Αττική Οδός: «Σπάει τα κοντέρ» σε έσοδα και κυκλοφορία στις αρχές του 2023

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αττική Οδός: «Σπάει τα κοντέρ» σε έσοδα και κυκλοφορία στις αρχές του 2023
Αύξηση εσόδων κατά 20% σε σχέση με το α΄ τρίμηνο 2022 και στο +10% από τα προ πανδημίας επίπεδα. Πάνω από 240 χιλ. οχήματα η μέση ημερήσια κυκλοφορία. Το come back του αυτοκινητόδρομου που διαχειρίζονται ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, αν και οι επιδόσεις ακόμα απέχουν από τα παλιά καλά «νούμερα».

Με σχεδόν… «σπασμένα φρένα» κινούνται οι κυκλοφοριακές ροές στον αυτοκινητόδρομο της Αττικής Οδού στους πρώτους μήνες του 2023, με τα σχετικά μεγέθη για την κίνηση και τα έσοδα να υπερβαίνουν ήδη τα αντίστοιχα του 2019, που θεωρείται από την κατασκευαστική αγορά ως σημείο αναφοράς – σύγκρισης καθώς ήταν η χρονιά προ της πανδημίας (2020 – 2021 υπήρχαν περιορισμοί στην κυκλοφορία που προφανώς επηρέασαν μεγέθη και κίνηση).

Διψήφια ποσοστά ανόδου για κίνηση και έσοδα

Μέσα στο τρίμηνο Ιανουαρίου – Μαρτίου 2023 η μέση ημερήσια κυκλοφορία φέρεται να έχει ενισχυθεί κατά περίπου 9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, ενώ είναι ενισχυμένη κατά περίπου 16% έναντι του α’ τριμήνου 2022. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η μέση ημερήσια κυκλοφορία στο τρίμηνο 2023 ξεπερνά τα 240-241 χιλ. οχήματα, έναντι περίπου 220-221 χιλ. οχημάτων στο πρώτο τρίμηνο 2019 και 207 χιλ. οχημάτων στο ίδιο διάστημα του 2022.

Προφανώς, αντίστοιχα ανοδικά είναι και τα έσοδα. Στους πρώτους 3 μήνες του 2023 τα συνολικά (προ ΦΠΑ) έσοδα προσεγγίζουν, πάντα σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, τα 50 εκατ. ευρώ (+10%) σε σχέση με το 2019 και στο +20% έναντι του 2022 (πάντα σε επίπεδο πρώτου τριμήνου). Υπενθυμίζεται ότι το 2019 τα συνολικά έσοδα (προ ΦΠΑ) ξεπέρασαν τα 194 εκατ. ευρώ και το 2022 τα 196 εκατ. ευρώ.

Come back ήδη από το 2022

Να σημειωθεί ότι ήδη από το 2022, όπως έχει αναδείξει το insider.gr, κυκλοφορία και έσοδα έχουν κάνει come back περνώντας πάνω από τα προ πανδημίας επίπεδα (το 2019 στα 236 χιλ. οχήματα) με μέση ημερήσια κυκλοφορία (σύνολο έτους) σχεδόν 237 χιλ. οχημάτων και ροές άνω των 196 εκατ. ευρώ (το 2019 στα 194 εκατ.).

Βέβαια, τα έσοδα απέχουν αρκετά από τα επίπεδα προ της οικονομικής κρίσης (2011 και πίσω) όταν υπήρχαν χρονιές με εισροές σταθερά 200 εκατ. ευρώ και άνω (φθάνοντας τα 248,5 εκατ. το 2009, που ήταν και η καλύτερη χρονιά της Αττικής Οδού), ωστόσο, παραμένει πραγματικότητα ότι η πορεία του αυτοκινητόδρομου δείχνει στοιχεία επαναφοράς.

Η συμμετοχή των ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ

Ως γνωστόν, τον αυτοκινητόδρομο διαχειρίζονται οι ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ με μερίδια σχεδόν 65% - 35%. Πρόσφατα, ο CEO της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, Ευθ. Μπουλούτας, σε ενημέρωση προς αναλυτές, επανάλαβε ότι η εισηγμένη αναμένει συνολικά μερίσματα από παραχωρήσεις ύψους 1,3 δισ. ευρώ. Πάντως, δεν προσδιόρισε τα έσοδα από μερίσματα και επιστροφή αρχικού κεφαλαίου της Αττικής Οδού, η σύμβαση της οποίας λήγει τον Οκτώβριο του 2024, αν και η εισηγμένη θα έχει έσοδα από μερίσματα από την Αττική Οδό μέχρι το 2025 και έσοδα από επιστροφή κεφαλαίου κατά τη διετία 2026 – 2027. Σχετικά με το χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, δεν απέκλεισε νέα παράταση. Για τις παραχωρήσεις, αναφέρθηκε ότι παρατηρείται ανάκαμψη της κυκλοφορίας στους υπό διαχείριση οδικούς άξονες της τάξης του 17,4%. Στη δε οικονομική έκθεση του γκρουπ αναφέρονταν ότι πέρυσι η κίνηση ήταν μεγαλύτερη κατά 12,5% σε σχέση με σε σχέση με το προηγούμενο έτος και κατά 0,3% σε σύγκριση με το 2019 (έτος προ-COVID). Ωστόσο το EBITDA του κλάδου των Παραχωρήσεων επιβαρύνθηκε με ποσό ύψους 9 εκατ. λόγω των επιπτώσεων της κακοκαιρίας «Ελπίς».

Πάντως, πληροφορίες αναφέρουν ότι έσοδα συνολικού ύψους 450 εκατ. ευρώ από μερίσματα επόμενων ετών (έως και το 2024 που λήγει η σύμβαση και βάσει προβολών και ποσών που εισπράχθηκαν προηγούμενα έτη), συν τα κεφαλαιακά αποθεματικά που θα μοιραστούν στους μετόχους της κοινοπραξίες με την εκκαθάριση της (όταν λήξει η σύμβαση), που μπορεί να μεγαλώσουν αν συμπεριληφθούν διεκδικήσεις – claims (απώλειες διοδίων κατά την πανδημία, ασφαλιστικές κ.α.) μπορούν να πετύχουν να εισπράξουν σε βάθος 3-4 ετών (από τώρα, όχι τη λήξη) οι δύο εταίροι της Αττικής Οδού.

Χτες, ήταν η σειρά της ΑΒΑΞ να ανακοινώσει οικονομικά μεγέθη. Όπως σημειώνονταν στην οικονομική έκθεση της κατασκευαστικής, στην Αττική Οδό, στο σύνολο του 2022 οι διελεύσεις οχημάτων ήταν αυξημένες κατά 0,3% έναντι του 2019 και 12,5% έναντι του 2021, με την κυκλοφορία να ανακάμπτει ολοένα και περισσότερο προς το τέλος του έτους. Η μέση ημερήσια κίνηση στην Αττική Οδό το 2022 ανήλθε σε 237 χιλ. περίπου οχήματα, έναντι περίπου 210 χιλ. το 2021, 180 χιλ. το 2020 και 236 χιλ. το 2019, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι τα έσοδα από τα διόδια στην Αττική Οδό παρουσιάζουν ακόμη καλύτερη βελτίωση σε σχέση με τον ρυθμό ανάκαμψης των διελεύσεων οχημάτων. Στους πρώτους τρείς μήνες του 2023, η μέση κυκλοφορία οχημάτων στην Αττική Οδό παρουσιάζει αύξηση περίπου 9% έναντι της αντίστοιχης περιόδου του έτους αναφοράς του 2019, ενώ τα έσοδα εμφανίζουν διψήφιο ποσοστιαίο ρυθμό μεταβολής.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Trade Estates: Στόχος 5ετίας το «χτίσιμο» χαρτοφυλακίου 700 εκατ. ευρώ - «Βλέπει» Big Bοxes και e-commerce

Noval Property: Πώς θα γίνει η urban regeneration στην Πειραιώς 252 – Κατοικίες, ξενοδοχείο 600 κλινών, Food Hall και «Art District»

ΟΛΘ: Σε περιβαλλοντική διαβούλευση το Master Plan – Οι επενδύσεις των 300 εκατ., οι χρήσεις, οι στρατηγικοί άξονες

gazzetta
gazzetta reader insider insider