Αττικό Μετρό: Ο σύμβουλος για τα projects και τις νέες επεκτάσεις της Θεσσαλονίκης – Τι γίνεται με το έργο προς Ίλιον (Αθήνα)

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αττικό Μετρό: Ο σύμβουλος για τα projects και τις νέες επεκτάσεις της Θεσσαλονίκης – Τι γίνεται με το έργο προς Ίλιον (Αθήνα)
Σύμβουλο που θα βοηθήσει στην προώθηση εκτελούμενων και μελλοντικών έργων στη Θεσσαλονίκη αναζητά η Αττικό Μετρό. Η βασική γραμμή και οι επεκτάσεις προς Ανατολικά, Βορειοδυτικά, αεροδρόμιο και άλλες περιοχές. Η ΑΚΤΩΡ, το ΣΔΙΤ λειτουργίας, η παράταση και η αλλαγή όρων στον διαγωνισμό 550 εκατ. ευρώ προς Ίλιον.

Σύμβουλο που θα βοηθήσει στην προώθηση εκτελούμενων και μελλοντικών έργων στη Θεσσαλονίκη αναζητά η Αττικό Μετρό. Προς την κατεύθυνση αυτή προκήρυξε διαγωνισμό αξίας (χωρίς ΦΠΑ) 25,247 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ άνω των 31 εκατ. ευρώ) με τίτλο «ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΕΡΓΩΝ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. ΣΤΟΝ ΝΟΜΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ» και αντικείμενο τις υπηρεσίες παροχής συμβουλών σε κατασκευαστικά θέματα μεγάλων τεχνικών έργων. Η σύμβαση θα χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση (από τους πόρους του ΕΣΠΑ 2014-2020 και ΕΣΠΑ 2021-2027) και από εθνικούς πόρους μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων ΠΔΕ. Η προθεσμία παραλαβής των προσφορών ή των αιτήσεων συμμετοχής ορίστηκε για τις 11/04/2023.

Το έργο του συμβούλου

Ειδικότερα, το αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνει την παροχή υπηρεσιών από έναν έμπειρο Τεχνικό Σύμβουλο ο οποίος θα διαθέτει την απαιτούμενη τεχνογνωσία, προκειμένου να υποστηρίξει την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. στην υλοποίηση των παρακάτω εκτελούμενων και μελλοντικών έργων:

  • Βασικό έργο Μετρό Θεσσαλονίκης
  • Επέκταση Μετρό προς Καλαμαριά
  • Επέκταση Μετρό προς Αεροδρόμιο
  • Επέκταση Μετρό προς Βόρειο-Δυτικές Συνοικίες
  • Υπόλοιπα έργα προς ωρίμανση στο Ν. Θεσσαλονίκης,
  • καθώς και στην υλοποίηση όλων των δραστηριοτήτων που απαρτίζουν το τεχνικό αντικείμενο της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. και εμπεριέχονται στις αρμοδιότητές της.

Οι υποχρεώσεις του Αναδόχου συνοψίζονται ως εξής: 1. Συμμετοχή και υποστήριξη σε κάθε δραστηριότητα (μελέτη, δημοπράτηση, κατασκευή, δοκιμές και θέση σε λειτουργία), που απαιτείται στο πλαίσιο του τεχνικού αντικειμένου των υπό κατασκευή αλλά και των νέων έργων της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. στον Νομό Θεσσαλονίκης για την επιτυχή ολοκλήρωσή τους. 2. Παροχή εξειδικευμένων τεχνικών λύσεων, πληροφοριών και προτάσεων βελτιστοποίησης με βάση την εξέλιξη της τεχνολογίας όπου απαιτείται. 3. Συμμετοχή και υποστήριξη σε θέματα μελέτης, διαχείρισης και επίβλεψης των έργων.

Βασικό Έργο

Το Βασικό Έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει υπόγεια κύρια γραμμή μήκους περίπου 9,6 χλμ. δύο τροχιών, που στο μεγαλύτερο τμήμα της διέρχεται κάτω από βασικούς οδικούς άξονες και κεντρικά σημεία της πόλης, και 13 σταθμούς. Περιλαμβάνει επίσης ένα αμαξοστάσιο στην περιοχή της Πυλαίας για την εναπόθεση, την συντήρηση και τις επισκευές του τροχαίου υλικού και όλου του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού. Εντός του Αμαξοστασίου βρίσκεται το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, καθώς και το κτήριο διοίκησης του Μετρό Θεσσαλονίκης, στοιχεία τα οποία εμπίπτουν και αυτά στο αντικείμενο εργασιών. Το αντικείμενο του Έργου περιλαμβάνει, επίσης, το απαιτούμενο για τη λειτουργία της γραμμής τροχαίο υλικό. Το σύστημα θα είναι πλήρως αυτοματοποιημένο άνευ οδηγού, αλλά θα περιλαμβάνεται και η πρόβλεψη για αυτοματοποιημένο σύστημα με συνοδούς συρμών. Η Γραμμή ξεκινά από την βορειοδυτική πλευρά της πόλης με τον Σταθμό «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός», ο οποίος βρίσκεται εμπρός από τον Σταθμό του ΟΣΕ, και συνεχίζει έως τον τερματικό Σταθμό «Νέα Ελβετία» στην νοτιοανατολική πλευρά της πόλης. Η γραμμή ακολουθεί κυρίως τις οδούς Μοναστηρίου, Εγνατίας, Ν. Εγνατίας, Δελφών και Σόλωνος για να φθάσει στον τερματικό σταθμό «Νέα Ελβετία». Οι σταθμοί του Έργου είναι: 1. Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός 2. Δημοκρατίας 3. Βενιζέλου 4. Αγία Σοφία 5. Συντριβάνι 6. Πανεπιστήμιο 7. Παπάφη 8. Ευκλείδη 9. Φλέμινγκ 10. Αναλήψεως 11. 25ης Μαρτίου 12. Βούλγαρη 13. Νέα Ελβετία.

Επέκταση προς Καλαμαριά

Το έργο περιλαμβάνει την υπόγεια κύρια γραμμή (δύο τροχιών) μήκους 4,7 χλμ. περίπου, από την περιοχή Διασταύρωσης 25ης Μαρτίου μέχρι το τέλος του επιστάθμου του Σταθμού Μίκρα. Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή τριών (3) φρεάτων, καθώς και πέντε (5) Σταθμών : 1. Νομαρχία 2. Καλαμαριά 3. Αρετσού 4. Νέα Κρήνη 5. Μίκρα.

Απαιτήσεις Επιβατικής Κίνησης

Το σύστημα του Βασικού Έργου έχει διαστασιολογηθεί για 18.000 επιβάτες κατ’ ελάχιστον ανά ώρα και ανά κατεύθυνση με χρονοαπόσταση 90 δευτερολέπτων. Επίσης, ο σχεδιασμός του συνολικού Έργου λαβάνει υπόψη τους προβλεπόμενους αριθμούς επιβατικής κίνησης σε κάθε σταθμό, όπως δίδονται λεπτομερώς στο Εγχειρίδιο Σχεδιασμού του κάθε επί μέρους Έργου. Σημειώνεται ότι για τις προβλέψεις επιβατικής κίνησης έχουν ληφθεί υπόψη και οι μελλοντικές επεκτάσεις του συστήματος. Ειδικότερα όσον αφορά την προσθήκη της επέκτασης Καλαμαριάς, στην διακλάδωση 25ης Μαρτίου θα επιτυγχάνεται η ζεύξη των δύο κλάδων της γραμμής, ο πρώτος προς την Νέα Ελβετία και ο δεύτερος προς την Καλαμαριά. δεδομένου του μήκους της γραμμής με 2 σταθμούς στον κλάδο προς Νέα Ελβετία και του μήκους της γραμμής με 5 σταθμούς στον κλάδο Καλαμαριάς, η αρχική προσέγγιση είναι ότι η κίνηση των συρμών στο κύριο τμήμα της γραμμής θα διανέμεται με λόγο 2 : 1 στους δυο κλάδους. Δηλαδή από τρεις συνεχόμενους συρμούς με χρονοαπόσταση 90 δευτερόλεπτα οι δύο πρώτοι συρμοί θα κατευθύνονται στον κλάδο της επέκτασης Καλαμαριάς και ο τρίτος συρμός στον κλάδο προς Νέα Ελβετία.

Επέκταση προς Αεροδρόμιο

Το έργο περιλαμβάνει την επέκταση του Μετρό στην ανατολική κατεύθυνση από την Καλαμαριά, μήκους 5,5 χλμ. περίπου, με 3 σταθμούς, που θα ενώσει την πόλη με το αεροδρόμιο, έχουν εκπονηθεί δε για αυτό εναλλακτικές χαράξεις και τεχνικές λύσεις.

Επέκταση προς Βόρειο - Δυτικές Συνοικίες

Από προηγούμενες αλλά και από σε εξέλιξη συγκοινωνιακές μελέτες που έγιναν για την τελική επιλογή της χάραξης του Μετρό, φαίνεται απαραίτητη η βορειοδυτική επέκταση της βασικής γραμμής προς την Σταυρούπολη (5 χλμ. με 5 σταθμούς) και προς τον Εύοσμο (4,4 χλμ. με 4 σταθμούς). Οι χαράξεις αυτές ευρίσκονται ακόμα σε στάδιο διερεύνησης και τελικής επιλογής για την βέλτιστη εξυπηρέτηση των δυτικών συνοικιών της Θεσσαλονίκης. Για την επέκταση προς Σταυρούπολη κατασκευάσθηκαν, στο πλαίσιο υλοποίησης του Βασικού Έργου, όλες οι απαραίτητες προβλέψεις στα έργα Πολιτικού Μηχανικού πλησίον του σταθμού Δημοκρατίας αλλά και στα Η/Μ και σιδηροδρομικά συστήματα, ώστε να επιτρέψουν την μελλοντική κατασκευή των ενώσεων των επεκτάσεων με την βασική γραμμή χωρίς την παραμικρή διακοπή ή επίπτωση σε αυτήν. Σημειώνεται ότι, με βάση τον αρχικό σχεδιασμό, η βασική γραμμή έχει σχεδιασθεί ,ε τρόπο συμβατό ,ε την λειτουργία των επεκτάσεων καθώς οι κλάδοι στο ανατολικό και δυτικό τμήμα της γραμμής θα λειτουργούν με συρμούς στην κανονική χρονοαπόσταση, ενώ στο κοινό κεντρικό τμήμα θα συνδυάζονται οι συρμοί όλων των κλάδων με λειτουργία στην μισή χρονοαπόσταση που θα δύναται να είναι έως και 90 sec. Η υπό εξέλιξη συγκοινωνιακή μελέτη που εκπονείται επί του παρόντος θα οριστικοποιήσει την χάραξη του κάθε τμήματος των επεκτάσεων. Επισημαίνεται ότι όπως προαναφέρθηκε, οι επεκτάσεις, μετά την επέκταση Καλαμαριάς, θα απαιτήσουν και ένα πρόσθετο αμαξοστάσιο – χώρο εναπόθεσης συρμών που σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό θα χωροθετηθεί σε ελεύθερο χώρο στην βόρεια/ανατολική πλευρά του αμαξοστασίου Πυλαίας, ενώ έχουν διερευνηθεί και άλλοι εναλλακτικοί χώροι.

Υπόλοιπα έργα προς ωρίμανση

Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. διερευνά επίσης πρόσθετα έργα πέραν των προαναφερθέντων, για την περαιτέρω επέκταση του δικτύου Μετρό στον Νομό Θεσσαλονίκης.

Οι πρόδρομές εργασίες της ΑΚΤΩΡ

Όπως ανέφερε την Παρασκευή η στήλη Backstory, τις πρόδρομες εργασίες για την βορειοδυτική επέκταση του Μετρό της Θεσσαλονίκης, προς Εύοσμο και Σταυρούπολη, έργο προϋπολογισμού 11,6 εκατ. (προ ΦΠΑ) ανέλαβε η Άκτωρ (όμιλος Ελλάκτωρ). Πρόκειται για τις αρχαιολογικές εργασίες, τις συμπληρωματικές τοπογραφικές εργασίες και τη διερεύνηση των δικτύων κοινής ωφέλειας (ΟΚΩ) που απαιτούνται για την εκτέλεση του έργου.nΗ εν λόγω γραμμή του Μετρό της Θεσσαλονίκης έχει κυκλική χάραξη, μήκος 11 χλμ. και περιλαμβάνει 8 νέους σταθμούς (Επτάλοφος, Μενεμένη, Κορδελιό, Εύοσμος, Ηλιούπολη, Σταυρούπολη, Πολίχνη και Νεάπολη). Ξεκινά από τον τερματικό σταθμό Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και καταλήγει στον σταθμό Δημοκρατίας ενώ θα εξυπηρετεί τους δήμους Αμπελοκήπων - Μενεμένης, Κορδελιού - Ευόσμου, Παύλου Μελά και Νεάπολης - Συκεών.

Ο διαγωνισμός ΣΔΙΤ για τον φορέα λειτουργίας

Όπως έχει αποκαλύψει το insider.gr, δύο σχήματα φέρονται να υπέβαλαν φάκελο εκδήλωσης ενδιαφέροντος στον μεγάλο ΣΔΙΤ διαγωνισμό, εκτιμώμενης αξίας 292 εκατ. ευρώ, για την ανάθεση σε ιδιώτη της 11ετούς σύμβασης συντήρησης και λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με πληροφορίες πρόκειται για δύο κοινοπραξίες, την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Neotrans και την ATM (δημοτικό φορέα Μέσων Μαζικής Μεταφοράς του Μιλάνου) με την Egis. Ειδικότερα, πρόκειται για σύμβαση ΣΔΙΤ, η οποία θα ανοίξει τον δρόμο στην είσοδο ιδιώτη στο Μετρό Θεσσαλονίκης, με τρένα χωρίς οδηγό. Στην προκήρυξη αναφέρεται ως διάρκεια σύμβασης οι 132 μήνες. Αντικείμενο της παρούσας Σύμβασης είναι η παροχή των υπηρεσιών, όπως αυτές περιγράφονται στα τεύχη της Σύμβασης, καθώς και η προμήθεια, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος IT-ERP υποστήριξης της διοικητικής λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, ενσωματωμένου και σε λειτουργική ενότητα με τα λοιπά υφιστάμενα συστήματα (λογισμικό, λειτουργική υποδομή/εξοπλισμό και κεντρικά υπολογιστικά συστήματα) του Μετρό Θεσσαλονίκης. Η σύμβαση που θα υπογραφεί θα αφορά τόσο την κύρια γραμμή, όσο και τις επεκτάσεις προς Καλαμαριά. Σε πλήρη ανάπτυξη, ο ιδιωτικός φορέας λειτουργίας θα απασχολεί 300 άτομα προσωπικό. Το μετρό της Θεσσαλονίκης με την επέκταση της Καλαμαριάς θα μετρά 14,4 χλμ. δικτύου και 18 σταθμούς.

Πρόκειται για ένα μοντέλο που εφαρμόζεται για πρώτη φορά στα εγχώρια χρονικά και δεδομένα, που όμως, αποτελεί μια συνηθισμένη πρακτική και τάση διεθνώς. Τα παραδείγματα του μετρό της Κοπεγχάγης και της Σιγκαπούρης είναι χαρακτηριστικά. Δεδομένου ότι ο διαγωνισμός πήγε πίσω χρονικά καθώς συνεχώς υπήρχαν αιτήματα για διευκρινήσεις, παρατάσεις ενώ είχαν υποβληθεί και προσφυγές (Intrakat), προ ημερών πέρασε τροπολογία βάσει της οποίας παρέχεται η δυνατότητα κατ' εφαρμογή των άρθρων 132 και 156 του ν. 4412/2016 (Α' 147), ανάθεσης από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησης του δικτύου του Μετρό Θεσσαλονίκης (Βασικό Έργο και Επέκταση προς Καλαμαριά) στον Ανάδοχο του Βασικού Έργου για χρονικό διάστημα δύο (2) ετών με δυνατότητα προαίρεσης για ένα (1) ακόμη έτος, αμέσως μετά την περίοδο κατασκευής του. Άρα, η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – WeBuild – Hitachi Rail STS μπορεί να αναλάβει και τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης για 2+1 χρόνια, στην περίπτωση που μέχρι τότε δεν έχει επιλεγεί ανάδοχος από τον εν εξελίξει διαγωνισμό Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα. Να σημειωθεί ότι η Hitachi «τρέχει» λειτουργία Μετρό στο εξωτερικό. Από το υπ. Υποδομών & Μεταφορών υπάρχει η εκτίμηση ότι η βασική γραμμή θα ολοκληρωθεί έως το τέλος 2023, αν και μένει αυτό να επιβεβαιωθεί, αλλά παραμένει άγνωστο το χρονοδιάγραμμα για τον ΣΔΙΤ διαγωνισμό.
Μετρό Αθήνας: Παράταση για την επέκταση προς Ίλιον

Όσον αφορά στο Μετρό της Αθήνας, η Αττικό Μετρό έδωσε νέα παράταση στην προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για το έργο «Επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, την επέκταση του αμαξοστασίου Ελαιώνα και αναβάθμιση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων του Μετρό της Αθήνας», προϋπολογισμού 550 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Οι κατασκευαστικές εταιρείες έχουν περιθώριο μέχρι 12 Απριλίου (αντί 17 Μαρτίου) για να καταθέσουν το ενδιαφέρον τους. Ο βασικός λόγος είναι αιτήματα παράτασης όπως αναφέρεται στην απόφαση είναι για την πληρέστερη συμμετοχή στον επερχόμενο διαγωνισμό. Στο αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνεται η μελέτη και η κατασκευή τριών επιμέρους αντικειμένων:

α) η επέκταση της Γραμμής προς Ίλιον μήκους περίπου 4χλμ με 3 νέους σταθμούς: ΠΑΛΑΤΙΑΝΗ, ΙΛΙΟΝ, ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ αλλά και τα αντίστοιχα φρέατα αερισμού καθώς και ενός Σταθμού Μετεπιβίβασης,
β) η επέκταση του Αμαξοστασίου Ελαιώνα,
γ) η αναβάθμιση-αντικατάσταση υφιστάμενων Η/Μ συστημάτων των γραμμών2 και 3 του Μετρό της Αθήνας.

Για την ιστορία, πλην της παροχής πρόσθετου χρόνου στους ενδιαφερόμενους για τον εν λόγω διαγωνισμό, προέκυψαν και κάποιες αλλαγές στους όρους. Που σχετίζονται με την εμπειρία σε παρόμοια έργα (κατασκευή υπόγειας σήραγγας με Μετροπόντικα ή συμβατικά μέσα, κατασκευή σταθμών με μέθοδο cut & cover κ.α.), την εμπειρία σε ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα, την βαθμολόγηση των κοινοπραξιών κ.α.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Δύο σχήματα διεκδικούν τον ΣΔΙΤ διαγωνισμό των 292 εκατ. ευρώ για το Μετρό Θεσσαλονίκης

ΕΥΔΑΠ: Ωριμάζει ο μεγάλος διαγωνισμός 200 εκατ. ευρώ για το «μέτωπο» των δήμων Σαρωνικού

Μηχανικοί: Ο σιδηρόδρομος, οι παθογένειες και τα προβλήματα του κλάδου

gazzetta
gazzetta reader insider insider