Αθήνας ,έχει 1.800 στρέμματα, για τους 5 δήμους έχει 5.000 στρέμματα και πρέπει να δουλέψουμε πάνω στις ευκαιρίες που έχει η πόλη για τα επόμενα 40 χρόνια».

Υποδομές πριν τις αναπλάσεις

Αναφορά έκανε ο επικεφαλής της Dimand και για την… εξαίρεση στα παραδείγματα, όπου σε όλες αυτές τις περιοχές ήδη έχουν υλοποιηθεί οι βαριές υποδομές πριν τις αναπλάσεις, εννοώντας τις γραμμές μετρό και συγκοινωνιών που έχουν ήδη αναπτυχθεί σε Πειραιά και δυτικά προάστια. «Ο Ελαιώνας έχει Μετρό, η Ομόνοια και η Γ’ Σεπτεμβρίου έχουν όλες τις βαριές υποδομές και ο Πειραιάς είναι ο μεγαλύτερος κόμβος μέσων σταθερής τροχιάς, ενώ θα πρέπει να θυμίσω ότι στο Λονδίνο έγιναν οι αναπλάσεις και δεν υπήρχε το μετρό για 6 χρόνια», σημείωσε ο κ. Ανδριόπουλος.

Ο ίδιος αρχικά ανέφερε ότι «η συγκέντρωση στις πόλεις και τα προβλήματα που έχει δημιουργήσει η συγκέντρωση των πληθυσμών δεν έχουν επιλυθεί. Ως εταιρεία, τα προβλήματα αυτά άρχισαν να μας απασχολούν σοβαρά από το 2008, όχι λόγω μίας ακαδημαϊκής εγγύτητας αλλά με ένα ένστικτο ότι θα πρέπει να διαφοροποιηθούμε. Αν αυτό το πρόβλημα δεν το αντιμετωπίσουμε συλλογικά θα έρθει και θα μας πνίξει. Έτσι ήρθαν τα πράσινα κτήρια και μετέπειτα οι αστικές αναπλάσεις».

Το αποτύπωμα στους πολλούς

Επεσήμανε δε όσον αφορά στις αστικές αναπλάσεις ότι είναι «αυτές που έχουν αποτύπωμα στους πολλούς. Ο δήμος ή ο ιδιώτης νοιάζεται και συνεργάζεται για το πράσινο, για τον κοινό χώρο, για τον πολλαπλασιαστή, κι αυτή είναι η ουσία της αστικής ανάπλασης, το πώς θα υποδεχτείς κι άλλους μετά. Βιωσιμότητα δεν είναι να δημιουργείς μία περιοχή διασκέδασης στο Γκάζι. Αν σχεδιάζουμε τις αναπλάσεις, π.χ. τις πόλεις 15 λεπτών, αυτές συνορεύουν και δημιουργούν ένα σύνολο», ανέφερε ο κ. Ανδριόπουλος. Και κατέληξε: «Οι ελληνικές πόλεις, με απλό τρόπο, πρέπει χωρίς κόμπλεξ να κάνουν τα αυτονόητα. Να ανοίξουμε τις πόρτες μας στο νερό, ακόμη και να γκρεμίσουμε».

Το πρόβλημα της κινητικότητας και το παράδειγμα της Λωζάνης

Πάντως, σε σχετικό πάνελ, σημαντικός ρόλος αποδόθηκε και στο mobility με τον κ. Ανδρέα Κούρκουλα, αρχιτέκτονα του γραφείου Kokkinou & Kourkoulas Architects & Associates, να σημειώνει ότι «το μεγάλο πρόβλημα που ορίζει τις πόλεις κατά 80% είναι η κινητικότητα. Στην Αθήνα, παρότι η πόλη και το κέντρο ανήκει σε ένα είδος ευρωπαϊκής πόλης, ο μηχανισμός αυτός βρίσκει τεράστιες αντιστάσεις. Αυτό που έχουμε σήμερα επιδιορθώνεται με εύκολο τρόπο, είμαστε ευτυχείς να δούμε ποιες είναι οι δυνατότητες αυτού του μοντέλου. Το αυτοκίνητο έχει επηρεάσει τον τρόπο ανάπτυξης των πόλεων. Για παράδειγμα στην Αθήνα έχουμε δει όλα αυτά τα χρόνια τη σύγκρουση του ευρωπαϊκού σχεδιασμού του 19ου αιώνα με τα μικροσυμφέροντα και την αντιπαροχή. Οι ανάγκες δηλαδή της αγοράς καθόρισαν τον τρόπο διαμόρφωσης τους αστικού τοπίου. Δείτε ως παράδειγμα την οδό 3η Σεπτεμβρίου η οποία αποτυπώνει πλήρως την αλλοίωση της ευρωπαϊκής ιδέας». Ο κ. Κούρκουλας έκανε λόγο για την επανάχρηση και αξιοποίηση του εγκαταλελειμμένου οικιστικού αποθέματος για το οποίο τόνισε ότι «είναι ένα βαθιά κοινωνικό θέμα». Στο σημείο αυτό ο κ. Ανδριόπουλος υποστήριξε ότι τα ποδήλατα γίνονται σύμμαχοι στις νέες επιταγές της εποχής και η προτεραιότητα δίνεται στους πεζούς.

Στο πάνελ αναφέρθηκε το παράδειγμα της Λωζάνης, όπου τα αυτοκίνητα αποφασίστηκε να κινούνται με ταχύτητα 30 χιλιομέτρων την ώρα. Ο κ. Ανδριόπουλος σημείωσε χαρακτηριστικά: «Στην ελβετική πόλη εφάρμοσαν για ένα διάστημα το όριο ταχύτητας στα 30χλμ από το βράδυ ως νωρίς το πρωί. Είδαν ότι το παράδειγμα αυτό πέτυχε και το έχουν εφαρμόσει πλέον σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Όσο κι αν αυτό μας φαίνεται μεταφυσικό για τις ελληνικές πόλεις, αυτά θα συμβούν κι εδώ. Επομένως, το μέλλον των πόλεων θα είναι χωρίς αυτοκίνητα και αυτά τα παραδείγματα θα εφαρμοστούν και στην Ελλάδα στο εγγύς μέλλον. Είναι βέβαιο ότι θα οδηγηθούμε στις πόλεις ή περιοχές των 15 λεπτών όπου όλες οι καθημερινές δραστηριότητες θα γίνονται με τα πόδια εντός 15 λεπτών».

Alpha Bank: «Ήμασταν και θα παραμείνουμε στο κέντρο της Αθήνας» - Προχωρά το project «Skyline»

Η Alpha Bank μένει και επενδύει μέσω του Project Skyline στο κέντρο της Αθήνας, επανατοποθετώντας τα εμβληματικά ακίνητα του επενδυτικού οχήματος σε χρήσεις που έχει ανάγκη η πόλη, ήταν το μήνυμα που έστειλε από το VIII Delphi Economic Forum ο CEO της Alpha Αστικά Ακίνητα, Γιάννης Γκάνος, ο οποίος περιέγραψε ακόμη τον ρόλο που θα παίξει ο Όμιλος Alpha Bank στη βιώσιμη ανάπτυξη και την αναγέννηση της πόλης των Αθηνών. Με παρουσία που μετράει σχεδόν έναν αιώνα στο κέντρο της Αθήνας, «η Τράπεζα συμμετέχει στις προσπάθειες που γίνονται για την ''αναγέννηση'' της πόλης, λαμβάνοντας υπόψη αφενός τη μακροχρόνια επενδυτική στρατηγική του οχήματος Skyline και αφετέρου τις ανάγκες της πρωτεύουσας», ανέφερε ο κ. Γκάνος. Πρόσθεσε δε πως με το Project Skyline επιβεβαιώνεται, όχι μόνο τη θετική στάση του Ομίλου απέναντι στην αγορά ακινήτων, αλλά και η βούληση της Alpha Bank να παραμείνει στο κέντρο της πόλης. «Ήμασταν και θα παραμείνουμε στο κέντρο Αθήνας και θα συνεχίσουμε να βρισκόμαστε στην αιχμή του real estate και της τραπεζικής», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Γκάνος.

Εκτενή αναφορά έκανε ο κ. Γκάνος στο Project Skyline, το οποίο αποτέλεσε τη μεγαλύτερη συναλλαγή χαρτοφυλακίου ακινήτων στην Ελλάδα ύψους 450 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει 570 ακίνητα, μεταξύ των οποίων βρίσκονται εμβληματικά κτίρια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Ο CEO της Alpha Αστικά Ακίνητα εξέφρασε την ικανοποίησή του για το επενδυτικό όχημα που έφτιαξε η εταιρεία από κοινού με την Dimand και την Premia.

Ο κ. Γκάνος πρόσθεσε πως προχωράει με γρήγορους ρυθμούς η υλοποίησή του οχήματος, καθώς «ήδη εκτελούνται εργασίες αξιοποίησης των ακινήτων, είτε μέσω πώλησης μέρους του χαρτοφυλακίου στην ελεύθερη αγορά είτε μέσω επανατοποθέτησης των ακινήτων». «Η συμμετοχή της Τράπεζας με 35% στην πλατφόρμα δείχνει αφενός τη στρατηγική του Ομίλου και αφετέρου την αισιοδοξία με την οποία βλέπουμε τις προοπτικές που ανοίγονται στην αγορά ακινήτων, η οποία ευνοεί παρόμοια projects», ανέφερε, τονίζοντας πως οι επενδυτές εκδηλώνουν έντονο ενδιαφέρον.

Βιώσιμα κτίρια και αστική ανάπλαση

Το πώς μπορούν να μεταμορφωθούν οι πόλεις μας με την αστική ανάπλαση και τη χρήση βιώσιμων κτιρίων, συζητήθηκε και σε άλλο σχετικό πάνελ του φόρουμ. «Η χρήση των υφιστάμενων κτιρίων είναι ένας τρόπος, από το να χτίσουμε νέα. Έτσι μειώνουμε το αποτύπωμα άνθρακα» επισήμανε ο Διευθύνων σύμβουλος της Noval Property ΑΕΕΑΠ, Παναγιώτης Καπετανάκος. Πρόσθεσε, σχετικά, φέρνοντας ένα παράδειγμα: «Στο έργο μας στην Πειραιώς 252, όπου βρίσκονται τα παλιά εργοστάσια της Viohalco που δημιουργήθηκαν το 1930, προσπαθούμε για την αναβίωση του χώρου, με ένα καινοτόμο κτίριο με ισόρροπες χρήσεις κατοικιών και γραφείων. Είναι σημαντικό να δούμε πόσο βιώσιμο είναι ένα τέτοιο έργο». Ο ίδιος ανέφερε ακόμη ότι πολυεθνικές και εγχώριες εταιρείες δέχονται πίεση για πιστοποιητικά ενεργειακής απόδοσης. «Η ζήτηση αυτή καθορίζει την εταιρική ταυτότητα και βάσει αυτού αναζητείται το ανάλογο ανθρώπινο δυναμικό. Υπάρχει η διάθεση να πληρώσουμε για τέτοια κτίρια» είπε.

Από την πλευρά του, ο επικεφαλής σχεδιασμού της Βρετανικής Foster + Partners, David Nelson επισήμανε ότι οι άνθρωποι που ζουν στην πόλη και οι ζωές τους επηρεάζονται έντονα από το πώς είναι η πόλη τους. Ενώ υπογράμμισε: «Κάθε άνθρωπος στον κόσμο θα ήθελε πέντε πλανήτες για να ζει όπως θέλει. Με τη συμφωνία των Παρισίων μπορέσαμε να δουλέψουμε με τα Ηνωμένα Έθνη. Συζητήσαμε και μελετήσαμε όλο το περιεχόμενο της τότε συμφωνίας, την αγροτική παραγωγή, τον τουρισμό. Ήδη έκτοτε έχουμε αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη κατά 1,5 βαθμό, αντί μείωσης, λόγω της ρύπανσης. Πρόκειται για ένα μακροχρόνιο πρόβλημα και έτσι πρέπει να το ορίσουμε για να δούμε τη βιωσιμότητα. Το πρόβλημα ωστόσο, δεν ορίζεται σε απομόνωση από το περιβάλλον». Ο ίδιος πρόσθεσε: «Μετρώντας συνιστώσες ενός κτιρίου διαπιστώνουμε ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν, εναλλακτικά, πολλά συστήματα. Πρέπει να υπάρξει μηχανισμός για να υπολογίζουμε το αποτύπωμα άνθρακα σε ένα κτίριο. Κανείς δεν μπορεί να δώσει εγγύηση για το πώς θα γίνουν όλα αυτά. Γι’ αυτό πρέπει να είμαστε σε επιφυλακή. Υπάρχουν πολλά έργα, γύρω στα είκοσι αυτή τη στιγμή, που αξιολογούμε για να δούμε τι μπορούμε να καταφέρουμε».

Το δυστύχημα είναι ότι τα κτίρια έχουν ευθύνη για την αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη λόγω των υλικών, παρατήρησε από την πλευρά του ο Διευθυντής Βιώσιμης Ανάπτυξης της Viohalco, Παναγώτης Σκιαδάς. Ενώ επισήμανε: «Έχουμε χρόνο να δούμε τι συμβαίνει με τα υλικά. Το ευτύχημα είναι ότι μπορείς να χρησιμοποιήσεις άλλες τεχνολογίες για να αλλάξει η συμπεριφορά του κτιρίου, προς τη μείωση ή και τον μηδενισμό της εκπομπής άνθρακα. Ένα 75% του αποτυπώματος είναι οι δραστηριότητες των κατοίκων σε ένα κτίριο, όπως η ύδρευση, το μαγείρεμα κλπ. Ο ρεαλισμός είναι η λέξη – κλειδί. Διαβάζοντας τις εφημερίδες θα νομίζει κανείς ότι φτάνουμε στο μηδέν, κάτι που δεν ισχύει. Πρέπει λοιπόν να δούμε πώς τα υλικά μπορούν να συμβάλλουν στον στόχο». Ο ίδιος κατέληξε τονίζοντας: «Τα πράγματα γίνονται όλο και πιο σύνθετα ως προς τη χρήση των υλικών. Ωστόσο είμαι αισιόδοξος γιατί έχουμε την τεχνογνωσία. Πρέπει να συνδυαστούν όλα, μαζί με τη συμπεριφορά των ανθρώπων και την αυτομόρφωση, για τη μείωση του αρνητικού αντικτύπου».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Real Estate: Μέσω Ταμείου Ανάκαμψης «χτίζονται» τα νέα Δικαστήρια Πειραιά στο ακίνητο της Dimand

Υποδομές: Παρούσες στα μεγάλα έργα οι ελληνικές τράπεζες με κεφάλαια άνω των 10 δισ. ευρώ

Πώς κατέληξαν στην Intrakat δύο συμβάσεις 30 εκατ. ευρώ από… «καραμπόλα»

gazzetta
gazzetta reader insider insider